[PoG] Pytania o przepisy

Gra wydawnictwa GMT Games (polska edycja wyd. Gołębiewski)

Postby Andy » Friday, 9 July 2010, 08:36

Być może, że jednak wprowadziłem w błąd. Zajrzałem do dokumentu "Wyjątki od zasad ogólnych i zasady specjalne" (był dołaczony do polskiego wydania) i stoi tam jak byk:
Nie ma ograniczeń w ruchu strategicznym i w uzupełnieniach, gdy
Belgrad jest kontrolowany przez wroga.

Nie wiem, jak to się ma do przytoczonej przeze mnie reguły 13.1.8. W każdym razie dokument "Wyjątki..." jest starszy niż instrukcja '04, z której cytowałem regułę.

Co do flankowania po użyciu wymienionych przez Ciebie kart - ma tu chyba zastosowanie Uwaga z reguły 12.3.1:
Atak z flanki może być przeprowadzony na
pole z okopami, jeśli zostały zagrane odpowiednie karty
bitewne, które “niwelują całkowicie wpływ okopów”, pod
warunkiem, że wszystkie inne warunki przeprowadzenia
ataku z flanki zostaną spełnione.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby jalkavaki » Friday, 9 July 2010, 08:50

Andy wrote:Co do flankowania po użyciu wymienionych przez Ciebie kart - ma tu chyba zastosowanie Uwaga z reguły 12.3.1:
Cytat:
Atak z flanki może być przeprowadzony na
pole z okopami, jeśli zostały zagrane odpowiednie karty
bitewne, które “niwelują całkowicie wpływ okopów”, pod
warunkiem, że wszystkie inne warunki przeprowadzenia
ataku z flanki zostaną spełnione.

Ok. A jak z wycofaniem/ pozostaniem na miejscu?
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby jalkavaki » Tuesday, 7 December 2010, 16:06

Ponawiam pytanie: Niemcy zaatakowali na czyste pole okopami. Zagrali Michel i wygrali. Czy w takim razi Anglicy muszą się wycofać (karta niweluje okopy na całe starcie) czy mogą zostać (karta niweluje okopy tylko na atak z flanki i przesunięcia w tabeli)?
Last edited by jalkavaki on Thursday, 1 January 1970, 02:00, edited 1 time in total.
User avatar
jalkavaki
Carabinier
 
Posts: 26
Joined: Thursday, 18 October 2007, 19:13
Location: Szczecin

Postby Andy » Thursday, 9 December 2010, 23:24

Odpowiadam bez większego przekonania (nie grałem w Ścieżki już z sześć lat!):
Z opisu kart Michel, Blucher, Ofensywa dla pokoju nie wynika, żeby "ignorowanie wpływu okopów" miało się ograniczać wyłącznie do kwestii ataku z flanki. Ergo: okopy "nie działają" w czasie całego starcia, czyli Anglicy muszą się wycofać.

Fragment opisu: "Kartę należy zagrać w segmencie 3 procedury ustalania wyniku walki, a więc PRZED próbą ataku z flanki" wyznacza tylko moment zagrania tego typu kart (bo inne karty bitewne zagrywamy PO próbie ataku z flanki). Atak z flanki nie jest warunkiem jej zagrania.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Sunday, 21 August 2011, 15:18

Witam!

Mam pytanie o przepisy dotyczące okopów. Skoro można użyć ich tylko raz w ciągu gry to czemu dodano tak wiele żetonów z okopami?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Andy » Sunday, 21 August 2011, 21:44

Wydarzenie "Okopy" z karty umożliwia ich stawianie. Od tego momentu obie strony mogą się okopywać do woli.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Monday, 22 August 2011, 22:25

Mam jeszcze jedno pytanie. Mianowicie jak dokładnie wygląda faza uzupełnień.
Załóżmy że w fazie akcji zagrałem jedna kartą jako kartą uzupełnień dającą mi 4 RU. I tu pojawia się moja wątpliwość. Otóż czy mogę odtwarzać zniszczone armie jeśli nie mam w Reserve box korpusów ? Czy armie te odrazu pojawiają się na planszy ?
Czy może raczej jest tak że:
1) ustawiam na planszy korpus w pełnej sile kosztem 1. Następnie kosztem 2 robię z niego armię o pełniej sprawności bojowej ?

Gdy gram kartą MEF ustawiam żeton tej marmi na jedym z okrągłych pól a dopiero w następnej turze akcji mogę poruszyć się w stronę portu ? Czy jeśli wszystkie strefy MEF są okupowane przez Państwa Osi to mogą w ogóle grać tą kartę ?

I jeszcze jedno :) Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Marcon » Monday, 22 August 2011, 23:49

Załóżmy że w fazie akcji zagrałem jedna kartą jako kartą uzupełnień dającą mi 4 RU. I tu pojawia się moja wątpliwość. Otóż czy mogę odtwarzać zniszczone armie jeśli nie mam w Reserve box korpusów ? Czy armie te odrazu pojawiają się na planszy ?

