Thirty Years War (GMT) (2)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Thirty Years War (GMT) (2)

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:54

Thirty Years War

W 1618 roku Niemcy były rozbite na dziesiątki niezależnych elektoratów, arcybiskupstw, księstw i Wolnych Miast Cesarskich nominalnie pod kontrolą Świętego Cesarza Rzymskiego w Wiedniu.
Sojusz protestanckich przywódców przeciw Cesarzowi, który tworzy armię by ich pokonać i odzyskać katolicką własność straconą w czasie reformacjil; interwencja ościennych państw - Francji, Hiszpanii, Szwecji i Danii oraz krwawa wojna w Niderlandach, to wszystko zamieniło się w tzw. "Wojnę Trzydziestoletnią". Trwająca od 1618 do 1648 roku, kiedy to wyniszczone strony podpisały pokój ustalając strefy wpływów w Niemczech.

Thirty Years War produkcji GMT jest symulacją tychże wydarzeń. Mapa (bardzo ładna) w systemie point-to-point przedstawia obszar od pogranicza Francji, Niderlandy, całe Niemcy, aż po Czechy, Śląsk i Węgry. Na mapie zaznaczone są miasta, twierdze oraz Wolne Miasta Cesarskie.

Gracze wcielają się w koalicje protestancką (Niemcy protestanccy, Szwecja, Dania, Węgry, Francja) i ligę katolicką (Cesarstwo, Bawaria, Hiszpania, Saksonia, która jednak może zmienić strony podczas gry).
Sercem gry są karty przedstawiające historyczne wydarzenia oraz karty bitewne. Możne zagrywać je jako wydarzenia, aktywować jednostki, rekrutować najemników lub gromadzić pieniądze potrzebne do opłacania wojsk. Gracz nie zawsze będzie mógł opłacić swoich żołnierzy, a ci z kolei mogą się zbuntować i pójść do domu.

Gracze mają pod swoim dowództwem jednostki milicji, najemników lub weteranów. Ci ostatni jednak wchodzą do gry tylko poprzez wydarzenia. Jednostkami dowodzą historyczni dowódcy i królowie. Specjalnym dowódcą jest Wallenstein, który choć dowodzi jednostkami katolickimi to jest zagrożeniem dla tegoż gracza. Jeśli odniesie za dużo zwycięstw, gracz będzie zmuszony go usunać z gry.

Karty podzielone są na trzy zestawy, kolejne wchodzą do gry wraz z upływem czasu i w wyniku wejścia Francji do wojny. Właśnie wchodzenie kolejnych państw do wojny wraz z upływem gry jest jednym z najlepszych smaczków. Szczególnie, że gracz przeciwny nie wie, czy mamy już kartę interwencji danego państwa "na ręku".
Dodatkowo do rozgrywki na mapie, poprzez specjalne wydarzenia symulowana jest wojna w Niderlandach. Gracze mogą tam dodatkowo wysyłać wojska, aby zwiększyć swoją przewagę. Wojna w Niderlandach wpływa na punkty zwycięstwa (walka pomiędzy zbuntowanymi protestanckimi Holendrami, a katolicka hiszpańska armią) oraz na poziom wsparcia finansowego dla protestanów na mapie.

Gra oferuje pełną kampanie (14 tur), scenariusze: Początek Wojny (5 tur), Interwencje (3 tury) oraz Apokalipsę (5 tur).

W mojej pierwszej grze udało mi się zdobyć Wiedeń szwedzkim królem Gustawem Adolfem i raz na zawsze zniszczyć tych zdradzieckich austriaków !! ;)

Dużo obrazków tutaj -> http://www.boardgamegeek.com/imagegalle ... ameid=2748
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3020
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium

Post autor: Comandante » poniedziałek, 11 września 2006, 21:54

Dodam, ze gre mozna u nas zamowic i spodziewac sie umiarkowanej ceny.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.

www.diablospolacos.com
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:55

Nie wiedziałem gdzie mogę zamieścić to pytanie do bardziej zaawansowanych graczy więc czynię to tu.

Czy można zagrać kartę posiłków duńskich jeśli:

1) oba dunskie pola są pod kontrolą katolików

2) jesli oba dunskie pola nie sa pod kontrola ale sa okupowane przez wojska katolickie

??

No i podobnie w przypadku posilkow w innych prowincjach.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:55

Dunczycy zaczynaja na specjalnym polu dunskim (zaznaczony flaga) na ktory chyba nikt nie moze wejsc :shock:

W przypadku posilkow protestanckich startujacych w danej prowincji, to jesli ona jest zajeta to nie, no bo jak ;) ?

Tylko ciekawe, bo w pierwszym decku sa dwie karty z posilkami dla protestantow z niemieckich prowincji i sa one daleko od glownego frontu, gracz protestancki musial naprawde kiepsko grac skoro mu te prowincje na poczatku gry zajeto :P :P :P.

---

A jednak zle myslalem. Choc zawsze ustawialem Dunczykow na planszy na ich fladze, a dopiero potem mozna bylo ich aktywowac do ruchu.

