Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Dzięki za wyjaśnienia co do wsparcia i jego wielkości.
HoLi pisze:PS: Generalnie masz więcej możliwości żeby w krainie napsuć i utrudnić sobie czy przeciwnikowi uzyskanie Wsparcia, ale możliwość odbudowania powiedzmy że zaufania krainy też istnieje. Przewaga negatywnych wpływów nad pozytywnymi ma też na celu ukazanie swego rodzaju następującego z czasem zmęczenia wojną - i o ile na początku taka kraina chętniej da więcej, to z czasem wraz z działaniami graczy, które w niej namieszają, może być już mniej chętna wspierać działania w większym stopniu niż jest zobligowana.
Bardzo słusznie. Zmęczenie wojną to naturalna sprawa, więc z czasem szanse na pozyskanie zasobów od podporządkowanych ludów/krain muszą maleć.

Co do relacji - cieszę się, że powstańcy póki co dzielnie sobie poczynają, choć podejrzewam, że nie potrwa to długo ;)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: poniedziałek, 26 sierpnia 2024, 19:23 Co do relacji - cieszę się, że powstańcy póki co dzielnie sobie poczynają, choć podejrzewam, że nie potrwa to długo ;)
Jak dogram do końca rok 495 to wrzucę screeny. Na chwilę obecną, tak mniej więcej po rozegraniu większej połowy tego roku - to Persowie stracili drugiego dowódcę Otanesa, który Oskarżony o Zdradę (gracz Powstańców taką kartę zagrał), nie odparł zarzutów i nie ma go już w grze :? Ale zanim zginął z ręki kata wniósł swój wkład w zdobycie kontroli nad Jonią oraz w zapędzenie armii Powstańców pod dowództwem Aristagorasa w kozi róg do Halikarnasu - a tam jeśli Powstańcy przegrają kolejną bitwę to pozostaje im tylko ufortyfikować się częścią sił w mieście, a częścią sił uciec w morze na okrętach, tylko że mają jedynie dwie floty Jonów do dyspozycji - więc dla wszystkich może miejsca nie starczyć. A Jonia oraz Halikarnas to główne "ośrodki" rekrutacji sił Powstańczych - w sensie ich najsilniejszych jednostek w Azji Mniejszej. Onesilaos z armią Cypru też jest w swego rodzaju szachu i nie może za bardzo ruszyć z odsieczą - ponieważ w Cylicji powoli zbiera się kolejna armia do wyprawy na Cypr. W kolejnym Roku Gry 494 do gry wchodzi kolejny dowódca Powstańców Dionizjos - więc też jego wsparcie się przyda, o ile zdąży. No ciekawe co będzie :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem kilka screenów z końca 495 roku p.n.e.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Persowie stracili drugiego dowódcę Otanesa, który Oskarżony o Zdradę (gracz Powstańców taką kartę zagrał), nie odparł zarzutów i nie ma go już w grze :? Ale zanim zginął z ręki kata wniósł swój wkład w zdobycie kontroli nad Jonią oraz w zapędzenie armii Powstańców pod dowództwem Aristagorasa w kozi róg do Halikarnasu - w bitwie do jakiej tam doszło Aristagoras poniósł klęskę w walce z armią Daurisesa - przez co Imperium Perskie trzyma się dobrze militarnie, a Powstańcy już trochę gorzej. Ale za to Powstańcom udało się dzięki działaniom Dyplomatycznym odbić miasta Ephesus w Jonii oraz Lampsakus w Hellesponcie, natomiast Persom udało się tylko sprawić, że miasto Sestus w Hellesponcie stało się neutralne. Generalnie działania wojenne gracza Persji sprawiły że wyrównała się sytuacja z Wolą Walki, natomiast działania Dyplomatyczne przyniosły sporą przewagę w Prestiżu graczowi Powstańców. Jonia oraz Halikarnas to główne "ośrodki" rekrutacji sił Powstańczych - w sensie ich najsilniejszych jednostek w Azji Mniejszej - więc są kluczowe dla obu stron konfliktu. Onesilaos z armią Cypru też jest w swego rodzaju szachu i nie może za bardzo ruszyć z odsieczą - ponieważ w Cylicji powoli zbiera się kolejna armia do wyprawy na Cypr - a poza tym Powstańcy mają ograniczoną liczbę flot (w tym kolejna zniszczona w bitwie pod Halikarnassem), więc nie ma za bardzo czym ich przetransportować. W kolejnym Roku Gry 494 do gry wchodzi kolejny dowódca Powstańców Dionizjos - więc też jego wsparcie się przyda. No ciekawe co będzie :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Tak patrzę na planszę. Tam chyba na wschodzie zbyt wiele miejsca do manewrowania Persami nie ma. Rozumiem, że Grecy nie mają żadnych opcji aktywnych działań, żeby próbować np. przeciąć Persom linie zaopatrzenia?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: wtorek, 3 września 2024, 14:20 Tak patrzę na planszę. Tam chyba na wschodzie zbyt wiele miejsca do manewrowania Persami nie ma. Rozumiem, że Grecy nie mają żadnych opcji aktywnych działań, żeby próbować np. przeciąć Persom linie zaopatrzenia?
Nie ma zbyt wiele miejsca do manewrowania - to fakt. Ale sam scenariusz "Powstanie Jońskie" jest scenariuszem wprowadzającym/szkoleniowym - więc to i na plus, bo łatwiej ogarnąć wiele rzeczy, bo plansza nie przytłacza - i potem po przerzuceniu się na rozgrywkę na całej planszy w pozostałych scenariuszach nie ma takiego "szoku" :) . Teoretycznie dałoby się spróbować odciąć Persom najkrótszą drogę odwrotu do Phrygii, Lydii czy Cylicji żeby nie mieli gdzie Przezimować i musieliby wtedy utrzymywać swoje jednostki na bazie kontrolowanych miast w Azji Mniejszej albo posiadanych Zasobów - ale nie jest to z pewnością łatwe do wykonania bo gracz Persji ma tego świadomość - a poza tym Powstańcy też nie mają aż takich sił i środków. Dla Powstańców najlepszym rozwiązaniem wydaje się dążenie do złamania Woli Walki Persów (co daje automatyczne zwycięstwo) albo do zwycięstwa w Punktach Prestiżu (czyli utrzymanie przewagi do końca ostatniej Tury Gry).