Armie odtwarza się niezależnie od korpusów. Po prostu za 2 PU wstawiasz armię (lub za 1 osłabioną) na polu do tego przeznaczonym (punkty zaopatrzenia, stolice).

Gdy gram kartą MEF ustawiam żeton tej marmi na jedym z okrągłych pól a dopiero w następnej turze akcji mogę poruszyć się w stronę portu ? Czy jeśli wszystkie strefy MEF są okupowane przez Państwa Osi to mogą w ogóle grać tą kartę ?

Po zagraniu MEFu ustawiamy go wraz z żetonem przczyczułku na jednej z dostępnych stref lądowania, potem, w następnych akcjach można go przemieszczać. Do stref lądowania (okrągłych pól na morzu) nie mogą wchodzić jednostki państw centralnych (dopiero po ustanowieniu przyczółka i to tylko na to pole w celu jego eliminacji) więc zawsze można zagrać tą kartę.

Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?

Chyba nie. Zresztą w takim momencie (zajęcie Francji), nawet jesli Państwa Centralne nie odniosłyby automatycznego zwycięstwa to i tak prawdopodobnie gracz Aliancki po prostu by się poddał...
User avatar
Marcon
Podporucznik
 
Posts: 377
Joined: Thursday, 13 August 2009, 20:15
Location: Wieliczka

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Monday, 22 August 2011, 23:57

Dziękuję za odpowiedź.
1) Rozumiem. Czyli jeśli mam na planszy zredukowany korpus to kosztem 2 PU moge z niego zrobić armię ? Tą armię wyciągam po prostu z eliminated box ?
Jeśli więc mam armię która straciła siłę i musi zmienić się w korpus, a ja takiego nie mam w Reserve Bos to jest on eliminowany ?
2) Rozumiem - dokładnie tak zagrałem intuicyjnie
3) Czekam na potwierdzenie ale zastanawiał się właśnie nad teoretyczną możliwością zablokowania wejścia USA do gry.

Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli chcę przejść z planszy Azji mniejszej na "Europejską" jednostką turecką stojącą np: w Konstantynopolu to kosztem jednego ruchu strategicznego mogę tak przemieścić jeden korpus bądź jedną armię w zależności od "siły" tej karty ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Raubritter » Tuesday, 23 August 2011, 00:00

Swoje 4 punkty uzupełnień możesz wydawać swobodnie, na armie, na korpusy, na co dusza zapragnie. Armie i korpusy odbudowuje się osobno, odbudowa armii nie jest nigdy warunkowana odbudową korpusu. Korpusów też się nie rozbudowuje. Korpusy sobie stoją, osłabione armie się wzmacnia za 1 PU, a zniszczone odbudowuje i stawia w stolicach bądź w źródłach zaopatrzenia.

Co ważne, armie trafiają na planszę, a korpusy do pola rezerwy. Odbudowany na koniec etapu korpus nigdy nie trafia na planszę, zawsze do pola rezerwy. Pole rezerwy może zaś opuścić na dwa sposoby: ruchem strategicznym bądź podmieniając zniszczoną armię.

I zawsze coś tam na te korpusy warto wydać, bo ich brak w polu rezerwy jest stanem wysoce niepożądanym, ponieważ:

Silvershoot wrote:Jeśli więc mam armię która straciła siłę i musi zmienić się w korpus, a ja takiego nie mam w Reserve Bos to jest on eliminowany ?


Armia jest eliminowana na stałe i nie może już wrócić do gry.

Silvershoot wrote:I jeszcze jedno :) Jeśli wszystkie francuskie i belgijskie porty są zajęte to czy uzupełnienia dla USA mogą pojawić się na planszy ?


Wydaje mi się, że nie, musisz coś odbić z rąk wroga. W każdym razie instrukcja mówi, że mają się pojawiać we francuskich portach.

Silvershoot wrote:Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli chcę przejść z planszy Azji mniejszej na "Europejską" jednostką turecką stojącą np: w Konstantynopolu to kosztem jednego ruchu strategicznego mogę tak przemieścić jeden korpus bądź jedną armię w zależności od "siły" tej karty ?


Nie są mi znane żadne ograniczenia w ruchu jednostek tureckich między mapami. A zagranie karty na ruch strategiczny daje możliwość przerzucenia strategicznie maksimum jednej armii oraz maksimum 5 korpusów (w zależności od karty).

Silvershoot wrote:(...) Państwa Osi (...)


Nie ta wojna :-)
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Tuesday, 23 August 2011, 11:47

Raubritter wrote:
Silvershoot wrote:(...) Państwa Osi (...)