W instrukcji jest jasno napisane ;).

17.D.3 Restrictions. Denmark enters the war when the DENMARK ENTERS WAR Event (P7) is played. The Cities in Schleswig-Holstein become Protestant, unless Catholic-occupied. All Danish units enter play through either City in Schleswig-Holstein; if both Cities are Catholic-occupied, the Danish units must fight their way onto the map (they are eliminated if they must retreat).
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:55

No i jeszcze kolejne pytanka dot. wejścia Szwedów:

1) Czy Szwedzi mogą wejść na pole portowe nie okupowane ale pod kontrolą katolików?

2) Czy mogą wejść na pole z portem neutralnym z twierdzą (Stralsund) nie kontrolowanym przez nikogo ale obleganym przez katolików ?
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:56

Polecam zagladac do instrukcji ;) ;P .

17.Sw.1 Entry and Supply Base. When the SWEDEN ENTERS WAR Event (P18) is played, Gustavus’ Swedish army is placed on any Protestant controlled or Neutral Port City with a connecting arrow to Sweden. Indicate that this City is now the Swedish Supply Base by placing on it a Neutral marker on its blank back side. On any following turn (but not the turn that the SWEDEN ENTERS WAR is played) the Protestant player may move the Base to any other Port City with a connecting arrow to Sweden by taking a Free Action; this is the only thing the Protestant player may do during that Activation. The Swedish Base may only be moved once per turn. The Swedish Supply Base must be in a Protestant-controlled or Neutral port City with an arrow to Sweden. If no such City is available, the Swedish Supply Base may not be used. If this ever occurs, Swedish units may only be paid by French Foreign Aid Points, and an LOC must be traceable to a Protestant-controlled French or Lorraine city.

Note: English, Dutch, or Savoyard Foreign Aid Points may not be used to pay Swedish units.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:57

Ad. Dunczycy faktycznie nie dojrzalem.

Protestanci tez wchodzą w decku Intervention :P - ale jak, wystarczy ze kontroluje czy musze okupowac wojskami pola prowincji aby przeciwnik nie mogl zagrac karty?
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:57

Powinno byc to gdzies w instrukcji, ale na logike to musisz kontrolowac prowincje, zeby nie mogl wejsc z karty.

Polecam tez nowa instrukcje ze strony GMT, jesli jeszcze nie sciagnales.. :idea:
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:58

Czyli jednak mozna dunczykow zablokowac :)

Odnosnie Szwedow czytalem to dokladnie i nie moge nadal znalezc odpowiedzi.
Gdyz pole Stralsund w moim wypadku jest neutralne -czyli spelnia warunki dla wejscia Szwedow- lecz jest oblegane przeze mnie czyli okupowane niby. Wiec nie wiem?
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:58

The Swedish Supply Base must be in a Protestant-controlled or Neutral port City with an arrow to Sweden.

Na logike, skoro oblegasz i zaczales juz dzialanie wrogie wobec tego neutralnego miasta to zrobiles je pro-katolickie, tak wiec uwazam, ze nie. :P
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:59

No mam nadzieję, że wiesz co piszesz, bo głupio nie chciałbym przegrać..
a jak przegram.. :twisted: :!: :P
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3924
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico » poniedziałek, 11 września 2006, 21:59

Spytaj sie na www.consimworld.com ;P jesli moja odpowiedz Cie nie satysfakcjonuje, a poza tym co za leszcz daje sobie tak odebrac prowincje polnocne :twisted: :!:
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 917
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Grohmann » poniedziałek, 11 września 2006, 21:59

Z tymi prowincjami to znalazłem w rulsach, muszą być okupowane aby nie dopuścić do zagrania karty.
Ze Szwedami nadal nie mam całkowitej pewności .

A tym leszczem to nie jestem ja tylko mój przeciwnik :P:P:P
Zresztą zaraz leszczem miał pecha i tyle :)
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Wallenstein
Adjudant
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 kwietnia 2006, 09:13
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: Wallenstein » poniedziałek, 11 września 2006, 22:01

No to rozwieję państwa wątpliwości:

Duńczycy - można ich zagrać zawsze (nawet jak katolicy okupują/kontrolują oba pola w SCHLESWIG HOLSTEIN), ale jeżeli chcą wejść na planszę to muszą sobie wywalczyć drogę.

Szwedzi - jeżeli pola w POMERANIA są kontrolowane (nie muszą być okupowane!!), lub są okupowane (nie muszą być kontolowane!!) przez katolików to nie można zagrać Szwedów.

W obu kwestiach nie ma wątpliwości - na te pytania odpowiadali sami twórcy gry 8)
Awatar użytkownika
Wallenstein
Adjudant
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 kwietnia 2006, 09:13
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: Wallenstein » poniedziałek, 11 września 2006, 22:02

Podobnie z Cardinale Infante, wystarczy okupować Trent i nici z Hiszpańskich posiłków :roll:
Zablokowany

Wróć do „XVI-XVIII wiek”