Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Z tym wycofywaniem, o którym wspomniałeś, to jest właśnie jeden z problemów świetnego skądinąd systemu.
Póki co, jeżeli irytują Cię potencjalnie nielogiczne efekty zasady samego zliczania bloczków, można tu sobie jedynie tworzyć home rulesy (do licha, jest jakiś znośny polski odpowiednik tego zwrotu?).
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Ale zaraz. Masowe Dezercje to karta reakcji? Bo cos mi się tu nie zgadza...
Awatar użytkownika
Bart11
Sergent-Major
Posty: 180
Rejestracja: sobota, 28 lipca 2007, 08:46
Lokalizacja: Bugaj Zakrzowski

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Bart11 »

Być może coś pomieszałem. Gra leży rozłożona u mojego przeciwnika i gdy pisze w domu nie mam do niej dostępu.
Awatar użytkownika
Bart11
Sergent-Major
Posty: 180
Rejestracja: sobota, 28 lipca 2007, 08:46
Lokalizacja: Bugaj Zakrzowski

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Bart11 »

Nie ma chyba żadnych przeciwwskazań w przepisach aby przerzucić Armie Konną na front północny? Czy ktoś ma jakieś doświadczenia w takiej zagrywce? Zastanawiam się właśnie nad takim ruchem - może być dość zaskakujący dla Polaków.
W mojej obecnej rozgrywce przeciwnik wykonał nieoczekiwane uderzenie na Kijów wykorzystując kartę "rajd pancerno-motorowy". Siła sowietów w Kijowie 2 + garnizon, Polacy siła 3 + 1 (z karty). Polacy wsparli atak kartą z ręki modyfikator 4 + 1 za zagranie z ręki. Dawało to sowietom 2 punkty strat. Praktycznie pewny sukces rajdu, ale też miałem kartę z modyfikatorem 4 (masowe dezercje) tak że wypadł remis i obroniłem miasto. Mój przeciwnik nie jest za bardzo doświadczony w planszowych strategiach, gdyby wsparł wojska atakujące Kijów dodatkowymi siłami (w razie wygranej polski oddział byłby w Kijowie pozbawiony zaopatrzenia) to miałby tu spory, spektakularny sukces. Zremisowałem walkę tylko dzięki karcie o wysokim współczynniku, dość rzadkim w sowieckiej talii.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Raleen »

Nie przypominam sobie, żeby były takie przeciwwskazania, aczkolwiek takie zagranie pochłonęłoby dużo rozkazów i zajęło trochę czasu. Co innego jak wejdziesz już bardziej w głąb Polski i dojdzie do takiej sytuacji, że polski front południowy zostanie daleko odrzucony, a front północny będzie się bronił bardziej na wschód. Wtedy takie rzucenie Armii Konnej dla odcięcia frontu północnego byłoby jak najbardziej sensowne. Tyle, że na południu może się robić pustawo, a ta Armia Konna tam właśnie ma większe możliwości, bo na północy są takie korytarze, które trochę kanalizują ruchy i utrudniają manewrowanie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Bart11
Sergent-Major
Posty: 180
Rejestracja: sobota, 28 lipca 2007, 08:46
Lokalizacja: Bugaj Zakrzowski

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Bart11 »

Wydaje się że nie trzeba zbyt wielu rozkazów, cztery jednostki można przewieźć pociągiem, dwie akcje i będą na miejscu, na froncie. Myślę że północną stroną jest znacznie bliżej do Warszawy. Oczywiście wiele decyduje tu doświadczenie graczy, "stary wyjadacz" wykorzystałby to zapewne szybko przeciwko sowietom i zniszczył Armie Konną. Ale jej przedarcie przez linię frontu mogłoby sporo namieszać..
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Raleen »

Tyle, że musisz mieć czym załatać pewien brak jaki po niej zostanie na południu. Jeśli przeciwnik nie będzie doświadczony, to oczywiście da radę to zrobić. Z drugiej strony jak przebijesz front na północy, to i Armia Konna nie jest Ci potrzebna.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Bart11
Sergent-Major
Posty: 180
Rejestracja: sobota, 28 lipca 2007, 08:46
Lokalizacja: Bugaj Zakrzowski

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Bart11 »

Zastanawiam się jeszcze czy garnizony są eliminowane z powodu braku zaopatrzenia - jeśli miasto zostanie odcięte od zaplecza?
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Moim zdaniem tak, choc w sumie - na miare mojej dośc skromnje wiedzy o tym konflikcie - nie do końca przekonują mnie dośc restrykcyjne przepisy o zaopatrzeniu w OiG.
Awatar użytkownika
Bart11
Sergent-Major
Posty: 180
Rejestracja: sobota, 28 lipca 2007, 08:46
Lokalizacja: Bugaj Zakrzowski

