Armie w WAB'ie - taktyka, rozpiski, modele...

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Armie w WAB'ie - taktyka, rozpiski, modele...

Post autor: kadrinazi » czwartek, 12 kwietnia 2007, 23:22

Chciałbym rozpocząć nowy temat, w którym pokrótce opisywałbym rozpiski tworzone do WAB'a, charakterystyki armii, taktyki, modele (w wersji ekonomicznej - 1:72). Może zachęci to nowych graczy do tego systemu :)

Na pierwszy ogień idzie armia ‘Alexander and his Successors’ z podręcznika ‘Armies of Antiquity’. Rozpiska, którą zbudowałem, nie jest standardowa dla tej armii – brak w niej przede wszystkim falangi. Rozpiska z falanga zostanie opisana przy rozbiorze J armii z podręcznika ‘Alexander the Great’, tymczasem zamiast tego:
Szybka kolumna, złożona na kawalerii i lekkiej piechocie.

Zasady kompozycji armii:
- Armia może mieć Generała i Chorążego (Army Standard Bearer),
- Do 50% wartości punktowej rozpiski może stanowić Kawaleria,
- Piechota musi stanowić przynajmniej 25% w.p.r
- Do 50% w.p.r może składać się z Sojuszników i Oddziałów specjalnych. Dozwolony jest jeden słoń na 1000 pkt, jedna machina artyleryjska lub rydwan na 500 pkt. Sojusznicy pochodzą z armii: Ancient Greeks, Barbarian, Persian, Indian, Cataphract.

Rozpiska na 2000 pkt: (będę używał oryginalnych nazw), w przypadku oddziałów dopisuje tylko ulepszenia.

1. Generał – heavy armour, warhorse, kontos – 186 pkt.
2. Army Standard Bearer – heavy armour, warhorse – 88 pkt.
3. 9x Shock Cavalry (Hetajrowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
4. 9x Shock Cavalry (Tesalowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
5. 10xLight Cavalry (Greccy Najemnicy) – thrusting spear, Leader, Musician – 190 pkt.
6. 10x Elite Light Cavalry (Prodromoi) – kontos, FCG – 265 pkt.
7. 14x Hypaspistów – thrusting spear, Musician – 215 pkt.
8. 16x Peltastów (Agrianie) – thrusting spear, FCG – 143 pkt.
9. 16x Traków – FCG – 159 pkt.
10. 10 Mercenary Skirmishers (Illyrowie) – javelins – 50 pkt.
11. 12 Mercenary Skirmishers (Macedończycy) – slings – 60 pkt.
12. 12 Łuczników z Krety (Najemnicy z ‘Ancients Greeks’) – 120 pkt.

Kompozycja specyficzna, taktyka tez J Lekka piechota i skirmisherzy z reguły zajmuja centrum, z kawalerią na skrzydłach. Generał w Hetajrach, ASB w Tesalach. Armia jest bardzo manewrowa – kawaleria w czterech oddziałach, z których dwa mogą walczyć w skirmishu, do tego cała piechota z opcją skirmishowania. Pozwala to z reguły wymanewrować przeciwnika, uderzając jednocześnie w ‘miękkie podbrzusze’. Nie jest to rozpiska łatwa do gry – częściej się nią remisuje niż wygrywa, ale zapewnia dużo radochy w grze.

Modele:
Kawaleria:
1. Jako Hetajrów używam części modeli z zestawu Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8007
z tego zestawu pochodzi tez Generał, konwertowany ASB i Leader Tesalów.
Resztę Hetajrów zapewnia ‘Macedońska jazda’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8047
z tego zestawu biorę także Prodromoi.
2. Tesalowie, poza wspomnianym Leaderem, to ‘Jazda Tessalska’ HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8048
3. Grecka jazda i Prodromoi to mieszanka Zvezdy i ;Jazdy Sprzmierzeńców’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049
4. Lekką piechotę – Agrian, skirmisherów i Kreteńczyków, zapewnia głównie zestaw ‘Lekkiej piechoty Alexandra’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
wsparty modelami z zestawu Greków Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
5. Trakowie to zestaw HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
plus dwóch peltastów ze Zvezdy (patrz Grecka piechota).
6. Co do Hypaspistów to jest problem. Dopóki HaT nie wypuści ich zestawu używam greckich najemników HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045

To tyle tytułem pierwszej odsłony.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » niedziela, 22 kwietnia 2007, 19:50

RISE OF MACEDON (359-331 BC) - podręcznik Alexander the Great.


Niniejsza lista armijna pozwala nam na stworzenie macedońskiej armii z czasów podbojów Filipa II I jego (nie mniej znanego) syna Aleksandra zwanego Macedońskim lub Wielkim J. Jest to armia dzięki której Filip pokonał Greków pod Cheroneą, a Aleksander złamał kark Persom. Nie uwzględnia ona zmian które Aleksander zaczął wprowadzać po bitwie pod Gaugamela - tak zmieniona armię można wystawić w oparciu o listę Alexandrian Imperial Army (331-323 BC), którą (jeśli Bogowie pozwolą) opiszemy kiedy indziej.
Układ według którego konstruujemy armię jest następujący:
- Characters (Bohaterowie) - do 25 % wartości punktowej armii, z tym że armia musi posiadać Generała.
- Cavalry (Kawaleria) - do 33 % wartosci punktowej armii.
- Phalangites (Falanga) - przynajmniej 25 % wartości punktowej armii, musimy wystawić przynajmniej jedna jednostkę Pezhetairoi (Pieszych Towarzyszy, innymi słowy Falangistów),
- Skirmishers - do 25 % wartosci punktowej armii.
- Special Troops (Maszyny Wojenne), Merceneries ( z listy Greek Merceneries), Allies (wybrani sojusznicy z armii Traków I/lub Illyrian).
Armia nie używa sztandarów, zamiast tego przed bitwa rzucamy k6 za każdy 1000 pkt armii jaka wystawiamy. Daje nam to ilość Wyroczni (Oracles), które możemy użyć w trakcie bitwy. Każdy taki punkt możemy użyć na: przerzut niezdanego testu Ld (Morale) lub Breaka (test złamania w walce) lub by dodać +2 do wyniku walki jednego z naszych oddziałów. Raz użyty punkt Oracles nie może być użyty ponownie i jest usuwany z naszej puli.

Opisze teraz poszczególne jednostki, żeby na końcu przedstawić przykładowa armie na 2000 punk tow.

1. Characters:
Armia musi mieć Generała - może nim być Filip II, Aleksander albo Strategos. Aleksander jest oczywiście świetnym wojownikiem, dysponuje tez Ld 10, co czyni z niego perfekcyjnego Generała. Filip wyróżnia się dodatkowa Rana (Wound) na profilu, co czyni go trudniejszym do zabicia (osławiona odporność króla), niestety jego obecność jako Generała zmniejsza limit dostępnej Kawalerii do 25 % wartości armii. Strategos jest najtańszym wyborem, co w połączeniu z Ld 9 daje nam dobrego Generała dla naszej macedońskiej armii.
Oficerowie to Taxiarchowie/Ilarchowie/Hippachowie, którzy pozwalają nam zwiększyć możliwości bojowe naszych jednostek i oddają historyczna kadrę Macedończyków.

2. Cavalry:
Tutaj wybór może być bardzo trudny - mamy do wyboru kilka naprawdę ciekawych jednostek. Oczywiście główny wybór to Companion Cavalry - Towarzysze, zwani z macedońska Hetajrami. Dobra jednostka uderzeniowa, walcząca szykiem 'wedge', co pozwala wprowadzić do walki duża ilość modeli. Jeden szwadron możemy nominować do roli Agemy, elitarnego szwadronu królewskiego, idealnego do ochrony Aleksandra lub innego równie bojowego Generała. Równie dobra jazdą są Tesalowie i Prodromoi - niestety, ich wybór ogranicza nam fakt, że możemy mieć tylko po jednym regimencie (tak Tesalów jak i Prodromoi) na każdy regiment Hetajrów. Prodromoi możemy upgrade'ować do roli 'uderzeniowej' lekkiej jazdy, dając im kontosy - czyni to ze Zwiadowców wspaniałą (acz strasznie drogą) Lekką Jazdę - Sarrisophoroi (Lansjerów). Listę zamyka Light Cavalry (najemna jazda grecka czy tracka) - niedroga i przydatna jako konni oszczepnicy, a także Mounted Grooms - służba Hetajrów, dostarczająca im świeże konie w toku walki. Niestety, nie maja tu tak pożytecznej opcji :) - są po prostu najtańszą i najsłabszą dostępną kawalerią.

