Rozbicie Dzielnicowe: Korona Królestwa Polskiego
: czwartek, 11 lutego 2016, 03:02
Szanowni Państwo!
Od pewnego czasu pracuję nad projektem pewnej gry planszowej.
miałaby to być strategia historyczna dla 2-4 graczy o rozbiciu dzielnicowym, bardziej dyplomatyczno-ekonomiczna, a cz z istotnymi elementami wojennymi,
gra obejmuje okres 1210-1310 podzielony na 10 tur
grywalne frakcje:
Śląsk (Henryk Brodaty), Wielkopolska (Władysław Laskonogi), Sandomierskie (Leszek Biały zaczyna jako senior), Mazowsze (Konrad Mazowiecki)
“5 graczem” jest dzielnica senioralna (sterowana przez jednego z graczy - może się to zmieniać w wyniku licytacji) ale o osobnych prowincjach i wojsku.
Do tego mamy 5 potęg ościennych (i 6 która może się pojawić) z którymi można zawierać sojusze, ale i które mogą zajmować nasze prowincje (Węgry, Brandenburgia, Czechy, Ruś, Pomorze, Krzyżaków) oraz działających nieco inaczej pogańskich Jaćwingów.
Wreszcie istotnym miejscem naszych działań jest również dwór papieski.
Celem gry w sensie fabularnym jest zjednoczenie królestwa polskiego
można to osiągnąć poprzez
-zajęcie zbrojne 3 z 5 stolic
- lub zdobycie największej liczby punktów królestwa na koniec gry - dostaje je się - po 1 za każdy punkt wpływu papieskiego (limit 5), za różnego rodzaju żetony osiągnięć (związane głównie z wydarzeniami zewn., typu wzięcie udziału w krucjacie”), +1 za każdą kontrolowaną katedrę, +3 za zdobyte stolice, +4 za bycie seniorem
- zdobycie korony - w sytuacji gdy posiadamy maksymalny wpływ papieski, nie mamy ekskomuniki, jesteśmy seniorem lub dzielnica senioralna nie istnieje i wyprawiamy poselstwo do kurii papieskiej na normalnych zasadach - gra się kończy (ale dopiero po skończeniu rozpatrzeniu wydarzeń kolejnej rundy), o ile utrzymamy tron seniora.
Gra może skończyć również się przez zdobycie tronu Polski przez Czechów.
Tura dzieli się na 4 fazy:
fazę królestwa - losowane są karty wydarzeń - I kurii papieskiej, II Królestwa Polskiego, III państw ościennych;
fazę kanclerza - polityka zagraniczna - gracz wysyła kanclerza do kurii papieskiej w celu np. ofiarowania daru (standardowa akcja dająca wpływ papieski), oczyszczenia się z zarzutu herezji lub prośby o zdjęcie ekskomuniki albo na dwór państwa ościennego w celu zawarcia sojuszu;
fazę wojewody - gracz zwołuje w jednej prowincji wici wojenne (co pozwala na dokonanie najazdu na prowincję innego gracza lub państwo ościenne) albo wiec, dzięki czemu uzyskuje punkty legalizmu (patrz niżej);
fazę komornika - gospodarcze - lokacja wsi, klasztorów, lokacja miast, a następnie podliczenie wydatków i dochodów.
Zasadniczo obecnie jest jedna faza, w której graczy zagrywają karty na wydarzenia lub akcje. Wysyłanie poselstw, zwoływanie wieców oraz lokowanie nadań to akcje.
Zasoby występujące w grze: dukaty - za nie budujemy, używane również przy akcjach dyplomatycznych,
legalizm - zdobywany za wiece, niektóre nadania (opactwa), wykorzystywany do dyplomacji, dokonywania nadań, a ponadto przy licytacjach o tron seniora,
jako że w ówczesnej epoce nie było stałych armii, rycerstwo również jest zasobem, symbolizującym liczbę chorągwi naszych wasali, jakie możemy powołać w danej turze (wszystkie oddziały są odwoływane na koniec każdej tury)
Każdy z graczy może w dowolnym momencie gry przekazać innemu dowolną liczbę dukatów lub zwrócić mu jego startową rodową lub (seniorowi) senioralną prowincję albo przekazać dowolną zdobytą prowincję (inna niż własna startowa rodowa lub startowa senioralna w wypadku seniora), można też zawierać umowy (ja Ci udzielę wsparcia zbrojnego a Ty mi zapłać), które, jeśli są natychmiast wykonalne, są wiążące.
Wpływ papieski jest specyficznym zasobem, liczącym się przede wszystkim do zwycięstwa. W trakcie gry może jednak być wykorzystywany do na przykład próśb o założenie biskupstwa i erekcję katedry.
Gra posiada grupę na facebooku:
https://www.facebook.com/groups/1509364 ... 3/?fref=ts
Wszystkie szczegółowe pliki gry są w jednym miejscu:
https://drive.google.com/drive/u/1/fold ... GFEQ3lNNmM
Szczegółowe pliki:
budowa tury: https://docs.google.com/document/d/1jlF ... vv8oI/edit
karty wydarzeń: https://docs.google.com/document/d/1Cvm ... 3480912923
akcje: https://docs.google.com/document/d/10VY ... BH9Z0/edit
wojaczka https://docs.google.com/document/d/17GR ... fhDHU/edit
gospodarka - nadania w prowincjach: https://docs.google.com/document/d/1Yl0 ... UuDc0/edit
robocza lista kart: https://drive.google.com/file/d/11DGqbB ... sp=sharing
lista żetonów - https://drive.google.com/open?id=1lREWS ... htClc7OKr4
Każdą pomoc miło przyjmę. Gdyby ktoś był zainteresowany w pomocy przy testach - mieszkam w Warszawie.
Poza poradami co do mechaniki, aspektu historycznego również miło przyjmę pomoc w aspekcie tak prozaicznym, jak jak wykonać wygodny prototyp