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Rozumiem, za dużo dywaguję, a to tylko scenariusz szkoleniowy :)

Może w natłoku różnych wpisów takie rzeczy umykają albo po prostu nie ma co o tym pisać, ale fajnie, że prowadzisz i dalej rozwijasz ten projekt i mocno Ci kibicuję, żeby kiedyś szerzej zaistniał. Na moje oko wydaje mi się, że ma duży potencjał (pewnie się powtarzam, bo kiedyś już pisałem, ale cóż...).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: piątek, 6 września 2024, 12:17 Rozumiem, za dużo dywaguję, a to tylko scenariusz szkoleniowy :)

Może w natłoku różnych wpisów takie rzeczy umykają albo po prostu nie ma co o tym pisać, ale fajnie, że prowadzisz i dalej rozwijasz ten projekt i mocno Ci kibicuję, żeby kiedyś szerzej zaistniał. Na moje oko wydaje mi się, że ma duży potencjał (pewnie się powtarzam, bo kiedyś już pisałem, ale cóż...).
Nad projektem będę pracował - za dużo czasu w niego zainwestowałem - a poza tym widzę, że idzie to w jakimś kierunku więc głupotą by było go zarzucić. Jedynie że robię to hobbystycznie, na tyle na ile znajdę czasu, to jak widać na załączonym obrazku trwa to już kilka lat :) .

