Teraz krótki przykład jak toczy się mniej więcej bitwy - na przykładzie Bitwy pod Maratonem 490r p.n.e. - w samej grze będącą bitwą szkoleniową zapoznającą z zasadami toczenia bitew.
Bitwa lądowa może odbyć się w serii maksymalnie 2 Rund Bitwy, a każda z nich składa się z kilku Faz. W różnym momencie bitwy mogą być zagrywane Karty Bitwy.
Faza 1.
1a) Ustalenie rodzaju terenu, na którym będzie się toczyć bitwa -
w przypadku Bitwy pod Maratonem przyjmuje się, że walka toczy się w Terenie Łatwym.
1b) Ustalenie Głównodowodzącego w bitwie - gracz wybiera z pośród swoich Dowódców Głównodowodzącego, który będzie dowodził w tej bitwie -
głównodowodzącym Hellenów został Miltiades, natomiast u Persów jest nim Datis.
1c) Ustalenie gracza z Inicjatywą w bitwie. W tej fazie bitwy gracz, który zdobędzie Inicjatywę w bitwie zdobywa "Przewagę Taktyczną".
Aby ustalić gracza z Inicjatywą w bitwie każdy z graczy rzuca jedną kością K6, a otrzymany wynik zwiększa o wartość Autorytetu swojego Głównodowodzącego. Następnie gracz, który uzyskał wyższy wynik zdobywa Inicjatywę w bitwie. W przypadku remisu ponawia się rzut. Gracz, który zdobył Inicjatywę w bitwie zdobywa Przewagę Taktyczną -
Inicjatywę w bitwie zdobył Miltiades, który uzyskał wyższy wynik (8 vs 6).
> Bonusy za posiadanie Przewagi Taktycznej w bitwie lądowej i morskiej to:
- przy równej Inicjatywie Walki jednostek obu graczy wykonuje Rzut Bitwy jako pierwszy.
- wprowadza się w życie treść zagranej Karty Bitwy jako pierwszy.
1d) Zaczynając od gracza z Inicjatywą w bitwie, każdy z graczy dobiera liczbę Kart Bitwy równą wartości Autorytetu ich Głównodowodzących. Gracz który posiada wyższą Wolę Walki dobiera dodatkowe Karty Bitwy -
podczas tej bitwy Wola Walki wojsk Hellenów jest o 1 wyższa niż wojsk Perskich, w związku z tym gracz kierujący wojskami Hellenów dobiera jedną dodatkową Kartę Bitwy za posiadanie wyższej Woli Walki.
Faza 2. Ustawienie na przeciwko siebie jednostek zgodnie z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd. aż do E i F dla jednostek floty.
Karty Bitwy gracza Hellenów:
Karty Bitwy gracza Persów:
Faza 3. Dochodzi do serii Starć jednostek w kolejności zgodnej z ich Inicjatywą Walki, czyli najpierw walczą jednostki o Inicjatywie Walki A, potem B, następnie C itd.:
3a) Ustalenie łącznej Wartości Bojowej jednostek biorących udział w danym Starciu, która w tym momencie może zostać zwiększona:
- o wartość Autorytetu jednego wybranego Dowódcy, który może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce).
- o Wartość Bojową zagranych Kart Bitwy.
3b) Wykonanie Rzutu Bitwy. W przypadku równej Inicjatywy Walki pierwszy rzuca i zadaje Rozbicia/Trafienia gracz z Przewagą Taktyczną, dopiero potem to samo robi drugi gracz.
3c) Po rozegraniu wszystkich Starć pierwszej Rundy Bitwy przechodzi się do Fazy 4. Jeśli to już ostatnia 2 Runda Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5.
STARCIE A: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Brak Subordynacji", dzięki czemu z pola bitwy uciekł jeden oddział Perskich łuczników (niebieska strzałka). Natomiast gracz Persów zagrał dwie Karty Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich pozostałych łuczników z 6 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść), a w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 4 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
STARCIE B: W tym Starciu gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Przełamujący Atak" oraz dodatkowo wesprzeć to Starcie swoim dowódcą Kallimachusem, dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swojego oddziału lekkozbrojnych o wartość Autorytetu Kallimachusa z 1 do 3 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 8 co daje jedno Rozbicie x2 za Kartę Bitwy, czyli finalnie 2 Rozbicia (niebieskie strzałki).