3. Phalangites:
Nasza elitarna piechota budowana jest w oparciu o dwie formacje - Pezhetairoi (Pieszych Towarzyszy, stanowiących główną siłę falangi) i Hypaspistów. Za każda jednostkę Pezhetairoi możemy wystawić jedną jednostkę Hypaspistów - chyba nieco faworyzuje to tą druga formację, bo w armii Macedonii przeważali jednak w znacznej mierze falangiści. cóż, zawsze możemy Hypaspistów pozostawić w domu :) bowiem mimo dobrych statystyk są oni jednak bardzo droga piechota. Możemy ich wystawiać jako Lekka Piechotę bądź jako Falangę, jeden oddział może być promowany do roli Agemy.
Pezhatairoi to nasza podstawowa falanga, z sarissą i tarczą – możemy dodać im lekkie zbroje lub dodać jednostce opcję Drilled, przydatną przy manewrowaniu. Jedna jednostka może być promowana do roli Agemy.

4. Skirmishers:
Tu do wyboru mamy trzy rodzaje jednostek – Skirmishers (najtańszych oszczepników), Mercenaries (oszczepnicy, a co druga jednostka ma opcję wzięcia łuków) i Agrianians – najlepszych chyba skirmisherów w grze, z WS3, BS3 i Ld 8 – naprawdę robią wrażenie. Niestety, jedna jednostka Agrian może zostać użyta na każde dwie jednostki Skirmisherów i/lub Mercenaries.

5. Z pozostałych jednostek dostępnych dla tej armii najciekawszą opcją zdają się być Najemni Grecy – hoplici uzupełniają szeregi naszej falangi, peltaści to bardzo dobra lekka piechota, Kreteńscy łucznicy należą do najlepszych w grze.


Przykładowa lista na 2000 pkt:
1. Strategos – Generał – heavy armour, warhorse, xyston – 176 pkt.
2. Illarch (oficer kawalerii) - heavy armour, warhorse, xyston – 66 pkt.
3. 30 x Pezhetairoi – Leader, Musician – 250 pkt.
4. 30 x Pezhetairoi – Leader, Musician – 250 pkt.
5. 9 x Companion Cavalry – L,M – 235 pkt.
6. 9 x Prodromoi – kontos, L,M – 226 pkt.
7. 10 x Light Cavalry – javelins, M – 160 pkt.
8. 12 x Agrianians – 84 pkt.
9. 11 Merc. Javelinem – 55 pkt.
10. 10 Merc. Javelinmen – 50 pkt.
11. (Greccy Najemnicy) 16 x Peltasts – L,M, Shields, thrusting spears – 138 pkt.
12. (GN) 12 x Cretans – 120 pkt.
13. (GN) 15 x Iphicrateans (hoplici ze zwykłą tarczą i oszczepami) – javelins, L,M – 185 pkt.


Strategos w oddziale Companions, Illarch z Prodromoi, Pezhetairoi w centrum, osłaniani przez Peltastów i Iphicrateans. Skirmisherzy w osłonie skrzydeł i centrum. Armia przyjemna tak w grze jak i w wyglądzie.

Co do modeli: tak jak w powyższym opisie z AoA, jako falangistów można użyć modeli z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8043
ale modele ze Zvezdy są o wiele ładniejsze:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8019
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 23 kwietnia 2007, 17:39

Ancient Greeks z Armies of Antiquity

Armia ta nie ma zbyt wielu jednostek, ale jest bardzo przyjemna do grania, poza tym wielu graczy gotowych po nią sięgnąć po obejrzeniu ‘300’.
Grecy nie mają sztandarów, używają tylko Wyroczni (Oracles) jak wspomniana już armia macedońska z ‘AtG’.
Struktura armii:
1. Generał – armia może go mieć (ale nie musi).
2. Kawaleria – do 25 % wartości punktowej armii. Możemy wybrać Ciężką Kawalerię – Grecką lub (jako co druga jednostka) Tessalów/Tebańczyków; Lekka Kawaleria (w skirmishu) zaś to Grecy lub (jako co druga jednostka) Tessalowie/Trakowie. Kawaleria ta ma jednak jeden straszliwy minus – tylko M6, co czyni z niej niezbyt manewrową jednostkę.
3. Hoplici – przynajmniej połowa armii, hoplici walczą oczywiście w formacji falangi.
Tu do wyboru mamy greckich hoplitów (mogą mieć lekką bądź ciężką zbroję), jeden oddział (najmniejszy w armii) może być upgrade’owany do Świętego Zastępu (Sacred Band) – jest wtedy odporny na psychologię i nigdy nie zostaje złamany w walce. O wiele lepsi od zwykłych hoplitów są Spartanie – maja WS4, T4 (słynne spartańskie wychowanie czyni cuda nawet w grach!) i zasady Drilled i Stubborn Jest tylko jedno małe ‘ale’ – kosztują aż 22 punkty, w porówaniu z 10 punktami za zwykłego hoplite.
4. Lekka Piechota – do 25 % wartości punktowej armii. Mamy tu do wyboru Peltastów i Traków jako Lekką Piechotę oraz jednostki w skirmishu – 0-1 łuczników z Krety oraz Psiloi (zwykłych skirmisherów).

Prosta, typowa rozpiska na 2000 pkt –armia ateńska:
1. Generał – 157 pkt.
2. 4 x 30 Hoplitów (każdy oddział z Leaderem i Muzykiem) – 4 x 310 pkt – 1240 pkt.
3. 10 x Greek Cavalry (skirmish) – 110 pkt.
4. 15 x Traków – Leader, Muzyk – 145 pkt.
5. 16 x Peltastów - Leader, Muzyk, thrusting spears – 138 pkt.
6. 12 x Cretans – bows, shields -120 pkt.
7. 11 x Psiloi – javelins – 44 pkt.
8. 11 x Psiloi – javelins – 44 pkt.

Taktyka prosta jak uderzenie cepem – hoplici stanowią nasza główną siłę uderzeniową armii i musimy osłaniać ich skrzydła i tyły. Kiedy już hoplici dojdą do walki to z pomocą Bogów (Oracles) powinno być dobrze...

Modele:
Oczywiście przepiękne modele Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8005
ale i hoplici z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045
ale i lekka piechota z HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
i Trakowie z HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
Jako kawalerii używam modeli Greków z HaTa (pierwsze dwa modele z lewej)
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049

Czekam jednak z niecierpliwością na dwa kolejne sety z HaTa:
Spartan Army:
http://www.hat.com/Othr6/Gorman09P.html
http://www.hat.com/Othr6/Allari04P.html
Theban Army:
http://www.hat.com/Othr6/Allari03.html
http://www.hat.com/Othr7/Gorman22P.html

Gdy HaT wyda te modele, pomyślę o stworzeniu klimatycznych armii ze Sparty (okres bitwy pod Platejami) i Teb (oczywiście ze Świętym Zastępem).
Ostatnio zmieniony piątek, 4 maja 2007, 19:22 przez kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » wtorek, 24 kwietnia 2007, 19:26

Scotland and the Borders (c.1250 – 1512) z podręcznika ‘Armies of Chivalry

Wypadałoby opisać szkocką armię, w końcu mieszkam w Szkocji...
Krótki opis armii:
1. Bohaterowie – do 20 % - Generał i Nobles (jeden może być ABS) – mają opcję walki jako piechurzy (w tej armii bardzo dobra opcja) i kawalerzyści.
2. Kawaleria – do 25% - dwa typy jazdy – 0-1 Knights (ciężka jazda), 0-1 Dismounted Knights (to samo, tylko bez rumaków), Border Cavalry (popularni Hobylars) – średnia jazda, z zasadą Open Order.
3. Piechota – do 100 % - Spearmen (wszystkie oddziały muszą mieć albo thrusting spear albo pikę, walczą w formacji Medieval Phalanx) i Highlanders (niesforny mob, ale mogą zalać przeciwnika ilością i zasadą Warband). Są jeszcze Camp Followers (‘Small Folk’), ale brać ich do bitwy mógłby samobójca – to naprawdę kiepściutki oddział.
4. Łucznicy – do 10 %, można ich wystawić w Skirmishu lub jako Open Order.

