[Projekt gry] Byczyna 1588
- Witold Janik
- Namiestnik
- Posty: 332
- Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
- Lokalizacja: Raszyn 1809
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Wiesz, nie zastanawiałem się nad tym.
Jeśli by wprowadzać uwzględnienie tego czynnika, to trzeba będzie wprowadzić poziom morale dla wszystkich jednostek, bo inaczej sobie tego nie wyobrażam.
Jakiś modyfikator (-1) do K6 przy wyniku ataku na taką piechotę?
Na razie będziemy rozwiązywać problemy opisane powyżej, a jak się to uda to się zastanowię
Z drugiej jednak strony:
1) to się odnosi w zasadzie nie tylko do piechoty
2) otoczona piechota miała tylko 2 wyjścia: poddać się od razu, albo walczyć do ostatniego niemalże żołnierza, więc to nie jest tak hop-siup chyba
Jeśli by wprowadzać uwzględnienie tego czynnika, to trzeba będzie wprowadzić poziom morale dla wszystkich jednostek, bo inaczej sobie tego nie wyobrażam.
Jakiś modyfikator (-1) do K6 przy wyniku ataku na taką piechotę?
Na razie będziemy rozwiązywać problemy opisane powyżej, a jak się to uda to się zastanowię
Z drugiej jednak strony:
1) to się odnosi w zasadzie nie tylko do piechoty
2) otoczona piechota miała tylko 2 wyjścia: poddać się od razu, albo walczyć do ostatniego niemalże żołnierza, więc to nie jest tak hop-siup chyba
- slowik
- Generaloberst
- Posty: 4838
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
- Lokalizacja: Wien
- Been thanked: 5 times
Co do "sasiadow" to mysle ze modyfikator zupelnie starczy.
Masz oczywiscie racje ze nie tylko dotyczylo to piechoty jednak to ona glownie byla strona "broniaca" sie a wydaje mi sie ze obronca bardziej korzystal z tego niz atakujacy (chronilo to boki i tyl, dawalo "uczucie" nie bycia samemu ).
Masz oczywiscie racje ze nie tylko dotyczylo to piechoty jednak to ona glownie byla strona "broniaca" sie a wydaje mi sie ze obronca bardziej korzystal z tego niz atakujacy (chronilo to boki i tyl, dawalo "uczucie" nie bycia samemu ).
Hmm, a jak to sie ma do tego gdy np. szarza ma miejsce na jednostke walczaca juz z sojusznicza jednostka? Masz na mysli ze liczy sie tylko szarze tak?Ad. walka wręcz jazdy.
Szarże kawalerii rozstrzyga się w fazie walki przed wszelkimi innymi walkami. Jednostki nieszarżujące nie mogą wspierać w starciu jednostek szarżujących.
urodzony 13. grudnia 1981....
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2492 times
- Kontakt:
W Niepołomicach odbyło się testowanie gry, chociaż bardziej teoretyczne. Parę osób robiło fotki gry, więc miałbym prośbę o wrzucenie ich tutaj. Moje wnioski niebawem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2492 times
- Kontakt:
Byczyna 1588 - po pierwszym betateście
Zestawienie i porównanie sił obu armii
1. Kawaleria
Lewe skrzydło polskie (bez 2 i 3 rzutu):
5, 1, 2, 4, 4, 4, 2, 4, 3,4 = 32 PS
Prawe skrzydło Maksymiliana:
4, 4, 4, 4, 2, 2, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2, 2 = 41 PS
2 i 3 rzut polskiego lewego skrzydła:
1, 4, 4, 4, 4, 4, 4 = 25 PS
Prawe skrzydło polskie:
2, 2, 4, 4, 3, 2, 6, 2, 3, 2, 2, 2, 2, 4 = 40 PS
Lewe skrzydło Maksymiliana:
2, 1, 1, 1, 4, 3, 3, 3, 6, 4, 2, 2 = 32
Centrum polskie
4, 4, 4, 4 = 12 PS
Centrum Maksymiliana:
2, 1, 3, 2 = 8 PS
2. Piechota
Polacy: 10 jednostek
Maksymilian: 11 jednostek
Z lekką przewagą Maksymiliana.
3. Artyleria
Polacy: 2 baterie
Maksymilian: 5 baterii
4. Dowódcy
Każda ze stron dysponuje czterema dowódcami.
Wnioski:
1. Duże znaczenie wzgórz i układu zboczy. Szarża plus kontrszarża drugiej strony przy różnicy wzniesień stwarza różnicę 2 kolumn w tabeli i decyduje bardziej niż siła poszczególnych oddziałów.
2. Przy użyciu całych sił widać wyraźną przewagę Polaków.
Propozycje:
1. Rozwinięcie zasad dowodzenia i aktywacji zgrupowań.
2. Wprowadzenie zasady, że co turę gracze rzucają kostką, ustalając jaka będzie ruchliwość ich zgrupowań ? normalna, zmniejszona bądź zwiększona o 1.
