Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest wtorek, 18 grudnia 2018, 20:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:44 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
Cytuj:
Rysiu, ja uwielbiam gadać o dostosowaniu reguł do realiów i odwrotnie.

Więc po dwakroć nie zgadłeś.

Przecież o tym właśnie piszę :) :
Cytuj:
wolisz gadac o odwzorowaniu realiów w grze niż o samych paragrafach jako takich

Dziś jest chyba jeden z tych dni, w których trudno nam się porozumiec, więc daję sobie spokój :) .


Wiesz co to nie to, błąd wynikł z tego, że siedzę w pracy, dostęp do netu przez modem i czytam szybko, nie zawsze dokładnie zastanawiając się nad postami.

Zgadłeś od razu.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:44 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Inna sprawa, że wałkowanie przepisu dla samego wałkowania mnie jakoś nie bawi.
Może to efekt tego, że jestem praktykiem w wiadomej dziedzinie?
Przepis musi coś znaczyć i na dodatek dać się zastosować.
Nawet jeśli daje się zastosować, ale nic nie znaczy, to zaczyna się z tego robić dziwoląg.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:44 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Święte słowa, już o tym pisałem: przepis musi odnosić się do konkretnego historycznego zjawiska lub wydarzenia, co nie zmienia faktu, że sztuką jest go jednoznacznie sformułować, odnieść do historii i jeszcze zilustrować dobrym przykładem. Czasem udaje się to lepiej, czasem gorzej, a my szukajmy metod pisania jak najlepszych instrukcji.

Co powiecie na propozycję wspólnego sformułowania "Zaleceń dla autorów instrukcji do gier wojennych"? Punkt pierwszy mógłby być następujący:

1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.

Oczywiście nie chodzi o to, żeby wyjaśniać czym różni się kostka od żetonu czy krążownik od kuszy, ale żeby wszystkie używane w przepisach terminy były rozumiane jednoznacznie i stosowane konsekwentnie.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Ostatnio edytowano wtorek, 10 stycznia 2006, 21:57 przez Andy, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:45 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Cytuj:
1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.


Ja z tworzeniem instukcji nie mam wiele (w sumie nic) wspolnego ale mysle ze taka zasada nie musi wcale byc.
Dlaczego? Dlatego ze gry wojenne, a bardziej ich instrukcje, maja rozny poziom trudnosci i mysle trudno jest za kazdym razem zaczynac od "zera"
Tak samo jak czytajac ksiazke historyczna czy tez militarna nie chce za kazdym razem czytac o roznych rzeczach ktore sa juz jasne i musza byc janse dla czytalenika siegajacego po taka ksiazke. Mysle ze kupujac gre chetnie bym wiedzial prezd otworzeniem pudelka i czytaniem zasad czy gra jest trudna i czy dla poczatkujacych czy dla 'weteranow'
Oczywiscie pisze to biorac pod uwage mnie a nie biznes :)

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:45 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Jasne, że trzeba zakładać pewien podstawowy poziom wiedzy odbiorcy o świecie. :) Tak właśnie napisałem.
Dotyczy to wszelkiego pisania, nie tylko instrukcji, ale i poezji czy publicystyki.

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:46 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Andy napisał(a):
Jasne, że trzeba zakładać pewien podstawowy poziom wiedzy odbiorcy o świecie. :) Tak właśnie napisałem.
Dotyczy to wszelkiego pisania, nie tylko instrukcji, ale i poezji czy publicystyki.


Ja popieram Andy'ego - sam zamierzam instrukcję do Orła mocno zmienić co do sformułowań - to ma być język czytelny- jasny i zwięzły.
Po prostu potoczysty.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:46 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Alez nie przecze ze jezyk ma byc czytelny. Jednak nie wydaje mi sie ze jezeli robi sie gre i zasady dla doswiadcznych nie trzeba wychodzic z zalozenia piszac instrukecje ze
Cytuj:
1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:46 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34306
Lokalizacja: Warszawa
Może ktoś kiedyś napisze wierszem :wink: .