Rozpiska na 2000 pkt. Jest mało skomplikowana, zróbmy coś na wzór armii Roberta Bruce’a spod Bannockburn.

1. Generał – dismounted – 160 pkt.
2. Noble ASB – dismounted – 85 pkt.
3. 2 x 10 Hobylars (Borders Cavalry) – FCG – 2 x 185 pkt.
4. 3 x 30 Pikemen – pike, FCG – 3 x 255 pkt.
5. 2 x 30 Highlanders – FCG – 2 x 225 pkt.
6. 2 x 14 Skirmishing Archers – 2 x 84 pkt.

Armia tak złożona jest bardzo klimatyczna, ale grając nią trzeba umiejętnie wystawiać swe oddziały – oparcie pikinierów o krawędź stołu lub las zawsze pomaga. Hobylarsi i Highlanderzy osłaniają flanki, łucznicy biegają tu i tam, bohaterowie bezpiecznie siedzą w pikinierach.

Modele:
Dwa fajne zestawy ze Streltsa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... R&code=007
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... R&code=081
dają nam duży wybór modeli piechurów, łuczników, bohaterów i Hobylarsów.
Możemy się jednak wesprzeć innymi modelami w podobnym klimacie:
Łucznicy i piechurzy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6027
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=7206
Ostatnio zmieniony czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:51 przez kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:34

Armies of the Hussites z podręcznika Armies of Chivalry.


Co tu dużo mówić, po prostu kocham tą armię. Mocno ubolewam, że wciąż jeszcze nie ma pełnego asortymentu modeli 1:72 do Husytów, a perspektywa kupowania metalowych modeli mnie nie cieszy... Armią gra się świetnie, jest naprawdę bardzo klimatyczna.

Opis armii:
1. Bohaterowie – do 25 % wartości punktowej armii. Mamy więc tu Generała (z Ld 10!), chorążego armijnego i kapitanów. Wszyscy mają opcję walki konno lub jako piechurzy – w tym drugim przypadku możemy ich wyposażyć w jakże klimatyczną i przydatną halabardę (zawsze można skonwertować na cep). Wszyscy bohaterowie mają też zasadę Stubborn – ktoś w Historicalu mocno docenił upów Husytów.
2. Kawaleria – do do 25 % wartości punktowej armii. Do wyboru są trzy formacje: 0-1 Bohemian Nobles (ciężka jazda typu ‘zachodniego’), Hussite Heavy Cavalry (nazwijmy ją ‘średnią’, ma zasadę Stubborn) i Hussite Lighr Cavalry (Skirmisherzy z lekkimi kuszami).
3. Piechota – od 50 do 75 % w.p.a – tutaj piwo i golonka naszej armii!!! Najważniejsze oczywiście War Wagons, wspaniałe maszyny o które opieramy naszą taktykę. Droższe o 30 punktów od tych w innych armiach, ale za to z zasadą Stubborn. Nasz BPP to Halabardnicy/Cepnicy, z zasadą Stubborn, możemy ich połączyć z Kusznikami/Strzelcami (Handgunners) by tworzyć jednostki mieszane. Statystyki piechoty typowe (WS 3, Ld7), ale z pomocą Stubborna naprawdę potrafią wytrzymać do nadejścia posiłków. Na każde 1000 pkt armii możemy wystawić jedno Lekkie Działo, także z zasadą Stubborn.
4. Allies (Sojusznicy) do 25 % w.p.a. z listy Polaków – tą armię nieco skopano, jak czas pozwoli opiszę ją kiedy indziej.

Przykładowa rozpiska na 2500 pkt:
1. Generał na koniu (ale nie na Warhorsie),
2. ASB na koniu (ale nie na Warhorsie),
3. Kapitan z halabardą (piechur),
4. Kapitan z halabardą (piechur),
5. 3 x War Wagon – FCG, jeden wóz ma Taraśnicę,
6. 3 x War Wagon – FCG, jeden wóz ma Taraśnicę,
7. 16 x Flailmen/Halabardiers – FCG.
8. 16 x Flailmen/Halabardiers – FCG.
9. 12 Kuszników – pawęże,
10. 2 x Light Artillery (Hufnica), każda z dodatkowym załogantem,
11. 13 x Light Cavalry,
12. 10 x Bohemian Nobles – FCG.

Taktyka armii jest oparta oczywiście o wozy, za którymi w odwodzie (za flankującymi wozami) stoją Cepnicy z Kapitanami. Artyleria i kusznicy zależnie od przeciwnika z którym walczymy, Generał i ASB także za wozami – oni nie są tu by walczyć, mają dawać Ld 10 (G) i przerzuty break’a (ASB ). Skirmishująca kawaleria denerwuje wroga, Bohemian Nobles jako uderzeniowy odwód. I tak wozy załatwią wroga...

Modele:
Jak już wspominałem mamy tu problem. Mini Art. Obiecuje zestaw Husytów (może nawet z Wozem):
http://www.miniart-models.com/Images/72 ... _72dpi.jpg
Jeżeli modele będą takie jak rysunek z boxa to nie będzie źle...
Wozy Husytów produkuje Valdemar, ich europejskim dystrybutorem jest polski Kamrat:
http://www.kamrat.com.pl/advanced_searc ... r&x=43&y=9
Inne modele, które możemy wykorzystać pochodzą z różnych innych zestawów z epoki:
Część Szwajcarów dałoby się na pewno wykorzystać jako halabardników:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72009
Modele strzelców i kuszników:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=7206
Jako Bohemian Nobles:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72011
Wspaniałe modele artylerii:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8027
a dla miłośników Sapkowskiego nawet bombarda:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8032
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » czwartek, 26 kwietnia 2007, 20:35

The Swiss (1422-1522) z podręcznika Armies of Chivalry.

Armia z krótką lista jednostek, sprawia jednak, że wielu przeciwników będzie przeklinać Szwajcarów. Jako że bardzo dużo punktów ładujemy tu zwykle w pikinierów, armia będzie może i miała wiele modeli, ale niewiele oddziałów. Wymaga dobrego rozstawienia na stole (boleśnie się o tym przekonałem pierwszy raz nią grając!) ale gdy tylko pikinierzy dojdą do walki pokazują swoją klasę.

Konstrukcja armii jest nietypowa. Szwajcarzy nie mają bowiem bohaterów (sic!), armia składa się więc tylko z dwóch ogólnych kategorii – piechoty, która zabiera nam od 66 do 100 % w.p.a i kawalerii/wsparcia, którego możemy mieć do 33 % w.p.a.
Piechota szwajcarska to dwa rodzaje oddziałów. Podstawą armii są Pikinierzy – z zasadą Stubborn i Medieval Phalanx. Co ciekawe, zamiast Leadera kupić im możemy Kapitana (taki niby-bohater naszej armii). Ten wspaniały dodatek do oddziału nie tylko ma 2A z S4, ale i daje Pikinierom (którzy normalnie mają Ld8) bonus +1 do Ld. Dzieki Kapitanowi mamy więc u nich Ld 9... a pamiętać należy, że Pikinierzy i Halabardnicy mają WS 4 – ciężki orzech do zgryzienia dla przeciwnika.
Halabardnicy mogą mieć dokupioną zasadę Open Order, bardzo przydatne gdy chcemy by chronili flankę dużych oddziałów Pikinierów.
Jeden oddział Pikinierów za +25 pkt możemy nominować do niesienia Sztandaru Kantonu – Gewalhtut. Musi być to największy oddział w armii (inne mogą mieć jednak taką samą liczebność, żaden nie może być tylko większy). Gewalhtut działa jak ASB dla zorganizowanej szwajcarskiej piechoty.
Jednostki wsparcia to:
- jedno lekkie działo lub ribauda na 1000 pkt.
- Skirmisherzy z lekkimi kuszami, co drugi oddział może mieć handguny lub kusze,
- Kawaleria wszelaka – mounted crossbomen, Swiss/Allied M-a-A (pozwalają na wystawienie Duke’a, jedynego bohatera z prawdziwego zdarzenia), Swiss/Allied Retainers – całkiem fajna ta kawaleria, ale Szwajcarzy tak mi się kojarzą z pikinierami, że chyba się nie zdecyduje...

