Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
deem
Carabinier
Posty: 29
Rejestracja: wtorek, 22 lutego 2011, 22:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: deem »

Dzięki, gra wskakuje na listę "znaleźć i zagrać, jeszcze nie kupować" :)
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: Bambrough »

Jakiś czas temu dokończyliśmy jedną z kilku vassalowych partii w Pamira. Graliśmy z zasadą Nation Building. Jak zwykle sporo się działo. Gra bywa strasznie nieprzewidywalna i sytuacja jaka się wytworzy w wyniku prowadzonych kampanii i walki wywiadów potrafi nieźle zaskoczyć. W grze było wszystko, wykradanie kart z najwyższą polityczna rangą, eksterminacja plemion oraz armii i zabijanie kart dla pryzów lub aby pozbawić przeciwnika konkretnej akcji. Ostatecznie wygrało plemionko wierne Brytolom dzięki większemu potencjałowi militarnemu, ponieważ przy ostatnim Toplesie Moskale i czerwone kurtki mieli na koncie po 5 pkt. Zdecydowanie najciekawszy z Paxów.

https://lh3.googleusercontent.com/p2jDA ... 6-h1066-no

https://lh3.googleusercontent.com/qQwNS ... 6-h1066-no

Poza tym kawał czasu temu w Agresorze w stałym gronie rozpracowaliśmy Paxa z dodatkiem. Wbrew wielkim oczekiwaniom dodatkowe karty wydarzeń nie wnoszą aż tyle do gry ile można było się po nich spodziewać. W mojej opini zabierają tylko miejsce dla zwykłych kart, które dają zdecydowanie więcej opcji do pognębienia przeciwnika.
Awatar użytkownika
rzabcio
Caporal
Posty: 71
Rejestracja: sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: rzabcio »

Bambrough pisze:Poza tym kawał czasu temu w Agresorze w stałym gronie rozpracowaliśmy Paxa z dodatkiem. Wbrew wielkim oczekiwaniom dodatkowe karty wydarzeń nie wnoszą aż tyle do gry ile można było się po nich spodziewać. W mojej opini zabierają tylko miejsce dla zwykłych kart, które dają zdecydowanie więcej opcji do pognębienia przeciwnika.
Takie miałem też pierwsze wrażenie. Drugie jednakże pokazało, że się myliłem.

Niby są dodatkowe karty zapychające miejsce zwykłych, ale z dodatkiem market o wiele szybciej rotuje, więc różnica nie jest aż tak dramatyczna. Zresztą możliwość rozbudowy gwiazdek to duży plus, szkoda mi go wyrzucać, bo pomaga szczególnie jeśli komuś brakuje "fioletu". Zawsze można wyrzucić same wydarzenia i/lub wprowadzić home-rule i dodać jeszcze jedną kartę do marketu.
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: ghostdog »

Dwa pytania:
1. W którym momencie dostaję Favor Card - rozumiem, że jest przechodnia.
2. Topple - nieudany powoduje wyzerowanie ręki u gracza, który go kupił? Czy u wszystkich?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: Bambrough »

Wszystko jest w przepisach:

1. Od razu kiedy spełniasz wymogi otrzymania karty czyli np. jak masz najwięcej wpływów w danym imperium. Wystarczy jednak, że masz więcej gwiazdek militarnych lub kasy od konkurenta i favor jest już Twój.
2. Nieudany toples to czystka. Usuwasz kostki każdego koloru i cylindry każdego imperium (z wyjątkiem afgańskiego) z każdej lokacji i połączenia do momentu aż pozostanie tam po 1 sztuce. Począwszy od pierwszego gracza po lewej stronie od tego, który wywołał toplesa, każdy gracz czyści swoje Tableau tzn, może na stole pozostawić po jednej karcie z każdego reżimu. Reszta kart wraca do jego ręki. Zrzuceni w ten sposób szpiedzy wracają do puli. Za Leverage trzeba oddać kasę. Nieudany ostatni toples uruchamia procedurę rozstrzygania remisów tzn. o zwycięstwie decyduje większa liczba gwiazdek militarnych, a potem bogactwo.
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: ghostdog »

Bambrough pisze:Wszystko jest w przepisach:

2. Nieudany toples to czystka. Usuwasz kostki każdego koloru i cylindry każdego imperium (z wyjątkiem afgańskiego) z każdej lokacji i połączenia do momentu aż pozostanie tam po 1 sztuce. Począwszy od pierwszego gracza po lewej stronie od tego, który wywołał toplesa, każdy gracz czyści swoje Tableau tzn, może na stole pozostawić po jednej karcie z każdego reżimu. Reszta kart wraca do jego ręki. Zrzuceni w ten sposób szpiedzy wracają do puli. Za Leverage trzeba oddać kasę. Nieudany ostatni toples uruchamia procedurę rozstrzygania remisów tzn. o zwycięstwie decyduje większa liczba gwiazdek militarnych, a potem bogactwo.
Mogę go jakoś uniknąć - widząć np. że nie jestem przygotowany na spełnienie warunków? - Uniknąć = nie kupić karty Toplesa.
Jeśli wszyscy spełnią warunki toplesa - gra się toczy dalej aż do ostatniego czy może się już zakończyć?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: Bambrough »

ghostdog pisze:
Bambrough pisze:Wszystko jest w przepisach:

