Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 453
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 146 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

HoLi pisze: niedziela, 26 września 2021, 17:33]2.3a Gracz Imperium Perskiego decyduje się na wykonanie odwrotu chcąc uniknąć dalszych strat. Gracz Związku Hellenów decyduje się na pościg, który wykonuje jednostkami, które jeszcze są w stanie go wykonać (ich poziom "zmęczenia" nie osiągnął limitu)
Uwagi i pytania :).

1. Nie rozumiem decyzji Persów - patrząc na zadane straty, było chyba po równo? Nie warto było wytrwać dłużej, by znów pokonać Greków dzięki przewadze liczby aktywacji?
2. Specem nie jestem, ale nie grają mi Grecy inicjujący abordaże przeciw Persom?
3. Co to za perskie jednostki floty z czerwoną (najlepszą) charakterystyką walki na morzu? Żadna jednostka Greków nie ma takich charakterystyk, a wydaje się, że to właśnie Grecy (zwłaszcza Ateny) winni mieć przewagę jakościową w tym aspekcie.
4. Persowie nie powinni mieć okrętów bardziej wyładowanych wojskiem? Dziwni mnie nieco fakt, że jedyną eskadrą dodatkowo doładowaną wojskiem jest eskadra Grecka.

***

Co do bitew lądowych, to jakoś tego nie czuję.

Przewaga liczebna jest fajna - jeśli można ją mieć, to spoko. Zazwyczaj nie przeszkadza (choć bywa różnie).
Jednak sama liczebność nie powinna dawać bonusów, a już na pewno nie takich, które praktycznie gwarantują zwycięstwo.

Na przykładzie obrazkowym - niech sobie ta przewaga liczebna będzie nawet większa, dla większej wyrazistości:
Obrazek
Koniec końców jednak, na linii styku armii liczebność nie ma znaczenia - zostaje wojownik przeciw wojownikowi, wola i doświadczenie przeciw woli i doświadczeniu, szyk przeciw szykowi.
Abstrahując od przewagi terenu, liczebności jazdy, manewrów oskrzydlających etc (co pewnie ogarniesz kartami walki), w czystym starciu Grecy powinni szukać swojej szansy w jakości i determinacji swoich oddziałów. I powinni tą szansę znajdować, spieniężać i zwyciężać.

A ja nie czuję tu różnicy w jakości obu armii - a jeśli jakość jest podobna, to znaczenie zaczyna mieć przewaga liczebna.
Czyli nie tak, jak powinno to wyglądać.

Dla sportu, spróbuj rozegrać sobie Gaugamelę czy Issos - czy tam też liczebność zapewni Persom tą jedną aktywację więcej, wymaganą do zwycięstwa?

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: poniedziałek, 27 września 2021, 13:32
HoLi pisze: niedziela, 26 września 2021, 17:33]2.3a Gracz Imperium Perskiego decyduje się na wykonanie odwrotu chcąc uniknąć dalszych strat. Gracz Związku Hellenów decyduje się na pościg, który wykonuje jednostkami, które jeszcze są w stanie go wykonać (ich poziom "zmęczenia" nie osiągnął limitu)
Uwagi i pytania :)....
Już odpowiadam:
1. Nie rozumiem decyzji Persów - patrząc na zadane straty, było chyba po równo? Nie warto było wytrwać dłużej, by znów pokonać Greków dzięki przewadze liczby aktywacji?
Tutaj definitywnie stroną przegrywająca była flota Imperium Perskiego (nie popisała się za bardzo), stąd też decyzja o odwrocie, bo jeśli nawet próbowałaby jeszcze rozegrać jedną rundę bitwy, to porównując siły, które jeszcze były zdolne do walki to nie napawał ten widok optymizmem gracza Imperium Perskiego. Chociaż gracz Hellenów miał mniejszą flotę to tym razem, dzięki jej jakości udało mu się pokonać flotę przeciwnika (zasługa nowej mechaniki walki, która teraz w końcu uwzględnia "jakość" jednostek tak jak trzeba w porównaniu z wcześniejszą, która przyznaje, że kulała trochę w tym względzie co bardziej uwidoczniła bitwa pod Platejami gdzie wzięło udział więcej bloczków).
Obrazek
2. Specem nie jestem, ale nie grają mi Grecy inicjujący abordaże przeciw Persom?
Też początkowo myślałem, że przecież wtedy to wszyscy taranowali wszystkich podczas walk na morzu :D . Jednak myliłem się w tym względzie kiedy trochę doczytałem na ten temat. Owszem taranowanie było nieodłączną częścią bitew morskich tego okresu, jednakże nieudane staranowanie okrętu przeciwnika powodowało, że niejednokrotnie jego następstwem był abordaż czy też wzajemne "ostrzeliwanie się" czym tam się dało. Dobrym tego przykładem są na przykład Spartanie, którzy nie byli tak dobrymi żeglarzami jak na przykład Ateńczycy, dlatego też woleli doprowadzać do abordażu, gdzie mogli wykorzystać swój atut przewagi w walce face to face niż próbować dorównać Ateńczykom w taranowaniu. Dlatego mechanika walk morskich w mojej grze ewoluowała w tym kierunku w jakim jest teraz, gdzie taranowanie gra pierwsze skrzypce, dlatego pierwszy rzut dla bloczka floty wykonuje się zawsze kością taranowania i ewentualnie jeśli wypadnie na niej wynik "Walki" (dwa skrzyżowane miecze) to wtedy rzuca się jedną kością walki (lub dwoma kośćmi jeśli jednostka floty transportuje jednostkę lądową) używaną podczas bitew lądowych, po czym wprowadza się natychmiast w życie efekty tego rzutu.
3. Co to za perskie jednostki floty z czerwoną (najlepszą) charakterystyką walki na morzu? Żadna jednostka Greków nie ma takich charakterystyk, a wydaje się, że to właśnie Grecy (zwłaszcza Ateny) winni mieć przewagę jakościową w tym aspekcie.
To są jednostki floty Fenicjan walczące pod Imperium Perskim, którzy przynajmniej dorównywali, jeśli nie przewyższali w sztuce wojennej na morzu wszystkich uczestników tej kampanii. Ale żeby nie było, to Ateńczycy z kolei mają najwyższy (czerwony) ze wszystkich limit "zmęczenia" swoich jednostek floty :) .
4. Persowie nie powinni mieć okrętów bardziej wyładowanych wojskiem? Dziwni mnie nieco fakt, że jedyną eskadrą dodatkowo doładowaną wojskiem jest eskadra Grecka.
Chcąc odtworzyć tą bitwę chciałem oddać udział w niej Ateńskich łuczników na pokładach okrętów (fakt że w rzeczywistości było ich od 2 - 4 na okręt, ale zawsze coś :) ). Stąd ich bloczek w bitwie.

