Bristol Blenheim ?Andy pisze:O, nie. Stirlingi pierwsze akcje bojowe wykonały w lutym 1941, czyli jeszcze później niż debiutancki nalot Wellingtonów, Hampdenów i Whitley'ów na Berlin w nocy z 25 na 26 sierpnia 1940.
Konkurs Strategosa (I edycja)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
A więc, żeby popchnąć sprawę zdecydowanie do przodu: to NIE był samolot RAF-u. Był za to czterosilnikowym górnopłatem!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Nie Potez, nie łódź latająca, choć związek z lataniem nad morzem ten samolot miał ogromny. W ogóle był ogromny, a cztery silniki nie były umieszczone w skrzydłach! No, i państwo też już mamy ustalone.
Nie myślałem, że pytanie sprawi aż tyle kłopotu. Informację na ten temat mam w dwóch, raczej popularnych opracowaniach. Ale ponieważ wyczerpuje się Wam powoli lista znanych typów samolotów , poczekam do wieczora i opiszę tę historię.
Nie myślałem, że pytanie sprawi aż tyle kłopotu. Informację na ten temat mam w dwóch, raczej popularnych opracowaniach. Ale ponieważ wyczerpuje się Wam powoli lista znanych typów samolotów , poczekam do wieczora i opiszę tę historię.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Darth Simba
- Sous-lieutenant
- Posty: 373
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
- Lokalizacja: Przasnysz
- Been thanked: 3 times
-
- Censor
- Posty: 6571
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 170 times
Brawo, jednak! Tak, chodzi o Farmana z rodziny F.221/222/223. Był to ciężki bombowiec wielkości B-17, w układzie pięknie opisanym przez Simbę, od F.222 z chowanym podwoziem. Służyły nie tylko w Armee de l'Air: wersja 223.4 latała jako transatlantycki samolot pocztowy, a w czasie wojny została zmobilizowana do Aeronavale jako ciężki bombowiec i uzbrojona w jeden karabin maszynowy. Jeden z egzemplarzy F.223.4 dokonał samotnego nalotu na Berlin w nocy z 7 na 8 czerwca 1940. Miało to ogólnie wymiar symboliczny, ale już ładunek dostarczony na miejce (jak na jeden samolot z okresu międzywojennego) - nie: dwie tony, 8 bomb po 250 kg! Prędkość maksymalna F.223.4 wynosiła niebagatelne 385 km/h, masa załadowanego to 24 tony (wtedy wspinał się na 4000 m), zasięg z pełnym ładunkiem bomb - uwaga! - 5000km!
Zaliczam odpowiedź Simby, bo rzeczywiście podstawową wersją bombową był F.222/2. Wg danych, które mam, służyło ich 36 w dwóch dywizjonach. W maju-czerwcu 1940 bombardowały w nocy Niemcy i Włochy, potem jako transportowce latały w Północnej Afryce do 1944.
Dzięks, Simba, dzięki Twojej odpowiedzi nie mam dwudobowej kwarantanny jako autor pytania, na które nikt nie odpowiedział! Pytaj!
Zaliczam odpowiedź Simby, bo rzeczywiście podstawową wersją bombową był F.222/2. Wg danych, które mam, służyło ich 36 w dwóch dywizjonach. W maju-czerwcu 1940 bombardowały w nocy Niemcy i Włochy, potem jako transportowce latały w Północnej Afryce do 1944.
Dzięks, Simba, dzięki Twojej odpowiedzi nie mam dwudobowej kwarantanny jako autor pytania, na które nikt nie odpowiedział! Pytaj!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Darth Simba
- Sous-lieutenant
- Posty: 373
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
- Lokalizacja: Przasnysz
- Been thanked: 3 times
Ku chwale Forum!!!
Jacyś odważni byli ci Francuzi, ze polecieli samotnie nad Berlin...
Cześć im i chwała!!!
Przy okazji, co to była za skrót: S.N.C.A.C?
Bo spotkałem się z czymś takim, przy okazji grzebania się za Farmanem? Ze zdjęć niektóre typy samolotów tego czegoś i Farmana są bardzo podobne, a ja niestety nie kumam po francusku
Jacyś odważni byli ci Francuzi, ze polecieli samotnie nad Berlin...
Cześć im i chwała!!!
Przy okazji, co to była za skrót: S.N.C.A.C?
Bo spotkałem się z czymś takim, przy okazji grzebania się za Farmanem? Ze zdjęć niektóre typy samolotów tego czegoś i Farmana są bardzo podobne, a ja niestety nie kumam po francusku
- Darth Simba
- Sous-lieutenant
- Posty: 373
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
- Lokalizacja: Przasnysz
- Been thanked: 3 times
Przy okazji, co to była za skrót: S.N.C.A.C?
Societe Nationale de Constructiones Aeronautiques de Centre .
Paryski Koncern lotniczy przejął Farmana i Compagnie des Avions Hanriot.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
-
- Censor
- Posty: 6571
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 170 times
mieszanka spirytusu i wody destylowanej w proporcjach pół na pół.Darth Simba pisze:Na samolotach rodziny MiG-25/31 do chłodzenia oszklenia kabiny przy lotach naddźwiękowych stosowany jest płyn o nazwie Massandra.
Proszę podać skład tego płynu i podać, jak nazwę Massandra rozszyfrowali ,,ludzie radzieccy''
Massandra to gruzińskie wino natomiast jako skrót byla rozpisywana tak:
"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram"
I teraz wiem, skąd się wziął powyższy tekst, użyty jako podpis przez jednego z uczestników forum miłośników symulatorów lotniczych!Darth Stalin pisze:"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram"
Jeszcze wracając na moment do poprzedniej kwestii: owszem, Simba, odwaga tych francuskich lotników jest godna podziwu. Właśnie sobie uświadomiłem, że skoro lot odbył się w czerwcu, a trwał 13 i pół godziny, to spore fragmenty trasy na jej początku i końcu tych pięciu ludzi pokonywało za dnia!
I druga rzecz: Stalin swoim "strzałem" spowodował, że sprawdziłem i okazało się, że Wellesley (choć jednosilnikowy) miał zasięg podobny jak Hampden (a rozpiętość skrzydeł nawet nieco większą!), czyli teoretycznie mógł bombardować Berlin! Co prawda nie wiem, czy mógłby w taki lot zabrać swój maksymalny ładunek bomb, czyli 900 kg - raczej wątpię. Na marginesie: Wellesley przenosił bomby w opływowych zasobnikach pod skrzydłami!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- Darth Simba
- Sous-lieutenant
- Posty: 373
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
- Lokalizacja: Przasnysz
- Been thanked: 3 times
Chyba mamy obaj tą samą książkęDarth Stalin pisze:mieszanka spirytusu i wody destylowanej w proporcjach pół na pół.Darth Simba pisze:Na samolotach rodziny MiG-25/31 do chłodzenia oszklenia kabiny przy lotach naddźwiękowych stosowany jest płyn o nazwie Massandra.
Proszę podać skład tego płynu i podać, jak nazwę Massandra rozszyfrowali ,,ludzie radzieccy''
Massandra to gruzińskie wino natomiast jako skrót byla rozpisywana tak:
"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram"
Odpowiedź jak najbardziej prawidłowa.
Kur de balans, myślałem, że wolniej pójdzie