Rozpiska na 2500 pkt:
1. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
2. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
3. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG),
4. 30 x Pikinierów – ciężkie zbroje, Captain, Standard, Musician (znaczy się FCG), Gewalhtut,
5. 12 Halabardników – bez zbroi, Open Order, Musician,
6. 12 Halabardników – bez zbroi, Open Order, Musician,
7. 2 x Light Artillery – w każdej dodatkowy załogant,
8. 2 x 8 skirmishers – light crossbow.

Jak widać armia nie jest nazbyt zróżnicowana. Świetna w obronie, zwłaszcza przeciw armiom silnie kawaleryjskim, jak każda armia oparta na pikinierach ma wrażliwe flanki. Stąd należy ją uważnie rozstawiać na stole, biorąc pod uwagę, że nie mamy nazbyt wiele oddziałów które strzegłyby skrzydeł. Halabardnicy tylko z muzykami – to oddziały skrzydłowe, gotowe do ucieczki (i szybkiego zebrania, po to muzyk) jeżeli przeciwnik jest zbyt szybki. Oczywiście można zastosować taktykę jeszcze bardziej hardcorową niż moja przy wystawianiu Pikinierów – przy rezygnacji z ciężkich zbroi mamy 240 wolnych punktów (na kawalerię lub więcej pikinierów!).

Modele:
Podstawa to oczywiście szwajcarscy pikinierzy z MiniArta (potrzebujemy ich spooooro):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=72009
dodać można też Szwajcarów z LW:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... LW&code=08
Artyleria to przepiękna Zvezda:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8027
Kuszników, handgunnerów i dodatkowych halabardników można szukać w innych zestawach z okresu.
Ostatnio zmieniony piątek, 4 maja 2007, 19:25 przez kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 30 kwietnia 2007, 12:46

W ramach oddechu od opisywania różnych armii krótki tekst o konstruowaniu armii antycznych.


1. Bohaterowie – generał i (w miarę możliwości) chorąży armijny (ASB) to bardzo ważne elementy naszej armii. Ld generała w połączeniu z zasadami ASB często stają się ‘być albo nie być’ naszej armii w gorączce bitwy. Obydwu tych bohaterów powinniśmy w miarę możliwości trzymać z dala od samego starcia – śmierć generała może stać się przyczyną naszej klęski w już zdawałoby się wygranej bitwie. Z reguły staram się ich wystawiać konno, dzięki czemu stają się mobilni i mogą reagować na zmieniającą się sytuację. Jeżeli to możliwe to warto mieć obok nich niewielki oddział lekkiej piechoty jako eskortę na wypadek rajdu na nasz sztab lekkiej kawalerii lub skirmisherów przeciwnika. Oczywiście są takie armie gdzie bohaterowie ci nie maja raczej innej opcji niż ruszyć do walki (Ancient Greeks) – wtedy możemy tylko liczyć na ich umiejętności w chronieniu własnego żywota.
Co do innych bohaterów – czasami warto zwiększyć możliwości jakiegoś oddziału piechoty lub elitarnej kawalerii poprzez dodanie im bohaterów, pamiętajmy jednak, by nie marnować na tych dodatkowych oficerów nazbyt wiele punktów – czasami lepiej poświęcić je na dodatkowych żołnierzy.
2. Kawaleria – jeżeli oczywiście nasza armia może sobie na takie jednostki pozwolić, sugeruję przynajmniej dwa oddziały kawalerii. Jeden ciężkiej uderzeniowej (czy jej ekwiwalentu) działającej jako ‘miecz’ naszej armii (taki oddział powinien mieć przynajmniej 9+ modeli i FCG) i jeden lekkiej/skirmishu, która będzie działała jako ruchomy oddział strzelecki ( też ok. 10 modeli, jeżeli jest to Light Cavalry to na pewno bierzemy Muzyka, jeżeli jednostka ma jakieś możliwości uderzeniowe to resztę CG). Armia na samej kawalerii będzie miała zawsze mało modeli, będzie także (przynajmniej w przypadku armii starożytnej) wrażliwa na ostrzał, więc ciężko nią grać jako armią ‘czystą’. Kawaleria jako oddziały wspomagające dla ciężkiej piechoty (legionistów, hoplitów, falangi) sprawuje się o wiele lepiej, musimy jednak pamiętać, by nie rzucać jej samotnie do walki – dobrze jest zabezpieczać jej flanki lekką piechotą i kawalerią.
3. Ciężka piechota – większość armii ma możliwość wystawiania tego typu oddziałów. To one powinny być rdzeniem armii – oddziały po 25-30 modeli, z FCG. Nie przesadzajmy z pancerzem – jeżeli oddział będzie miał ciężkie zbroje i tarcze spowolnimy go wtedy do trzech cali ruchu – a w WAB’ie manewrowość potrafi naprawdę zmienić losy bitwy. 2-3 takie oddziały to podstawa armii, którą ‘obudujemy’ potem w trakcie tworzenia rozpiski kawalerią i siłami lekkimi.
4. Lekka piechota i skirmisherzy – skirmisherzy to z reguły oddziały strzeleckie – wystawiać ich należy przynajmniej w 10, nie dawać im FCG (to nie są oddziały do walki wręcz). Dwie dziesiątki tanich oszczepników opłacają się nieraz bardziej niż 10 drogich łuczników – bitew w WAB’ie nie wygrywa się strzelaniem, można natomiast nieco przetrzebić nim drogocenne jednostki przeciwnika (np. niewielkie oddziały kawalerii), poza tym zawsze można zwalczać ogień ogniem i użyc naszych skirmisherów do zwalczania odpowiadających im jednostek wroga.
Lekka piechota, z możliwością walki w rankach jak i w skirmishu, ma uniwersalne znaczenie na polu bitwy. Wystawiana w oddziałach 16-20, z FCG, ma z reguły broń miotaną (oszczepy) ale i do walki w szeregach (thrusting spear). Idealna do osłony skrzydeł, walki w rozproszeniu z kawalerią (salwa 16 oszczepów jako stand nad shoot może odstraszyć przeciwnika przed szarżą). Możliwość zmiany formacji z szeregów na rozproszenie ułatwia poruszanie się po polu bitwy.
5. Machiny bojowe – niektórzy ulegają czarowi katapult czy scorpionów, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie. Przydaje się co prawda do wali przeciwko słoniom, ale ile armii wystawia te miłe stworzenia? Przykładowo przeciw falandze (-1 do trafienia) lub armiom z dużą ilością skirmisha artyleria ta zwykle się nie spłaca. Polecam na max. 1-2 scorpia, jeżeli już ktoś jest pasjonatem antycznej artylerii.
6. Broń specjalna (rydwany i słonie) – opłacalność ich wystawienia zależy od rodzaju armii którą gramy, ale i od armii przeciwnika. Trudno sobie wyobrazić armię Indii lub Kartaginy bez słoni, niemniej jednak potrafią one być bronią obosieczną – niedługo opiszę armię Kartaginy i tam wstawię dłuższy opis tej specjalnej bronii z trąbą...
Co do rydwanów - sami twórcy list armijnych z reguły je odradzają (sic!), gdyż w miarę łatwo pozbyć się ich za pomocą nawet mizernego ostrzału. Poza tym rydwany maja problemy w walce z oddziałami z zasadą Drilled (możliwość przepuszczania rydwanów przez szeregi), niemniej jednak odpowiednio użyte, wsparte lekką piechota i uderzeniową kawalerią, potrafią mocno skrzywdzić. Musimy tez pamiętać, że niektóre armie nie mają swego klimatu bez tych machin (Egipt, Troja, Indie).
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » czwartek, 3 maja 2007, 17:33

Imperialny Rzym z Rulebooka

Wypadałoby nareszcie opisać jedną z najsłynniejszych formacji świata. Oparta na bardzo dobrej piechocie, wsparta różnorodnymi oddziałami posiłkowymi, ma tylko słaba kawalerię. Sporo ciekawych modeli ułatwia zebranie całkiem sporej i ładnie wyglądającej na stole armii.