Co do bitew lądowych (obrazek z prostym przykładem dla ułatwienia wyjaśnienia).
Obrazek

Powyżej sytuacja po aktywowaniu jednostek do walki na co wskazują umieszczone kosteczki na bloczkach. Jednostki perskie już osiągnęły jak ja to nazywam roboczo swój limit "zmęczenia" (symbol rodzaju jednostki w kolorze białym pozwalający na położenie jednej kosteczki) co jest jedną ze statystyk próbujących oddać jakość oddziałów w grze VS jednostki hoplitów, które mają jeszcze zapas do swojego limitu "zmęczenia"(symbol rodzaju jednostki w kolorze czerwonym pozwalający na położenie trzech kosteczek), czyli będą mogły jeszcze mieć teoretycznie mniej lub więcej dwie aktywacje do walki. I teraz zadane trafienia mogą powodować, że trzeba będzie dokładać kosteczki zwiększając poziom "zmęczenia" jednostek, a jeśli jednostki osiągnęły już swój limit "zmęczenia" to trafienie spowoduje albo rozbicie jednostki(ucieczkę z pola walki) albo poniesienie strat, w zależności od rodzaju trafienia. Kolejna rzecz jest taka, że jeśli gracz Imperium Perskiego nie zwiększy morale swoich włóczników (nie usunie po 1 kosteczce z każdego bloczka ponosząc odpowiedni dla perskich włóczników koszt w Punktach Dowodzenia), to nie będą już mogli być aktywowani do walki w przyszłej rundzie bitwy.*
Tak więc nie da się po prostu z góry ustalić, że ktoś ma więcej aktywacji to wygra:
- ponieważ nie wiadomo jak potoczy się sama bitwa jeżeli chodzi o rodzaj zadanych trafień i ich ilość (urok walki z użyciem kości hehe) oraz jak te trafienia rozdzieli między swoje jednostki, powodując niejednokrotnie wyłączenie niektórych oddziałów z walki, czy zwiększenie "zmęczenia" jednostki przez co jej ewentualna ilość aktywacji spadnie.
- ile łącznie posiadają Punktów Dowodzenia dowódcy w armii/flocie gracza oraz czy i które jednostki będą "dowodzone", umożliwiając im przez to dłuższą walkę oraz chroniąc w ten sposób przed ewentualnym szybszym rozbiciem lub przed poniesieniem strat.
- czy, ile i jakie Karty Walki zagrają obaj gracze.
- czy wykonać odwrót z bitwy kiedy armia/flota ma jeszcze szansę go wykonać minimalizując straty, czy może warto wyciskać maksimum zmęczenia ze swoich oddziałów w bitwie ryzykując przez to wyższe ich straty i więcej rozbitych jednostek (Punkty Chwały dla przeciwnika), bo na przykład ewentualne następstwa samej bitwy w sytuacji strategicznej na planszy są tego warte itd. itp.

*PS: Kolejna zmiana w mechanice walki dotycząca dowódców i wykorzystania ich Punktów Dowodzenia. Zniknęło podnoszenie morale, a zamiast tego:
Normalnie każda aktywacja jednostki do walki powoduje zwiększenie jej "zmęczenia" o 1, ale gracz kosztem w Punktach Dowodzenia może aktywować tą jednostkę do walki bez zwiększenia jej "zmęczenia" (bez dokładania kolejnej kosteczki), co oznacza nic innego, że ta jednostka jest dowodzona w tej rundzie bitwy.
Z punktu widzenia toczenia bitwy zmienia się tylko moment kiedy gracz wykorzystuje swoje Punkty Dowodzenia i tyle. Wcześniej było to po odbytej walce oddziałów, a teraz jest to przed aktywacją jednostek do walki.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Chcąc przedstawić główne założenia zmienionej mechaniki toczenia bitew lądowych rozegrałem część bitwy pod Platejami. Bitwa rozgrywana była bez użycia Kart Walki i bez wpływu Woli Walki.