Tak o tym manewrowaniu Persami napisałeś i tak sobie myślałem, że jednak przyszła mi do głowy mała zmiana - nie jest to jakaś rewolucja, ale jak widać na obrazku poniżej zmieniłem trochę mapę Cypru i dodałem możliwość przemieszczania się armiom Perskim drogą lądową na kierunku Cylicja - Lydia - Cylicja :) . Co w sumie też pokrywa się z tym co działo się w Powstaniu, bo rzeczywiście Persowie przerzucali armie drogą lądową - bo tak jak było po staremu to w sumie armia w Cylicji była w pełni uzależniona od floty jeśli chciałaby się dostać do Azji Mniejszej i vice versa - a to tak trochę ahistorycznie.
Obrazek

Pozdrawiam

PS: Scenariusz o Powstaniu Jońskim jest wprowadzający/szkoleniowy, to fakt - ale ja go lubię nieraz używać do sprawdzania nowych zmian - bo dzięki temu, że dzieje się on trochę w takiej mikroskali, to łatwiej wyłapać jak owe zmiany działają w grze, co nieraz już się sprawdziło i przydało.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Jeśli przyczyniłem się do jakichś usprawnień w grze - bardzo mi miło. Aczkolwiek nie było moim zamiarem wywoływanie ich ;).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: poniedziałek, 9 września 2024, 21:47 Jeśli przyczyniłem się do jakichś usprawnień w grze - bardzo mi miło. Aczkolwiek nie było moim zamiarem wywoływanie ich ;).
Nigdy nie wiadomo jaki wpływ będzie miała kogoś uwaga, pytanie, czy to co ktoś napisze :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Dawno już takie kombo w jednej Fazie Pobierania Trybutu na Działania Wojenne nie weszło :D Gwoli wyjaśnienia jest to faza, w której na początku Tury Gry (czy inaczej Roku Gry) gracze dobierają po jednej Karcie Wydarzenia lub Zasobie z kontrolowanych przez nich krain.
Obrazek

Na powyższym obrazku widać trzy Karty Wydarzeń Niezależnych, które to wprowadzają trochę zmieszania - i o ile pierwsza karta z góry "Zły Omen" ma wpływ na obu graczy, to dwie kolejne rozpatrywał gracz Powstańców (uzyskał wyższy wynik K6) - i tak oto Persowie jeszcze dobrze nie zaczęli Tury a już mają pod górkę :lol: Karty Wydarzeń Niezależnych po dobraniu przez gracza z talii Kart Wydarzeń natychmiast zagrywa się na stół i rozpatruje. Jest łącznie 7 takich kart - choć w scenariuszu o Powstaniu Jońskim bierze udział w grze 5 z nich.

:arrow: Oprócz Kart Wydarzeń Niezależnych w grze występują następujące karty:
Obrazek

:arrow: W pierwszym rzędzie od lewej: Karta Przepowiedni, Specjalna Karta Wydarzenia (w tym przypadku gracza Persji) oraz Neutralna Karta Wydarzenia.
:arrow: W drugim rzędzie od lewej: rewers Karty Bitwy oraz awers Karty Bitwy.

:idea: Karty Przepowiedni losuje się w Fazie Wyroczni i są to karty dające mały bonus zagrywającemu ją graczowi albo przeszkadzające jego przeciwnikowi.

:idea: Karty Wydarzeń to serce i "olej napędowy" gry. Mogą zostać zamienione na Zasoby na nich widniejące, którymi to płaci się za różne akcje ALBO zostać zagrane jako Wydarzenie i tutaj gwoli wyjaśnienia:
> Zagrana przez gracza jako wydarzenie jego Specjalna Karta Wydarzenia jest usuwana na stałe z gry, chyba że tekst tej karty określa inaczej.
> Zagrana jako wydarzenie Neutralna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
> Zagrana jako wydarzenie Niezależna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
> Zamieniona na Zasoby dowolna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
A co to oznacza w praktyce? Ano to, że z biegiem rozgrywki pozostaje w grze coraz mniej Specjalnych Kart Wydarzeń, które dają graczowi 3 Zasoby (jeśli jest to karta w kolorze tego gracza) i pozostają tylko Neutralne Karty Wydarzeń dające 2 albo 1 Zasób (tych dających 1 Zasób jest trzykrotnie więcej niż 2) - i tak oto mamy kolejny element dający coraz to większe poczucie tego zmęczenia wojną.

