OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Heiken
Enfant de troupe
Posty: 1
Rejestracja: piątek, 27 lipca 2018, 09:25

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Heiken »

Witam :),
Jestem doświadczonym planszówkowiczem, z setką tytułów w szafie i nadszedł czas aby zakupić jakieś solidne wojenne gry do kolekcji (mam Zimną Wojnę i Wojnę o Pierścień ale czy to gry wojenne?). Szukam 2 tytułów od 2 (może być i wariant solo) (gram w składach 2, 4, 5, 6), w miarę prostego w ogólnych zasadach (planszówkowo grupa jest doświadczona więc tu bez przesady), gra może być w pl lub w prostym angielskim albo z tłumaczeniem kart do wrzucenia w koszulki (nie tyczy się instrukcji bo ją ogarnę ja czy to w eng czy w pl i wyjaśniam reszcie). Tematyka w sumie dowolna. Jak sprawdzałem bgg to spodobały mi się Unconditional Surrender i Here I Stand, ale to są kobyły. Więc nurtuje mnie pytanie czy nie ma gier, które wypadłyby tu lepiej, takich od których by moi współgracze się nie odbili? Są jakieś oczywiste planszówki wojenne na start?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Witaj,

Zimna wojna jest z pogranicza gier wojennych i euro, stąd też pewnie jej popularność. Co do Wojny o Pierścień, to zależy którą masz na myśli. Pewnie tę nowszą (bo kiedyś jeszcze Encore też wydał taki tytuł). Chwalona jest ostatnio gra "Semper Fidelis":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Nie powiedziałbym, że są to typowe gry wojenne, ale na wejście na pewno dobre, zwłaszcza dla ekipy eurogrowej.
Z gier heksowych dobre na wejście może "A Victory Lost":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
A także jego kuzyn "A Victory Denied":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
To też jest fajna gra, gdybyś ją dostał:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119 (oparte na znanym filmie "Helikopter w ogniu")
Poza tym "Hannibal: Rome vs Carthage" (zarówno starsza wersja Valley Games, jak i nowsza Phalanxa):
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=42&t=649
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
To są wszystko gry na dwie osoby.

Z wieloosobówek poleciłbym Ci "Successors", ale z punktu widzenia eurograczy wadą może być dość silny miejscami element losowy, co wiem, że bywa często źle odbierane. Tutaj jest recenzja polskiego wydania:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Tu jest do ściągnięcia polska wersja zasad (to jest II edycja, obecnie w sprzedaży jest III edycja w wersji angielskiej, trochę zmieniona i lepsza wizualnie):
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... itstart=75
Co do HIS i innych podobnych gier (np. "Virgin Queen", "The Napoleonic Wars") wydają się trudne, bo rozbudowane, ale jeśli masz taki system, że tłumaczysz współgraczom zasady i oni na podstawie tego grają, to trudność będzie głównie na początku dla Ciebie przeczytania tego i potem czuwania nad rozgrywką, żeby wszystko (głównie bardziej szczegółowe sprawy) szło poprawnie. Graczom, wbrew pozorom, łatwo jest wejść w tą grę. Zasady po części napisane są tak, że powtarzają pewne rzeczy, więc faktycznie objętościowo jest to mniej niż wygląda.
W przypadku wieloosobówek nie ma tłumaczeń zasad, co najwyżej niekiedy są tłumaczenia kart. Np. u nas jest tłumaczenie kart do "The Napoleonic Wars":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
czy do "Kutuzova" (kolejna gra z tej serii):
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Jeszcze jeden prosty system na początek, całkowicie przetłumaczony to "Na ostrze miecza!" z francuskiego magazynu "Vae Victis". Tutaj są do ściągnięcia przetłumaczone zasady:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
a tutaj tabele:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Mam nadzieję, że chociaż trochę pomogłem. Gdybyś miał jakieś pytania - pisz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
dakorps
Appointé
Posty: 41
Rejestracja: wtorek, 11 czerwca 2019, 20:49
Lokalizacja: Ryn na Mazurach
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: dakorps »

Szukam gry DAK2 wydawnictwa Muli-Man Publishing. Jeżeli dla kogoś jest za duża, albo zbyt skomplikowana, albo nietrafiony prezent z dawnych lat ;) , albo się kurzy gdzieś tam w szafie, albo pod łóżkiem, to zapraszam.

Alternatywnie - Enemy at the Gates tego samego wydawnictwa.
Alternatywnie-alternatywnie - inna gra z MMP, ale koniecznie w systemie Operational Combat Series (OCS).
Powód? Mam ogromną chęć przetestować w regularnej grze mechanikę zaopatrzenia.