1.1 W pierwszej fazie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Imperium Perskiego. Tak więc w tej rundzie bitwy jako pierwszy będzie aktywował do walki swoje jednostki gracz Imperium Perskiego (przez co jego przeciwnik będzie mógł łatwiej dostosować się do jego posunięć) oraz wykonywał swoje rzuty walki i zadawał trafienia jednostkom przeciwnika. Każdy z graczy postanowił wykorzystać już w pierwszej rundzie bitwy podczas aktywacji jednostek do walki swoje Punkty Dowodzenia, dzięki czemu na dowodzonych jednostkach nie umieszczono kosteczek "zmęczenia". Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

1.2a Kolejna zmiana w mechanice toczenia bitew to sposób rozdzielania trafień przeciwnika. Gracz trafienia rozdziela dowolnie, ale w pierwszej kolejności trafienia przyjmują zawsze oddziały aktywowane do walki, a jeśli zostaną one wszystkie rozbite i/lub zniszczone to pozostałe trafienia przyjmują jednostki znajdujące się w polu "Dowódcy i Jednostki Zaangażowane w Walkę", a jeśli również i one zostaną wszystkie rozbite i/lub zniszczone to na samym końcu oddziały z Rezerwy. Sytuacja po wykonanych rzutach walki gracza Imperium Perskiego poniżej:
Obrazek

1.2b Sytuacja po wykonanych rzutach walki gracza Związku Hellenów poniżej:
Obrazek

1.3 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Sytuacja na koniec pierwszej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

2.1 W drugiej rundzie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Związku Hellenów. Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

2.2a Sytuacja po ataku perskiej kawalerii poniżej:
Obrazek

2.2b Sytuacja po ataku greckich hoplitów poniżej:
Obrazek

2.3c Sytuacja po ostatnim ataku gracza Imperium Perskiego poniżej:
Obrazek

2.3 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Sytuacja na koniec drugiej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

3.1 W trzeciej rundzie bitwy Inicjatywę w bitwie utrzymał gracz Związku Hellenów. Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

3.2 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.3 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Sytuacja na koniec trzeciej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

4.1 W czwartej rundzie bitwy Inicjatywę w bitwie przejął gracz Imperium Perskiego. Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

4.2 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

4.3 Ponieważ bitwa rozgrywana była tylko dla celów pokazowych zmienionej mechaniki walki, to postanowiłem ją zakończyć na tym etapie. Jaka była sytuacja obu armii na koniec czwartej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

W końcu udało mi się zakończyć moduł do Vassala i teraz testy będą mogły się zintensyfikować :) . Początek pierwszej rozgrywki testowej w Vassalu, czyli Lato 480 p.n.e. poniżej:

Obrazek

Będe się starał w miarę możliwości i czasu wrzucać na bieżąco postępy w kampanii.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Będę się starał relacjonować przebieg kampanii w taki sposób, aby jednocześnie przybliżyć chociaż trochę główne założenia mechaniki gry :) .

1.1 W pierwszej Fazie "Ustalania Inicjatywy" ustala się kolejność wykonywania akcji w tej turze gry, co robi się na podstawie posiadanych przez graczy Punktów Prestiżu i obowiązuje przez całą turę. W tej turze gry Inicjatywa wygląda następująco:
1. Imperium Perskie - 6 Punktów Prestiżu
2. Ateny - 5 Punktów Prestiżu
3. Sparta - Sparta 4 Punkty Prestiżu

1.2 W drugiej Fazie "Dobierania Kart Wydarzeń" każdy z graczy dobiera jedną Kartę Wydarzenia z każdej kontrolowanej krainy, która umożliwia dobranie takiej karty (posiada symbol karty/kart, ponieważ niektóre krainy pozwalają dobrać tylko 1 Kostkę Zasobów zamiast karty), a dobranie karty jest oznaczone położeniem czarnej kosteczki na polu symbolu karty.
Ponieważ gracz Aten dobrał kartę "Kopalnie Laurion", którą natychmiast zagrał, dodatkowo dobrał również 1 Kostkę Zasobów co wynika z zagranej karty.
UWAGA: ponieważ gra rozpoczyna się w turze letniej, to w pierwszym roku gry (480 p.n.e.) w turze wiosennej odbywają się tylko dwie fazy:
-> Faza Dobierania Kart Wydarzeń z kontrolowanych przez graczy krain.
-> Faza Wykonywania Akcji. Wiosną możliwe są do wykonania tylko poniższe akcje:
> Zaopatrzenie - gracz może wymienić dowolną ilość Kart Wydarzeń ze swojej ręki na Kostki Zasobów.
> Magazynowanie Żywności - gracz może wymienić dowolną ilość Kart Wydarzeń ze swojej ręki oraz posiadanych Kostek Zasobów na Kostki Żywności.
> Spasowanie wykonania akcji przez gracza.
W następnym roku gry (479 p.n.e.) tura wiosenna przebiega normalnie.
W tej fazie tylko dla gracza Imperium Perskiego zachodzi wydarzenie stałe "Bogactwo Lydii" - tak długo jak kontroluje krainę Ionia i/lub Aeolis, w tej fazie gry zawsze dobiera dodatkowo jedną Kartę Wydarzenia.

1.3 W trzeciej Fazie "Wyroczni Delfickiej" gracze Związku Hellenów mogą ofiarować Dary dla Wyroczni (poświęcić dowolną ilość posiadanych Kostek Zasobów), po czym przechodzą do Przepowiedni Pytii, czyli wylosowania po jednej Karcie Przepowiedni Pytii. Gracze Aten i Sparty po wylosowaniu karty Przepowiedni Pytii wykonują rzut jedną kością K6 dla sprawdzenia czy Przepowiednia była przychylna (karta pozostaje na ręce gracza, który ją wylosował) albo nieprzychylna (trafia na rękę gracza Imperium Perskiego). Złożone wcześniej Dary dla Wyroczni lub ich brak mają pozytywny lub też negatywny wpływ na ten rzut kością K6.
W samej grze tym razem żaden z graczy Związku Hellenów nie złożył Darów dla Wyroczni, co poskutkowało tym że obie Przepowiednie były nieprzychylne.

