"Słupki"

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Można by uogólnic tak: słupki niekrozystnie wpływają na grę tam, gdzie głównym efektem walki jest wycofanie, albo gdy istnieje możliwośc wycofania się zamiast poniesienia strat.

Tam gdzie głównym efektem walki jest co innego np. w Waterloo strata poziomów sprawności bojowej - słupki nie wpływają negatywnie na grę i ogólnie nie odgrywają roli.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filipowicz »

Problem slupkow wynika ze stref kontroli.
Zamiast jak w rzeczywistosci tworzyc ciagla linie punktow oporu (batalion na kazdym heksie) plus w kazdym pulku batalion w odwodzie + sily wydzielona na drogach podejscia przeciwnika (saperzt, batalion rozpoznawczy) + odwod dywizji to oplaca sie ustawiac trzy bataliony na heksie co 2 heksy. Strefa kontroli uniemozliwia penetracje tej pozycji a okopane 15 PS na heksie praktycznie uniemozliwia ruszenie takiej pozycji.

Drugi problem to sposob gry ograniczajacy sie do atakoawnia silnym stosem, zmuszania obroncy do odwrotu a podczas poscigu o 5 pol okrazanie innych zgrupowan obroncy.
W zyciu uwazam ze nie mialoby to miejsca.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Post autor: Grohmann »

Dokładnie. Właśnie z uwagi na powyższe, uważam, że b35 jest zupełnie oderwane od rzeczywistości.
Get the graal or die tryin.
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filipowicz »

Nieststy wiekszość gier na rynku stosuje strefy kontroli. Rok 1920 stosuje inne rozwiązania, moim zdaniem do zaakceptowania w mniejszej skali.

Z B35 jeszcze nie jest tak źle, bo na upartego można przyjąć, że SK to są obszary przykryte ogniem danego pododdziału. I jak popatrzymy na zasięgi broni (ckm - 1.5 km, armaty czołgowe około/ z grubsza 2 km) to wszystko się zgadza. Tylko, że "teren czysty" w rzeczywistości nie jest taki czysty i tak naprawde, żadko kiedy będziemy w stanie urzyć armaty (ogniem bezpośrednim) czy ckm na odległości większe niż powiedzmy 300-600m.

Oczywiście można też powiedzieć, że tak naprawde to tn pododdział nie jest tylko na tym heksie, bo tu to tylko leży żeton, a tak naprawdę to ten batalion jest też na heksach obok, bo to przecież tylko gra itp. itd.

Problem jest zreszta szerszy, bo przecież ten batalion na tym heksie jest ugrupowany do obrony okrężnej (zawsze ma tyle samo PS niezależnie od kierunku z którego go zaatakujemy) - a tak przecież też w rzeczywistości nie jest.

Tylko jak to uwzględnić w grze.

I jeszcze jedno, jak to jest że w górach, lbagnach, asach i terenie czystym "pojemność heksu" jest taka sama, w B35 - 24 PS. Jak to możliwe?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Co do bagien jest różna, ale co do lasów dlaczego miałaby być inna niż np. na wzgórzach?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Filipowicz
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:02
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Filipowicz »

W IIed. była taka sama, sprawdze w edycji III B35.

W lasach czy wzgórzach powinna być taka sama, czyli na pewno mniejsza niż w przypadku terenu czystego.

I jeszcze jedno spostrzeżenie:
mamy bagno z jedną drogą, wjeżdzamy na drogę 24 PS jednostek zmechanizowanych i zgodnie z II ed B35 wszystko jest OK.
Mało tego możemy z tego heksu atakować nie tylko wzdłuż drogi ale i w poprzek czyli przez teren dla nas niedostępny!

Podobnie jest w górach.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Panowie, podobno teraz miały byc jakieś reformy w systemie wrześniowym, na który tak psioczyliśmy i który wywołał całą tą dyskusję. Jak by ktoś miał to, bardzo byłbym wdzięczny za streszczenie tych zmian, uzupełnień...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: dbj »

W najnowszym TiS-ie jest ta reforma. Reforma powstała na podstawie postów na forum TiS-u, a jak nietrudno się domyśleć została podpisana przez dwie osoby...
Nie czytałem dokładnie, bo wydawało mi się zabardzo zagmatwane, ale może to złudzenie.
Może Gladky coś więcej napisze...
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Post autor: Grohmann »

W najnowszym tzn. w którym, w 17 ??
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Post autor: dbj »

w 16.
jest cos o strefie kontroli, o przełamaniu jednostek pancernych, lotnictwie, zaopatrzeniu, dezorganizacji i pociagach transportowych.
Nie jest to coprawda zatytuowane reforma, ale dodatkowe przepisy.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Post autor: Grohmann »

Hmm mam ten numer i nie zauważyłem tego. Będę musiał przejrzec raz jeszcze, tym razem uważniej :)
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Aha, czyli co to Gladky wymyślił z drugim Waszmością w Lublinie, ciekawe :roll:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Post autor: Grohmann »

Znalazłem i przeczytałem. Logiczne i spójne.
Wiem, że wielu dawało pomysły na te zmiany m.in. sam co nieco podrzuciłem i mogę czuć się zadowolony, że je wykorzystano. Z podpisywaniem innych ciężko by było bo naprawdę wiele ludzi swoje pomysły prezentowało więc w tej materii chyba nie należy mieć pretensji do WZ.
W końcu najważniejsze, że wzieli to i wrzucili, system/gry dzięki temu będa lepsze a przeciez głównie o to chodzi, prawda.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
motyl
Chorąży
Posty: 266
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:04
Lokalizacja: Muszyna / Lublin KUL

Post autor: motyl »

Słupki sprawdzają się w prostych, nie skomplikowanych systemach, nota bene które tworzy jeden autor.

W innych grach to nie ma sensu.

B35 jest rzeczywiście inne i tam są sposoby na uporczywą obronę w słupkach.
Awatar użytkownika
Gladky
Sous-lieutenant
Posty: 372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:59
Lokalizacja: Tuchów/Lublin
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Gladky »

Ja choć słupki znałem, to starałem sie z nimi nie grać, bo to na prawde zabija rozgrywkę, jej dynamike. Teraz dzięki nowym przepisom, trochę sie to zmieniło...we wrzesniu.

W WB-95 jeszcze nie ale może tez ulegnie zmianie,

Co do B-35 to ono rzeczywiście rządzi sie swoimi prawami i zawsze sie znajdzie sposób na słupki, choćby przez WzM.

Generalnie jestem jednak ich zdecydowanym przeciwnikiem.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”