Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: piątek, 19 stycznia 2024, 21:33 Coś mądrego chciałoby się napisać w ramach komentarza do Twoich ostatnich bardzo zacnych postów, ale bez dokładnego przeanalizowania, wiadomo... Testowałeś to praktycznie? Nie widzę też zmian, tzn. nie są jakoś zaznaczone. Ogólnie, co tu dużo mówić, fajnie to wygląda, coraz lepiej :).
Dziękuję - nie ma póki co wiele do komentowania, bo w chwili obecnej mało co opisuję mechanik :)
Testowałem już wcześniej - teraz tak naprawdę upraszczam to co już wcześniej miałem opracowane - ale nawet i te uproszczenia powodują, że muszę wiele rzeczy przetestować ponownie żeby nie okazało się, że coś kuleje. Zmian jako tako w samej planszy nie ma wiele, tylko graficzne (dla lepszej czytelności) - pod wydrukowanie prototypu-samoróbki. Jak znajdę chęci to i może moduł do Vassala zrobię :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Przykładowa bitwa.

:arrow: Runda 1/Faza 1:
1a) Ustalenie rodzaju terenu, na którym będzie się toczyć bitwa - bitwa pod Platejami rozgrywa się w obszarze planszy z przewagą Terenu Trudnego więc wykonuje się rzut kością K6. Wynik 1-2 to teren Łatwy, wynik 3-6 to teren Trudny. Uzyskany wynik to 1, więc finalnie do bitwy doszło w Terenie Łatwym.
1b) Ustalenie gracza z Inicjatywą w bitwie. Aby ustalić gracza z "Inicjatywą w bitwie" w pierwszej rundzie bitwy każdy z graczy rzuca jedną kością K6, a otrzymany wynik zwiększa o wartość Zdolności Taktycznych swojego Głównodowodzącego. Następnie gracz, który uzyskał wyższy wynik zdobywa Inicjatywę w bitwie. W przypadku remisu ponawia się rzut. Mardoniusz uzyskał wynik rzutu 1 więc jego Inicjatywa w bitwie finalnie wynosi 5, natomiast Pauzaniasz uzyskał wynik 5 więc jego Inicjatywa w bitwie finalnie wynosi 9, co oznacza że gracz Hellenów zdobywa Inicjatywę w bitwie. Gracz który zdobędzie Inicjatywę w bitwie wybiera:
- albo że będzie w tej bitwie Atakującym i będzie korzystał z bonusu za "Przewagę Taktyczną" oddając "Przewagę Terenową" swojemu przeciwnikowi.
- albo że będzie w tej bitwie Obrońcą i będzie korzystał z bonusu za "Przewagę Terenową" oddając "Przewagę Taktyczną" swojemu przeciwnikowi.
Gracz Hellenów z oczywistych względów wybiera "Przewagę Taktyczną".
:arrow: Runda1/Faza 2. Ustawienie na przeciwko siebie jednostek zgodnie z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.
Obrazek

:arrow: Runda 1/Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu A oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Ateńskich Łuczników to 1, natomiast w walce uzyskali wynik 11, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 6, natomiast w walce uzyskali wynik 2, a więc pudło.
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu B oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 11, natomiast w walce uzyskali wynik 12, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2) oraz 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Persji postanowił usunąć Tesalskich Lekkozbrojnych).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 16, natomiast w walce uzyskali wynik 8, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Hellenów postanowił usunąć Ateńskich Łuczników).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu C oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 4, a więc pudło.
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 11, natomiast w walce uzyskali wynik 5, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu D oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki D.
- Wartość Bojowa jednostki Perskiej to 4, natomiast w walce uzyskała wynik 2, a więc pudło.
Obrazek

3b) Po rozegraniu wszystkich Starć przechodzi się do Fazy 4.
:arrow: Runda 1/Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
Obaj Gracze decydują się kontynuować bitwę. Rozpoczyna się 2 Runda Bitwy.

:arrow: Runda 2/Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu A oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki A.
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 6, natomiast w walce uzyskali wynik 11, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Hellenów postanowił usunąć oddział Ateńskich Lekkozbrojnych).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu B oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 10, natomiast w walce uzyskali wynik 5, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 16, natomiast w walce uzyskali wynik 4, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu C oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 8, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 11, natomiast w walce uzyskali wynik 6, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu D oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki D.
- Wartość Bojowa jednostki Perskiej to 4, natomiast w walce uzyskała wynik 4, a więc pudło.
Obrazek

3b) Po rozegraniu wszystkich Starć przechodzi się do Fazy 4.
:arrow: Runda 2/Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
Obaj Gracze decydują się kontynuować bitwę. Rozpoczyna się 3 Runda Bitwy.

:arrow: Runda 3/Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu A oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki A.
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 6, natomiast w walce uzyskali wynik 11, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Hellenów postanowił usunąć oddział Korynckich Lekkozbrojnych).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu B oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 9, natomiast w walce uzyskali wynik 12, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1) oraz 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Persji postanowił usunąć Trackich Lekkozbrojnych).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 8, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu C oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 2, a więc pudło.
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 11, natomiast w walce uzyskali wynik 5, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu D oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki D.
- Wartość Bojowa jednostki Perskiej to 4, natomiast w walce uzyskała wynik 7, więc zadaje 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
Obrazek

3b) Po rozegraniu wszystkich Starć przechodzi się do Fazy 4.
:arrow: Runda 3/Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
Obaj Gracze decydują się kontynuować bitwę. Rozpoczyna się ostatnia 4 Runda Bitwy.

