Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
RAJ
Général de Division
Posty: 3945
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 120 times
Been thanked: 409 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: RAJ »

Nie bardzo łapię przejmowania mostów. Jaki jest sens tej akcji w mechanice gry?
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: clown »

Mniejszy modyfikator obrońcy oraz możliwość wysadzenia mostu, bo tylko kontrolowany przez danego gracza most można wysadzić.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 80
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 27 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Czesław »

Raleen pisze: środa, 23 lutego 2022, 10:48 Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Raleen@ po przeczytaniu relacji z gry możesz więcej nakreślić jak ta gra odzwierciedla działania na szczeblu operacyjnym w porównaniu do dobrze nam znanych heksówek? Mam na myśli to jak mechanika gry oddaje pewne elementy składające się na operację wojskową.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Raleen »

Szeroki temat, a co Cię konkretnie interesuje?

Dodam, że bardzo prawdopodobne iż zagramy znowu w najbliższy weekend to będę mógł więcej powiedzieć.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 80
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 27 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Czesław »

Mnie interesują dwie rzeczy:
- po pierwsze zaopatrzenie jak wygląda i czym się różni od tego co znamy, czyli innych produkcji o MG
- jak wygląda współpraca podczas ataku rożnych rodzajów wojsk, czyli piechoty, czołgów i artylerii, a szczególnie artylerii.
Jak po weekendowej grze opiszesz więcej elementów związanych z symulacją operacji w tej grze to będzie fajnie, mimo to powyższe dwa elementy mi wystarczą.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Raleen »

Zaopatrzenie jest bardzo istotne, nie będzie przesadą powiedzieć, że stanowi kluczowy czynnik. Działa to w ten sposób, że każda jednostka, która się poruszy i/lub walczy jest automatycznie zużyta (Spent). Wtedy ma mniejszą siłę i jest już nieaktywna. Żeby ją przywrócić do stanu aktywnego, czyli żeby nie była zużyta, trzeba przesłać jej na koniec etapu zaopatrzenie. Punktów zaopatrzenia jest ograniczona ilość, więc jeśli się zbyt dużo ruszamy danym zgrupowaniem (np. dywizją powietrzno-desantową), to potem nie wszystkie jednostki możemy na koniec etapu zregenerować. Zrzuty zaopatrzenia dla jednostek powietrznodesantowych są w określonych miejscach. Trzeba je utrzymać, bo w przeciwnym razie, jednostki nie otrzymają zaopatrzenia i ich siła będzie zredukowana. Zaopatrzenie jest również potrzebne do regeneracji dalej idących strat. W wyniku każdego nieudanego ataku jednostki atakujące są nie tylko zużyte, ale także zdezorganizowane. To wymaga jeszcze więcej zaopatrzenia i dwuetapowej reorganizacji. Dezorganizacji są dwa poziomy, potem eliminacja. Jeśli chodzi o zaopatrzenie XXX Korpusu i Niemców, istotna jest sieć drogowa i możliwość przemieszczenia zaopatrzenia do zaopatrywanych oddziałów. W przypadku jednostek powietrzno-desantowych znaczenie ma także pogoda. Pochmurna pogoda (Overcast) oznacza o połowę mniej zaopatrzenia. Już po tym możesz się zorientować jak istotne jest zaopatrzenie.

Co do współpracy w ataku i w obronie, to tu nie ma żadnych rewelacji, wygląda to nieszczególnie. W walce bierze się pod uwagę wybraną najsilniejszą jednostkę i za każdą kolejną dodaje się 1 (o ile nie jest ona zużyta). Artyleria wspiera walkę na podobnej zasadzie, z tym, że zwykłe wsparcie nie powoduje, że staje się zużyta.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Czesław
Caporal-Fourrier
Posty: 80
Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 34 times
Been thanked: 27 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Czesław »

Świetnie!
Dzięki wielkie, okazuje się, że faktycznie przy takim mechanizmie zaopatrzenie taje się istotne a nie jest tylko dodatkiem. Fakt faktem, nie jestem fanem takiego rozwiązania w przypadku mechaniki bo liczenie tych punktów i rozdzielanie na konkretne jednostki uważam już za zbyt pochłaniający. Jednak dobrze jest podpatrzyć jak to wygląda w innych grach i stworzyć coś po swojemu, aby było lekkie łatwe i przyjemne.

To czekam na wrażenia po drugiej grze i odczucia na szczeblu taktycznym i operacyjnym.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”