:idea: Karty Bitwy zagrywa się jak sama nazwa wskazuje w trakcie toczonych bitew. Kartę Bitwy podczas Starcia można zagrać w dwojaki sposób:
- zagrać jedną Kartę Bitwy i wprowadzić jej treść w życie (jej awers).
- zagrać dowolną liczbę Kart Bitwy jako wzmocnienie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w tym Starciu (jej rewers).
Gwoli wyjaśnienia - Starcie nie oznacza tutaj bitwy - ale jest to określenie dla walki oddziałów o takiej samej Inicjatywie Walki (oddziały w grze różnią się między innymi tą statystyką), inaczej mówiąc w bitwie może być kilka Starć rozpatrywanych po kolei.

To tak pokrótce :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Zły omen, klęska żywiołowa i trzęsienie ziemi to rzeczywiście niezła kumulacja :D. Biorąc pod uwagę zabobonność Kserksesa i w ogóle ówczesnych, zapewne w tej sytuacji złożone zostałyby ofiary z miejscowej ludności bogom na przebłaganie ich, by zwrócili ku Persom swe jaśniejsze oblicze. Poza słynnym epizodem ubiczowania wód Hellespontu, za które Kserkses po zreflektowaniu się postanowił przeprosić bóstwa cieśniny, wrzucając do jej wód różne drogocenne dary, są jeszcze inne, mniej chwalebne epizody.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: piątek, 13 września 2024, 09:52 Zły omen, klęska żywiołowa i trzęsienie ziemi to rzeczywiście niezła kumulacja :D. Biorąc pod uwagę zabobonność Kserksesa i w ogóle ówczesnych, zapewne w tej sytuacji złożone zostałyby ofiary z miejscowej ludności bogom na przebłaganie ich, by zwrócili ku Persom swe jaśniejsze oblicze. Poza słynnym epizodem ubiczowania wód Hellespontu, za które Kserkses po zreflektowaniu się postanowił przeprosić bóstwa cieśniny, wrzucając do jej wód różne drogocenne dary, są jeszcze inne, mniej chwalebne epizody.
No takim mało chwalebnym epizodem była śmierć najstarszego syna Pytiosa - sam Pytios wcześniej ugościł Króla Królów (co później uratowało mu życie), a który to poprosił jedynie o zwolnienie jednego z jego synów idących z Kserksesem do Grecji i pozwolenie pozostania mu na miejscu. Tak więc w odpowiedzi na prośbę, najstarszego syna Pytiosa Kserkses w swej "dobroduszności" nakazał przepołowić i jego połówki ułożyć po obu stronach drogi, po której przemaszerowała jego armia. No prawdopodobnie miał chłop coś z głową delikatnie mówiąc :|
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Teraz krótki przykład jak toczy się mniej więcej bitwy - na przykładzie Bitwy pod Maratonem 490r p.n.e. - w samej grze będącą bitwą szkoleniową zapoznającą z zasadami toczenia bitew.

Bitwa lądowa może odbyć się w serii maksymalnie 2 Rund Bitwy, a każda z nich składa się z kilku Faz. W różnym momencie bitwy mogą być zagrywane Karty Bitwy.
:arrow: Faza 1.
1a) Ustalenie rodzaju terenu, na którym będzie się toczyć bitwa - w przypadku Bitwy pod Maratonem przyjmuje się, że walka toczy się w Terenie Łatwym.
1b) Ustalenie Głównodowodzącego w bitwie - gracz wybiera z pośród swoich Dowódców Głównodowodzącego, który będzie dowodził w tej bitwie - głównodowodzącym Hellenów został Miltiades, natomiast u Persów jest nim Datis.
1c) Ustalenie gracza z Inicjatywą w bitwie. W tej fazie bitwy gracz, który zdobędzie Inicjatywę w bitwie zdobywa "Przewagę Taktyczną".
Aby ustalić gracza z Inicjatywą w bitwie każdy z graczy rzuca jedną kością K6, a otrzymany wynik zwiększa o wartość Autorytetu swojego Głównodowodzącego. Następnie gracz, który uzyskał wyższy wynik zdobywa Inicjatywę w bitwie. W przypadku remisu ponawia się rzut. Gracz, który zdobył Inicjatywę w bitwie zdobywa Przewagę Taktyczną - Inicjatywę w bitwie zdobył Miltiades, który uzyskał wyższy wynik (8 vs 6).
> Bonusy za posiadanie Przewagi Taktycznej w bitwie lądowej i morskiej to:
- przy równej Inicjatywie Walki jednostek obu graczy wykonuje Rzut Bitwy jako pierwszy.
- wprowadza się w życie treść zagranej Karty Bitwy jako pierwszy.