2. Nieudany toples to czystka. Usuwasz kostki każdego koloru i cylindry każdego imperium (z wyjątkiem afgańskiego) z każdej lokacji i połączenia do momentu aż pozostanie tam po 1 sztuce. Począwszy od pierwszego gracza po lewej stronie od tego, który wywołał toplesa, każdy gracz czyści swoje Tableau tzn, może na stole pozostawić po jednej karcie z każdego reżimu. Reszta kart wraca do jego ręki. Zrzuceni w ten sposób szpiedzy wracają do puli. Za Leverage trzeba oddać kasę. Nieudany ostatni toples uruchamia procedurę rozstrzygania remisów tzn. o zwycięstwie decyduje większa liczba gwiazdek militarnych, a potem bogactwo.
Mogę go jakoś uniknąć - widząć np. że nie jestem przygotowany na spełnienie warunków? - Uniknąć = nie kupić karty Toplesa.
Jeśli wszyscy spełnią warunki toplesa - gra się toczy dalej aż do ostatniego czy może się już zakończyć?
Możesz nie kupić i czekać, aż zjedzie do pierwszej linii rynku i przy odświeżaniu będzie musiał z automatu być odrzucony, tak jak karty patriotów. Jeśli kupując toplesa jakieś imperium zdobyło supremację, gra się kończy i rozstrzyga się kto wygrał. Jak ostatni toples spadnie z rynku to gra również się automatycznie kończy i trzeba rozstrzygnąć kto wygrał wg. tiebreakera. Nie da się tak zrobić, że kupujesz toplesa i trzymasz go w ręce na odpowiednią chwilę, w momencie podniesienia z rynku automatycznie jest rozstrzygany.
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: ghostdog »

Ok. Dzieki za pojaśnienia. Chodziło wlasnie o sytuacje gdy imperia nie sa gotowe, nie chca brać toplesa zeby nie wyczyścić tableau.
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: ghostdog »

Supremacja - należy mieć więcej elementów (kostki lub drogi lub armie) w aktualnym reżimie - czyli np. w ekonomicznym liczą się drogi? W militarnym wojska w lokacjach? Oprócz tego chociaż po jednym elemencie z wojska, dróg, kostek w lokacjach i szpiegów? Czy tak?
Czy tracąc lojalność początkową rozumiem, że nie mogę poruszać "jednostek" na mapie (odpowiedniej do dopiero co utraconej lojalności) - czy ktoś kto będzie lojalny w stosunku do owej nacji może później je poruszać? Byłem lojalny do Rosji, utraciłem bo przeszedłem na stronę Anglii ale inny gracz zmienił również lojalność i stał się lojalny w stosunku do Rosji - to rozumiem, że on może poruszać jednostki na mapie?
Jest możliwość zlikwidowania dróg przeciwnikowi (nie mogę znaleźć tego w zasadach)
Czy Wasze tableau jest spore czy ograniczacie praktycznie do minimum?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: adalbert »

Będzie nowa edycja: https://www.kickstarter.com/projects/12 ... ition/faqs
Pierwsza edycja nie była tania w stosunku do zawartości, ale ta to już 60$ + wysyłka. Oczywiście coraz częstszy schemat: nie będzie tradycyjnego wydania retail (tak sobie rzucamy i domyślajcie się, co to ma oznaczać) i jeśli chcesz mieć pewność, że dostaniesz grę, to wesprzyj teraz; innymi słowy: szantażujemy graczy, a sobie pozostawiamy opcje. Tyle dobrze, że dzięki niezłemu odzewowi jest już trochę SG odblokowanych (choć niekiedy są to płatne dodatki). Natomiast to kolejny przykład na to, że kickstarter stał się narzędziem do windowania ceny. Przy tej okazji wspomnę, że niedawno nieźle się wkurzył jakiś Czech przy trwającej kampanii drugiego wydania Colonialism od Compass Games i ostro im wygarnął za koszty wysyłki w Europie, oskarżając o ich zawyżanie, aby obniżyć koszty wysyłki np. do USA (gra będzie produkowana w Czechach i rozsyłana w Europie z Niemiec)
Awatar użytkownika
ghostdog
Sous-lieutenant
Posty: 488
Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: ghostdog »

Jedyne co mi się podoba z II edycji to są monety metalowe. Reszta na razie dużo gorsza niż I edycja - na pewno nie zamienię.
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: adalbert »

Tylko widzisz, to nie jest już do końca ta sama gra, bo autor wprowadził zmiany w zasadach.
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: Bambrough »

Jestem wielkim fanem tej gry, jak i całej serii. Dlatego z ciekawości nawet zastanawiam się nad wsparciem. Jeśli ktoś także byłby chętny to dajcie znać, zawsze taniej wyjdą koszty przesyłki.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: adalbert »

Wejdź w zamówienia zbiorowe na forum gry-planszowe.pl. Ja się już tam podpiąłem.
kolosm
Caporal
Posty: 73
Rejestracja: sobota, 5 marca 2016, 20:20
Lokalizacja: Rybnik, Dąbrowa Górnicza
Has thanked: 5 times

Re: Pax Pamir (Sierra Madre Games)

Post autor: kolosm »

Lada moment, już w XI.2021 Galakta wyda wersję PL. Ciekawe jaka będzie cena i czy warto...?
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”