Konstrukcja armii:
1. Bohaterowie – do 25% wartości punktowej armii. Oczywiście Generał i ASB do prowadzenia naszych imperialnych podbojów (Generał ma Ld 9, typowo), dodatkowo dwa typy bohaterów do wsparcia naszych jednostek w boju – Legat i Trybun. Wszyscy nasi oficerowie maja zasadę Drilled i Stubborn – w końcu to Rzymianie!
2. Piechota legionowa - krem naszej armii, przynajmniej 25% w.p.a. Trzy typy legionistów – Veteran, Regular i Raw (tylko ci ostatni nie mają zasady Drilled i Stubborn) wyposażeni w pilum (+1S w pierwszej turze walki) i z Centurionem zamiast Leadera (+1 do Ld) – właśnie dlatego Rzym oparty na dużej ilości piechoty jest ciężką armią do pokonania. Do tego legionowa Lekka Piechota – Lanciarii (także Drilled i Stubborn) jako smaczek.
3. Auxilliares – oddziały posiłkowe mogą tworzyć aż do ¾ w.p.a. Trzy rodzaje kawalerii: 0-1 Cataphracts (drogiej, ale naprawdę mocnej ciężkiej jazdy), Equites Alares (jazda posiłkowa) jako jazda średnia (z throwing spearami i javelinami) i na koniec Lekka Jazda Illyrska (jak to lekka jazda...). Piechota: Cohortes Pedites (piechota sojusznicza) – lekka piechota, bardzo fajna (throwing spears, może mieć oszczepy i zasadę Drilled), Łucznicy jako lekka piechota.
4. Jednostki specjalne – do 25 % w.p.a. – tu mamy bogaty asortyment: artyleria – dwie balisty (Scorpio i Ballista) i dwie katapulty (Tormenta i Onager), oprócz twego słonie (marginalnie używane przez Rzym, więc lepiej dajmy spokój), Marines (lekka piechota), 0-1 Dromedarii (oddział na wielbłądach).

Rozpiska na 2500 pkt.

1. Generał – warhorse, heavy armour,
2. ASB – warhorse, heavy armour,
3. 20 x Veteran Legionaries – FCG (Centurion, Standard, Musician),
4. 24 x Regular Leg. – FCG,
5. 24 x Regular Leg. – FCG,
6. 24 x Regular Leg. – FCG,
7. 10 Equites Alares – FCG,
8. 21 Cohortes Pedites – FCG, javelins,
9. 21 Cohortes Pedites – FCG, javelins,
10. 12 Aux. Archers – Musician,
11. 12 Aux. Archers – Musician,

Armia oparta na piechocie, jak to w Rzymie być powinno. 72 legionistów, wspartych 42 auxilliaries i 24 łucznikami tworzy główne ugrupowanie, z tyłu Generał i ASB, jako odwód Veterani i kawaleria. Zasad stubborn pozwala legionistom zatrzymać przeciwnika i związać go bojem, Cohortes Pedites na skrzydłach jako jednostka z szeregami bądź skirmish. Łucznicy także mogą walczyć w szyku rozproszonym, co czyni ich odporniejszymi na ostrzał przeciwnika.

Modele:
Jako Veterani i Regularni legioniści:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... C&code=224
(poza łucznikiem oczywiście)
Dobrze wyglądający jako Veterani:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8064
lub:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8082
Cohortes Perdites (osobiście strasznie mi się te modele podobają):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8065
i łucznicy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8074
Jako kawaleria (trzeba tylko skonwertować włócznie):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8066
Command Groupy do regimentów:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8075
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » sobota, 5 maja 2007, 16:44

Carthaginian Army List z ‘Hannibal and The Punic Wars’

Wspaniała to lista armijna, dająca naprawdę dużo radości przy tworzeniu rozpisek i kolekcjonowaniu armii. Nic więc dziwnego, że udało mi się o niej sporo napisać :) Ciekawy jest sposób, w jaki ta armia została rozpisana. Mamy normalną listę jednostek, podzieloną na: Bohaterów, Piechotę, Kawalerię i Słonie, Jednostki Specjalistyczne – tam zamieszczono ich opisy. Do samego jednak grania dostajemy pięć klimatyczny opcji z różnych momentów historii Kartaginy: I wojna punicka, II wojna punicka w Hiszpanii, II wojna punicka w Italii, II wojna punicka w Afryce, III wojna punicka w Afryce. Mój opis, by mógł zadowolić czytelników i dać im pełniejszy opis będzie następujący – opiszę najpierw poszczególne jednostki, a potem moją rozpiskę na 2500 pkt. z II wojny punickiej w Italii. Na razie w mojej armii nie planuje słoni, ale jako że Kartagina kojarzy się z użyciem tych behemotów, poświęcę im nieco więcej miejsca przy opisie.

Opis jednostek:
1. Bohaterowie – do 25 % wartości punktowej armii, niezależnie od typu armii jaki wybraliśmy. Armia zawsze musi mieć Generała – do wyboru mamy Generała Armii (punicki arystokrata z Ld 9) jako główną opcję oraz dwóch Senior Officers – Subordinate General (Ld 8, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty) lub 0-1 Mercenary General (także z Ld 8, ale z lepszą opcją uzbrojenia i z WS 5, może być Generałem tylko gdy Army General nie jest użyty). Ostatnim bohaterem jest ASB – co tu więcej o nim, chorąży jaki jest każdy widzi...
2. Piechota (tu sobie popiszę):
- Citizen Infantry – Lekka piechota punicka, używana tylko w I i III wojnie punickiej. Nic specjalnego, brak opcji oszczepu zmniejsza ich przydatność bojową,
- African Infantry – serce naszej armii (dobrze, dobrze – mojej przynajmniej). Można ich wystawiać jako tanich Levy (słabiutka piechota) lub porządnych Trained African (Ld 7, mogą przy szarży walczyć z dwóch szeregów, mimo że nie są falangą). Według mnie Trained African zawsze powinni być podstawą armii, w oddziałach 24 lub więcej modeli.
- Veteran Infantry – weterani walk Hannibala w Italii, mimo że drodzy punktowo, to nadrabiają to WS4, Ld8 i zasadą Stubborn. Bardzo przydatni w armii od 2500 pkt wzwyż, mogą ostro namieszać. Najlepsza chyba piechota w tej armii.
- Merc. Hoplites – greccy hoplici walczący w falandze – podstawa armii w I wojnie punickiej. Solidna piechota, jak to greccy najeminicy,
- Peltasts & Thurephoroi – lekka piechota najemna, także z I wojny punickiej. Peltaści tu słabsi niż ci opisywani przeze mnie w armii greckiej czy macedońskiej, zamiast nich lepiej brać Thurephoroi – ci mają właśnie takie statystyki jak starzy dobrzy peltaści z AoA.
- Oscan Infantry – sojusznicy z Italii, dwa typy oddziałów – falanga z miast greckich (taka sama jak Merc. Hoplites) i Oscan Warriors – lekka piechota z możliwością wzięcia dużej tarczy, ale bez oszczepów. Jedna jednostka Warriors pozwala na wystawienie jednej Falangi.
- Italian Spearmen – lekka piechota, znów bez oszczepów, ale za to z throwing spear.
- Bruttian Veterans – mocna lekka piechota (WS4, Ld 8) z armii Hannibala w Afryce,
- Gallic Infantry – hordy Galów – Warriors (zasada Warband, mixed weapons – re-roll trafień w pierwszej turze walki, liczy się jako osczep i broń ręczna, M5, zasada Stealth – poruszają się bez minusów w trudnym terenie) i Veterans (M4, WS4, lekka zbroja, reszta jak powyżej). Oddziały przydatne jako ,mięso dla pilum’, w dużych ilościach mogą zalać przeciwnika (zasada Warband), poza tym maja dużo ładnych modeli,
- Spanish Infantry – Scutarii (niestety nie są już LI, mają za to zasadę Stealth, mogą mieć heavy throwing spear) i Caetrati (bardzo dobrzy skirmisherzy, możemy mieć jeden oddział za każdy oddział Scutarii),
- Skirmishers – oszczepnicy z Libii czy Numidii, tani ale z reguły skuteczni, musimy mieć ich jeden oddział na każdy inny oddział skirmisherów w armii,
3. Kawaleria:- Punic Heavy Cavalry – solidna średnia jazda (save 4+),
- Campanian Cavalry – mocna lekka jazda sojusznicza (WS4), nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Numidian Cavalry – piękna lekka jazda, naprawdę świetna (BS4, Feigned Flight, Parthian Shot), droga w punktach, ale grzech jej nie wystawić... Jeden oddział w armii to podstawa naszej kawalerii,
- Spanish Cavalry – Lekka i Ciężka, każda z nich nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Gallic Cavalry – kolejna specyficzna jednostka, z zasadą Warband, mixed weapon i WS i BS4! Niestety, nie może mieć więcej modeli niż jakakolwiek inna jednostka jazdy w armii,
- Słoń Afrykański – tak, bestia jest klimatyczna, ale trzeba mocno się zastanowić jak ją dobrze wykorzystać. Z dwoma lub trzema żołnierzami ‘obsługi’ + mahoutem, może mieć wieżę (save 5+ dla załogi) – oto odpowiednik naszego czołgu, niestety mocno kapryśny. Wzbudza STRACH w piechocie i TERROR w kawalerii – tak przeciwnika jak i naszej niestety, odczuwa STRACH do słoni indyjskich, poza tym jest odporny na psychologię. Zasada Stampede może nas niestety wiele kosztować, przeciwnik z reguły koncentruje cały dostępny ostrzał na naszej bestii, próbując wyprowadzić ją z równowagi. Najlepiej jest go wystawić na skrzydle naszej piechoty lub w interwałach między regimentami, z dala od kawalerii (nie chcemy chyba w przypadku pecha na kościach stracić naszej jazdy w pierwszej turze walki). Często słoń lepszy jest jako broń psychologiczna, niż bezpośrednia – zmusza przeciwnika do zmiany planu bitwy lub manewrowania armią by kawaleria nie napotkała bestii. Dobrze jest osłonic naszego Trąbalskiego eskortą – skirmisherami lub lekką piechotą, by przeciwdziałać podobnym jednostkom ze strony przeciwnika.
Możemy też wystawić Untrained Elephants – tylko z mahoutem, ale nie wydaje się to dobrą opcją, słoń taki jest nazbyt ryzykowną zabawką.
4. Specialist Units:
- Balearic Slingers – osławieni procarze (BS4), z zasadą Warband, oczywiście skirmish. Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Celtiberian Scutarii – kolejni sojusznicy z Iberii, (Warband, Stealth),
- Roman Deserters – opcja dostępna tylko dla armii Hannibala w Italii, dezerterzy z rzymskiej armii (głównie sojusznicy) z zasadą Hate do Rzymian,
- Ligurian Slingers, Moorish Archers, Sardinian Archers – skirmish, posiłkowe jednostki strzelców z różnego okresu walk z Rzymem, Nie mogą być największą jednostką skirmisherów w armii,
- Ligurian Warriors – lekka piechota z zasadą Warband i Stealth,
- Artyleria – Heavy Bolt Ballista (bolt thrower z rulebooka), jedna na każdą jednostkę Punic Citizens i African Inf.