:arrow: Runda 4/Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu A oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki A.
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 6, natomiast w walce uzyskali wynik 7, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 3 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 2).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu B oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 9, natomiast w walce uzyskali wynik 6, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Persów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 9, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Hellenów postanowił usunąć oddział Messeńskich Lekkozbrojnych).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu C oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Wartość Bojowa Hellenów to 15, natomiast w walce uzyskali wynik 9, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Persji postanowił usunąć oddział Tebańskich Jeźdźców).
- Wartość Bojowa jednostek Perskich to 11, natomiast w walce uzyskali wynik 8, więc zadają 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1).
3a) Ustalenie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w Starciu D oraz Wykonanie Rzutu Bitwy:
- Gracz Hellenów nie posiada żadnych jednostek o Inicjatywie Walki D.
- Wartość Bojowa jednostki Perskiej to 4, natomiast w walce uzyskała wynik 8, więc zadaje 1xRozbicie, które otrzymuje oddział gracza Hellenów o najwyższej Wytrzymałości w Walce wynoszącej 2 (co w tym przypadku powoduje jej spadek o 1 do wartości 1).
Obrazek

:arrow: Runda 4/Faza 5. Ustalenie Zwycięzcy Bitwy - bitwę wygrywa gracz który:
- albo Zniszczył i/lub zmusił do Ucieczki całą armię przeciwnika.
- albo zmusił do Odwrotu z Bitwy armię swojego przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała 4 Rundy Bitwy, wygrywa gracz, który zniszczył i/lub rozbił więcej jednostek przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała 4 Rundy Bitwy, w przypadku remisu w zniszczonych i/lub rozbitych jednostkach zwycięża gracz, który zdobył Inicjatywę w tej bitwie.
W tym wypadku bitwę zwycięża gracz Persji, który zniszczył więcej oddziałów niż przeciwnik.
:arrow: Runda 4/Faza 6. Pościg - gracz, który zwyciężył wykonuje dodatkowy Rzut Bitwy swoimi nierozbitymi jednostkami rzucając jedną Kością Bitwy więcej (maksymalnie 3 Kośćmi Bitwy).
Łączna Wartość Bojowa oddziałów Perskich wynosi 35, natomiast wynik Pościgu to 6, więc zadają 1xTrafienie, które powoduje eliminację jednej wybranej jednostki (w tym wypadku gracz Hellenów postanowił usunąć oddział Hoplitów Koryntu).
Obrazek

:arrow: Runda 4/Faza 7. Ustalenie czy poszczególni Dowódcy ponieśli śmierć w bitwie. Obaj Dowódcy uszli z życiem.
:arrow: Runda 4/Faza 8. Zdobywanie:
- Punktów Chwały za rozbite i zniszczone jednostki oraz utraconych w bitwie Dowódców. Gracz Persji zdobył 5xChwała za zniszczone 5 jednostek przeciwnika, natomiast gracz Hellenów zdobył 3xChwała za zniszczone 3 jednostki przeciwnika - finalnie gracz Persji zdobywa 2xChwała (pozostałe 3xChwała zniosły się w stosunku 1 do 1).
- Punktów Prestiżu za wygraną bitwę. Gracz Persji zdobywa 1xPrestiż za wygraną bitwę.

Sama powyższa bitwa miała na celu pokazać taką czystą mechanikę jej toczenia - dodatkowo w normalnej bitwie używa się Zdolności Bitewnych swoich Dowódców oraz zagrywa się Karty Bitwy. Bitwa Morska przebiega praktycznie tak samo, ale jest nawet prościej, ponieważ jednostki floty posiadają jednakową Inicjatywę w Walce na morzu.

Przykładowa Planszetka gracza:
Obrazek

Plansza gotowa do prototypowego druku :) :
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

:arrow: Chwała i Wola Walki.
Obrazek

Nawiązując do powyższego przykładu bitwy. Gracz Persji zdobył na koniec bitwy 2xChwała, które zwiększyły ilość posiadanej przez niego Chwały o 2. Gracz Persji posiadał już 3xChwała, więc w wyniku tego udaje mu się zdobyć 1xWola Walki, którą może wykorzystać albo do zwiększenia swojej Woli Walki albo do zmniejszenia Woli Walki przeciwnika. Gracz Persji postanowił zwiększyć swoją Wolę Walki o 1, z 2 do 3.
Obrazek

:arrow: WOLA WALKI W BITWIE:
Jeżeli na początku bitwy gracz posiada większą Wolę Walki niż jego przeciwnik wtedy podczas "Ustalania Inicjatywy w bitwie" zyskuje dodatni modyfikator do rzutu, który wynosi tyle, o ile więcej posiada Woli Walki niż jego przeciwnik, na przykład: na początku bitwy Związek Hellenów posiada Wysoką Wolę Walki na poziomie 3, natomiast Imperium Perskie Normalną na poziomie 2, tak więc podczas "Ustalania Inicjatywy w bitwie" kiedy gracz Hellenów wykonuje swój rzut uzyskuje modyfikator rzutu +1.

:arrow: Dodatkowo Wola Walki ma znaczenie podczas Próby Wywoływania Buntu w miastach (przykład poniżej). Jeśli Wola Walki któregokolwiek z graczy spadnie do 0, oznacza to automatyczną wygraną przeciwnika.