1.4 W czwartej Fazie "Obrad Związku Hellenów" losuje się jedną Kartę Obrad po czym umieszcza się ją na pierwszym Polu Obrad. Z każdą kolejną turą po wylosowaniu następnej karty Obrad, karta lub karty które już się znajdują na polu Obrad są przez wylosowaną kartę przesuwane, co w pewnym momencie skutkuje tym, że karta znajdująca się na ostatnim (czerwonym) polu Obrad zostaje odrzucona z gry lub wtasowana z powrotem do Talii Kart Obrad w zależności od tego co ustanawia jej treść. Po wylosowaniu karty gracze Związku Hellenów mogą poświęcać posiadane Punkty Prestiżu, aby zdobyć przewagę w Radzie, dzięki czemu gracz z przewagą będzie mógł użyć na różne (łącznie cztery) sposoby swojego Dysku Strategii.
W samej grze tracąc 1 Punkt Prestiżu przewagę zdobył gracz Aten (gracz Sparty zachował się biernie i nawet nie próbował rywalizować) dzięki czemu aktywował swoim Dyskiem Strategii Kartę Obrad "Żądanie Wsparcia Działań Wojennych", co z kolei skutkowało ostatecznie zdobyciem 1 Kostki Zasobów.

1.5 W piątej Fazie "Wykonywania Akcji" gracze zgodnie z ustaloną wcześniej Inicjatywą wykonują dostępne akcje: I tak oto:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrał Kartę Wydarzenia "Pomoc od Gelona, Tyrana Syrakuz" dzięki czemu zyskał 3 Kostki Zasobów.
1.5.2 Gracz Aten postanowił wysłać Dyplomatów do miast w Azji Mniejszej: Lesbos oraz Hlikarnassus mając nadzieję, że w przyszłej Fazie Dyplomacji uda mu się przejąć miasto drogą dyplomatyczną.
1.5.3 Gracz Sparty zagrał Kartę Wydarzenia "Ciche Poparcie Aleksandra Macedońskiego" dzięki czemu zabrał jedną Kartę Wydarzenia z ręki gracza Imperium Perskiego, a sam zyskał za nią 3 Kostki Zasobów.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieścił swoją flotę stacjonującą w regionie Therma do regionu morskiego Morze Magnezji.
1.5.2 Gracz Aten wykonał akcję Zaopatrzenia i zamienił wybrane ze swojej ręki Karty Wydarzeń na Kostki Zasobów.
1.5.3 Gracz Sparty wykonał akcję Zaopatrzenia i zamienił wybrane ze swojej ręki Karty Wydarzeń na Kostki Zasobów.

Obrazek

Kostki Zasobów pozyskane za zamianę Kart Wydarzeń (odrzucenie z gry) gracze trzymają na swoich planszetkach graczy, a wykorzystują je w głównej mierze do "opłacania" swoich akcji w Fazie Wykonywania Akcji lub do innych rzeczy, jeśli na przykład tekst zagranej Karty Wydarzenia tak stanowi. Przykład plansztetki poniżej:
Obrazek

C.D.N... :)

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony czwartek, 14 października 2021, 17:23 przez HoLi, łącznie zmieniany 3 razy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast Thebae oraz Argos.
1.5.2 Gracz Aten wysłał swoich Dyplomatów do miast Dolopia oraz Karystus.
1.5.3 Gracz Sparty wysłał swoich Dyplomatów do miast Thebae oraz Argos.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przed wyruszeniem swoją wielką armią na podbój Grecji zmobilizował wojska Macedonii w regionie Therma.
1.5.2 Gracz Aten zagrał Kartę Wydarzenia "Kampania", którą wykorzystał, aby flotą Aten stacjonującą dotychczas w Zatoce Eubejskiej wzmocnić flotę Związkową na Morzu Skyros, natomiast odłączył od floty Związkowej flotę Euboei i wysłał ją z kolei do strzeżenia cieśnin w Zatoce Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty zmobilizował z kolei wojska w Sparcie oraz w Korinthus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast Larisae oraz Dolopia.
1.5.2 Gracz Aten postanowił zaatakować swoją flotą flotę Imperium Perskiego. Wykonując ten ruch nie był pewien czy gracz Sparty w swoim ruchu udzieli mu wsparcia swoja flotą.
1.5.3 Gracz Sparty udziela wsparcia flocie Aten i przemieszcza również swoją flotę do regionu gdzie gracz Aten zainicjował bitwę morską.

Obrazek

Przebieg samej bitwy na Morzu Magnezji w następnej relacji :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tak więc relacja z pierwszej w tej wojnie bitwy morskiej na Morzu Magnezji w lecie 480 p.n.e.

