Kampania crowdfundingowa - howto

Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » poniedziałek, 10 września 2018, 09:09

Cześć,
przygotowuję kampanię crowdfundingową by wydać system bitewny T9A. Kickstarter nie obsługuje Polski, zatem wybór padł na Indiegogo. Na razie jest aktywna strona PreLaunch https://www.indiegogo.com/projects/the- ... x/15434322.

1. Nie wiem czy ktoś byłby zainteresowanie bym dzielił się tu swoimi doświadczeniami na bieżąco?
2. Czy ktoś może polecić w okolicach Warszawy (powiedzmy do 100km) firmę obsługującą kompletację i tzw. mailing?
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: Raleen » poniedziałek, 10 września 2018, 09:27

Ja chętnie poczytam :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » piątek, 14 września 2018, 21:48

Zacznę może od promocji, czyli jak próbuję budować grupę klientów zanim jeszcze wystartowałem z kampanią.

Generalnie uważam że jeżeli stworzymy produkt, przygotujemy kampanię, uruchomimy ją i dopiero wtedy zaczniemy promocję to już przegraliśmy. Żaden portal zbiórkowy sam nie wypromuje naszego produktu, a kampanie crowdfundingowe, które odniosły największy sukces z reguły uzyskiwały swój zakładany cel w ciągu kilkunastu pierwszych godzin zbiórki. Rekordzistą tegorocznym z naszej branży jest chyba HATE od CMON, który zakładane 200.000$ zebrał w... 20 minut. Cała zbiórka przyniosła firmie CMON niemal 1.500.000$. Takich wyników się nie uzyskuje po prostu wrzucając projekt na Kickstartera.

Ja postanowiłem budować grupę klientów kilkoma kanałami, na zasadzie 'coś musi chwycić'. Pierwszym z nich jest moja aktywność na portalu projektu T9A. Jest to jednak specyfika tej grupy docelowej... środowisko T9A w dużej części funkcjonuje w hermetycznym miniświatku na swoim portalu.

Drugim kanałem było stworzenie aplikacji na Androida wspierającego grę na stole (T9A Magic Flux). Jeżeli budujemy nową markę to stworzenie na początek małego darmowego projektu pilotażowego może być dobrym pomysłem. Nie tylko pozwala zebrać dane potencjalnych klientów na przyszłość (choć uwaga tu na RODO) ale daje także możliwość zaprezentowania siebie i swoich pomysłów. Udowodnienia, że jesteśmy w stanie poprowadzić i zarządzać projektem, dostarczyć kompletny produkt. A także pozwala nam zdobyć doświadczenie PR...

Kolejnym kanałem o którym myślałem były oczywiście Social Media, czyli nieszczęsny Mordoksiąg... ale temu medium poświęcę chyba odrębny wpis. Zupełnie niespodziewanie natomiast udało mi się zaistnieć w 'mediach branżowych' - czyli na BOLS'ie. Nieco z poczucia obowiązku publikowałem różne artykuliki w zakładce gamewire, gdzie producenci różnych gier wrzucają obwieszczenia, których nikt z reguły nie czyta. Okazało się jednak, że dwa z takich postów redaktorzy BOLS'a wyłapali i opublikowali na głównej stronie... a BOLS na samym FB ma 163 tys. polubień.

Mam również regularną stronę marki (choć jej nie promuję specjalnie), oraz stronę Pre-Lauch kampanii. Na dziś są to jednak drugorzędne elementy, choć strona marki a właściwie już firmy musi zostać dopracowana przed startem kampanii: jej rolą będzie budowa zaufania do firmy, czyli ma nie odstraszać ludzi którzy by chcieli wesprzeć projekt ale najpierw zerknąć kto to w ogóle robi...

W tej chwili do startu kampanii pozostał nieco miesiąc. Zaczynam budowanie hype'a - co kilka dni będę wypuszczał kolejne informacje o projekcie, specjalnych promocjach wyłącznie dla uczestników crowdfundingu, czy stretch goals. Jak mi pójdzie... zobaczymy. :)
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » wtorek, 18 września 2018, 10:11

Z dziennika nie tak już młodego wydawcy materiałów CCPL.

Wczoraj radosne grono twórców T9A uraczyło mnie informacją, że wydanie wersji gold nie oznacza wydania wersji gold. Albo inaczej, oznacza wydanie wersji gold ale bez materiałów do druku, wyłącznie w formie suchych przepisów dobrych na drukarkę biurową. Wersja do druku będzie za kilka miesięcy. Szlak trafia cały harmonogram, dobrze że zbiórka jeszcze nie ruszyła...

... może przynajmniej się kampanię, cele, stretch goal i promocję doszlifuje.
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: Raleen » wtorek, 18 września 2018, 10:18

Skąd ja to znam... Nagłe zmiany, które stawiają cały proces wydawniczy pod znakiem zapytania... :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » czwartek, 27 września 2018, 10:15

Kilka dni temu natknąłem się na nową przeszkodę, zupełnie niespodziewaną.