:arrow: Trochę o Dyplomacji.
Na początku gry gracze umieszczają po jednym losowo wybranym żetonie Dyplomacji we wszystkich krainach na planszy co ustala Poziom Dyplomacji danej krainy na czas trwania tej rozgrywki.
:arrow: 1. W Pierwszej Fazie Dyplomacji gracze jednocześnie w tajemnicy umieszczają dowolną liczbę wybranych Dyplomatów za swoją Zasłonką ponosząc odpowiedni koszt w Kostkach Zasobów:
- każdy Dyplomata o wartości 3 + 1x Dummy Dyplomatę o wartości 0 - ponosząc koszt 3 Kostek Zasobów.
- każdy Dyplomata o wartości 2 + 1x Dummy Dyplomatę o wartości 0 - ponosząc koszt 2 Kostek Zasobów.
- każdy Dyplomata o wartości 1 + 1x Dummy Dyplomatę o wartości 0 - ponosząc koszt 1 Kostki Zasobów.
-> Gracz przy zakupie Dyplomatów może Kostki Zasobów zastąpić swoimi już posiadanymi Dyplomatami. Na przykład, aby zakupić Dyplomatę o wartości 2:
- gracz może standardowo zapłacić 2 Kostkami Zasobów.
- albo 1 Kostką Zasobów i jednym posiadanym Dyplomatą o wartości 1.
- albo dwoma posiadanymi Dyplomatami o wartości 1.
Pierwsza Faza Dyplomacji trwa tak długo aż wszyscy gracze zakończą zakup swoich Dyplomatów.
:arrow: 2. W Drugiej Fazie Dyplomacji gracze naprzemiennie zgodnie z Inicjatywą (w przypadku remisu kolejność jest następująca: Imperium Perskie -> Hellenowie), umieszczają zarówno jednego posiadanego Dyplomatę jak i Dummy Dyplomatę zasłoniętych (rewersem ku górze) w wybranych przez siebie nieoblężonych miastach (musi każdego z nich umieścić w innym mieście), w których nie stacjonuje wojsko przeciwnika. Gracze nie mają obowiązku użycia wszystkich swoich Dyplomatów. Druga Fazy Dyplomacji trwa tak długo aż wszyscy gracze spasują.
- w każdym mieście może się znaleźć maksymalnie dwóch Dyplomatów, nawet tego samego gracza.
- wysłanie swojego Dyplomaty do własnego miasta podnosi wartość Dyplomacji tego miasta o wartość Dyplomacji tego Dyplomaty, utrudniając tym samym jego przejęcie Drogą Dyplomatyczną.
:arrow: 3. W Trzeciej Fazie Dyplomacji, po tym jak wszyscy gracze wyślą swoich Dyplomatów, zaczynając od gracza z aktualnie najwyższą Inicjatywą, naprzemiennie odsłania się wszystkich Dyplomatów w wybranym przez niego jednym mieście (w którym posiada przynajmniej jednego swojego Dyplomatę), po czym natychmiast rozstrzyga się Rozmowy Dyplomatyczne w tym mieście. Trzecia Faza Dyplomacji trwa tak długo aż wszyscy Dyplomaci zostaną odsłonięci i zostaną rozstrzygnięte wszystkie Rozmowy Dyplomatyczne.
- Dummy Dyplomaci nie biorą udziału w Rozmowach Dyplomatycznych i służą tylko do zmylenia pozostałych graczy.
-> Miasto zostaje przejęte Drogą Dyplomatyczną przez gracza jeśli jego Poziom Dyplomacji będzie miał wyższą wartość niż Poziom Dyplomacji tego miasta oraz Poziom Dyplomacji przeciwnika, jeśli ten również próbuje przejąć to miasto Drogą Dyplomatyczną. Miasto zdobyte Drogą Dyplomatyczną daje tyle Punktów Prestiżu ile wynosi Wartość tego miasta.
-> Gracz, który przegrał Rozmowy Dyplomatyczne w danym mieście odrzuca swojego Dyplomatę. Jeśli natomiast wygra Rozmowy Dyplomatyczne w danym mieście, nie odrzuca swojego Dyplomaty, który przejął to miasto, a zamiast tego odkłada go za swoją Zasłonką.
-> Dyplomaci, którzy znajdują się za Zasłonką gracza mogą zostać użyci w kolejnych Rozmowach Dyplomatycznych.

:arrow: PRZYKŁAD PRAKTYCZNY:
1. Gracz Persji rozesłał swoich Dyplomatów i umieścił ich rewersem ku górze w miastach Euboei. Dwóch z nich to normalni Dyplomaci o jakiejś wartości, natomiast dwóch pozostałych to Dummy Dyplomaci (jako zmyłka).
2. Poziom Dyplomacji Krainy Euboea wynosi 2, a sama kraina jest przyjaźnie nastawiona do gracza Hellenów (na Polu Przyjazne krainy znajduje się 1 Dysk gracza Hellenów). Nastawienie tej krainy do gracza Persji jest Neutralne (na polach Nastawienia krainy nie ma żadnych jego Dysków).
Obrazek