Czas teraz na rozpiskę. Wybrałem (ale niespodzianka!) II punic war in Italy. Oto lista dostępnych jednostek:
1. Bohaterowie – do 25% w.p.a., armia musi mieć Generała, nie może być nim Merc. General.
2. Common Troops (niektóre jednostki są Zastrzeżone – by je wystawić trzeba mieć najpierw przynajmniej jeden z ‘oddziałów głównych’ – wytłumaczę to w tekście) przynajmniej 50% w.p.a.:
- Trained Africans,
- Veterans,
- Oscan Inf.,
- Italian Inf.,
- Gallic Warriors (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Gallic Veterans (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Spanish Inf. (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Skirmishers,
- Numidian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans,Veterans, Oscan lub Italian Inf.),
3. Uncommon Troops – do 33% w.p.a.:
- Campanian Cavalry (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Oscan lub Italian Inf.),
- Spanish Cavalry,
- Gallic Cavalry,
- Elephants (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans, możemy wystawić tylko jednego słonia),
- Balearic Slingers,
- Celtiberian Scutarii (Z. – musimy mieć najpierw przynajmniej jeden oddział Trained Africans lub Veterans),
- Roman Deserters,
- Ligurian Inf.,
- Artillery.

Rozpiska na 2500 pkt:
1. Army General – shield, light armour, horse,
2. ASB – light armour, large shield,
3. 24 Trained Africans – FCG,
4. 24 Trained Africans – FCG,
5. 20 Veteran Infantry – FCG,
6. 30 Gallic Warriors – FCG,
7. 30 Gallic Warriors – FCG,
8. 10 Skirmishers (Libyan),
9. 10 Skirmishers (Libyan),
10. 10 Numidian Cavalry – Musician,
11. 10 Spanish Light Cavalry – Musician, javelins,
12. 10 Spanish Heavy Cavalry – FCG,
13. 10 Balearic Slingers,
14. 12 Scutarii – javelins,
15. 10 Caetrarii.

Wybrałem jak widać opcję armii a’la Kanny – trzy bloki solidnej piechoty, wsparte dwoma bandami Galów (przydałoby się ich więcej w oddziałach, ale na małe z reguły manipuły Rzymian powinno wystarczyć), masą skirmisha i kawalerią. Nie ma tu niestety lekkiej piechoty (ach, ta zmiana zasad Scutarii), ale i tak armia ta ma duże szanse z wieloma różnorodnymi przeciwnikami w grze. ASB zależnie od sytuacji w Veteranach albo w Trained Africans, Generał osłonięty Caetrarii za piechotą.
Przy rozwijaniu armii do 3000 pkt dojdzie na pewno słoń (nie uchodzi mieć Kartaginy bez chociaż jednego), więcej Galów (kawaleria i piechota) i lekka piechota sojusznicza.

Modele:

Piechota afrykańska, weterani, procarze z Balearów, libijscy skirmisherzy, Citizen LI– Zvezda (wspaniały zestaw, na nim oparłem budowanie swojej piechoty):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8010
Piechota afrykańska, weterani, Citizen LI, skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8020
puniccy i iberyjscy oficerowie, ewentualnie afrykańska piechota i jazda – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8056
lekka jazda numidyjska – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8024
Scutarii i Caetrati z Iberii, procarze z Balearów – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8019
Galowie, Celtyberowie, libijscy skirmisherzy – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8058
Oscan Infantry, Italian Inf., Bruttian Veterans – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8040
Campanian Cavalry – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8054
Spanish Cavalry (lekka i ciężka) – HaT:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8055
Galowie – Ravell (przepiękny zestaw, no i 50 modeli!):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=02553
Galowie – Zvezda/Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6022
Gallic Cavalry – Hat, pod nim Italieri:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8022
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=6029
Słonie z HaTa (jakiś niezbyt ten zestaw):
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8023
Przepiękne słonie ze Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8011
Balisty z rzymskiego (o zgrozo!) zestawu HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8035
Modele greckiej najemnej falangi i lekka piechota Alexandra z HaTa (patrz opis Macedonii i Grecji powyżej) mogą posłużyć do stworzenia jednostek najemnych z I wojny punickiej. Co do użycia Macedońskiej Falangi ze Zvezdy jako piechoty afrykańskiej – część modeli, gdyby zmniejszyć im sarissy i powiększyć tarcze mogłaby spokojnie pasować, ale osobiście, po nabyciu Carthaginian Inf. Ze Zvezdy jestem zdania, że ten zestaw z zupełności wystarczy, Trained Africans naprawdę dobrze wyglądają w modelach HaTa. To już jednak oczywiście wybór każdego gracza.
EDIT:
z ostatniej chwili - nowe piękne modele jazdy numidyjskiej ze Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8031
Ostatnio zmieniony wtorek, 8 maja 2007, 17:41 przez kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » niedziela, 6 maja 2007, 14:10

To już co prawda jest w temacie o WAB'ie, ale tutaj pozwalam sobie wrzucić razem z armiami których używałem do testów. Z góry przepraszam, że po angielsku, ale nie chce mi się całości tłumaczyć. Mam nadzieje, że niedługo Jeff Jonas, autor podręcznika 'Alexander the Great' wrzuci to, zgodnie z obietnicą, na swoją stronę www.ancientbattles.com.
W przypadku jakichkolwiek pytań co tych list - proszę pytać w temacie WAB albo na priva, chętnie odpowiem.

ALTERNATIVE ARMY LISTS TO ‘ALEXANDER THE GREAT’

I. Parmenion's Vanguard in Asia - 336-334 BC.
Expeditionary force send by king Philip to Asia was led by his trusted general, Parmenion. Corps was not big, from 7000 to 10 000 infantry and up to 1000 cavalry. Parmenion was firstly fighting against Athenian allies in Proportis (Sea of Marmar), then he was ordered by king to prepare 'safe ground' for planned invasion of Persia. It is probably that some part of that corps was withdrawn to Macedonia after Philip's death, but rest, still led by Parmenion, fight against Persian forces until spring of 334 BC. Parmenion's forces welcome main Macedonian forces after they cross the Hellespont and vanguard cease to exist as a independent force.
We can only speculate what kind of formations were part of Parmenion's forces. There is some evidence that Greek Mercenaries were main part of vanguard, it is also possible that Parmenion was in charge of some Prodromoi and allies/mercenaries from Thrace.