1d) Zaczynając od gracza z Inicjatywą w bitwie, każdy z graczy dobiera liczbę Kart Bitwy równą wartości Autorytetu ich Głównodowodzących. Gracz który posiada wyższą Wolę Walki dobiera dodatkowe Karty Bitwy - podczas tej bitwy Wola Walki wojsk Hellenów jest o 1 wyższa niż wojsk Perskich, w związku z tym gracz kierujący wojskami Hellenów dobiera jedną dodatkową Kartę Bitwy za posiadanie wyższej Woli Walki.
:arrow: Faza 2. Ustawienie na przeciwko siebie jednostek zgodnie z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd. aż do E i F dla jednostek floty.
Obrazek

Karty Bitwy gracza Hellenów:
Obrazek

Karty Bitwy gracza Persów:
Obrazek

:arrow: Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie łącznej Wartości Bojowej jednostek biorących udział w danym Starciu, która w tym momencie może zostać zwiększona:
- o wartość Autorytetu jednego wybranego Dowódcy, który może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce).
- o Wartość Bojową zagranych Kart Bitwy.
3b) Wykonanie Rzutu Bitwy. W przypadku równej Inicjatywy Walki pierwszy rzuca i zadaje Rozbicia/Trafienia gracz z Przewagą Taktyczną, dopiero potem to samo robi drugi gracz.
3c) Po rozegraniu wszystkich Starć pierwszej Rundy Bitwy przechodzi się do Fazy 4. Jeśli to już ostatnia 2 Runda Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
:!: STARCIE A: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Brak Subordynacji", dzięki czemu z pola bitwy uciekł jeden oddział Perskich łuczników (niebieska strzałka). Natomiast gracz Persów zagrał dwie Karty Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich pozostałych łuczników z 6 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść), a w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 4 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
Obrazek

:!: STARCIE B: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Przełamujący Atak" oraz dodatkowo wesprzeć to Starcie swoim dowódcą Kallimachusem, dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swojego oddziału lekkozbrojnych o wartość Autorytetu Kallimachusa z 1 do 3 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 8 co daje jedno Rozbicie x2 za Kartę Bitwy, czyli finalnie 2 Rozbicia (niebieskie strzałki).
Obrazek

:!: STARCIE C: W tym Starciu gracz Persów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Nieoczekiwany Kontratak", dzięki czemu w tym Starciu wykonywał Rzut Bitwy jako pierwszy (zamiast gracza Hellenów), na skutek czego otrzymał wynik 12 co wyeliminowało jednostkę lekkozbrojnych przeciwnika (pomarańczowa strzałka). Natomiast gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Podwójne Oskrzydlenie" oraz dodatkowo zagrał jedną Kartę Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich hoplitów z 7 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku dwóch Rzutów Bitwy (uzyskał wyniki kolejno 6 i 8) uzyskał łącznie pięć Rozbić (niebieskie strzałki).
Obrazek

:!: STARCIE D: Gracz Persów w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 6 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
Obrazek

:arrow: Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5 - gracz Persów zdecydował się na Odwrót z Bitwy.

:arrow: Faza 5. Ustalenie Zwycięzcy Bitwy - bitwę wygrywa gracz który:
- albo Zniszczył i/lub zmusił do Ucieczki całą armię przeciwnika.
:!: - albo zmusił do Odwrotu z Bitwy armię swojego przeciwnika. :!:
- albo jeśli bitwa trwała wszystkie Rundy Bitwy, wygrywa gracz, który zniszczył i/lub rozbił więcej jednostek przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała 2 Rundy Bitwy, w przypadku remisu w zniszczonych i/lub rozbitych jednostkach bitwa pozostaje bez rozstrzygnięcia, więc pomija się Fazę 6 oraz nikt nie zdobywa Punktów Prestiżu.

