Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Witam wszystkich.
Zarejestrowałem się na tym forum celem znalezienia kilku istotnych informacji dotyczących wspomnianej gry.
Chciałbym uniknąć od razu odpowiedzi typu, że to gra TiSu więc jest kiepsko...
Od razu wspomnę, że nie grałem nigdy w żadną grę tego wydawnictwa.
1. Pytanie ogólne. Czy instrukcja w pudełku jest jedyną potrzebną czy trzeba jeszcze coś dokupić. Coś co zawiera dodatkowe informacje. Zakładam, że nie.
2. Scenariusz pierwszy Wach Am Rhein 24. Początkowe rozmieszczenie wojsk. Które żetony niemieckie mam rozmieścić? Napisano, że "wojska niemieckie" i jak daleko od krawędzi ale nie napisano które? Wszystkie? Chyba nie, bo później wchodzą jakieś uzupełnienia.
3. W opisach są skróty, których znaczenia mogę się tylko domyślać, np. Belgowie (7 BZ) - czy to oznacza jeden żeton, który reprezentuje siódmą brygadę zmechanizowaną. Czym są: ChA, BB, CG. Czy ma ktoś jakiś link aby to rozszyfrować?
4. W scenariuszu Bastogne uzupełnienia wchodzące któregoś dnia mają w opisie 'x'....Czyli, coś wchodzi. W odróżnienia od pustego pola dzień wcześniej. W uwagach nic o tym nie napisano.
Dzięki za odpowiedź.
PS. Tak, grałem już w gry wojenne ale nigdy w polskie
Zarejestrowałem się na tym forum celem znalezienia kilku istotnych informacji dotyczących wspomnianej gry.
Chciałbym uniknąć od razu odpowiedzi typu, że to gra TiSu więc jest kiepsko...
Od razu wspomnę, że nie grałem nigdy w żadną grę tego wydawnictwa.
1. Pytanie ogólne. Czy instrukcja w pudełku jest jedyną potrzebną czy trzeba jeszcze coś dokupić. Coś co zawiera dodatkowe informacje. Zakładam, że nie.
2. Scenariusz pierwszy Wach Am Rhein 24. Początkowe rozmieszczenie wojsk. Które żetony niemieckie mam rozmieścić? Napisano, że "wojska niemieckie" i jak daleko od krawędzi ale nie napisano które? Wszystkie? Chyba nie, bo później wchodzą jakieś uzupełnienia.
3. W opisach są skróty, których znaczenia mogę się tylko domyślać, np. Belgowie (7 BZ) - czy to oznacza jeden żeton, który reprezentuje siódmą brygadę zmechanizowaną. Czym są: ChA, BB, CG. Czy ma ktoś jakiś link aby to rozszyfrować?
4. W scenariuszu Bastogne uzupełnienia wchodzące któregoś dnia mają w opisie 'x'....Czyli, coś wchodzi. W odróżnienia od pustego pola dzień wcześniej. W uwagach nic o tym nie napisano.
Dzięki za odpowiedź.
PS. Tak, grałem już w gry wojenne ale nigdy w polskie
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Dowiedziałem się troszkę u źródła i dla szukających podaje co wiem:
ad. 2 - okazuje się, że wchodzą wszystkie wojska niemieckie minus to co w uzupełnieniach
ad. 4 - te 'x'-y to błąd w instrukcji - tam nie ma uzupełnień
Mam kilka kolejnych pytań ale widzę, że tu ruch niewielki więc na tym poprzestanę.
ad. 2 - okazuje się, że wchodzą wszystkie wojska niemieckie minus to co w uzupełnieniach
ad. 4 - te 'x'-y to błąd w instrukcji - tam nie ma uzupełnień
Mam kilka kolejnych pytań ale widzę, że tu ruch niewielki więc na tym poprzestanę.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Zainteresowanie tą grą jest chyba umiarkowane, natomiast co do Twoich pytań, najlepiej tak jak zrobiłeś, czyli spytać u źródła.ragi pisze: ↑sobota, 17 kwietnia 2021, 20:57 Dowiedziałem się troszkę u źródła i dla szukających podaje co wiem:
ad. 2 - okazuje się, że wchodzą wszystkie wojska niemieckie minus to co w uzupełnieniach
ad. 4 - te 'x'-y to błąd w instrukcji - tam nie ma uzupełnień
Mam kilka kolejnych pytań ale widzę, że tu ruch niewielki więc na tym poprzestanę.