Gry wojenne ogarniam z przerwami już ćwierć wieku, ale głównie Dragon/TiS (+ mam za sobą milion koniecznych w tym systemie korekt/zmian etc.), więc sami rozumiecie, że głód poznania czegoś nowego... jest :)

Tylko nie przysyłajcie linków do e-baya ;)
____________________________________
"Wenn man eine große Lüge erzählt und sie oft genug wiederholt, dann werden die Leute sie am Ende glauben." - Joseph Goebbels
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Ulysses »

Gry z serii OCS ma sklep Fort Gier - Smolensk: Barbarossa Derailed i Tunisia II

https://fortgier.pl/
dakorps
Appointé
Posty: 41
Rejestracja: wtorek, 11 czerwca 2019, 20:49
Lokalizacja: Ryn na Mazurach
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: dakorps »

Dzięki! Poczekam jeszcze trochę, może odezwie się jakiś posiadacz DAK 2
____________________________________
"Wenn man eine große Lüge erzählt und sie oft genug wiederholt, dann werden die Leute sie am Ende glauben." - Joseph Goebbels
Awatar użytkownika
Hiena
Sous-lieutenant
Posty: 471
Rejestracja: środa, 10 sierpnia 2016, 00:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 109 times
Been thanked: 78 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Hiena »

Od której gry lepiej zacząć Deluxe Great Battles of Alexander, SPQR, Caesar: The Civil Wars czy Caesar: Conquest of Gaul?
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Silver »

Tyle się w SPQRa nagrałem gdzie Rzymianie mieli tak różnorodnych przeciwników na wielu mapach terenu.
Jednak po pewnym czasie stwierdziłem, że zasady aktywacji lepsze są w starszej wersji tej serii czyli Civil Wars.
Awatar użytkownika
bigbadsheep
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: środa, 16 listopada 2022, 21:16
Has thanked: 2 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: bigbadsheep »

Siema, mam zagwozdkę, chciałbym bardziej na poważanie wejść w gry wojenne (moje wymagania nie są obowiązkowe, wystarczy że gra będzie część spełniać :P ).

a) Szukam gry gdzie jest typowa walka wojskami
- Po prostu dobra gra (przestrzegano mnie przed polskimi tworami, których potem nikt nie chce odkupić)
- Operational / Strategic Level
- Instrukcja miła (obrazki, przykłady, może kolor)
- Są może filmiki z zasadami / rozgrywką na YT
- Gra aby nie okazała się niebotycznie trudna / skomplikowana
- Realia czasowe - 2WW (głównie) może 1WW i coś po 2WW
- Raczej hexówka, wolałbym uniknąć miliona oddziałów (im mniej żetonów/bloczków) tym lepiej
- Wystarczy duży stół do gry (taki obiadowy) czasem na bgg widzę gry na cały pokój
- Nie taka duża liczba kart? Bardziej aby mechanika bazowała na samych jednostkach a nie na akcjach z karty. Brak kart też były spoko
- Mniejsza niż większa losowość

o tych myślałem i widzę, że są do kupienia, ile realnie są warte te gry (ich ceny są adekwatne do zawartości?)
- Salerno-43 - 185 zł
- Barbarossa Army Group Center 2nd. Edition - 380 zł
- Enemy Action: Kharkov - 590 zł (niby karty tu się super sprawdzają i nie ma down time'u 30 minutowego)
- Normandy '44 (tu chyba jest ogromna mapa jak wdziałem po zdjęciach na BGG) - 267 zł
- The Dark Summer - 300 zł
- The Fall of the Third Reich - 400 zł

Jakieś inne gry polecanie do zakupu? Na co polować jako używa, w jakich cenach?

b) Gra wojenna z ekonomią +/ polityką raczej już pozom strategiczny
to samo co wyżej poza: Nie taka duża liczba kart? Bardziej aby mechanika bazowała na samych jednostkach - tu chyba muszą być w końcu jakieś karty
- fajnie jakby strony były asymetryczne (nie tylko graficznie :-) )
- jakiś rozwój różnorodność jednostek? Aby np. niemiaszki miały ogólnie lepsze czołgi

o tych myślałem i widzę, że jest do kupienia, ile realnie są warte te gry (ich ceny są adekwatne do zawartości?)
- Empire of the Sun - 345 zł
- Triumph and Tragedy - 467 zł
- Conquest & Consequence - 500 zł
- A World at War - 500 zł