1.1 Ponieważ głównodowodzącym floty Związkowej jest ateński dowódca Temistokles (z racji najwyższego Autorytetu), więc gracz Aten będzie dowodził jednostkami (również gracza Sparty) w tej bitwie. W pierwszej fazie bitwy Inicjatywę w bitwie zdobył gracz Związku Hellenów uzyskując wynik rzutu K6 wynoszący 5 + 4 Charyzmy głównodowodzącego Temistoklesa + 1 za wyższą o 1 Wolę Walki Związku Hellenów od Woli Walki Imperium Perskiego, co łącznie dało wynik 10. Gracz Imperium Perskiego uzyskał wynik rzutu K6 wynoszący 3 + 3 Charyzmy głównodowodzącego Achaimenesa co łącznie dało wynik 6. Tak więc w tej rundzie bitwy jako pierwszy będzie aktywował do walki swoje jednostki gracz Związku Hellenów (przez co jego przeciwnik będzie mógł łatwiej dostosować się do jego posunięć) oraz wykonywał swoje rzuty walki i zadawał trafienia jednostkom przeciwnika. Gracz Aten postanowił zagrać Kartę Walki "Przechwycone Rozkazy" dzięki czemu mógł odsłonić i wyłączyć z użycia w tej bitwie dwie Karty Walki przeciwnika. Kolejną kwestią jest ustalenie początkowego Morale obu flot (jest to wartość połowy bloczków floty zaokrąglona w dół + 1), które jeśli w wyniku ponoszonych strat lub rozbijanych jednostek spadnie do zera, spowoduje automatyczną przegraną i odwrót z bitwy. Sytuacja z początku bitwy poniżej:
Obrazek

1.2 W kolejnej fazie bitwy gracze aktywują swoje jednostki do walki (można jednorazowo aktywować maksymalnie 5 jednostek). Aktywacja jednostki do walki powoduje jej automatyczne "zmęczenie", stąd też na jednostce floty Megary pojawiła się kosteczka dla oznaczenia poziomu jej "zmęczenia", natomiast ponieważ każdy z graczy postanowił wykorzystać już w pierwszej rundzie bitwy podczas aktywacji jednostek do walki Punkty Dowodzenia swoich dowódców, dzięki czemu na pozostałych dowodzonych jednostkach nie umieszczono kosteczek "zmęczenia".
WYJAŚNIENIE > Limit "zmęczenia" - gracz za każdym razem gdy aktywuje jednostkę do walki kładzie na niej kosteczkę, a ile tych kosteczek finalnie będzie mógł położyć zależy od ogólnie przyjętego limitu "zmęczenia" jednostki (kolor symbolu rodzaju jednostki w lewym dolnym rogu bloczka), czyli:
- biały kolor symbolu rodzaju jednostki, pozwala na jedną aktywację.
- czarny kolor symbolu rodzaju jednostki, pozwala na dwie aktywacje.
- czerwony kolor symbolu rodzaju jednostki, na trzy aktywacje.
I teraz zadane trafienia mogą powodować, że trzeba będzie dokładać kosteczki zwiększając poziom "zmęczenia" jednostek, a jeśli jednostki osiągnęły już swój limit "zmęczenia" to trafienie spowoduje albo rozbicie jednostki(ucieczkę z pola walki) albo poniesienie strat, w zależności od rodzaju trafienia. Dodatkowo jednostka, która osiągnęła swój limit "zmęczenia" nie może być aktywowana do walki (nie można już dołożyć kolejnej kosteczki), chyba że gracz użyje Punktów Dowodzenia swoich dowódców, powodując że staje się dowodzona.
Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

1.3 Kolejna faza bitwy to rzuty walki. W bitwie morskiej główny rodzaj walki, który wykonują wszystkie okręty aktywowane do walki to taranowanie - rzuca się kością taranowania zależną od współczynnika trafienia na morzu podczas taranowania danej jednostki floty (kolor tego trójkącika obok tych kółeczek Sprawności Bojowej jednostki). Taranowanie zadaje trafienia powodujące straty (zadaje się sile żywej przeciwnika) oraz trafienia rozbiciowe, ale wszyskie trafienia zadane poprzez taranowanie przydziela się tylko i wyłącznie jednostkom floty (nie można ich przydzielać transportowanym na pokładach okrętów jednostkom lądowym). W taranowaniu ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostki floty ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki. Podczas taranowania rzuca się jedną kością taranowania po kolei za każdy okręt aktywowany do walki, po czym natychmiast wprowadza się efekty tego rzutu w życie.
Jeśli podczas taranowania na kości wypadnie z kolei wynik "Walki" (dwa skrzyżowane miecze), wtedy mogą wystąpić dwa jej rodzaje:
> Walka Dystansowa (ostrzał wszelkich jednostek miotających) - rzuca się normalną kością walki jak w bitwie lądowej i w przypadku walki dystansowej pomija się trafienia powodujące rozbicie, a każde trafienie powodujące straty zadaje się sile żywej przeciwnika i tutaj ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostek ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki.
> Abordaż (wykonują jednostki do walki w zwarciu) - rzuca się normalną kością walki jak w bitwie lądowej, a abordaż zadaje trafienia powodujące straty (zadaje się sile żywej przeciwnika), natomiast trafienia powodujące rozbicie w tym przypadku traktuje się jako trafienia przechwytujące okręty przeciwnika (zadaje się tylko jednostkom floty). W abordażu ma znaczenie limit "zmęczenia" jednostki ponieważ też są trafienia powodujące "zmęczenie" jednostki.
Po zakończonej zwycięskiej bitwie morskiej:
- wszystkie przechwycone w danej bitwie morskiej okręty przechodzą na własność gracza, który tą bitwę morską wygrał (należy zamienić żetony przechwyconych okrętów przeciwnika na żetony zwycięskiej strony).
- zwycięski gracz może przetransportować przechwycone okręty (musi im towarzyszyć przynajmniej jedna jednostka floty) do przyjaznego portu,
a w momencie kiedy żeton przechwyconych okrętów znajdzie się w przyjaznym porcie należy go usunąć, a w polu dodatkowych zasobów umieścić jedną kosteczkę.
- flota, która w swoim składzie posiada przynajmniej jeden żeton przechwyconych okrętów w momencie rozpoczęcia przemieszczania posiada 2 Punkty Ruchu (zamiast 3).
- gracz może przed poruszeniem floty, w której znajdują się przechwycone okręty, zatopić dowolną ilość swoich przechwyconych okrętów (może zatopić wszystkie), aby to zrobić odrzuca bez żadnego efektu dowolną ilość tych żetonów z gry.
> Transportowane przez flotę jednostki kawalerii nie mogą brać udziału w walce na morzu, ale nadal mogą być atakowane (przyjmować trafienia) przez przeciwnika.
Sytuacja po rzutach walki poniżej:
Obrazek