Nie mam gry, ale zazwyczaj instrukcja w grach pudełkowych TiS jest jedyną potrzebną. Co innego rozszerzenia, dodatki, ewentualnie jeśli gra jest jakoś tam powiązana. Jeszcze inny problem to w tym wydawnictwie zdarzają się erraty, które jak by to powiedzieć... nieraz trzeba kupić, to znaczy wychodzą w czasopismach, czasami w kolejnych grach.
Co do pozostałych trzech pytań, to są prawdopodobnie błędy i niedopowiedzenia autora. Jeśli skorygował Ci to wyjaśniając co i jak, to dobrze. Natomiast graczom ciężko to korygować, bo w końcu nie oni są autorami i skąd mają wiedzieć. I jeszcze jedna rzecz: to nie jest gra historyczna tylko dowolna, można ją określać jako science-fiction. W grze historycznej można się odwoływać do historii, przy założeniu, że przedstawia ona jakiś konkretny konflikt, gdzie wiadomo jak przebiegały walki, a tutaj nie ma do czego się odwoływać, bo to jest fikcja. Z kolei z jakością tych tytułów już zorientowałeś się pewnie jak to wygląda, więc wielu ludzi zagrywających się w to nie ma, ale próbuj .
Mnie za to bardzo ciekawi w co wcześniej grałeś i co skłoniło Cię do sięgnięcia po TiS?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Lata temu dużo Combat Commander (Europe + Mediterranean), wcześniej Memoir'44 (+sporo dodatków z samolotami włącznie) z racji, że grałem wtedy głównie z 8 letnim synem.
Do dziś mam przetłumaczoną własnoręcznie instrukcje do tej gry, żeby młody mógł zrozumieć zasady. Gdy troszkę podrósł kupiliśmy Conflict of Heroes - Przebudzenie misia.
Później zrezygnowaliśmy z wojennych i do dziś gramy w przeróżne gry planszowe. Teraz ma 16 lat i wróciliśmy trochę do Combat Commander. Ale to już nie to samo.
Pograliśmy niedawno w Napoleona 1806 z racji tego, że syn pasjonuje się tym okresem i samym Napoleonem. Mieliśmy przygodę w gry wojenne z Kickstartera ale sprzedaliśmy bo nam nie podeszły.
Np. Storming the Gap - World At War 85. Gra pięknie wydana, jedne z najładniejszych map jakie widziałem, grube żetony, instrukcja ponad 100 stron ale super napisana tylko te scenariusze jakieś takie dla masochistów.
W grze normalną rzeczą było to, że jedna stron robi jakieś akcje podczas swojej tury, a potem druga ma np. 5-6 tur z rzędu podczas gdy przeciwnik nie może zareagować.... I to nie jeden ale kilka scenariuszy w ten deseń...
Może Amerykanie tak lubią. Sprzedaliśmy. Teraz już zamówiłem sobie ASL Starter Kit #1 i #2 jako, że nigdy nie grałem, a bardziej ambitne od CC. Ale to przyjdzie dopiero na wakacje.
W międzyczasie chciałbym spróbować różnych systemów i padło na TiS. W końcu instrukcja po polsku. Obejrzałem na Youtubie trochę filmów z kanału: Wojna na Planszy i padło na Ardeny 2024.
Instrukcja nie jest zła ale mam wrażenie, że napisana dla kogoś kto już sporo grał w poprzednie tytuły w systemach TiSowych. Pan Zalewski póki co odpowiada na moje maile więc nie jest źle.
Szkoda, że w instrukcji sporo prostych błędów + literówki. Ale dodatkowe scenariusze w magazynie TiSu. Myślę, że jeszcze coś wybiorę z ich systemów: WB i może Napoleon.
To tak w skrócie...
Do dziś mam przetłumaczoną własnoręcznie instrukcje do tej gry, żeby młody mógł zrozumieć zasady. Gdy troszkę podrósł kupiliśmy Conflict of Heroes - Przebudzenie misia.