Mam stronę PreLaunch, zbieram adresy email, zaczynam wysyłaś Newsletter. Stronę 'marki' i pocztę mam niby na profesjonalnym hostingu. A tu tymczasem połowa maili wraca

Kod: Zaznacz cały

XXX.XXX.XXX.XXXX Unfortunately, messages from [XXX.XXX.XXX.XXXX] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [BN3NAM04FT038.eop-NAM04.prod.protection.outlook.com]
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » środa, 3 października 2018, 12:50

Dlaczego warto założyć pre-launch page?

Jakiś miesiąc po uruchomieniu pre-launch page Indiegogo przygotowało dla mnie ofertę z obniżką ich marży, jeżeli w określonym czasie przekształcę pre-launch page w pełną kampanię. Ponieważ start kampanii nie zależy ode mnie, niestety nie skorzystam. Dla innych myślących o crowdfundingu na tej platformie może to być ważna informacja. Niestety nie mam pojęcia jakie kryteria trzeba spełnić by platforma zakwalifikowała kampanię do takiej promocji - dla mnie upłynęło około 30 dni od założenia PreLaunch page, do tego uzyskałem ponad 150 subskrybentów na liście mailingowej powiązanej z kampanią, miałem też około 1000 'unique visitors'. Czy coś z tego wpływa na decyzję Indiegogo...?
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » piątek, 12 października 2018, 09:09

Świata kickstarterów odsłona kolejna. Na tym rynku działają firmy, które chętnie przejmą ciekawy pomysł na grę i odkupią prawa autorskie w zamian za procent z zysku. Mają kapitał na promocję, doświadczenie w prowadzeniu crowdfundingu i biura za granicą umożliwiające im skorzystanie z platformy Kick Starter.
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: Raleen » piątek, 12 października 2018, 14:34

Pewnym problemem może być tylko fakt, że sam pomysł na grę nie jest przedmiotem prawa autorskiego. Musi się zmaterializować i przybrać bardzo konkretne kształty. Z kolei wydaje mi się, że dość trudno na takim bardzo wstępnym etapie ocenić co przyniesie zysk i dobrze się sprzeda. Domyślam się, że jak już przejmują to bardziej zaawansowane projekty.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » sobota, 13 października 2018, 06:45

Gry to w ogóle kiepski temat dla prawa autorskiego. Mechaniki nie jesteś w stanie ochronić ani z prawa autorskiego ani poprzez ochronę patentową. Chronić można elementy stanowiące odrębne dzieła (grafiki, wzory figurek albo elementy takie jak diale z X-winga)

Firma która się do mnie odezwała szuka faktycznie niemal gotowych produktów, które ktoś był już gotów sam wrzucać w kickstartera. No i raczej nie myślą o niszowych rozwiązaniach tylko takich gdzie się da znaleźć kilka tysięcy wspierających.
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » poniedziałek, 22 października 2018, 13:31

Spojrzenie firmy która przeszła przez kickstarter:
https://www.durginpaintforge.com/blog/tag/kickstarter
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: Raleen » środa, 24 października 2018, 22:37

Nie wczytywałem się, rzuciłem tylko okiem na fragmenty, ale generalnie widzę, że zwykłe realia działalności tego typu czy ogólnie działalności gosp. (biznesowej). Dużo niewiadomych i jak coś ma się opóźnić albo mają się pojawić po drodze jakieś problemy, to pewnie się pojawią, przy czym i tak z góry nie da się ich przewidzieć.

Ech... clausewitzowskie "tarcie" się od razu przypomina ;).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » czwartek, 25 października 2018, 08:50

Znaj swoich kooperantów. Osoba / Firma która robi doskonałe wyroby jednostkowe niekoniecznie sprawdzi się jako jedyny wykonawca większej partii. Żaden podwykonawca nigdy nie przyzna się, że zamówienie jest dla niego 'za duże' - raczej będzie kombinował jak je podzlecić gdzieś taniej. Pół biedy jak ma sprawdzonych podwykonawców, gorzej jak dopiero zacznie szukać. Jak dostanie g... to spróbuje Ci je wcisnąć.

Właź z butami do zakładu podwykonawcy. Ty płacisz, Ty wymagasz. Jeżeli to tylko możliwe bądź przy produkcji pierwszej partii. Może uratujesz komuś sporo surowca, a sobie oszczędzisz stresu i opóźnień. A może oberwiesz szpaltą od pana Janusza z krajarki...
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: Raleen » wtorek, 30 października 2018, 14:02

Żeby tylko wszyscy chcieli wpuszczać do zakładu. Ja za pierwszym razem w rozmowie z jedną drukarnią nawet chciałem się wybrać, ale po rozmowie zdałem sobie sprawę (pośrednio), że następnym razem lepiej nie składać takich propozycji. Inna sprawa, że to nie ta skala zamówienia była.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
jimmor
Adjudant-Major
Posty: 279
Rejestracja: sobota, 3 marca 2007, 18:39
Lokalizacja: znikąd
Kontakt:

Re: Kampania crowdfundingowa - howto

Post autor: jimmor » wtorek, 30 października 2018, 18:54

Nic tak nie rozwala produkcji jak klient na maszynie próbujący maszyniście pokazać jak ten powinien drukować... Maszyniści to też lepsi bumelanci, potrafią taki 'akcept' 5 godzin ciągnąć. A dniówka leci... Ale jak masz duże, ważne zlecenie - rządzisz.
Mój projekt... też kiedyś będę wydawcą gier :P
http://stormrider.pl/
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”