:arrow: >> ROZMOWY DYPLOMATYCZNE <<
Gracz Persji odsłania swoich Dyplomatów, i jak widać poniżej do Rozmów Dyplomatycznych dochodzi tylko w Khalkis, w pozostałych miastach Euboei znajdują się Dummy Dyplomacji, którzy nie biorą udziału w Rozmowach Dyplomatycznych. Następnie następuje:
:!: Ustalenie Poziomu Dyplomacji miasta:
- gracz sprawdza Wartość miasta. W tym wypadku to 1.
- dodaje do niego wartość Dyplomacji krainy, w której leży to miasto. Wartość Dyplomacji krainy Euboea wynosi 2.
- jeśli jest to miasto pod jego kontrolą, dodaje do niego wartość swoich Dyplomatów w tym mieście. Gracz Hellenów nie wysłał żadnych swoich Dyplomatów do Khalkis.
- jeśli jest to miasto pod jego kontrolą, dodaje wartość Autorytetu swojego Dowódcy, o ile jakiś znajduje się w tym mieście (jeśli w mieście znajduje się więcej niż jeden Dowódca, wybiera tego o najwyższym Autorytecie). W przypadku miasta Neutralnego pomija się ten krok. W mieście Khalkis nie ma żadnych Dowódców gracza Hellenów.
- dodaje do niego liczbę swoich dysków na polu Przyjazne krainy, w której leży to miasto. Dodaje 1 ponieważ posiada 1 Dysk na Polu Przyjazne tej krainy.
- odejmuje od niego liczbę swoich dysków na polu Wrogie krainy, w której leży to miasto. Gracz Hellenów nie posiada żadnych Dysków na polu Wrogie tej krainy.
Suma powyższych wartości określa Poziom Dyplomacji miasta podczas prowadzonych w nim Rozmów Dyplomatycznych. Finalnie Poziom Dyplomacji miasta Khalkis wynosi 4.
:!: Ustalenie Poziomu Dyplomacji gracza, który chce przejąć miasto:
- gracz sprawdza wartość Dyplomatów, którzy chcą przejąć dane miasto. Gracz Persji posiada w Khalkis Dyplomatów o łącznej wartości 5.
- dodaje do niej liczbę swoich dysków na polu Przyjazne krainy, w której leży to miasto. Gracz Persji nie posiada żadnych Dysków na polu Przyjazne tej krainy.
- odejmuje od niej liczbę swoich dysków na polu Wrogie krainy, w której leży to miasto. Gracz Pesji nie posiada żadnych Dysków na polu Wrogie tej krainy.
Suma powyższych wartości określa Poziom Dyplomacji gracza podczas prowadzonych przez niego Rozmów Dyplomatycznych w danym mieście. Finalnie Poziom Dyplomacji gracza Persji wynosi 5.
:!: Po porównaniu Poziomu Dyplomacji miasta Khalkis oraz Poziomu Dyplomacji gracza Persji (4 vs 5) - miasto przechodzi pod kontrolę gracza Persji, za które zdobywa 1 Punkt Prestiżu. Użytych przez niego Dyplomatów umieszcza za swoją Zasłonką (gdyby przegrał te rozmowy, musiałby ich odrzucić).
Obrazek

:arrow: Sytuacja po Działaniach Dyplomatycznych.
Na skutek przejęcia tego miasta kraina Euboea stała się Neutralna - ponieważ żaden z graczy nie kontroluje tylu miast tej krainy, które stanowią ponad 50% Wartości wszystkich miast tej krainy (w tym wypadku do kontroli Euboei wymagane są przynajmniej dwa miasta), miasto Karystus jest Neutralne (nie znajduje się tam Znacznik Kontroli żadnego z graczy).
Obrazek

:arrow: Kontynuując powyższy przykład teraz trochę o Wywoływaniu Buntu w miastach danej krainy.
Gracz może w ramach akcji próbować wywoływać bunty w miastach przeciwnika w fazie Wykonywania Akcji od wiosny do jesieni. Aby wywołać bunt w mieście, gracz musi ponieść koszt w Zasobach równy Wartości tego miasta, następnie:
- gracz wskazuje nieoblężone miasto w wybranej krainie, w którym nie stacjonuje armia przeciwnika. Gracz Persji postanowił podjąć Próbę Wywołania Buntu w mieście Karystus.
- następnie sprawdza Wartość tego miasta i dodaje do niego Wolę Walki przeciwnika (w przypadku miasta Neutralnego w Niestabilnej Krainie przyjmuje się, że dodaje 1). Karystus jest Neutralne więc dodaje 1.
- dodaje wartość Autorytetu Dowódcy przeciwnika, o ile jakiś znajduje się w tym mieście (jeśli w mieście znajduje się więcej niż jeden Dowódca, wybiera tego o najwyższym Autorytecie). W przypadku miasta Neutralnego pomija się ten krok. W mieście Karystus nie ma żadnego Dowódcy, a poza tym jest Neutralne.
- następnie wykonuje rzut jedną kostką K6*:
* do wyniku rzutu dodaje liczbę swoich dysków na polu Przyjazne krainy, w której leży to miasto. Gracz Persji nie posiada żadnych Dysków na polu Przyjazne tej krainy.
* od wyniku rzutu odejmuje liczbę swoich dysków na polu Wrogie krainy, w której leży to miasto. Gracz Pesji nie posiada żadnych Dysków na polu Wrogie tej krainy.
i jeśli uzyskany wynik jest większy od uzyskanego wyniku powyższego dodawania, miasto się buntuje co powoduje, że przechodzi pod jego kontrolę.
:!: Wynik powyższego dodawania wynosi 2, a gracz Persji uzyskał wynik rzutu 3, więc miasto Karystus przechodzi pod jego kontrolę, za co zdobywa 1 Punkt Prestiżu. Dodatkowo kraina Euboea również przechodzi pod jego kontrolę - ponieważ kontroluje tyle miast tej krainy, które stanowią ponad 50% Wartości wszystkich miast tej krainy (w tym wypadku do kontroli Euboei wymagane są przynajmniej dwa miasta), tylko miasto Eretria pozostało pod kontrolą gracza Hellenów.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Za radą forumowicza z zaprzyjaźnionego "niebieskiego forum" zmieniłem Tabelę Strat na bardziej krwawą i skróciłem bitwy do 2 Rund Bitwy (zamiast obecnych 4).
Obrazek