Później zrezygnowaliśmy z wojennych i do dziś gramy w przeróżne gry planszowe. Teraz ma 16 lat i wróciliśmy trochę do Combat Commander. Ale to już nie to samo.
Pograliśmy niedawno w Napoleona 1806 z racji tego, że syn pasjonuje się tym okresem i samym Napoleonem. Mieliśmy przygodę w gry wojenne z Kickstartera ale sprzedaliśmy bo nam nie podeszły.
Np. Storming the Gap - World At War 85. Gra pięknie wydana, jedne z najładniejszych map jakie widziałem, grube żetony, instrukcja ponad 100 stron ale super napisana tylko te scenariusze jakieś takie dla masochistów.
W grze normalną rzeczą było to, że jedna stron robi jakieś akcje podczas swojej tury, a potem druga ma np. 5-6 tur z rzędu podczas gdy przeciwnik nie może zareagować.... I to nie jeden ale kilka scenariuszy w ten deseń...
Może Amerykanie tak lubią. Sprzedaliśmy. Teraz już zamówiłem sobie ASL Starter Kit #1 i #2 jako, że nigdy nie grałem, a bardziej ambitne od CC. Ale to przyjdzie dopiero na wakacje.
W międzyczasie chciałbym spróbować różnych systemów i padło na TiS. W końcu instrukcja po polsku. Obejrzałem na Youtubie trochę filmów z kanału: Wojna na Planszy i padło na Ardeny 2024.
Instrukcja nie jest zła ale mam wrażenie, że napisana dla kogoś kto już sporo grał w poprzednie tytuły w systemach TiSowych. Pan Zalewski póki co odpowiada na moje maile więc nie jest źle.
Szkoda, że w instrukcji sporo prostych błędów + literówki. Ale dodatkowe scenariusze w magazynie TiSu. Myślę, że jeszcze coś wybiorę z ich systemów: WB i może Napoleon.
To tak w skrócie...
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 385
- Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 154 times
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Jeśli mogę coś podpowiedzieć to sugeruję zajrzeć na stronę wydawnictwa STRATEGEMATA. Mają sporo gier z różnych epok, a instrukcje dostępne są na ich stronie - można się z nimi zapoznać przed zakupem gier.ragi pisze: ↑niedziela, 18 kwietnia 2021, 00:01 Lata temu dużo Combat Commander (Europe + Mediterranean), wcześniej Memoir'44 (+sporo dodatków z samolotami włącznie) z racji, że grałem wtedy głównie z 8 letnim synem.
Do dziś mam przetłumaczoną własnoręcznie instrukcje do tej gry, żeby młody mógł zrozumieć zasady. Gdy troszkę podrósł kupiliśmy Conflict of Heroes - Przebudzenie misia.
Później zrezygnowaliśmy z wojennych i do dziś gramy w przeróżne gry planszowe. Teraz ma 16 lat i wróciliśmy trochę do Combat Commander. Ale to już nie to samo.
Pograliśmy niedawno w Napoleona 1806 z racji tego, że syn pasjonuje się tym okresem i samym Napoleonem. Mieliśmy przygodę w gry wojenne z Kickstartera ale sprzedaliśmy bo nam nie podeszły.
Np. Storming the Gap - World At War 85. Gra pięknie wydana, jedne z najładniejszych map jakie widziałem, grube żetony, instrukcja ponad 100 stron ale super napisana tylko te scenariusze jakieś takie dla masochistów.
W grze normalną rzeczą było to, że jedna stron robi jakieś akcje podczas swojej tury, a potem druga ma np. 5-6 tur z rzędu podczas gdy przeciwnik nie może zareagować.... I to nie jeden ale kilka scenariuszy w ten deseń...
Może Amerykanie tak lubią. Sprzedaliśmy. Teraz już zamówiłem sobie ASL Starter Kit #1 i #2 jako, że nigdy nie grałem, a bardziej ambitne od CC. Ale to przyjdzie dopiero na wakacje.
W międzyczasie chciałbym spróbować różnych systemów i padło na TiS. W końcu instrukcja po polsku. Obejrzałem na Youtubie trochę filmów z kanału: Wojna na Planszy i padło na Ardeny 2024.