3. Gracze planują przed bitwą swoje działania, wybierając najaktywniejszą grupę wojsk, zmiana planów w trakcie gry jest możliwa, ale bardzo utrudniona.
Zestawienie i porównanie sił obu armii
1. Kawaleria
Lewe skrzydło polskie (bez 2 i 3 rzutu):
5, 1, 2, 4, 4, 4, 2, 4, 3,4 = 32 PS
Prawe skrzydło Maksymiliana:
4, 4, 4, 4, 2, 2, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2, 2 = 41 PS
2 i 3 rzut polskiego lewego skrzydła:
1, 4, 4, 4, 4, 4, 4 = 25 PS
Prawe skrzydło polskie:
2, 2, 4, 4, 3, 2, 6, 2, 3, 2, 2, 2, 2, 4 = 40 PS
Lewe skrzydło Maksymiliana:
2, 1, 1, 1, 4, 3, 3, 3, 6, 4, 2, 2 = 32
Centrum polskie
4, 4, 4, 4 = 12 PS
Centrum Maksymiliana:
2, 1, 3, 2 = 8 PS
2. Piechota
Polacy: 10 jednostek
Maksymilian: 11 jednostek
Z lekką przewagą Maksymiliana.
3. Artyleria
Polacy: 2 baterie
Maksymilian: 5 baterii
4. Dowódcy
Każda ze stron dysponuje czterema dowódcami.
Wnioski:
1. Duże znaczenie wzgórz i układu zboczy. Szarża plus kontrszarża drugiej strony przy różnicy wzniesień stwarza różnicę 2 kolumn w tabeli i decyduje bardziej niż siła poszczególnych oddziałów.
2. Przy użyciu całych sił widać wyraźną przewagę Polaków.
Propozycje:
1. Rozwinięcie zasad dowodzenia i aktywacji zgrupowań.
2. Wprowadzenie zasady, że co turę gracze rzucają kostką, ustalając jaka będzie ruchliwość ich zgrupowań ? normalna, zmniejszona bądź zwiększona o 1.
3. Gracze planują przed bitwą swoje działania, wybierając najaktywniejszą grupę wojsk, zmiana planów w trakcie gry jest możliwa, ale bardzo utrudniona.
Ostatnio zmieniony wtorek, 22 lipca 2008, 13:11 przez Raleen, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Witold Janik
- Namiestnik
- Posty: 332
- Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
- Lokalizacja: Raszyn 1809
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
No, no, ciekawe Rysiu.
Serdecznie dziękuję za podsumowanie i uwagi.
Suma punktów siły może być trochę inna, z powodu nieczynionych przeze mnie (jeśli dobrze pamiętam) poprawek PS piechoty po stronie polskiej (powinni mieć większą chyba), także są to liczby "w przybliżeniu".
Co do dowódców - tu jest sprawa dość skomplikowana po stronie "koalicji". Proponuję, żeby - tak jak w Wiedniu - każdy d-ca mógł dowodzić tylko swoją nacją. Ewentualnie Maksymilian mógłby wszystkich reorganizować na 1 (a swoich na 2 na przykład).
Dodam tylko, że proponuję przyznawanie ujemnych punktów zwycięstwa dla grającego stroną polską za wprowadzenie do boju 2 i 3 linii lewego skrzydła - odnosząc się do rzeczywistości. Historycznie rzecz biorąc Polacy rozbili Maksymiliana przy użyciu jedynie 2/3 swoich sił.
Uściślę także, że był to drugi beta-test, pierwszy zaś przeprowadzony przez Rysia i w dodatku na odpowiedniej planszy
PS. Kto wygrał?
Serdecznie dziękuję za podsumowanie i uwagi.
Suma punktów siły może być trochę inna, z powodu nieczynionych przeze mnie (jeśli dobrze pamiętam) poprawek PS piechoty po stronie polskiej (powinni mieć większą chyba), także są to liczby "w przybliżeniu".
Co do dowódców - tu jest sprawa dość skomplikowana po stronie "koalicji". Proponuję, żeby - tak jak w Wiedniu - każdy d-ca mógł dowodzić tylko swoją nacją. Ewentualnie Maksymilian mógłby wszystkich reorganizować na 1 (a swoich na 2 na przykład).
Dodam tylko, że proponuję przyznawanie ujemnych punktów zwycięstwa dla grającego stroną polską za wprowadzenie do boju 2 i 3 linii lewego skrzydła - odnosząc się do rzeczywistości. Historycznie rzecz biorąc Polacy rozbili Maksymiliana przy użyciu jedynie 2/3 swoich sił.