Rozegrałem z kilkanaście bitew i wyniki są bardzo obiecujące. Już pierwsza runda bitwy potrafi dać do myślenia czy warto rozgrywać drugą rundę - a zaznaczam, że testowałem bitwy bez Kart Bitwy i Zdolności Bitewnych Dowódców - a z tymi to myślę, że jest i szansa na zakończenie niejednej bitwy w pierwszej rundzie.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Karty Wodzów zrobione:
Obrazek

:arrow: Oprócz oczywiście Statystyk, to od góry na Karcie Wodza mamy:
- jego imię.
- nazwa Zdolności Bitewnej.
- treść Zdolności Bitewnej.
- a na samym środku, na dole karty jest symbol określający czy tej Zdolności Bitewnej można użyć w bitwie lądowej czy morskiej.

Teraz jeszcze łącznie jakieś +/-150 Kart Bitwy oraz Wydarzeń i można drukować prototyp-samoróbkę :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tabela służąca do określenia rodzaju terenu, na którym będzie się toczyć bitwa:
Obrazek

Tabela Strat jak i powyższa Tabela Rodzaju Terenu w Bitwie znajdą się na karcie pomocy gracza.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Ostatni kawałek układanki jeśli chodzi o plansze w grze.
Obrazek

Powyższa plansza Cypru w grze występuje jako osobna mała plansza dostawiana do głównej planszy w scenariuszu o Powstaniu Jońskim. Sam scenariusz rozgrywany jest tylko na połowie głównej planszy więc po dostawieniu planszy Cypru miejsca na stole nie powinno zabraknąć :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Przykładowa Karta Bitwy:
Obrazek

Karty Bitwy na początku gry należy potasować i utworzyć z nich Talię Kart Bitwy (składa się łącznie z 15 kart). W Fazie 1 bitwy każdy z graczy dobiera liczbę Kart Bitwy równą wartości Zdolności Taktycznych ich Głównodowodzących. Zagrane jak i nie zagrane w bitwie Karty Bitwy są po jej zakończeniu wtasowywane z powrotem do Talii Kart Bitwy.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Przykładowe Karty Wydarzeń:
Obrazek

Od lewej: Karta Wydarzenia - Imperium Perskiego, Neutralna oraz Hellenów. Na początku gry ze wszystkich Kart Wydarzeń tworzy się jedną wspólną Talię Kart Wydarzeń. Jeśli w którymś momencie gry Talia Kart Wydarzeń się wyczerpie, należy wtedy utworzyć nową talię z odrzuconych Kart Wydarzeń.
:arrow: Karta Wydarzenia może zostać wykorzystana na dwa sposoby:
- albo zostać zagrana jako Wydarzenie (patrz Treść Wydarzenia). Ważne: Wydarzenie może zagrać tylko gracz, do którego dana karta należy - jeśli na przykład gracz Hellenów posiada na ręce Kartę Wydarzenia gracza Persji, może ją tylko i wyłącznie wymienić na 1 Zasób.
- albo zostać wymieniona na Zasoby w Akcji Zaopatrzenia.
:arrow: Ilość pozyskanych Zasobów zależy od:
- tego czy Karta Wydarzenia jest wymieniana na Zasoby przez gracza, do którego ta karta należy czy też nie, na przykład: gdyby pierwszą z powyższych Kartę Wydarzenia chciał wymienić na Zasoby gracz Persji, wtedy otrzymałby za nią 3 Zasoby, natomiast gracz Hellenów otrzymałby tylko 1 Zasób.
Neutralne Karty Wydarzeń mogą być zagrywane jako Wydarzenie albo wymieniane na Zasoby przez obu graczy bez żadnych ograniczeń

>> LIMIT POSIADANYCH ZASOBÓW ORAZ KART WYDARZEŃ <<
W dowolnym momencie gry gracz może posiadać:
- maksymalnie tyle Kart Wydarzeń, ile kontroluje krain. Nadmiarowe Karty Wydarzeń musi zamienić na Zasoby na nich widniejące.
- maksymalnie dwukrotnie więcej Zasobów niż kontroluje krain. Nadmiarowe Zasoby należy usunąć z gry.
Liczbę posiadanych krain jak i Zasobów oznacza się na Planszetce Gracza zaprezentowaną w jednym z postów powyżej.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

>> PRZEBIEG TURY GRY <<
:arrow: 1. > NOWY ROK
1.1 Usunięcie znaczników Plądrowania z miast.
1.2 Usunięcie kosteczek użytych do zaznaczenia dobrania Kart Wydarzeń we wcześniejszym roku gry.
1.3 "Pod Egidą Związku Hellenów" - gracz Hellenów może zażądać wsparcia działań wojennych. W tym celu rzuca dwoma kośćmi K6 za każdą wskazaną krainę pod swoją kontrolą (oprócz Athenae oraz Sparty) i jeśli uzyskany wynik:
- jest niższy bądź równy podwójnej łącznej wartości kontrolowanych przez niego nieoblężonych miast w tej krainie, żądanie zostało przyjęte i otrzymuje 1 Zasób od tej krainy.
- jest wyższy od podwójnej łącznej wartości kontrolowanych przez niego nieoblężonych miast w tej krainie, żądanie zostało odrzucone i Wrogie nastawienie w krainie, w której leży to miasto, wzrasta w stosunku do niego o 1.
1.4 "Twarde Rządy Satrapów" - gracz Imperium Perskiego może zażądać wsparcia działań wojennych. W tym celu rzuca dwoma kośćmi K6 za każdą wskazaną krainę pod swoją kontrolą leżącą w Azji Mniejszej (Hellespont, Aeolis, Ionia, Halikarnas) i jeśli uzyskany wynik:
- jest niższy bądź równy podwójnej łącznej wartości kontrolowanych przez niego nieoblężonych miast w tej krainie, żądanie zostało przyjęte i otrzymuje 1 Zasób od tej krainy.
- jest wyższy od podwójnej łącznej wartości kontrolowanych przez niego nieoblężonych miast w tej krainie, żądanie zostało odrzucone i Wrogie nastawienie w krainie, w której leży to miasto, wzrasta w stosunku do niego o 1.