Instrukcja nie jest zła ale mam wrażenie, że napisana dla kogoś kto już sporo grał w poprzednie tytuły w systemach TiSowych. Pan Zalewski póki co odpowiada na moje maile więc nie jest źle.
Szkoda, że w instrukcji sporo prostych błędów + literówki. Ale dodatkowe scenariusze w magazynie TiSu. Myślę, że jeszcze coś wybiorę z ich systemów: WB i może Napoleon.
To tak w skrócie...
-
- Général de Division
- Posty: 3945
- Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 409 times
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Tymi samymi jednostkami nie da się 5-6 razy z rzędu. Każda aktywacja dotyczy tylko konkretnej formacji, a więc wskazanej części jednostek.ragi pisze: ↑niedziela, 18 kwietnia 2021, 00:01 Np. Storming the Gap - World At War 85. Gra pięknie wydana, jedne z najładnieszych map jakie widziałem, grube żetony, instrukcja ponad 100 stron ale super napisana tylko te scenariusze jakieś takie dla masochistów.
W grze normalną rzeczą było to, że jedna stron robi jakieś akcje podczas swojej tury, a potem druga ma np. 5-6 tur z rzędu podczas gdy przeciwnik nie może zareagować.... I to nie jeden ale kilka scenariuszy w ten deseń...
W A2024 ruszasz wszystkimi jednostkami na raz, co odpowiada kilku aktywacjom tej samej strony z waw85, tak jakbyś po kolei wyciągnął karty aktywacji wszystkich jednostek danej strony.
Różnica jest taka, że w WaW85 najczęściej aktywacje się przeplatają (raz jeden gracz raz drugi) oraz bardziej aktywne formacje ruszają się częściej co odzwierciedla ich większą aktywność bojową (lepsze rozpoznanie, większą inicjatywę dowódców niskiego szczebla).
Jest też coś takiego jak opportunity fire, który pozwala na strzelanie w aktywacji przeciwnika...
Ale co kto lubi.
Ogólnie, jak chcesz polskie gry z WW2 to uderzaj na stronę Startegmaty.
Poza tym powinny się wam spodobać Race to Rhine i Race to Berlin (obie z polskimi instrukcjami, gry wojenne z mechanikami, które spodobają się niewojennym graczom).
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Nie pisałem, że tymi samymi jednostkami.... Jedna strona ruszała się raz, potem druga miała 5-6 aktywacji bo akurat tak potasowały się karty i jeśli to przeżyłeś to miałeś sporo szczęścia.
Talia nie miała za dużo kart i często była przetasowywana. Więc niekorzystny układ zdarzał się dość często (stosunek kart nie był np. 4:4 tylko np. 2:6).
Autor zdawał sobie z tego sprawę i później proponował jakieś zmiany do reguł ale do momentu sprzedaży gry nie zmieniało to za dużo w rozgrywce. Nie wiem czy do dzisiaj wyszedł tam jakiś update reguł.
Wadą gry były niezbalansowane scenariusze poza kilkoma wyjątkami i mechanika, która nie wybaczała błędów. Zresztą gry już nie mam więc nie chciałbym tu wchodzić w jakieś długie dysputy....
Strategemata - nie znałem ale jedną z ich gier kojarzę - Carentan. System oparty o standardową talie kart. Zastanawiałem się czy sobie właśnie jej nie sprawić.
Race to Rhine i Race to Berlin - wyglada troche jak Napoleon 1806 Może kiedyś. Jak będę chciał odpocząć od cięższych tematów. Zobaczymy. Teraz muszę przejrzeć Strategemate....
Talia nie miała za dużo kart i często była przetasowywana. Więc niekorzystny układ zdarzał się dość często (stosunek kart nie był np. 4:4 tylko np. 2:6).
Autor zdawał sobie z tego sprawę i później proponował jakieś zmiany do reguł ale do momentu sprzedaży gry nie zmieniało to za dużo w rozgrywce. Nie wiem czy do dzisiaj wyszedł tam jakiś update reguł.
Wadą gry były niezbalansowane scenariusze poza kilkoma wyjątkami i mechanika, która nie wybaczała błędów. Zresztą gry już nie mam więc nie chciałbym tu wchodzić w jakieś długie dysputy....
Strategemata - nie znałem ale jedną z ich gier kojarzę - Carentan. System oparty o standardową talie kart. Zastanawiałem się czy sobie właśnie jej nie sprawić.