2.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę ponownie zdobywa gracz Związku Hellenów. Sytuacja na początku drugiej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

2.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

2.3 Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.1 Obaj gracze decydują się kontynuować bitwę. Inicjatywę przejmuje gracz Imperium Perskiego. Sytuacja na początku trzeciej rundy bitwy poniżej:
Obrazek

3.2 Sytuacja po aktywacji jednostek do walki poniżej:
Obrazek

3.3 Ateńskiej flocie udaje się przechwycić okręty floty Egipcjan. Sytuacja po wykonanych rzutach walki przez obu graczy:
Obrazek

3.4 Gracz Imperium Perskiego postanawia wykonać odwrót z bitwy. Gracz Aten wykonuje Pościg, w wyniku którego rozbija jednostkę floty Aeolii zdobywając 1 Punkt Chwały. Sytuacja po wykonanym pościgu poniżej:
Obrazek

W wyniku stoczonej bitwy flota Imperium Perskiego wycofuje się do Zatoki Termajskiej. Gracz Aten zdobywa 2 Punkty Prestiżu za zwycięską bitwę, a Związek Hellenów 1 Punkt Chwały. Każdy 5-ty Punkt Chwały daje 1x Wola Walki, którą można zwiększyć swoją Wolę Walki albo obniżyć Wolę Walki przeciwnika. Spadek do zera Woli Walki jednej ze stron konfliktu to jej automatyczna przegrana. Spadek Woli Walki Imperium Perskiego do 1 (Niskiej) odpala pewien efekt dla Imperium Perskiego. Sytuacja strategiczna po wygranej bitwie poniżej:
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 453
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 146 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

Bitwa wygląda fajnie, widzę progres w stosunku do poprzednich wersji systemu.

Czy dobrze liczę, że bitwa była wręcz gargantuicznych rozmiarów (większa niż Eknomos i zatoka Leyte):
zaangażowane siły to około 300 okrętów Helleńskich przeciw około 1000 okrętom Perskim,
zaś całodniowe zmagania zakończyły się bez strat (poza zdobyciem przez Ateńczyków około 30-tu okrętów Perskich)?

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: wtorek, 12 października 2021, 13:11 Bitwa wygląda fajnie, widzę progres w stosunku do poprzednich wersji systemu.

Czy dobrze liczę, że bitwa była wręcz gargantuicznych rozmiarów (większa niż Eknomos i zatoka Leyte):
zaangażowane siły to około 300 okrętów Helleńskich przeciw około 1000 okrętom Perskim,
zaś całodniowe zmagania zakończyły się bez strat (poza zdobyciem przez Ateńczyków około 30-tu okrętów Perskich)?

pozdr,
farm
Tak, można powiedzieć, że była to gargantuicznych rozmiarów bitwa :) .

Jak widać w bitwie było po obu stronach dużo nieudanych prób abordaży czy walki dystansowej, a mało udanych ataków taranujących bezpośrednio okręty przeciwnika ("elitarna" flota Fenicjan to już w ogóle się popisała, równie dobrze mogło jej nie być :D ).

Bitwa potoczyła się tak jak się potoczyła, a z pewnością mogła być bardziej krwawa. Ponieważ taka bitwa to spory poziom abstrakcji tak więc to co się w tej bitwie mogło wydarzyć, że zakończyła się tylko przechwyceniem i jedną rozbitą jednostką floty przeciwnika to już wyobraźnia graczy musi dopowiedzieć ;) (może nieprzychylne warunki pogodowe, ogromna masa okrętów uniemożliwiająca skuteczne manewrowanie i taranowanie stąd też tyle walki dystansowej czy prób abordażu itd. itp.).