:arrow: 2. > WIOSNA - JESIEŃ
2.1 Pobieranie Trybutu z kontrolowanych przez graczy krain. "Zaopatrzenie z Propontydy" - tylko gracz Imperium Perskiego - tak długo jak kontroluje miasto Sestus i miasto Abydus w krainie Hellespont, w tej fazie gry dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.
2.2 Wyrocznia Delficka (tylko gracz Hellenów) - Dary dla Wyroczni oraz Przepowiednia Pytii. Użyte jak i nieużyte Karty Przepowiedni należy wtasować do Talii Przepowiedni Pytii.
2.3 Faza Wykonywania Akcji.
2.4 Ustalenie Strat Oblężeniowych oblężonych wojsk.
2.5 Faza Dyplomacji.
2.6 Oferta Pokoju.

:arrow: 3. > ZIMA
3.1 Faza wykonywania Przezimowania.
3.2 Ustalenie Strat Oblężeniowych oblężonych oraz oblegających wojsk.
3.3 Utrzymanie Armii i Flot.

:arrow: 4. > KONIEC ROKU
4.1 Obniżenie liczby aktualnie posiadanych Zasobów do połowy (zaokrąglając w dół), co symbolizuje Zasoby, które uległy zniszczeniu z różnych powodów.
4.2 Przesunięcie Znacznika Tur na kolejny Rok.
:arrow: Jeśli to ostatnia Tura gry:
4.1 Sprawdzenie Warunków Zwycięstwa.
4.2 KONIEC GRY

:arrow: >> FAZA WYKONYWANIA AKCJI <<
W tej fazie gracze po naprzemiennie, zgodnie z Inicjatywą wykonują swoje Akcje. Gracz wykonujący swoje działanie nazywa się "aktywnym graczem". Każdy z graczy może wykonać następujące Akcje:
-> zagranie Karty Wydarzenia jako Wydarzenie.
-> Zaopatrzenie - gracz może wymienić dowolną liczbę Kart Wydarzeń ze swojej ręki na Zasoby.
-> Aktywacja armii/floty, której następstwem może być:
- ruch tą armią/flotą w wyniku czego może dojść do Zainicjowania Bitwy.
- podjęcie próby Forsownego Marszu/Żeglowania tą armią/flotą w czasie ruchu. Nie można Zainicjować Bitwy po wykonaniu Forsownego Marszu/Żeglowania.
- Szturm oblężonego miasta przeciwnika.
- Wypad oblężonych wojsk.
- Przegrupowanie Sił.
- Przechwytywanie na lądzie/na morzu - jest to kontrakcja w grze, która jest reakcją na ruch przeciwnika.
- Unikanie Walki - jest to kontrakcja w grze, która jest reakcją na próbę Zainicjowania Bitwy przez przeciwnika.
-> Pustoszenie Okolicznych Ziem (tylko oblegające wojska).
-> Splądrowanie obleganego miasta (w momencie jego zdobycia).
-> Mobilizacja/Uzupełnienia.
-> Próba wywoływania buntu w mieście przeciwnika.
-> Specjalna Akcja Imperium Perskiego - próba Spacyfikowania miasta w Azji Mniejszej, które znajduje się pod kontrolą przeciwnika.
-> Gracz może wykonywać akcję, której koszt to 1 Prestiż, dzięki czemu może zmienić nastawienie w wybranej krainie o 1 w kierunku Przyjaznym w stosunku do siebie albo o 1 w kierunku Wrogim w stosunku do przeciwnika. Jest to jedyna akcja, za którą płaci się Prestiżem, za pozostałe akcje płaci się Zasobami.
-> spasowanie wykonania Akcji przez gracza.
Akcje wykonuje się naprzemiennie do momentu spasowania przez obu graczy.