Race to Rhine i Race to Berlin - wyglada troche jak Napoleon 1806 Może kiedyś. Jak będę chciał odpocząć od cięższych tematów. Zobaczymy. Teraz muszę przejrzeć Strategemate....
- swampgoblin
- Sous-lieutenant
- Posty: 377
- Rejestracja: środa, 16 października 2019, 13:45
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 86 times
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Pomijając fakt, że instrukcja do gry TiS nie musi wszystkiego wyjaśniać. Przykładem są angielskie instrukcje do WB-95, w których są czarno na białym rzeczy, których nie ma uwzględnionych w polskich. Braki przy scenariuszach (typu rozstawienie wojsk, posiłki, inicjatywa) też nie są niczym niezwykłym. W ogóle warunki danych scenariuszy są pisane w TiS wyjątkowo chaotycznie, czasem porozrzucane po różnych stronach.Raleen pisze: ↑sobota, 17 kwietnia 2021, 22:44 Nie mam gry, ale zazwyczaj instrukcja w grach pudełkowych TiS jest jedyną potrzebną. Co innego rozszerzenia, dodatki, ewentualnie jeśli gra jest jakoś tam powiązana. Jeszcze inny problem to w tym wydawnictwie zdarzają się erraty, które jak by to powiedzieć... nieraz trzeba kupić, to znaczy wychodzą w czasopismach, czasami w kolejnych grach.
"Tak! nie będzie zmiany; będziecie, jacy jesteście & nikim innym. A zatem królowie ziemi będą Królami na wieki; niewolnicy będą służyć."
- dbj
- Capitaine
- Posty: 856
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
- Lokalizacja: Muszyna
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 260 times
- Kontakt:
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Nie wiem jak bywało wcześniej, ale obecnie (przynajmniej na przykładzie "Łodzi 1914") za tłumaczenie zasad WB-95 na j. angielski odpowiada doświadczony gracz, nasz kolega z forum, Grisznak. Nie dziwi więc fakt, że spod ręki obeznanego w systemie gracza wyjdą dobrze skrojone przepisy.swampgoblin pisze: ↑niedziela, 18 kwietnia 2021, 15:45 Pomijając fakt, że instrukcja do gry TiS nie musi wszystkiego wyjaśniać. Przykładem są angielskie instrukcje do WB-95, w których są czarno na białym rzeczy, których nie ma uwzględnionych w polskich. (...)
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Teraz lepiej rozumiem skąd chęć spróbowania czegoś innego. Rzeczywiście z aktywacjami tak bywa jak to pisałeś, ale dużo zależy od konkretniej gry. Negatywne oceny TiSu biorą się po części z tego, że tam jest inna mechanika, ale w większości z ogólnego poziomu wydawniczego, czyli z powodu różnych braków, niedopowiedzeń i różnego rodzaju błędów, często kompromitujących (po części rzeczy tego typu, o jakie pytałeś). Z tych dwóch systemów, które wymieniłeś, jeśli już polecam WB-95. Ogólnie o ile Zalewski o II wojnie światowej ma jeszcze jakieś pojęcie, to o innych okresach nikłe. TiSowski system Napoleon szczerze odradzam.ragi pisze: ↑niedziela, 18 kwietnia 2021, 00:01 Lata temu dużo Combat Commander (Europe + Mediterranean), wcześniej Memoir'44 (+sporo dodatków z samolotami włącznie) z racji, że grałem wtedy głównie z 8 letnim synem.
Do dziś mam przetłumaczoną własnoręcznie instrukcje do tej gry, żeby młody mógł zrozumieć zasady. Gdy troszkę podrósł kupiliśmy Conflict of Heroes - Przebudzenie misia.
Później zrezygnowaliśmy z wojennych i do dziś gramy w przeróżne gry planszowe. Teraz ma 16 lat i wróciliśmy trochę do Combat Commander. Ale to już nie to samo.
Pograliśmy niedawno w Napoleona 1806 z racji tego, że syn pasjonuje się tym okresem i samym Napoleonem. Mieliśmy przygodę w gry wojenne z Kickstartera ale sprzedaliśmy bo nam nie podeszły.