STARCIE C: W tym Starciu gracz Persów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Nieoczekiwany Kontratak", dzięki czemu w tym Starciu wykonywał Rzut Bitwy jako pierwszy (zamiast gracza Hellenów), na skutek czego otrzymał wynik 12 co wyeliminowało jednostkę lekkozbrojnych przeciwnika (pomarańczowa strzałka). Natomiast gracz Hellenów postanowił zagrać Kartę Bitwy "Podwójne Oskrzydlenie" oraz dodatkowo zagrał jedną Kartę Bitwy jako wzmocnienie dzięki czemu zwiększył Wartość Bojową swoich hoplitów z 7 do 8 (co daje przesunięcie o 1 kolumnę w Tabeli Strat na jego korzyść). W wyniku dwóch Rzutów Bitwy (uzyskał wyniki kolejno 6 i 8) uzyskał łącznie pięć Rozbić (niebieskie strzałki).
STARCIE D: Gracz Persów w wyniku Rzutu Bitwy uzyskał wynik 6 co daje jedno Rozbicie (pomarańczowa strzałka).
Faza 4. Zaczynając od gracza z Przewagą Taktyczną gracze po kolei:
- decydują o kontynuacji bitwy, wtedy rozpoczyna się kolejna Runda Bitwy i przechodzi się ponownie do Fazy 3.
- albo jeśli jeden z graczy zdecyduje się na Odwrót z Bitwy, wtedy następuje Koniec Bitwy i przejście do Fazy 5 -
gracz Persów zdecydował się na Odwrót z Bitwy.
Faza 5. Ustalenie Zwycięzcy Bitwy - bitwę wygrywa gracz który:
- albo Zniszczył i/lub zmusił do Ucieczki całą armię przeciwnika.
- albo zmusił do Odwrotu z Bitwy armię swojego przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała wszystkie Rundy Bitwy, wygrywa gracz, który zniszczył i/lub rozbił więcej jednostek przeciwnika.
- albo jeśli bitwa trwała 2 Rundy Bitwy, w przypadku remisu w zniszczonych i/lub rozbitych jednostkach bitwa pozostaje bez rozstrzygnięcia, więc pomija się Fazę 6 oraz nikt nie zdobywa Punktów Prestiżu.
Faza 6. Pościg - gracz, który zwyciężył wykonuje dodatkowy Rzut Bitwy swoimi nierozbitymi jednostkami rzucając jedną Kością Bitwy więcej (maksymalnie 3 Kośćmi Bitwy).
Podczas Pościgu gracz Hellenów zagrał Kartę Bitwy "Zaciekły Pościg", a podczas swojego Rzutu Bitwy uzyskał wynik 13, w wyniku czego zniszczył 3 jednostki przeciwnika (niebieskie strzałki).
Wkradł się tutaj błąd, bo odczytałem wynik ze złej kolumny jak robiłem tą relację i powinien zniszczyć 2 jednostki (a nie 3).
Faza 7. Ustalenie czy poszczególni Dowódcy ponieśli Śmierć w Walce -
wszyscy Dowódcy przeżyli.
Faza 8. Zdobywanie:
- Punktów Chwały za zniszczone jednostki oraz utraconych w bitwie Dowódców -
gracz Hellenów zniszczył o jedną jednostkę więcej niż przeciwnik (2 vs 1), więc finalnie zdobywa 1 Punkty Chwały.
- Punktów Prestiżu za wygraną bitwę -
gracz Hellenów za zwycięską bitwę otrzymuje 1 Punkt Prestiżu.
I to by było na tyle
PS: Bitwę pod Maratonem można rozegrać w opcjonalnych wariantach, w których dodatkowo bierze udział:
- oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes + oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria (co jest dyskusyjne na dzień dzisiejszy, choć wiadomo, że ta przypłynęła do Grecji podczas Pierwszej Inwazji) na czele z Artafernesem oraz że Spartański kontyngent zdążył na bitwę.
- tylko oddział Perskiej kawalerii oraz Perski dowódca Artafernes - co symuluje sytuację gdzie w bitwie wzięła udział Perska kawaleria ale Spartanie przybyli po bitwie.
- tylko oddział Spartańskich hoplitów - co symuluje sytuację gdzie w bitwie nie wzięła udziału Perska kawaleria ale Spartański kontyngent zdążył na bitwę.
Pozdrawiam