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Bart11 »

Chciałbym doprecyzować przepisy dotyczące wielkiego zwycięstwa. Najpierw opiszę sytuację.
Polacy bronią się w Berdyczowie - 5 PS w oddziałach + garnizon= 6 PS. Do tego wylosowany modyfikator walki 4 daje końcową wartość 10 czyli 3 punkty strat.
Sowieci: atakuje Armia Konna, cztery oddziały w sumie 11 PS + 2 z wylosowanego modyfikatora, jest to wartość 13 i 4 punkty strat.
Obie strony użyły karty bitewnej wsparcie artylerii - daje to dodatkowe 2 punkty strat. Polacy dzięki rozkazowi obrona mogą zignorować 1 punkt strat.
Czyli obie strony otrzymały po 5 punktów strat, bitwę wygrywają Polacy (remis).
Czy teraz Polacy otrzymują 1 punkt zwycięstwa (zadali 5 punktów strat)?
Czy do przyznania tego punktu zwycięstwa wymagane jest osiągnięcie poziomu 13 PS i więcej, tylko z siły oddziałów + modyfikatora walki? Wydaje się że nie bierzemy pod uwagę strat wynikających z zastosowania kart bitewnych?
Nie jest napisane że każdorazowe zadanie przeciwnikowi strat w wysokości 4 lub 5 punktów jest wielkim zwycięstwem.
Ezechiel
Sous-lieutenant
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 marca 2009, 08:40
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Ezechiel »

Strike of the Eagle (angielska wersja OiG wyd. Academy Games) dostała nagrodę Origin w kategorii gier historycznych - jedno z najstarszych wyróżnień rynku growego w USA. Gratulacje - to dobra wiadomość z punktu widzenia popularyzacji historii Polski.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Raleen »

Gratulacje dla Roberta!

Może warto coś więcej o tym napisać?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Bart11 pisze:Chciałbym doprecyzować przepisy dotyczące wielkiego zwycięstwa. Najpierw opiszę sytuację.
Polacy bronią się w Berdyczowie - 5 PS w oddziałach + garnizon= 6 PS. Do tego wylosowany modyfikator walki 4 daje końcową wartość 10 czyli 3 punkty strat.
Sowieci: atakuje Armia Konna, cztery oddziały w sumie 11 PS + 2 z wylosowanego modyfikatora, jest to wartość 13 i 4 punkty strat.
Obie strony użyły karty bitewnej wsparcie artylerii - daje to dodatkowe 2 punkty strat. Polacy dzięki rozkazowi obrona mogą zignorować 1 punkt strat.
Czyli obie strony otrzymały po 5 punktów strat, bitwę wygrywają Polacy (remis).
Czy teraz Polacy otrzymują 1 punkt zwycięstwa (zadali 5 punktów strat)?
Czy do przyznania tego punktu zwycięstwa wymagane jest osiągnięcie poziomu 13 PS i więcej, tylko z siły oddziałów + modyfikatora walki? Wydaje się że nie bierzemy pod uwagę strat wynikających z zastosowania kart bitewnych?
Nie jest napisane że każdorazowe zadanie przeciwnikowi strat w wysokości 4 lub 5 punktów jest wielkim zwycięstwem.
Prawdopodobnie juz to "rozkminiłeś", ale poniewaz dopiero teraz zauważyłem twojego posta:
Jest wielkie zwycięstwo i wygrany otrzymuje PZ. Może w SotE działa to inaczej, ale nie sądzę.
Nie komplikuj sobie życia: jeżeli wygrałeś i zadałes prezciwnikowi 4+ PS strat (może być więcej niż 5 - karty) to odniosłeś wielkie zwycięstwo. Eto wsio, prosta.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 196 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: adalbert »

Odnośnie do nagrody.
Jest to potwierdzenie tego, co było już u nas zauwazone (ok. nie przez wszystkich). Gra, a właściwie system, ma ogromny potencjał. Wersja AG, mimo że zachowała niedociągnięcia OiG (niedotestowany tryb kampanii, potencjalne naduzycia przepisów), zdobyła sobie uznanie planszówkowego świata.
Oby kolejne odsłony nowego systemu były jeszcze bardziej udane.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1596
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Re: Orzeł i Gwiazda (Leonardo)

Post autor: Leo »

Tylko pytanie czy autor wymyśli jeszcze jakieś gry w tym systemie...
W sumie przydałoby się, bo system jest bardzo fajny.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”