:arrow: Faza 6. Pościg - gracz, który zwyciężył wykonuje dodatkowy Rzut Bitwy swoimi nierozbitymi jednostkami rzucając jedną Kością Bitwy więcej (maksymalnie 3 Kośćmi Bitwy).
:!: Podczas Pościgu gracz Hellenów zagrał Kartę Bitwy "Zaciekły Pościg", a podczas swojego Rzutu Bitwy uzyskał wynik 13, w wyniku czego zniszczył 3 jednostki przeciwnika (niebieskie strzałki). :!: Wkradł się tutaj błąd, bo odczytałem wynik ze złej kolumny jak robiłem tą relację i powinien zniszczyć 2 jednostki (a nie 3). :!:
Obrazek

:arrow: Faza 7. Ustalenie czy poszczególni Dowódcy ponieśli Śmierć w Walce - wszyscy Dowódcy przeżyli.
Obrazek

:arrow: Faza 8. Zdobywanie:
- Punktów Chwały za zniszczone jednostki oraz utraconych w bitwie Dowódców - gracz Hellenów zniszczył o jedną jednostkę więcej niż przeciwnik (2 vs 1), więc finalnie zdobywa 1 Punkty Chwały.
- Punktów Prestiżu za wygraną bitwę - gracz Hellenów za zwycięską bitwę otrzymuje 1 Punkt Prestiżu.

I to by było na tyle :D

PS: Bitwę pod Maratonem można rozegrać w opcjonalnych wariantach, w których dodatkowo bierze udział:
- oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes + oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria (co jest dyskusyjne na dzień dzisiejszy, choć wiadomo, że ta przypłynęła do Grecji podczas Pierwszej Inwazji) na czele z Artafernesem oraz że Spartański kontyngent zdążył na bitwę.
- tylko oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria ale Spartanie przybyli po bitwie.
- tylko oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie nie wzięła udziału Perska kawaleria ale Spartański kontyngent zdążył na bitwę.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 44132
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4484 times
Been thanked: 2863 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Raleen »

Epicki opis bitwy, już widzę, że będę miał co czytać... :)

Wrócę jeszcze na chwilę do Kserksesa. Był taki epizod, do którego w sumie bardziej piłem, choć ten wspomniany przez Ciebie również jest z tej kategorii. Gdy armia perska przekroczyła Hellespont i dotarła do mostów na rzece Strymon, okazało się, że miejscowość, gdzie się znaleźli, nosiła nazwę Ennea Hodoi, co tłumaczy się jako Dziewięciodroże. Usłyszawszy tą nazwę, tylko z jej powodu, Kserkses postanowił złożyć ofiarę bóstwom - schwytano dziewięciu chłopców i dziewięć dziewcząt spośród miejscowej ludności i zakopano ich żywcem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
HoLi
Lieutenant
Posty: 518
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 143 times
Been thanked: 211 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Raleen pisze: sobota, 14 września 2024, 20:08 Epicki opis bitwy, już widzę, że będę miał co czytać... :)

Wrócę jeszcze na chwilę do Kserksesa. Był taki epizod, do którego w sumie bardziej piłem, choć ten wspomniany przez Ciebie również jest z tej kategorii. Gdy armia perska przekroczyła Hellespont i dotarła do mostów na rzece Strymon, okazało się, że miejscowość, gdzie się znaleźli, nosiła nazwę Ennea Hodoi, co tłumaczy się jako Dziewięciodroże. Usłyszawszy tą nazwę, tylko z jej powodu, Kserkses postanowił złożyć ofiarę bóstwom - schwytano dziewięciu chłopców i dziewięć dziewcząt spośród miejscowej ludności i zakopano ich żywcem.
Zgadza się - nie zapomnijmy o pierwszych budowniczych mostów nad Hellespontem, które zostały zniszczone podczas sztormu - stracili głowy i to dosłownie, jakby to ich wina była, że sztorm nadejdzie i je pozrywa. Dopiero mosty nad Hellespontem v2.0 dały radę i przez nie przeprawiła się armia Kserksesa. Te epizody jak i wiele innych nieznanych tylko utwierdza w tym, że na każdej wojnie zwyrodnialstwa nie brakuje, choćby nie wiadomo w imię czego było uskutecznianie...
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”