Np. Storming the Gap - World At War 85. Gra pięknie wydana, jedne z najładniejszych map jakie widziałem, grube żetony, instrukcja ponad 100 stron ale super napisana tylko te scenariusze jakieś takie dla masochistów.
W grze normalną rzeczą było to, że jedna stron robi jakieś akcje podczas swojej tury, a potem druga ma np. 5-6 tur z rzędu podczas gdy przeciwnik nie może zareagować.... I to nie jeden ale kilka scenariuszy w ten deseń...
Może Amerykanie tak lubią. Sprzedaliśmy. Teraz już zamówiłem sobie ASL Starter Kit #1 i #2 jako, że nigdy nie grałem, a bardziej ambitne od CC. Ale to przyjdzie dopiero na wakacje.
W międzyczasie chciałbym spróbować różnych systemów i padło na TiS. W końcu instrukcja po polsku. Obejrzałem na Youtubie trochę filmów z kanału: Wojna na Planszy i padło na Ardeny 2024.
Instrukcja nie jest zła ale mam wrażenie, że napisana dla kogoś kto już sporo grał w poprzednie tytuły w systemach TiSowych. Pan Zalewski póki co odpowiada na moje maile więc nie jest źle.
Szkoda, że w instrukcji sporo prostych błędów + literówki. Ale dodatkowe scenariusze w magazynie TiSu. Myślę, że jeszcze coś wybiorę z ich systemów: WB i może Napoleon.
To tak w skrócie...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- swampgoblin
- Sous-lieutenant
- Posty: 377
- Rejestracja: środa, 16 października 2019, 13:45
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 86 times
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Ja przeglądałem instrukcje angielskie do Korsunia i Charkowa, tam autorem tłumaczenia był jeszcze ktoś inny. Nie wątpię natomiast, że Grisznak potrafi to zrobić tak, że ma to ręce i nogi. Jeszcze mógłby pod osłoną nocy dokonać dywersji i te przepisy pozmieniać i zmodyfikować, wszystkim by na zdrowie wyszłodbj pisze: ↑poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 00:03 Nie wiem jak bywało wcześniej, ale obecnie (przynajmniej na przykładzie "Łodzi 1914") za tłumaczenie zasad WB-95 na j. angielski odpowiada doświadczony gracz, nasz kolega z forum, Grisznak. Nie dziwi więc fakt, że spod ręki obeznanego w systemie gracza wyjdą dobrze skrojone przepisy.
"Tak! nie będzie zmiany; będziecie, jacy jesteście & nikim innym. A zatem królowie ziemi będą Królami na wieki; niewolnicy będą służyć."
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Dzięki za podpowiedzi. Co do Arden jestem po dwóch wprowadzających rozgrywkach i dopiero wczoraj wieczorem zrozumiałem jak autor opisuje, które jednostki grają w danym scenariuszu...
To trochę jest jak gra w grze. Etap pierwszy to zdeszyfruj instrukcje aby pojąć jak autor to sobie wszystko powymyślał...
Niestety znalazłem kolejne dwa poważne błędy:
1. Scenariusz Wach Am Rhein 24. 25 grudnia mają tam pojawić się: 3 ABCT/1 (USA). Rozłożyłem wszystkie żetony, pogrupowałem i okazało się, że nie ma takich w sztancy. Jest 1 i 2 ABCT, które wchodzą dzień wcześniej ale trójki nie ma....
2. W scenariuszu Red Dawn nie podano jakie są warunki zwycięstwa? Kompletnie nic. Pozostałe scenariusze mają taki opis...
Napisałem wczoraj do autora i jak tylko się czegoś dowiem to napisze dla potomnych.
Żeby nie jechać tak całkowicie po TiS-ie. To gra się całkiem przyjemnie. Jednostki nie padają jak muchy. Całkowite wyeliminowanie nie jest takie proste. Zakładając, że jeden żeton to odpowiednik minimum 3000 ludzi to jest to logiczne. Mapka też przyjemna. Troszkę sztuczne jest wsparcie powietrzne. Ale już wiem, że ktoś rozwinął zasady lotnicze do tej gry opublikowane gdzieś na stronach TiS-u. Na pewno spróbuje.
To trochę jest jak gra w grze. Etap pierwszy to zdeszyfruj instrukcje aby pojąć jak autor to sobie wszystko powymyślał...
