Europa Universalis

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Adjudant
Posty: 267
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Europa Universalis

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) » czwartek, 14 czerwca 2018, 13:47

Tymczasem również główna gra Paradoxu wraca do korzeni. Nie ma to być reedycja tej gry z lat 90., ale zupełnie nowy produkt.
https://www.pcgamer.com/the-europa-univ ... a-monster/

Skoro nie CK, istotnie wyglądające mocno RPGowo, to może to:
"The real impression I can give you is that it’s going to be a monster. You can know that from its stated design goal of a 4-6 hour play time depending on scenario: which, if it’s anything like most games of its type, will be more like 8.
[...]
The initial setup will be determined by scenarios, like the one I played with France, England, Castile, and Austria. Another, for example, might be five players, with Austria, Muscovy, The Ottoman Empire, and Poland-Lithuania, maybe adding Sweden for a sixth. Though the game will include eight or more nations playable, the intention is for six players to be the maximum—based on scenario. No matter the setup, it's more like a historical 4X than a square-off-and-fight wargame. It maintains the empire-building aspects of Europa Universalis, requiring you to improve relations with neutral neighbor nations, ally with them, and absorb them through marriages, personal unions, or demonize them and line up some justified wars. That means there’s an early game, where players draw lines of influence and power; a middle, where they build up armies, trade, and colonize; and a late game, where players start trying to take each other down.
[...]
Turn actions and history are driven by a four decks of cards. Three of those correspond to Europa Universalis IV’s monarch points: Diplomacy, Administrative, and Military. Those cards had both actions and characters on them, people you’d play to be your country’s next king or general or economist, so choosing whether to use a valuable royal marriage card to secure an ally was hard when it was also a diplomatic genius you’d like to sit on your country’s throne.

The other deck, events, is a mandatory draw and play each round—these are the random historic events, things like nonspecific plagues or religious turmoil, or even such specifics as the Iberian Wedding uniting the crowns of Castile and Aragon into the Kingdom of Spain. These events are divided into four sections, each corresponding to one of Europa Universalis IV’s ages: Discovery, Reformation, Absolutism, and Revolutions. Which cards are used would correspond to which scenario you’re playing. Events were one of the real sources of chaos in the demo I played, forcing players to time a bad thing for themselves and others at the least bad time during the round. Playing your event early was key, because it allowed you to stop taking actions and pass for the round—netting you some sweet, sweet bonus cash. "

Co o tym sądzicie?
Ma być jeszcze Hearts of Iron, bardziej wojenna, ale póki co nic o niej nie widziałem.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35416
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Europa Universalis

Post autor: Raleen » czwartek, 14 czerwca 2018, 14:30

Na pewno ciekawe jak zostaną rozwiązane zarządzanie nacjami neutralnymi, bo z opisu wynika, że gra będzie miała szereg wariantów na różną liczbę graczy. Wtedy zawsze zostają jakieś kraje nieobsadzone. Zwłaszcza te warianty ze środkową i wschodnią Europą, które są tam wspominane. Jak ktoś coś sam projektuje (tego typu) na pewno warto rzucić okiem, bo mam wrażenie, że w wielu grach to jest bolączka. Robią też wrażenie cztery decki kart. Podział kart na okresy również.

Chyba tyle mogę na wstępie powiedzieć.

Ja przyznam, że entuzjastą gier planszowych robionych w oparciu o komputerowe specjalnie nie jestem, ale może zaskoczą.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 606
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela

Re: Europa Universalis

Post autor: Mariusz » czwartek, 14 czerwca 2018, 15:11

Te decki chyba trochę inną funkcję pełnią Raleenie. Zobacz do opisu w linku.

Jak dla mnie wygląda fajnie, ale w takich grach ważne są zasady.
Alea iacta est.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35416
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Europa Universalis

Post autor: Raleen » czwartek, 14 czerwca 2018, 15:15

Faktycznie, trochę mnie zmylił ten skrócony opis Ernesta.
Turn actions and history are driven by a four decks of cards. Three of those correspond to Europa Universalis IV’s monarch points: Diplomacy, Administrative, and Military. Those cards had both actions and characters on them, people you’d play to be your country’s next king or general or economist, so choosing whether to use a valuable royal marriage card to secure an ally was hard when it was also a diplomatic genius you’d like to sit on your country’s throne.
Jak patrzę teraz to dla mnie jednak skala jest przytłaczająca. De gustibus, ale ja nie przepadam za grami, które są bardzo ogólne, obejmują długie okresy historyczne i duże obszary (a często jeszcze do tego dążą do krótkiego czasu rozgrywki). Tutaj co prawda są różne scenariusze, więc może to taki wielopak będzie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Adjudant
Posty: 267
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Europa Universalis

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) » czwartek, 14 czerwca 2018, 19:44

Tak po prawdzie, to gra planszowa na podstawie gry komputerowej na podstawie gry planszowej ;)
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35416
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Europa Universalis

Post autor: Raleen » czwartek, 14 czerwca 2018, 20:37

Tylko, że wszyscy kojarzą tę komputerową, a tej planszowej pierwotnej chyba nikt nie zna.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Adjudant
Posty: 267
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Europa Universalis

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) » sobota, 13 października 2018, 12:32

Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Adjudant
Posty: 267
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Europa Universalis

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) » sobota, 3 listopada 2018, 12:10

Jest i nowy materiał.
https://forum.paradoxplaza.com/forum/in ... 8.1126489/

Mocne inspiracje grą komputerową widzę.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Adjudant
Posty: 267
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Europa Universalis

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) » czwartek, 22 sierpnia 2019, 13:39

https://boardgamegeek.com/thread/225684 ... -milestone

Hmm, jest widzę szansa, że gra będzie miała choć trochę chromu.
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”