Uściślę także, że był to drugi beta-test, pierwszy zaś przeprowadzony przez Rysia i w dodatku na odpowiedniej planszy
PS. Kto wygrał?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2492 times
- Kontakt:
Na prawym skrzydle ludzie Maksymiliana raczej daliby rady.. I to było dla mnie najciekawsze. Do tego było tam wzgórze nadające się do wykorzystania taktycznego w szarży. Zdaje się także, że zrozumiałem pomysł taktyczny Maksymiliana ma stocznie tej bitwy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Witold Janik
- Namiestnik
- Posty: 332
- Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
- Lokalizacja: Raszyn 1809
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2492 times
- Kontakt:
Ale wtedy chyba nie była jeszcze w pełnej krasie z tego co pamiętam..
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2492 times
- Kontakt:
Witoldzie promowałeś się ostatnio po sieci tu i ówdzie, czy w temacie gry coś nowego sie ruszyło Nowe źródła jakieś znalazłeś itp.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Witold Janik
- Namiestnik
- Posty: 332
- Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
- Lokalizacja: Raszyn 1809
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Cześć!
Ostatnio mam mało czasu wolnego, także wybaczcie brak informacji.
Zapraszam do lektury "Planszowego Weterana" nr. 3 (niestety jakiś problem ze stroną w chwili obecnej), tam znajduje się mój artykuł o powstawaniu gry, w większości chyba pokrywa się z tym co pisałem już tutaj, niemniej i tak zapraszam do lektury.
Raczej nowych źródeł się raczej nie znajdzie Także z braku czasu na razie sprawa "stoi w miejscu". Ale miejmy nadzieję, że nie na długo
Ostatnio mam mało czasu wolnego, także wybaczcie brak informacji.
Zapraszam do lektury "Planszowego Weterana" nr. 3 (niestety jakiś problem ze stroną w chwili obecnej), tam znajduje się mój artykuł o powstawaniu gry, w większości chyba pokrywa się z tym co pisałem już tutaj, niemniej i tak zapraszam do lektury.
Raczej nowych źródeł się raczej nie znajdzie Także z braku czasu na razie sprawa "stoi w miejscu". Ale miejmy nadzieję, że nie na długo
- Witold Janik
- Namiestnik
- Posty: 332
- Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
- Lokalizacja: Raszyn 1809
- Has thanked: 301 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Bardzo chętnie, tylko non-stop brakuje mi czasu: np. powinienem uzupełnić OdB bitwy warszawskiej o Polaków.
Teraz dla odmiany siedzę w pracy i kończę wkładkę do "Rzeczpospolitej" z serii "Największe bitwy" czy jakoś tak o Sekigaharze w 1600, więc nie przeszkadzać! :wall:
Co do porównywania, to napisz skąd masz informacje. Ja podałem źródła w "Planszowym Weteranie".
Pozdrawiam!
(chętnie zatrudnię sekretarkę :rotfl: )
Teraz dla odmiany siedzę w pracy i kończę wkładkę do "Rzeczpospolitej" z serii "Największe bitwy" czy jakoś tak o Sekigaharze w 1600, więc nie przeszkadzać! :wall:
Co do porównywania, to napisz skąd masz informacje. Ja podałem źródła w "Planszowym Weteranie".
Pozdrawiam!
(chętnie zatrudnię sekretarkę :rotfl: )
- kadrinazi
- Tat-Aluf
- Posty: 3578
- Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
- Lokalizacja: Karak Edinburgh
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Za Podhoreckim:
Siły Zamoyskiego:
- 17 rot husarii – 1950 koni
- 2 roty rajtarów – 200 koni
- 1 rota siedmiogrodzka – 100 koni
- 12 rot jazdy kozackiej – 1470 koni
- 3 roty jazdy tatarskiej – 500 koni
- 12 rot piechoty (hajducy węgierscy, draby, wybraniecka)- 2300 ludzi
Siły Maksymiliana:
- 7 rot rajtarii – 1800 koni
- 4 roty arkebuzerów – 630 koni
- 4 roty lekkiej jazdy polskiej – 230 koni
- 5 rot husarii – 900 koni
- piechota – 3290 ludzi
Siły Zamoyskiego:
- 17 rot husarii – 1950 koni
- 2 roty rajtarów – 200 koni
- 1 rota siedmiogrodzka – 100 koni
- 12 rot jazdy kozackiej – 1470 koni
- 3 roty jazdy tatarskiej – 500 koni
- 12 rot piechoty (hajducy węgierscy, draby, wybraniecka)- 2300 ludzi
Siły Maksymiliana:
- 7 rot rajtarii – 1800 koni
- 4 roty arkebuzerów – 630 koni
- 4 roty lekkiej jazdy polskiej – 230 koni
- 5 rot husarii – 900 koni
- piechota – 3290 ludzi
Kontakt tylko na maila