Nie ta wojna :-)


Oj tam, oj tam :) Się człowiek przyzwyczaił do gier z II WŚ to zamiast Centralnych ma Oś :)

Czyli nie mogę stojącego na mapie korpusu w pełnej sile bojowej zmienić na armię. Nowa armia może pojawić się tylko w stolicy ?
Rozumiem więć iż grając ruch strategiczny kartą o sile 5 mogę przemieścić 5 korpusów. O ile pól mogę je przesunąć ? Zgodnie z ich PR umieszczonymi na żetonie ?

Mam też małą niepewność w stosunku co do zadawania strat. Dochodzi do "potyczki" armii niemieckiej z francuską. W jej wynkiu niemcy tracą 7 a francuzi 4 pkt. Ci drudzy mają wytrzymałość 3 więc po prostu obracam ich na słabszą stronę i tak jakby udaje im się nie stracić 4 punktu. Niemcy natomiast mając tą samą wytrzymałość są zredukowani do osłabionego korpusu. Dobrze rozumiem ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Raubritter » Tuesday, 23 August 2011, 13:09

O, kolega nie przeczytał uważnie instrukcji :-)

Silvershoot wrote:Czyli nie mogę stojącego na mapie korpusu w pełnej sile bojowej zmienić na armię. Nowa armia może pojawić się tylko w stolicy ?


Nie możesz. Odbudowane armie pojawiają się w stolicach i źródłach zaopatrzenia.

Silvershoot wrote:Rozumiem więć iż grając ruch strategiczny kartą o sile 5 mogę przemieścić 5 korpusów. O ile pól mogę je przesunąć ? Zgodnie z ich PR umieszczonymi na żetonie ?


Przesuwasz na dowolną odległość, ale tylko po przyjaznych polach.

Silvershoot wrote:Mam też małą niepewność w stosunku co do zadawania strat. Dochodzi do "potyczki" armii niemieckiej z francuską. W jej wynkiu niemcy tracą 7 a francuzi 4 pkt. Ci drudzy mają wytrzymałość 3 więc po prostu obracam ich na słabszą stronę i tak jakby udaje im się nie stracić 4 punktu. Niemcy natomiast mając tą samą wytrzymałość są zredukowani do osłabionego korpusu. Dobrze rozumiem ?


Jeżeli niemieckie korpusy maja wytrzymałość 1 (nie pamiętam), to masz rację. Zasada jest taka, że można stracić mniej, ale nigdy nie można stracić więcej niż wynika z tabeli walki.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Tuesday, 23 August 2011, 13:28

Przeczytać to ja przeczytałem. Ale stwierdziłem z kolegą że zagramy i zobaczymy co z tego będzie. Jak widać niestety wkradło sie wiele przekłamań ale i tak nie żałuję bo teraz zadając pytania wyelimujemy wiele z nich. Muszę też przyznać iż pytając Was szanowni współgracze mam pewność co do tego że nigdzie nie narobiłem błędów w interpretacji przepisów.

Czyli mogę ten że korpus przesunąć teoretycznie o 30 pól korzystając z aktywacji tylko za jeden punkt Ruchu Strategicznego ? Lub też mogę go w jedej turze przesunać z np: Berlina do Reserve box a w nastepnej wstawić np: w Turcji.

Tak, niemieckie korpusy mają wytrzymałość 1.
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Raubritter » Tuesday, 23 August 2011, 14:49

Silvershoot wrote:Czyli mogę ten że korpus przesunąć teoretycznie o 30 pól korzystając z aktywacji tylko za jeden punkt Ruchu Strategicznego ?


Tak.

Silvershoot wrote:Lub też mogę go w jedej turze przesunać z np: Berlina do Reserve box a w nastepnej wstawić np: w Turcji.


Możesz, tylko pamiętaj, że korpus z pola rezerwy może wyjechać tylko na inną, zaopatrzona jednostkę tej samej narodowości.

Generalnie dobrym pomysłem jest korzystne z wariantu historycznego http://www.gmtgames.com/nnpg/historical.html oraz ograniczenie liczby bułgarskich korpusów, które mogą operować na planszy bliskowschodniej. Ponieważ często na Bałkanach jest raczej spokojnie, gracze mają tendencję do wysyłania "miliona Bułgarów" do obrony Turcji, co jest historycznie bzdurne.

Silvershoot wrote:Tak, niemieckie korpusy mają wytrzymałość 1.


Zatem Twoje obliczenia były słuszne. Już nawet sobie przypominam - 2-1-4.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: [PoG] Pytanie o przepisy

Postby Silvershoot » Thursday, 25 August 2011, 08:41

Jeszcze jedno zapewne irracjonalne pytanie. A czy jeśli PC zajmą francuskie porty mające połączenie z Londynem to czy BR mogą próbować dalej przeprawiać się przez kanał i atakować ? Wydaje mi się że nawet jesli mają taką możliwość to atak taki powinien mieć jakieś ujemne modyfikatory ?
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje"
P. Cambronne
Silvershoot
Sergent-Major
 
Posts: 195
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:48
Location: Warszawa

PreviousNext

Return to Ścieżki chwały

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests