Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

loker
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 1 time

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker » czwartek, 13 września 2018, 21:44

Korzystając z własnego wątku chciałbym zadać bardziej doświadczonym twórcom pytanie. Załóżmy, że jestem przeświadczony o genialności stworzonej przez siebie mechaniki i idę w zaparte w kierunku wydania gry. Załóżmy też, że odziedziczyłem spory spadek i mam fundusze na wydanie tejże. Oczywiście w pierwszym etapie należałoby zweryfikować pogląd o owej genialności i oddać grę w ręce profesjonalnych testerów. Mimo wszystko prawdopodobieństwo tego, że gra jest wtórna, nudna i pełna logicznych dziur jest jednak dużo większe. I stąd moje pytanie, ile się takim testerom płaci, jaką formę (elektroniczną, papierową) gry należy im dostarczyć, czego oczekiwać i w jakim czasie itp.?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35177
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen » czwartek, 13 września 2018, 22:20

Najlepiej polegać na opiniach doświadczonych ludzi, których się zna i do których ma się zaufanie. Jeśli są to znajomi to najczęściej nic nie trzeba płacić. To zależy oczywiście także od tego na ile komercyjny (dochodowy) jest projekt. Dobrze też jeśli autor sam potrafi w jakiejś mierze ocenić wtórność pewnych rozwiązań czy też ich wartość w stosunku do innych - do tego potrzebna jest znajomość innych gier i pewne ogólne rozeznanie. Dzięki temu powstają lepsze gry. Kolejna sprawa - ocena tego czy tester jest profesjonalny nie jest taka łatwa. Zresztą trudno oddzielić pod pewnymi względami tych "profesjonalnych" od "nieprofesjonalnych". Co do dostarczania gry - nie wiem jakie są zwyczaje gdzie indziej. Jeśli się komuś płaci, zapewne wtedy można oczekiwać, że sam sobie wydrukuje pewne rzeczy, w przeciwnym razie wydruki robi autor - ale generalnie wydaje mi się to sprawą wtórną. Czego oczekiwać i po jakim czasie - bardzo wiele zależy. Generalnie gra, takie jest moje zdanie, jest grą autora i w moim odczuciu np. w ocenie takich kwestii jak wartość określonych rozwiązań czy wtórność mechaniki, testerzy nie zastąpią autora, a przynajmniej nie powinni.

Niewątpliwie mogę natomiast jedną prostą rzecz polecić: warto zagrać w swoją grę z jakimś graczem. Im lepszy to gracz, im bardziej doświadczony, ale zarazem otwarty - tym lepiej. To zupełnie inna sytuacja niż granie z samym sobą czy samo analizowanie gry. Tak samo wrażenia co do gier graczy, którzy grają tylko sami z sobą na ogół są inne niż tych, którzy grają z żywym przeciwnikiem, który "myśli po swojemu". Wychodzi wtedy bardzo wiele rzeczy, których nie widać w grach z samym sobą.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
loker
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 1 time

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker » piątek, 14 września 2018, 21:09

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.
loker
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 10 września 2013, 08:53
Been thanked: 1 time

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: loker » piątek, 2 sierpnia 2019, 17:15

Zarzekałem się, że jak do maja wszystkiego nie skończę to zamykam projekt, ale ponieważ znalazłem trochę czasu w wakacje na testowanie i pisanie instrukcji kontynuuję wiekopomne dzieło. Głównie dla podtrzymania własnego entuzjazmu zamieszczam dwa zdjęcia z testów, podczas których 1 i 6 batalion usiłują zdobyć wzgórze Widmo.
https://zapodaj.net/052c3544d51cb.jpg.html
https://zapodaj.net/bef896bde1b41.jpg.html
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35177
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 23 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Prototyp "Monte Cassino. Atak polski"

Post autor: Raleen » sobota, 3 sierpnia 2019, 10:28

Fajnie, że temat posuwa się do przodu.

Plansza jak widzę nie jest duża, to powinno być dla wielu osób na plus, gdybyś chciał kiedyś wydać grę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Forum autorów”