:arrow: PRZEZIMOWANIE:
W tej fazie gracze zgodnie z posiadaną Inicjatywą (od gracza z najwyższą Inicjatywą do gracza z najniższą - w przypadku remisu kolejność wykonywania działań jest następująca Imperium Perskie -> Hellenowie) naprzemiennie wykonują jedną akcję Przezimowania wybraną armią/flotą, który podczas Zimy odbywa się na poniższych zasadach:
- Na początku tej fazy gracze mogą darmowo poruszyć swoje nieoblężone jednostki w celu ich Przezimowania, ale tylko i wyłącznie do przyjaznych miast. Podczas tego ruchu nie mogą wejść do regionu, w którym stacjonuje nieoblężona armia przeciwnika (wyjątek to próba przerwania Oblężenia), ale mogą przez ten region przejść.
- Podczas ruchu w celu Przezimowania gracz może zainicjować bitwę, ale tylko z wojskami przeciwnika prowadzącymi Oblężenie przyjaznego miasta, w którym gracz chciałby Przezimować. Przeciwnik może w tym samym momencie darmowo Uniknąć Walki (próba jest automatycznie udana) porzucając Oblężenie i wykonać normalny ruch w celu Przezimowania.
- Podczas ruchu przeciwnika w celu Przezimowania gracz nie może Przechwytywać na lądzie/na morzu tego ruchu.
- Podczas ruchu w celu Przezimowania każdy Forsowny Marsz/Żeglowanie jest automatycznie udany.
- Armie/floty, których gracz nie zdecydował się Przezimować, nie mogą już zostać poruszone w tej fazie gry. Wszystkie jednostki, które nie są w stanie Przezimować będą musiały zostać Utrzymane w fazie "Utrzymania armii i flot". Floty które pozostały na morzu zostają Zatopione. Jednostki któych gracz nie jest w stanie Utrzymać zostają usunięte do jego Puli Mobilizacji.
- Wejście do regionu z Przełączą Górską lub przepłynięcie przez Cieśninę Morską Zimą to koszt 2 Punktów Ruchu (zamiast 1 Punktu Ruchu).
> Kiedy wszyscy wykonają ruchy swoimi armiami/flotami w celu Przezimowania, gracze przechodzą do kolejnej Fazy Tury Zimowej.

Powyższa rozpiska może na pierwszy rzut oka przerażać :shock: , ale jest po prostu dość szczegółowa i w praktyce prosta do zaimplementowania :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

W końcu Karty Wydarzeń i Bitwy zakończone. Teraz tylko to podrukować i wrzucić w koszulki. Doprecyzowując w grze mamy:
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Imperium Perskiego (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Hellenów (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Aten (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 12
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Sparty (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 22
-> Liczba Neutralnych Kart Wydarzeń: 60
-> Liczba Kart Bitwy: 16 Kart Bitwy.

:arrow: Teraz jakie Scenariusze znajdą się w grze:
1. Scenariusz Szkoleniowy nr 1 - Pierwsza Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pozwala na zapoznanie się z podstawami gry jak: ruch i jego następstwa, Mobilizacja/Uzupełnienia, bitwy, oblężenia, użycie Kart Wydarzeń do zamiany na Zasoby, użycie Kart Bitwy, Dowódcy. Rozgrywany jest na małym fragmencie planszy, trwa jedną Turę Gry, używa się niewielkiej liczby żetonów i ma bardzo proste Warunki Zwycięstwa.
2. Scenariusz Szkoleniowy nr 2 - Powstanie Jońskie - pozwala na utrwalenie sobie podstaw ze Scenariusza nr 1 oraz dodatkowo wprowadza: pełne użycie Kart Wydarzeń, fazę Dyplomacji, Wywoływanie Buntów. Rozgrywany jest na wschodnim fragmencie planszy (Azja Mniejsza + plansza Cypru), trwa kilka Tur Gry (od kontrataku Persów do upadku powstania), używa się średniej liczby żetonów i ma dość proste Warunki Zwycięstwa.
3. Scenariusz nr 3 - Druga Inwazja Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pełnoprawna gra, tu już nie ma zmiłuj :) . Rozgrywany jest na całej planszy (chociaż główny ciężar działań ma miejsce na jej zachodniej części), trwa 2 Tury Gry, używa się większej liczby żetonów i ma już bardziej złożone Warunki Zwycięstwa (czytaj możliwe drogi do zwycięstwa).
4. Scenariusz nr 4 - Wojna Peloponeska - w formie:
a) albo kampanii obejmującej całą Wojnę - długa gra dla hardkorowców :D .
b) dwa osobne scenariusze, gdzie jeden obejmuje okres od początku wojny do Pokoju Nikiasza, a drugi scenariusz od tego pokoju do końca wojny.

Dlaczego Scenariusz nr 4 ?. Przypuszczam, że nikt nie pamięta, ale pierwotnie swoją grę zacząłem właśnie od opracowywania gry o tematyce Wojny Peloponeskiej, kiedy to w pewnym momencie stwierdziłem, że jednak skupię się na Inwazji Persów. Jak wiadomo historia kołem się toczy i kiedy mam już solidne zasady do tej gry zaświtało mi, żeby i Wojnę Peloponeską wyciągnąć z szuflady. Jeżeli chodzi o same wykonanie to wymagało to ode mnie, przeróbki planszy (stąd Sycylia na planszy jakby się ktoś zastanawiał po co tam ona :D ), dorobienia raptem parunastu żetonów oddziałów oraz Karty Wydarzeń (musiałem dostosować do obecnych zasad i mechanik karty, które już kiedyś stworzyłem). I teraz apropos właśnie tych Kart i jak wygląda ich wykorzystanie w poszczególnych scenariuszach:
- generalnie jak napisałem powyżej, w grze jest 60 Neutralnych Kart Wydarzeń, które są używane w każdym Scenariuszu (co najwyżej ich liczba może się wahać).
- w zależności od scenariusza do Talii Kart Wydarzeń, której trzon stanowią właśnie Karty Neutralne, wtasowuje się dodatkowo Karty Wydarzeń danej strony konfliktu (charakterystyczne wydarzenia dla danego scenariusza i danej "frakcji").