Army list (based on Rise of Macedon):
1. Characters - up to 25 %:
- Army must be led by Strategos Parmenion. He costs 180 pts with special rule Old and Wise - at the end of deployment he can redeploy one of his unit.
- Officers

2. Cavalry - up to 25%:
- 0-1 Companion (no Agema upgrade) - it is probably, that some elite Macedonian cavalry was used in expedition
- 0-2 Prodromoi (you don't need Companion Cavalry to field them, both units can be upgraded with kontos) - according to wall-painting from tomb from Noussa in Central Macedonia we can suppose that some Prodromoi fight against Persian during Philip’ reign.
- Light Cavalry

3. Phalangites - up to 25%:
- only Pezhetairoi can be taken (no Agema upgrade, no drilled unites) - some Phalangites could be fighting in that area (especially against Athenian allies) and return to Macedonia at the beginning of Alexander's reign.

4. Skirmishers - up to 25%:
- Mercenaries
- Skirmishers

5. Greek Mercenaries - at least 25%:
- 0-1 Xenagos,
- 0-2 Greek Cavalry,
- 1+ Hoplites (every second unit can be Veteran, no League Hoplites allowed),
- 0-2 Iphicrateans,
- Peltasts,
- Psiloi,

6. Allies - up to 25%:
- Thracian: 0-1 Chieftain, Warriors, Light Cavalry,
- Illyrians - Skirmishers, Light Cavalry.

Parmenion's Vanguard in Asia - 336-334 BC. – 2000 pts army.

1. Parmenion – warhorse, heavy armour, xyston – 191 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. 9 x Prodromoi – kontos, Leader, Musician – 226 pts.
4. 10 x Mercenary Javelinmen – 70 pts.
5. 10 x Mercenary Bowmen – 80 pts.
6. 10 x Light Cavalry – Musician, javelins – 155 pts.
7. Xenagos – large shield, light armour – 60 pts.
8. 23 x Mercenary Hoplites – L.M – 240 pts.
9. 24 x Mercenary Hoplites – L,M – 250 pts.
10. 10 x Iphicrateans – 100 pts.
11. 10 x Iphicrateans – 100 pts.
12. 16 x Peltasts – thrusting spears, shields, L,M – 138 pts.
13. 10 x Greek Horse – heavy armour, L, M – 180 pts.
14. 11 Psiloi – 44 pts.

Army was tested against Memnon’s Army – between 25 to 75 % Greek Mercenaries, at least 25 % Persians, up to 25 % Levies.


II. Antipater's Army in Macedonia and Greek - 334-322
Antipater was royal regent left in Macedonia, his main mission was to ensure peace in occupied Greece. Alexander was forced to leave with Antipater almost half of original Macedonian army - six TAXEIS (battalions) of Pezhetairoi (probably they were recruited from Central Macedonia and composed of more reliable soldiers) and some light troops - about 12 000 infantry at all plus about 1500 Macedonian cavalry - mostly Companions (Hetairoi).
Antipater's task wasn't easy - Greek were trying to recover their independence. He defeated revolt led by king Agis of Sparta in a bloody battle of Megalopolis in 331 BC, mostly thanks to large sum of money that Alexander sends him from Persian loot- that helps Antipater in hiring mercenaries from Greece. After Alexander's death, Antipater led Macedonian to victory against Athens and Thessaly in Lamian War in 322 BC, crushing revolt in battle of Crannon.

Army list – based on Rise of Macedon and Greek Mercenaries

1. Characters – up to 25 % points value
army must be led by Strategos Antipater – normal Strategos rules and upgrades apply,
- Officers

2. Cavalry – up to 25%
- Companion Cavalry – no Agema squadron – some part of Antipater’s cavalry was composed from Hateiroi squadrons, left by Alexander. Agema, as a first squadron of Hetairoi, take part in Alexander’s expedition to Persia and so cannot be used.
- 0-2 Prodromoi – one unit can be upgraded with kontos – some Thracian and Paeonian scouts were probably part of Antipater’s army as his ‘eyes and ears’
- Light Cavalry – they’re represent mostly mercenaries – Greek and Macedonian’s neighbours.

3. Phalangites – at least 25%
- only Pezhetairoi are allowed, no Agema upgrade – Antipater had at his command half of Macedonian Pezhetairoi – 6 battalions (TEXAIS), Hypaspists’ regiment came to Persia with Alexander and as far as we know it was the only one such regiment in Macedonia

4. Skirmishers – up to 25%
- only Mercenary and Skirmishers are allowed – Agrianians of king Langaros were rather send as a support to king Alexander’s army (to strength his favourite light regiment) than to serve at Antipater’s forces.

5. Mercenaries – up to 50%
- only Xenagos-Polemarch allowed,
- Greek Horse (one unit per each unit of Hoplites and Peltasts)
- Veteran and Mercenaries Hoplites – every second unit can be Veteran,
- 0-3 Iphicrateans,
- Peltasts and Psiloi – there’s cannot be more units of Psiloi than Peltasts
- As soon as Alexander could send money captured in Persia to Macedonia, Antipater start to hire Greek Mercenaries. It help him to enlarge his army (we must remember that he had to send reinforcements to Alexander from time to time) and prevent king of Sparta Agis from recruiting them for his planned war against Antipater.


Antipater's Army in Macedonia and Greek - 334-322 – 2250 pts army.

1. Strategos Antipater - warhorse, heavy armour, xyston – 176 pts.
2. Taxiarch – heavy armour, pike – 62 pts.
3. 10 x Companion Cavalry – L, M – 260 pts.
4. 10 x Light Cavalry – javelins, Musician – 155 pts.
5. 23 x Pezhetairoi – L,M – 240 pts.
6. 24 x Pezhetairoi – L,M – 250 pts.
7. 24 x Pezhetairoi – L,M – 250 pts.
8. 12 x Merc. Javelinmen – 60 pts.
9. 12 x Merc. Bowmen – 72 pts.
10. Xenagos– large shield, light armour – 60 pts.
11. 23 x Merc. Hoplites – L,M – 240 pts.
12. 24 x Merc. Hoplites – L,M – 250 pts.
13. 16 x Peltasts – thrusting spears, shields, L,M – 138 pts.

Army was tested against AoA Ancient Greeks Army (without Cretans) – ‘Spartans’ heavy army, with weak cavalry.


III. Antigon Monopthalmos as a satrap of Phrygia - struggle against Nabarzanes.
One of Alexander's most able and trusted officer, he became satrap of Persian Phrygia in 331 BC. Antigon received about 1500 soldiers from Alexander (probably his command was mostly from Greek mercenaries and League troops) and had to cover communications line of main army when Alexander's army ventured into Syria and Palestine. His small corps (hard to call that 'army') was forced to fight against Persian army led by satrap Nabarzanes and recruited from Capadocia and Paphlagonia. Antigon also recruit some Persian levies to enlarge his force and he fight three battles against Nabarzanes. Persian army was vanquished in those engagements which showed that Alexander choose good man to rule Phrygia.

Army list based on Rise of Macedon, Greek Mercenaries and End of Persia.
1. Characters - up to 25%
- army must be led by Strategos Antigon - he's army General and he cost 170 pts. Strategos profile should be used with BS 3 (due to Antigon's injury) but Antigon is Stubborn.
- 1+ Officers

2. Macedonian troops - up to 25%
- 0-2 Prodromoi (both can be upgraded with kontos)
- Light Cavalry,
- Mercenery Skirmishers and Skirmishers.

3. Greek Mercenaries - between 25 and 50%:
- 0-1 Xenagos-Polemarch,
- Greek Cavalry (one for each Hoplite and Peltasts unit),
- Hoplites - 1+ League Hoplites, every second unit can be Veteran,
- 0-2 Iphicrateans,
- Peltasts and Psiloi

4. Persian levies – up to 50%
- 0-1 Noble Cavalry,
- 0-1 Satrapal Cavalry,
- Skirmish Cavalry,
- Light Infantry,
- Skirmishers


- Antigon Monopthalmos as a satrap of Phrygia - struggle against Nabarzanes. – 2500 pts army.

1. Strategos Antigon - warhorse, heavy armour, xyston – 181 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. 10 x Prodromoi – kontos, L, M – 250 pts.
4. 10 x Light Cavalry – javelins, Musician – 155 pts.
5. 10 x Merc. Javelinmen – 50 pts.
6. Xenagos - large shield, light armour – 60 pts.
7. 23 x Merc. Hoplites – L,M – 240 pts.
8. 24 x Merc. Hoplites – L,M – 250 pts.
9. 30 x League Hoplites – L,M – 220 pts.
10. 30 x League Hoplites – L,M – 220 pts.
11. 15 x Peltasts - thrusting spears, shields, L,M – 130 pts.
12. 10 x Noble Cavalry – heavy armour, FCG – 215 pts.
13. 15 x Satrapal Cavalry – heavy armour, FCG – 270 pts.
14. 11 x Takabara Javelinmen – Musician – 60 pts.
15. 11 x Takabara Javelinmen – Musician – 60 pts.
16. 10 x Mardian Archers – Musician – 65 pts.

Army was tested against Persian Army (up to 25 % Characters, up to 25 % Persian, at least 50 % Levies).


IV. Alexander’s “Fast Column” (Macedonian Special Corps):
IVa) Rise of Macedonia - from Shipka Pass to Gaugamela.
IVb) Imperial Army - from winter 330 BC


These are forces that usually were led by king Alexander in powerful thrusts that crushed Persian forces and help Macedonian side to defeat Persia. They were always stationed on right wing, treated as a ‘place of honour’. Alexander use them also in all ‘special missions’, like during early Balkan Campaign, in siege of Tyre or Gaza or in battle for Persian Gate.

IV a) From Shipka Pass to Gaugamela – Rise of Macedon army list:

1. Characters up to 25%:
- King Alexander must lead army, he is General.
- 1+ Officer - There are so many famous Ilarch or Texiarch that usually accompanied Alexander in battle that every player can choose his favourites –Craterus, Seleuces, Ptolemy, Coinos, Perdikkas or Menidas are just are few you can use…

2. Cavalry – up to 50%:
- 1+ Companion Cavalry – one unit must be upgraded to Agema – Alexander always lead from the front, charging with his elite squadron of Hetairoi – Agema.
- 1+ Prodromoi – one per each unit of Companion, all can be upgraded with kontos – Prodromoi always support right wing, they were the best scouts but also great fighting unit. Probably all Prodromoi squadron (four regular Thracian squadrons from Macedonian army and Paeonian squadron led by prince Ariston) after entering Asia were already equipped with kontos as a Sarissophoroi.
- Light Cavalry – they were units of Greek allied and/or mercenary cavalry, famous mostly from the Battle of Gaugamela.

3. Phalangites – at least 25%
- 1+ Hypaspists – you don’t need to take unit of Pezhetairoi to have Hypaspists in army – Hypaspists always take part in all Alexander’s ‘special missions’ and on the battlefield they link cavalry and light forces right wing with Pezhetairoi in the middle of Macedonian army.
- Pezhetairoi – no light armour allowed – Taxais of ‘the lightest armed Pezhetairoi’ is often related by Arrian as a part of Alexander’s ‘special force’. One of these battalions was treated as a elite but was not AGEMA but ASHETAIROI.

4. Skirmishers – up to 25%
- Agrianians and Mercenary Skirmishers – all Mercenary units can be equipped in bows, every second unit can be Agrianians – Agrianians javelinmen were always part of Alexander’s ‘fast column’, their small unit (two companies, 500 javelinmen each) became one of the Macedonian ‘crack’ unit. Mercenary Skirmishers are Macedonian light troops, usually bowmen – TOXOTAI.

5. Allies and Mercenaries – up to 25%
I. Greek – 0-1 Xenagos, 0-1 Cretans, Peltasts, Greek Cavalry – Cretan bowmen were one of Alexander’s favourite unit and he often use them alongside Agrianians to support his cavalry.
II. Thracian –0-1 Mounted Chieftain, Thracian Light Cavalry, Getae Cavalry,
III. Illyrians – 0-1 Mounted Chieftain, Illyrian Cavalry
- Thracian and Illyrian allied cavalry sometimes were used as a support main Macedonian units in battle

IV b) After Gaugamela – Into the India – Imperial List:
- Use a list above with restriction and new units beneath:
- Restricted units:
- Prodromoi and Greek Merc. Cavalry. Battle Standard Bearer
- New Units:
- 0-1 Persian Companions, Hippakontistai, Dahae/Skythians,

Alexander’s “Fast Column” (Macedonian Special Corps):
Rise of Macedonia - from Shipka Pass to Gaugamela. – 2500 pts.


1. Alexander - warhorse, heavy armour, xyston – 211 pts.
2. Illarch - warhorse, heavy armour, xyston – 66 pts.
3. Taxiarch – heavy armour, thrusting spear, javelins – 61 pts.
4. 10 x Agema Companions – heavy armour, L,M – 320 pts.
5. 10 x Companions – heavy armour, L,M – 260 pts.
6. 10 x Prodromoi – kontos, L, M –250 pts.
7. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
8. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
9. 20 x Hypaspists – L,M – 290 pts.
10. 11 x Merc. Bowmen – 66 pts.
11. 11 x Merc. Bowmen – 66 pts.
12. 15 x Agrianians – 105 pts.
13. 15 x Agrianians – 105 pts.
14. 12 x Cretans – 120 pts.

Tested against Thracians, Illyrians and (heavy cavalry) Persian Army Lists.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
zell
Adjudant-Major
Posty: 275
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 09:46
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: zell » wtorek, 20 listopada 2007, 07:04

witam mam pytanko :DJako ze jestes specem od Wab-a mial bym do ciebie prosbe. Czy byl bys w stanie zaproponowac mi jakas sensowna rozpiske na krzyzakow i polsko litewska unie na wielka wojne z zakonem??Ja jako poczatkujacy nie bardzo jestem w stanie to wszytko ogarnac wiec byl bym bardzo wdzieczny :D a i jeszcze mam taka drobna sprawe masz moze jakies propozycje co do jednostek jakie zestawy ??piechota kawaleria i artyleria wszytko oczywiscie w 1;72 z gory dzieki:D
Warsztat:
postapokaliptycznie
Fallout 15 mm

"Wojna jest jedynie kontynuacją polityki innymi środkami." Clausewitz
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » wtorek, 20 listopada 2007, 18:18

O figurkach pisał Ci już Gilgamesh w innym temacie, więc to wyczerpało kwestię, Co do rozpy Polaków - szczerze przyznam, że nie bardzo idzie pomóc - armia napisana jest lewą nogą :lol: i trudno z nią coś pokombinować. Dwa oddziały jazdy i tak musisz mieć (chyba że wybierzesz opcję spieszenia - nie polecam) więc doradzałbym iść w tym kierunku - armiaj 'Grunwald style' - sama jazda (dwa rodzaje polskiej + lekka litewska), ewentualnie wozy taborowe osłaniające skrzydło.

Krzyżacy - tu trochę inny wybór (widać autor miał więcej źródeł) - masz sporo solidnej piechoty (zakonna z Ld8, ale droga, Koloniści całkiem porządni i niedrodzy), dopakować to jazdą (nie zapominając o chociaż jednym oddziale lekkiej jazdy) i tyle :wink:
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Gilgamesh44
Adjudant
Posty: 254
Rejestracja: środa, 10 października 2007, 17:02
Lokalizacja: s komputra

Post autor: Gilgamesh44 » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 22:24

Tak a propos figurek. W co powinna być ubrana i uzbrojona, np.: Artemizja?
Bardziej z grecka, czy bardziej po wschodniemu? Chciałbym sobie skonwertować jakiegoś ładnego generała dla Persów i pomyślałem, że pojadę już całkiem po bandzie. :rotfl:
"Jeśli będę zdrów, nie cierpienia Jonów bedą przedmiotem ich [Greków] gawęd, lecz ich własne"
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18403
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: AWu » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 22:49

A to zalezy ktora

z Helikarnasu to byla greczynka po ciemnej stronie mocy

natomiast z Karii byla perskim satrapa wiec z wschodnia ...

zapytam przewrotnie - ile ma atakow ? :>
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3627
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 23:06

http://smolec.pl/kobiety/artemizja_i.htm to może okazać się pomocne
Kontakt tylko na maila
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”