Niestety znalazłem kolejne dwa poważne błędy:
1. Scenariusz Wach Am Rhein 24. 25 grudnia mają tam pojawić się: 3 ABCT/1 (USA). Rozłożyłem wszystkie żetony, pogrupowałem i okazało się, że nie ma takich w sztancy. Jest 1 i 2 ABCT, które wchodzą dzień wcześniej ale trójki nie ma....
2. W scenariuszu Red Dawn nie podano jakie są warunki zwycięstwa? Kompletnie nic. Pozostałe scenariusze mają taki opis...
Napisałem wczoraj do autora i jak tylko się czegoś dowiem to napisze dla potomnych.
Żeby nie jechać tak całkowicie po TiS-ie. To gra się całkiem przyjemnie. Jednostki nie padają jak muchy. Całkowite wyeliminowanie nie jest takie proste. Zakładając, że jeden żeton to odpowiednik minimum 3000 ludzi to jest to logiczne. Mapka też przyjemna. Troszkę sztuczne jest wsparcie powietrzne. Ale już wiem, że ktoś rozwinął zasady lotnicze do tej gry opublikowane gdzieś na stronach TiS-u. Na pewno spróbuje.
- brathac
- Colonel en second
- Posty: 1469
- Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 113 times
- Kontakt:
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
No to się wyjaśniło:
ad. 1. Należy całkowicie wykreślić 3 ABCT/1 (USA). Ostatniego dnia nie ma żadnych uzupełnień.
ad. 2. W wersji anglojęzycznej są warunki zwycięstwa:
VICTORY CONDITIONS:
— Russians gain instant victory if any three units (not artillery and HQ) will cross Meuse and stay there fill the end of the turn. These units have to have supply after the end of the Allies phases.
— If Russians fail to gain instant victory, Russian player checks his supplied unit which is farthest in the west and counts the number of hexrows between this unit and the eastern edge of the map.
The number of hexrows shows the scale of his victory (i.e if unit is on the hex 3017, so Russian player gains 33 VP). Victory scale result is the same for this scenario and Patton's Shadow.
ad. 1. Należy całkowicie wykreślić 3 ABCT/1 (USA). Ostatniego dnia nie ma żadnych uzupełnień.
ad. 2. W wersji anglojęzycznej są warunki zwycięstwa:
VICTORY CONDITIONS:
— Russians gain instant victory if any three units (not artillery and HQ) will cross Meuse and stay there fill the end of the turn. These units have to have supply after the end of the Allies phases.
— If Russians fail to gain instant victory, Russian player checks his supplied unit which is farthest in the west and counts the number of hexrows between this unit and the eastern edge of the map.
The number of hexrows shows the scale of his victory (i.e if unit is on the hex 3017, so Russian player gains 33 VP). Victory scale result is the same for this scenario and Patton's Shadow.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Ardeny 2024 - początkujący TiS-owiec
Myślę, że szkoda tracić czasu na gry, których zasady i opisy scenariusz są niekompletne i to do takiego stopnia, że trzeba szukać pomocy u autora, bo bez tego ciężko zagrać, albo samemu tworzyć zasady, by coś z tego wyszło.ragi pisze: ↑poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:31 Dzięki za podpowiedzi. Co do Arden jestem po dwóch wprowadzających rozgrywkach i dopiero wczoraj wieczorem zrozumiałem jak autor opisuje, które jednostki grają w danym scenariuszu...
To trochę jest jak gra w grze. Etap pierwszy to zdeszyfruj instrukcje aby pojąć jak autor to sobie wszystko powymyślał...
Jeśli nie lubisz gier z aktywacjami, polecam spróbować gier Marka Simonitcha o II wojnie światowej wyd. GMT Games. Myślę, że to będzie najbliżej tego w co grywałeś i co Cię interesuje. Mam na myśli takie tytuły jak: Ardennes '44, Holland '44, Normandy '44, Ukraine '43, Stalingrad '42, France '40.
Tutaj kilka relacji:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Gdyby Cię interesowały inne okresy niż II wojna światowa czy szerzej XX wiek, możesz rzucić okiem (wiem, że czasem pod latarnią najciemniej, dlatego linkuję):
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)