Czas pokaże jak następne bitwy się potoczą :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza część swojej armii pod dowództwem Króla Kserksesa z regionu Therma i wkracza do krainy Thessalia, zmierzając na południe w kierunku Thermopylae.
1.5.2 Gracz Aten zmobilizował wojska w Athenae oraz w Anaktorium.
1.5.3 Gracz Sparty zmobilizował wojska w Sparcie oraz w Korinthus.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego wysłał swoich Dyplomatów do miast: Larisae, Pharsalus, Pherae, Karystus, Lesbos oraz Halikarnassus.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokładach zmobilizowaną akcję wcześniej jednostką hoplitów Akarnanii z regionu Anaktorium do Zatoki Kiparysyjskiej.
1.5.3 Gracz Sparty chciał przemieścić armię ze Sparty do Tegei, jednak plany te musi odłożyć na później z powodu zagranej przez przeciwnika Karty Wydarzenia "Święto Karneia".
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza pozostałą część swojej armii pod dowództwem Tigranesa z regionu Therma i wkracza do krainy Thessalia, zmierzając w kierunku zachodnim.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokładach jednostką hoplitów Akarnanii z Zatoki Kiparysyjskiej do Zatoki Falerońskiej.
1.5.3 Gracz Sparty po zakończonym Święcie Karneia wyrusza w końcu armią pod dowództwem Pauzaniasza ze Sparty do Tegei.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrywa Kartę Wydarzenia "Perskie Złoto", dzięki której udaje mu się wywołać bunt Helotów w mieście Messene, co pociągnęło za sobą następujące implikacje:
- miasto Messene przechodzi pod jego kontrolę za co zdobywa 2 Punkty Prestiżu.
- kraina Messenia przechodzi pod jego kontrolę (gracz sprawuje kontrolę nad krainą dopóki łączna wartość punktowa miast tej krainy, kontrolowanych przez tego gracza to ponad 50%, w tym przypadku 2 z 3).
- w wyniku udanego buntu nastawienie krainy Messenia do Imperium Perskiego zmienia się o 1 w kierunku Przyjaznym (co w pewien ograniczony sposób próbuje oddać rozprzestrzeniające się buntownicze nastroje w całej krainie, w tym przypadku zapoczątkowane przez pierwsze zbuntowane miasto).
1.5.2 Gracz Aten kontynuuje ruch flotą Akarnanii wraz z transportowaną na jej pokłądach jednostką hoplitów Akarnanii z Zatoki Falerońskiej do Zatoki Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty zawraca swoją armię z Tegei w kierunku Messene, aby zdławić tamtejszy bunt Helotów.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 453
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 146 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

HoLi pisze: wtorek, 12 października 2021, 15:33 Bitwa potoczyła się tak jak się potoczyła, a z pewnością mogła być bardziej krwawa. Ponieważ taka bitwa to spory poziom abstrakcji tak więc to co się w tej bitwie mogło wydarzyć, że zakończyła się tylko przechwyceniem i jedną rozbitą jednostką floty przeciwnika to już wyobraźnia graczy musi dopowiedzieć ;) (może nieprzychylne warunki pogodowe, ogromna masa okrętów uniemożliwiająca skuteczne manewrowanie i taranowanie stąd też tyle walki dystansowej czy prób abordażu itd. itp.).
Ogólnie zgoda, bo oczywiście zakres możliwych przebiegów starcia jest ogromny i można ze wszystkimi możliwościami rozprawić się tak jak powyżej.
Osobiście wolałbym jednak (i tak to robiłem u siebie), aby brak skutków bitwy był związany z faktycznym brakiem bitwy (jedna ze stron jej uniknęła, czy też ktoś zagrał kartę "Mgła" czy inne "Zagubienie", "Pomylone rozkazy" etc) - krotko mówiąc, nie walczę = nie mam strat.
A tu wygląda na to, że Gracze przez 10 minut rozstawiają bloczki, rzucają kośćmi, zgrywają karty (jak rozumiem, cenne dobro) by na końcu się okazało, że bitwy jednak, tak jakby, nie było.
W grze o dużym stopniu abstrakcji ok, ale grze o takiej liczbie szczegółów (osobne wyniki dla ostrzału, taranowania, walki wręcz, rozbić...) tworzy to dysonans.

HoLi pisze: wtorek, 12 października 2021, 15:33 Jak widać w bitwie było po obu stronach dużo nieudanych prób abordaży czy walki dystansowej, a mało udanych ataków taranujących bezpośrednio okręty przeciwnika ("elitarna" flota Fenicjan to już w ogóle się popisała, równie dobrze mogło jej nie być :D ).
Ostrzał ulokowany "w cel", a mimo to nieskuteczny jeszcze jakoś rozumiem. Ale udane (udany rzut kości), ale nieskuteczne taranowanie? Jak mam to sobie wytłumaczyć? Taran ześlizgnął się po pancerzu?

***

Myślę, że bitwy bardzo zyskałyby na dramaturgii i znaczeniu, gdybyś przyjął założenie jakie przyjąłem w "Hydrze", tj.:
- tylko trafienia rozbiciowe wpływały ujemnie na szyk wojakow (tj, powodoują dołożenie kosteczki zmieszania),
- trafienia w siłę żywą powodują utratę siły żywej, kropka.

Spróbuj przepracować te same bitwy, które widać powyżej, uwzględniając takie podejście - możesz być zadowolony z efektu :).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: środa, 13 października 2021, 08:25
HoLi pisze: wtorek, 12 października 2021, 15:33 Jak widać w bitwie było po obu stronach dużo nieudanych prób abordaży czy walki dystansowej, a mało udanych ataków taranujących bezpośrednio okręty przeciwnika ("elitarna" flota Fenicjan to już w ogóle się popisała, równie dobrze mogło jej nie być :D ).
Ostrzał ulokowany "w cel", a mimo to nieskuteczny jeszcze jakoś rozumiem. Ale udane (udany rzut kości), ale nieskuteczne taranowanie? Jak mam to sobie wytłumaczyć? Taran ześlizgnął się po pancerzu?
Tutaj źle się wyraziłem, bo chodziło mi o to, że w bitwie było po obu stronach dużo udanych rzutów kośćmi walki dającymi wynik abordażu/walki dystansowej (gdzie z kolei wyniki rzutów na abordaż/walkę dystansową też zdarzały się nieudane), a było mało udanych rzutów kośćmi walki dającymi wynik taranowania (a te są najbardziej dewastujące).