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Ogarnąłem sobie ostatnio Tabletop Simulator - bardzo poręczny programik - chociaż na razie uczę się go obsługiwać. Ale nawet jako początkującemu, udało mi się zrobić pierwszą wersje mojej gry na TTS, więc i samo testowanie (znalezienie testerów) mam nadzieję, że okaże się łatwiejsze :) . Kilka fotek poniżej:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z gry. Na początek:

:arrow: Sytuacja końcowa - WIOSNA 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Pokrótce. Wiosną 480 roku nie dzieje się zbyt wiele oprócz tak naprawdę dobrania Kart Wydarzeń, zamiany ich na Zasoby oraz Dyplomacją. Chociaż tutaj dzięki Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Korkyrę, natomiast gracz Persji miasto Thebae.

:arrow: Sytuacja końcowa - LATO 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Latem już działo się więcej:
- doszło do dwóch bitew morskich - póki co flota Hellenów bez większego uszczerbku, za to Persja straciła dwie jednostki floty, ale nadal jest silna.
- zanim Kserkses zaatakował Thermopylae, w jego armii wybuchła epidemia i stracił na wejściu 4 jednostki (więc przejęcie Thebae i co za tym idzie jednostek z tego miasta było jak znalazł).
- Kserkses wbił się w Thermopylae, 300 Spartan poległo, ale Leonidas wraz z armią dzięki dobrej Karcie Bitwy wycofał się z bitwy zanim jego armia prawdopodobnie zostałaby zniszczona. Poza tym za plecami zdradzieckie Teby, więc nie było po co trwać w obronie.
- gracz Hellenów udanie przeprowadził powstanie w Jonii.
- Kserkses szturmem wziął Phokis, a tym samym Beocja wpadła w jego ręce.
- Achaimenes tymczasem rozpoczął oblężenie Khalkis na wyspie Euboea.
- dzięki udanym Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Epir.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kolejne zmiany w Dowódcach.
Obrazek

Tak sobie pograłem i w ferworze walki wyszło, że Dowódcy chociaż działają to jednak tak nie do końca jakbym chciał :) . Główne zmiany jakie zaszły to:
:arrow: Każdy Dowódca posiada aż jedną statystykę, którą ja określam mianem Autorytetu (na górnym obrazku duża cyfra).
:arrow: Teraz "nowy" Autorytet jest składową tak jakby trzech rzeczy: Zdolności Strategicznych, Zdolności Taktycznych oraz "starego" Autorytetu.
:arrow: Nie ma już odgórnie narzucanego przez Autorytet dowodzenia nad armią/flotą, czy to na planszy Strategicznej czy w czasie bitew (wcześniej Dowódca o najwyższym Autorytecie zawsze obejmował dowodzenie, co niestety spychało pozostałych Dowódców na margines) - teraz gracz decyduje, który Dowódca zostaje Głównodowodzącym w obu przypadkach. I żeby to objaśnić pokrótce, to "nowy" Autorytet":
1. Jest brany pod uwagę podczas Rozmów Dyplomatycznych z miastem oraz podczas Próby Wywołania Buntu w mieście, w którym znajduje się Dowódca. Służy także do określenia liczby Punktów Chwały jaką jest wart Dowódca w przypadku poniesienia śmierci w bitwie.
2. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym armią/flotą na planszy Strategicznej - używa się przy przeprowadzaniu "Testu Dyscypliny" armii/floty (na przykład przy: Przechwytywaniu, Unikaniu Walki, Forsownym Marszu).
3a. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas ustalania Inicjatywy na początku bitwy oraz określa także ile maksymalnie Kart Bitwy można dobrać podczas danej bitwy. Dodatkowo można użyć w czasie bitwy Zdolność Bitewną (z jego Karty Dowódcy) tylko tego Głównodowodzącego.
3b. W przypadku Dowódców, którzy nie zostali wybrani Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas bitwy lądowej/morskiej lub Szturmu/Obrony Miasta i jest to wartość o którą należy zwiększyć ustaloną Wartość Bojową jednostek podczas danego Starcia w bitwie albo Szturmu/Obrony Miasta. Dane Starcie lub Szturm/Obronę Miasta może wesprzeć tylko jeden Dowódca i może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce). Inaczej mówiąc pozostałych Dowódców (oprócz Głównodowodzącego) można użyć do zwiększania Wartości Bojowej swoich walczących oddziałów, ale wiąże się to z takim ryzykiem, że po zakończeniu bitwy każdy z graczy rzuca dwoma kośćmi K6 za Głównodowodzącego oraz każdego Dowódcę, który wspierał Starcie w tej bitwie albo Szturm/Obronę Miasta - aby określić czy poniósł śmierć w bitwie.

Wcześniej niby fajnie wszystko działało, ale w praktyce miałem odczucie, że niektórzy Dowódcy są niczym taka świta Głównodowodzącego o najwyższym Autorytecie. Teraz jest to dynamiczne i zależne od gracza, i przede wszystkim każdy Wódz, nawet ten pomniejszy czuć, że ma swój udział w grze, a nie że tylko jest bo jest :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Sous-lieutenant
Posty: 466
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 109 times
Been thanked: 169 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z początku Scenariusza o Powstaniu Jońskim. Sam scenariusz zaczyna się w roku 497 p.n.e. (od kontrofensywy Persów) do jego upadku, maksymalnie 5 Tur do roku 493 p.n.e. (historyczny upadek powstania).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Czas pograć w coś trochę lżejszego (jest to tak naprawdę scenariusz szkoleniowy) - mniejsza plansza, trochę prostsze zasady (nie wszystkie elementy z pełnoprawnej kampanii tutaj występują), mniej wojska, mniej kart :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”