Andy, zgadzam się o tyle, jeśli poszukujemy nowych ludzi dla tego hobby, a im dłużej się temu przyglądam tym bardziej dostrzegam ten problem. I tu masz w zupełności rację.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:46 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
slowik napisał(a):
Alez nie przecze ze jezyk ma byc czytelny. Jednak nie wydaje mi sie ze jezeli robi sie gre i zasady dla doswiadcznych nie trzeba wychodzic z zalozenia piszac instrukecje ze
Cytuj:
1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.


A ja się zgadzam.
Spróbuj Słowik napisac instrukcję tak,żeby średniej klasy czytelnik ją skumał i jeszcze wiedział, jak grać.
Wcale trudne.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:47 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Nie bede probowal bo juz jak pisalem niewiele mam z tym wspolnego. Jednak wiem ze jezeli np. siegam po gre na ktorej jest jasno napisane ze gra dla doswiadczonych graczy tego typu to zasady sa napisane tak by zrozumial to kazdy niedoswiadczony ktory pierwszy raz siega po takiego rodzaju gre, przez co calosc sie wydluza...
Tym barzdiej jezeli gra jest dodatkiem do systemu.

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:47 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Słowiku, jeśli jesteś doświadczony, to w mig złapiej, a dluga instrukcja Cię nie odstraszy.
Za to ewentualnie skomplikowane zasady odstraszą nowicjusza, więc dlatego zgadzam się z Andym.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:47 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34306
Lokalizacja: Warszawa
Z drugiej strony support też jest ważny. Sosna ma bardzo długie instrukcje do MP a jakoś uczy młodzież i grają.

I jeszcze jedno: młodzi wbrew pozorom często łatwiej łapią.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:47 
Grossadmiral
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:49
Posty: 9611
Lokalizacja: Piastów
Dodatek do systemu to zupełnie odrębna sprawa, on z definicji odwołuje się do reguł gry w wersji podstawowej. Ja będę się jednak upierał, że można napisać instrukcję do gry strategicznej w taki sposób, że doświadczony gracz nie poczuje się urażony, a ktoś, kto wcześniej z grami stykał się sporadycznie (a z wojennymi w ogóle) nie będzie miał trudności z opanowaniem zasad. Jeśli ktoś nie wierzy, niech przeczyta instrukcję do Ostatniej Wojny Cesarzy Jarka Flisa.
Natomiast jeśli ktoś nie ma pojęcia o okresie historycznym, którego dotyczy gra, albo w ogóle nie pociąga go historia - to oczywiście kicha. Taki nigdy się nie wciągnie, choćby instrukcja była arcydziełem samym w sobie!

_________________
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:47 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Zgadzam sie z kazdym :) . Jak pisalem na poczatku :
Cytuj:
Oczywiscie pisze to biorac pod uwage mnie a nie biznes

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 25 grudnia 2005, 19:48 
Adjudant

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:09
Posty: 257
Lokalizacja: Muszyna
slowik napisał(a):
Cytuj:
1. Pisz instrukcję z myślą o odbiorcy, dla którego Twoja gra będzie pierwszą grą wojenną, z którą zetknął się w życiu.


Ja z tworzeniem instukcji nie mam wiele (w sumie nic) wspolnego ale mysle ze taka zasada nie musi wcale byc.
Dlaczego? Dlatego ze gry wojenne, a bardziej ich instrukcje, maja rozny poziom trudnosci i mysle trudno jest za kazdym razem zaczynac od "zera"


Zgadzam się w zupełności z Andym. Co więcej, nie rozumiem dlaczego jedne instrukcje miały by być dla początkujących a inne dla weteranów. Podział na doświadczonych i niedoświadczonych jest z gruntu niewłaściwy. Każdy sięgający po nową grę jest w jej zakresie niedoświadczonym graczem i nie ma żadnego znaczenia ilość opanowanych dotychczas instrukcji. Każda nowa gra zakłada nowe rozwiazania. I co więcej, każdy "poczatkujący" gracz powinien mieć takie same szansze na poznanie trudnej gry jak jego bardziej "doświadczeni" koledzy, wszak przygodę z grami można przecież zacząć od najbardziej zaawansowanej i sposób napisania instrukcji nie powinien w tym przeszkadzać.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.