Myślę, że bitwy bardzo zyskałyby na dramaturgii i znaczeniu, gdybyś przyjął założenie jakie przyjąłem w "Hydrze", tj.:
- tylko trafienia rozbiciowe wpływały ujemnie na szyk wojakow (tj, powodoują dołożenie kosteczki zmieszania),
- trafienia w siłę żywą powodują utratę siły żywej, kropka.

Spróbuj przepracować te same bitwy, które widać powyżej, uwzględniając takie podejście - możesz być zadowolony z efektu :).
Tutaj na razie pozostanę przy swojej mechanice, ale sprawdzę jak zadziała stary rozkład trafień na kościach walki morskiej i zobaczę jaki będzie efekt. Dla porównania:

> Obecny rozkład trafień na kościach walki morskiej (użyty chociażby w relacji z powyższej bitwy na Morzu Magnezji):
Obrazek

> Stary rozkład trafień na kościach walki morskiej (wtedy wydawał mi się zbyt krwawy, ale w sumie mechanika toczenia bitew też uległa modyfikacjom i teraz może się sprawdzić):
Obrazek

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony środa, 13 października 2021, 13:47 przez HoLi, łącznie zmieniany 1 raz.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

1.5 Ciąg dalszy akcji wykonywanych przez graczy:
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zmobilizował wojska w Messenii.
1.5.2 Gracz Aten przemieszcza flotę Euboei z Zatoki Eubejskiej, którą wzmacnia flotę Związkową na Morzu Magnezji.
1.5.3 Gracz Sparty wkracza do Messene, gdzie Messeńscy Lekkozbrojni wycofują sie do miasta, które zostaje oblężone przez armię Pauzaniasza.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego przemieszcza armię na czele z Królem Kserksesem wgłąb Thessalii zbiżając się coraz bardziej do wąwozu Thermopylae bronionego przez Króla Sparty Leonidasa i jego armię.
1.5.2 Gracz Aten wzmacnia obronę Thermopylae jednostką floty Akarnanii oraz transportowaną przez nią jednostką hoplitów Akarnanii.
1.5.3 Gracz Sparty wykonuje akcję Zaopatrzenia i pozyskuje Kostki Zasobów do prowadzenia dalszych działań.
Obrazek

1.5.1 Gracz Imperium Perskiego zagrywa Kartę Wydarzenia "Kserkses, Król Królów !" dzięki czemu zwiększa Przyjazne nastawinie krainy Thessalii w stosunku do Imperium Perskiego z 1 do 2.
1.5.2 Gracz Aten po dostarczaniu posiłków do armii broniącej Themopylae odłącza od tej armii flotę Akarnanii, której wyznacza zadanie strzeżenia cieśnin w Zatoce Eubejskiej.
1.5.3 Gracz Sparty podjął się szturmu miasta Messene, który się powiódł pomimo zagranej przez przeciwnika Karty Przepowiedni Pytii, w wyniku czego zdobył 4 Punkty Prestiżu za zdobycie miasta szturmem oraz odzyskał kontrolę nad krainą Messnia.
1.5.1 Gracz Imperium Perskiego atakuje armię broniącą Thermopylae.
1.5.2 Gracz Aten atakuje flotę Imperium Perskiego w Zatoce Termajskiej.
1.5.3 Gracz Sparty dołącza do ataku na flotę przeciwnika.
Obrazek

Tak więc będą dwie bitwy do stoczenia :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 453
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 146 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: farmer »

A swoją drogą (zapomniałem wcześniej zapytać), opiszesz znaczenie pól lewym rogu planszy?
Od góry jest rok, pora roku i prawdopodobieństwo wystąpienia sztormu. A dalej? :)
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
HoLi
Adjudant
Posty: 236
Rejestracja: sobota, 17 października 2015, 22:08
Has thanked: 5 times
Been thanked: 27 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

farmer pisze: środa, 13 października 2021, 14:36 A swoją drogą (zapomniałem wcześniej zapytać), opiszesz znaczenie pól lewym rogu planszy?
Od góry jest rok, pora roku i prawdopodobieństwo wystąpienia sztormu. A dalej? :)
Skutki wystąpienia sztormu:
Obrazek

U - oznacza uszkodzenie jednostki floty (stratę 1 Punktu Sprawności Bojowej).
Z - oznacza zatopienie jednostki floty.
A w zależności czy flota wpływa na morze przybrzeżne czy pełne morze rezultaty rzutu kością K6 mają inne szanse powodzenia. A sprawdza się wystąpienie sztormu podobnie jak w Hellenach, czyli kiedy flota przekracza tą pogrubioną granicę regionu morskiego albo zagrana zostanie taka Karta Wydarzenia.

Tabela, którą się używa podczas ustalania Strat Oblężeniowych:
Obrazek

> Oblężenie pełne:
- gracz oblega miasto bez portu.
- gracz oblega miasto z portem, a w oblegającej armii znajduje się flota tego gracza i/lub w regionie morskim sąsiadującym z tym portem znajduje się flota tego gracza.
> Oblężenie połowiczne czy inaczej Blokada:
- gracz oblega miasto z portem, a w oblegającej armii nie znajduje się flota tego gracza i/lub w regionie morskim sąsiadującym z tym portem nie znajduje się flota tego gracza.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”