Jakieś inne gry polecanie do zakupu? Na co polować jako używa, w jakich cenach?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Co do pierwszej kategorii, myślę, że dobrym wyborem będzie jedna z gier Marka Simonitcha. Wspomniałeś o Salerno '43 jako jednym z Twoich typów. Nie wiem czy to nie jest najlepsza opcja, ze względu na to, że:
- gra jest stosunkowo nieduża, ale znowu nie taka całkiem mała (można pograć)
- ma dobry stosunek jakości do ceny (generalnie GMT na tle innych zagranicznych wydawnictw jest jednym z tańszych)
- ta gra jest częścią całej rodziny gier, można powiedzieć quasi-systemu, tak że jak nauczysz się jej zasad, to masz kilka kolejnych gier tego samego autora, które mają jeśli nie identyczne, to bardzo zbliżone zasady, więc nie będziesz się musiał za każdym razem uczyć zasad od początku
- sam system jest popularny
- raczej nie powinieneś mieć problemu z jej sprzedaniem w przyszłości
można pewnie wskazać jeszcze inne zalety. Tutaj wątek o grze i relacja z rozgrywki:
viewtopic.php?f=40&t=20215

Grą z tej rodziny jest także wspomniana przez Ciebie Normandy '44, która jednak jest dłuższa, bardziej rozbudowana i walki nie są tak dynamiczne, jak to w Normandii, tzn. może być różnie, to zależy jak potoczy się rozgrywka. Tutaj obszerna relacja z naszej rozgrywki w tę grę:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121

Na pewno wartym polecenia tytułem z tej rodziny są też Ardennes '44. Mogą być dobre na początek. Są bardziej zaawansowane niż Salerno '43 tak pod względem zasad, jak i ilości wojsk, satysfakcja z gry myślę, że większa. Kto wie czy nie najlepszy tytuł w serii. Pod względem rozmiarów średniak. Tutaj jest wątek o grze, gdzie swego czasu pojawiały się relacje z rozgrywek i sporo dyskusji:
viewtopic.php?f=40&t=1696&start=15

Jedną z dość niedawno wydanych gier, także z tej serii, jest Stalingrad '42. Pod względem rozmiarów to gra z tych większych, objętościowo większa od Normandy '44. Rozgrywka jest ciekawa i dynamiczna. Gra z pewnością warta polecenia. Tutaj obszerna relacja z naszej rozgrywki w tę grę:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121

Kolejny duży tytuł z tej serii, porównywalny ze Stalingradem '42, i co najmniej równie znakomity, uchodzący w opinii niektórych za najlepszy, to Ukraine '43. Bardzo ciekawa i dynamiczna rozgrywka. Także gra warta polecenia, aczkolwiek obecnie może być trudna do dostania. Tutaj obszerna relacja z naszej rozgrywki w tę grę:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121

Jeszcze jeden tytuł należący do tej rodziny gier to Holland '44. Pod względem rozmiarów średniaczek. Skala jednostek zbliżona do Ardennes '44. Chyba najlepsza gra o operacji "Market-Garden" w wydaniu żetonowym. Niektórzy bardzo lubią, ale zarazem gra pokazuje pewne ograniczenia jeśli chodzi o możliwości oddania tej operacji na planszy heksowej. Tym niemniej również mogę ją polecić. Tutaj obszerna relacja z naszej rozgrywki:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121

Z tej serii wyszła jeszcze France '40, w którą nie miałem przyjemności zagrać, ale ogólnie jest chwalona i uznawana za jedną z lepszych. Pod względem rozmiarów raczej mała i niezbyt rozbudowana, więc mogłaby być dobra na początek. Nie wiem jak z dostępnością (miała być reedycja). To samo dotyczy Caucassus Campaign, w którą akurat swego czasu grałem i wrażenia mam pozytywne, natomiast teraz może być trudno dostępna. Jeśli chcesz sobie wyrobić o nich zdanie, poszukaj wątków im poświęconych na forum w dziale II wojna światowa.

Czyli jeśli chodzi o gry Marka Simonitcha masz (przynajmniej teoretycznie - bo niektóre mogą być trudno dostępne) do wyboru:
- Salerno '43
- Normandy '44
- Ardennes '44
- Stalingrad '42
- Ukraine '43
- Holland '44
- France '40
- Caucassus Campaign
Wszystko to gry GMT Games, a więc dobra cena (jak na gry zagraniczne) i dobry stosunek jakości do ceny.

Myślę, że grą w pewnym sensie o zbliżonych parametrach do powyższych jest wymieniona przez Ciebie The Dark Summer, z tym, że to jest produkcja Teda Raicera, który uchodzi za bardziej szczegółowego, i tematyką są walki w Normandii, które same w sobie nie są zbyt dynamiczne, co nie znaczy, że nie mają swego uroku.

Gra Enemy Action: Kharkov jako kolejna w systemie gier z serii "Enemy Action" uchodzi za dobrą, jak i cały ten system. Myślę, że może to być dobry wybór, chociaż ona chyba nie jest klasyczna jeśli chodzi o ten gatunek gier, więc o tyle Simonitch na początek będzie lepszy. Co do poziomu trudności, wydaje mi się, że jest bardziej wymagająca. Stosunek ceny do jakości jako że to wydawnictwo Compass Games, także wypada mniej korzystnie. Generalnie Compass Games jest jednym z droższych wydawnictw, na tle innych. Ale gra, ze względu na innowacyjność systemu, może być tego warta.

O Barbarossa Army Group Center 2nd Edition nie wypowiem się, bo nie miałem przyjemności grać, podobnie o The Fall of the Third Reich. Może ktoś z kolegów mnie wyręczy. Opierając się na opinii jednego z naszych kolegów, który miał tę pierwszą grę, mogę powiedzieć, że uchodzi ona za dobrą, tylko pod względem wielkości może na początek przytłaczać. Co do tej drugiej, osobiście raczej nie polecam tego typu tytułów, gdzie rozgrywa się całą wojnę na mapie heksowej, siłą rzeczy dość uproszczonej w tej skali i wydaje mi się, że na wejście nie jest to dobra opcja, ale kto co lubi.

Z rzeczy, które mogę jeszcze zaproponować na początek:

- Red Winter (wyd. GMT Games)
- Operation Dauntless (wyd. GMT Games)
- A Victory Lost (wyd. MMP)
- A Victory Denied (wyd. MMP)

Z powyższych czterech świetne na wejście, ale nie tylko, są zwłaszcza Red Winter i A Victory Lost. Jest u nas o nich trochę dyskusji i różnych materiałów, w tym recenzje.

Wszystko co powyżej to była II wojna światowa, natomiast jeśli chodzi o współczesność, polecam grę A Day of Heroes wyd. Lock 'n Load. Mała skala taktyczna, walki w Mogadiszu, znane z filmu "Helikopter w ogniu". Na portalu są liczne relacje z rozgrywek:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... itstart=75
Jest także moja recenzja sprzed paru lat:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Z rzeczy, które bym Ci jeszcze polecił, jeśli dostaniesz (tutaj wchodzi w grę tylko rynek wtórny), warto zainteresować się grą "Orzeł i Gwiazda" wyd. Leonardo, poświęconą wojnie polsko-bolszewickiej. Początkowe wersje miały drobne problemy edytorskie, natomiast sama gra jest świetna. W przeciwieństwie do wszystkich powyższych opiera się ona na bloczkach, wykorzystuje też karty. Na rynku wtórnym nie kosztowała zwykle aż tak dużo, zwłaszcza w porównaniu z nowymi tytułami zagranicznymi, natomiast jeśli na nią trafisz, moim zdaniem starsza polska wersja jest lepsza od późniejszej amerykańskiej, gdzie dokonano uproszczeń pewnych rzeczy. Tutaj wątek o grze, gdzie znajdziesz sporo krótkich relacji z rozgrywek (są również na portalu):
viewtopic.php?f=37&t=5754&start=1110

Jeszcze inna, trochę nietypowa propozycja, choć nie wiem czy dobra na początek (gra znakomita, jednak obecnie trudna do dostania), to Downtown: Air War over Hanoi. Gra o wojnie w Wietnamie, a dokładniej o działaniach lotniczych. Tutaj jedna z relacji z rozgrywek:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Na portalu, a także w wątku gry na forum jest ich więcej.

Teraz druga kategoria czyli gry w skali strategicznej.

Tutaj przyznam, że nie siedzę w tak dobrze w temacie, bo jeśli chodzi o II wojnę światową i późniejsze czasy, mniej grywam w tej skali, ale z tych tytułów, które wymieniłeś, na pewno Empire of the Sun to klasyka gatunku i jeśli interesujesz się II wojną światową, zwłaszcza wojną na Pacyfiku, to jest to tytuł obowiązkowy. To jest jedna z tych gier, które zdefiniowały gatunek card driven games. Z tego co widzę cena na tle innych bardzo przystępna. Decydujący dla ceny, ponownie, jest wydawca, w tym przypadku GMT Games, i jego polityka. Cena najniższa w porównaniu z innymi, natomiast sama gra kto wie czy nie najlepsza. Recenzja gry na portalu:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Triumph & Tragedy charakteryzuje się tym, że jest stosunkowo prosta jak na gry wojenne, występuje w niej także coś na kształt rozwoju technologicznego i elementy ekonomii, więc z tych powodów myślę, że będzie dobra dla Ciebie. Widziałem ją kilkukrotnie w akcji i gracze zawsze chwalili ją sobie. Tylko z tego co się orientuję to jest dobry tytuł na większą liczbę graczy. Gra strategiczna w skali całego świata, z kartami. Biorąc pod uwagę, że zawiera bloczki, karty i żetony, z uwagi na zróżnicowane komponenty cena jest wyższa niż wspomnianego Empire of the Sun, ale po części to jest właśnie tym spowodowane. Jeśli chodzi o wydawcę, także mamy GMT Games, które raczej nie winduje cen.

Conquest & Consequence nie znam, ale z tego co widzę jest to kontynuacja Triumph & Tragedy tylko ograniczona do Azji i Pacyfiku. Jak zagrasz w Triumph & Tragedy to będziesz wiedział czy odpowiada Ci tego typu gra. Ze względu na skalę wydaje mi się, że może być ciekawsza, ale to moje podejście. Generalnie jeśli chodzi o takie gry, gdzie rozstrzyga się całe operacje albo wojny jednym rzutem kostką... cóż, są różne gusta. Natomiast z sequelami i nowymi grami oraz ich testowaniem różnie bywa w ostatnich latach i czasami trafiają się kompletne gnioty, zwłaszcza gdy są to kontynuacje wydanych wcześniej tytułów, stąd na Twoim miejscu rozejrzałbym się szeroko jakie są opinie - jeśli oczywiście zdecydujesz się na ten tytuł.

A World at War to w pewnym sensie kontynuacja klasyki gatunku. Swego czasu pamiętam, że zachwalono Advanced Third Reich, której ta gra jest kontynuatorką. Z tym, że tamten tytuł ma długą brodę, więc tutaj także raczej dominować będzie starsze podejście do robienia gier. Z drugiej strony autorzy renomowani i tytuł opracowany po wielu latach doświadczeń z kolejnymi grami w tej skali o II wojnie św. Jako że ma to być gra na wejście, minusem może być dla Ciebie to, że jest dość duża. Chyba na początek nie jest to najlepszy wybór. Jak już trochę wejdziesz w temat, wtedy prędzej.

Z innych rzeczy, które warto polecić, myślę, że możesz spróbować gry Fire in the Sky wyd. Phalanx. W sieci przewija się trochę krytyki m.in. dotyczącej żetonów, ale pewne problemy są moim zdaniem wyolbrzymiane. Grę pierwotnie wydało wydawnictwo Multi-Man Publishing, wersja Phalanxów to reedycja.

Jeśli chodzi o różne kryteria i to czym się kierować.
bigbadsheep pisze: niedziela, 27 listopada 2022, 20:18- Po prostu dobra gra (przestrzegano mnie przed polskimi tworami, których potem nikt nie chce odkupić)
- Operational / Strategic Level
- Instrukcja miła (obrazki, przykłady, może kolor)
- Są może filmiki z zasadami / rozgrywką na YT
- Gra aby nie okazała się niebotycznie trudna / skomplikowana
- Realia czasowe - 2WW (głównie) może 1WW i coś po 2WW
- Raczej hexówka, wolałbym uniknąć miliona oddziałów (im mniej żetonów/bloczków) tym lepiej
- Wystarczy duży stół do gry (taki obiadowy) czasem na bgg widzę gry na cały pokój
- Nie taka duża liczba kart? Bardziej aby mechanika bazowała na samych jednostkach a nie na akcjach z karty. Brak kart też były spoko
- Mniejsza niż większa losowość
- Kolorowa instrukcja może na początek się przydaje, ale nie sugerowałbym się tym, zwłaszcza jeśli będziesz sięgał po starsze gry, bo wtedy instrukcje nigdy nie były kolorowe, ze względu na ograniczenia techniczne.
- Filmiki z zasadami przedstawiają często różną jakość i niekiedy mają charakter promocyjny, to samo niestety dotyczy czasami recenzji
- Co do realiów czasowych, musisz się przyzwyczaić, że gry wojenne na ogół zabierają trochę więcej czasu niż euro i im pokrewne, taki jest standard, czasami jest to dużo więcej
- W grach heksowych prawie nigdy nie ma kart
- Jeśli chodzi o trudność gry, to że czegoś na początku nie będziesz rozumiał nie jest niczym nadzwyczajnym, tak samo nie staraj się wszystkiego dokładnie zapamiętać i nauczyć się przed rozgrywką, ze swojego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że zaawansowani gracze też często różnych rzeczy nie pamiętają grając - jest to normalne. Jako że gry wojenne w większości nie są abstrakcyjne, ścisła znajomość zasad nie jest konieczna i nieraz można sobie radzić, jak to się mówi "na logikę.

I ostatnia rzecz, co do polskich gier, jako że sam jestem ich autorem i z racji zajmowania się grami dłuższy czas myślę, że mam dość dobre rozeznanie w pewnych sprawach, wiem jak powierzchowne i stereotypowe są tego typu opinie, jak ta cytowana wyżej. Niestety tutaj krecią robotę robi nam TiS (czyli wydawnictwo Taktyka i Strategia), który wrzuca na rynek tanie, nieprzetestowane i mocno niedopracowane gry, w dodatku oparte na tych samych od wielu lat systemach (a więc zero innowacji). Jeśli chodzi o TiS, generalnie odradzam. Natomiast co do gier innych autorów, należy oceniać indywidualnie. Poza wspomnianym wcześniej "Orłem i Gwiazdą", z rzeczy, które ukazały się ostatnio, warto się moim zdaniem zainteresować grą "Bitwa nad Wkrą 1920 (wyd. Muzeum Wojsk Lądowych): viewtopic.php?f=37&t=18845 Cena 150 zł, a więc konkurencyjna wobec zagranicy, gdzie koszty przesyłki zza Oceanu, cła i podatki windują ceny. Autor jest na forum, więc jakby co z pewnością odpowie na ewentualne pytania co do gry.

Tyle ode mnie. Pewnie mógłbym Ci jeszcze polecić parę kolejnych tytułów. Być może inni polecą Ci jakieś inne. Możliwości jest wiele.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 844
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: dbj »

Myślę, że Raleen wyczerpał temat, chociaż każdy może polecić inną grę, właśnie tę, którą po prostu lubi, a że gier są tysiące, to propozycji też mogą być tysiące. Co warto wiedzieć?
Każdy z nas jest inny i dlatego każde polecenie, recenzja, relacja, mogą ostatecznie być mylące.
Nie ma idealnych filmików instruktażowych, nie ma perfekcyjnych gameplayów, dlatego zawsze trzeba zapoznać się z instrukcją.
Absolutnie nie chcę teraz namawiać do kupowania polskich tytułów - mimo, że zdarzają się wśród nich naprawdę dobre gry - ale nie demonizowałbym możliwości odsprzedaży tych gier, mają one swoją rzeszę fanów i odsprzedaż ich to tylko kwestia ceny.
Jeżeli trafiają się zachodnie tytuły w dobrej cenie, to jeżeli tylko tematycznie odpowiadają, to nie widzę ryzyka ich zakupu, bo generalnie te, które są w obiegu, nie tracą wartości.
Żeby grać, nie trzeba kupować gry. Są moduły, choćby na silniku Vassal, dzięki którym można zagrać praktycznie w każdą dobrą grę zdalnie, zostaje tylko kwestia znalezienia chętnego gracza. Grać można też  na różnych spotkaniach i konwentach, a tego w Polsce jest ostatnio dużo. A wyrabiając sobie samemu zdanie można potem śmiało gry kupować.
Jeżeli czegoś nie spróbujemy, nie będziemy wiedzieli czy nam się podoba - banał, ale może sprawdź "Absolute War! The Russian Front 1941-45"
https://boardgamegeek.com/boardgame/193 ... nt-1941-45
Jeśli chcesz grać solo, to koniecznie gry z rodziny Enemy Action. Jedna gra to tak naprawdę trzy: solo Niemcami, solo Aliantami i na dwie osoby.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
PLama80
Feldwebel
Posty: 196
Rejestracja: poniedziałek, 28 listopada 2022, 19:31
Lokalizacja: Festung Thorn
Has thanked: 84 times
Been thanked: 46 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: PLama80 »

Raleen pisze: poniedziałek, 28 listopada 2022, 09:54 Gra Enemy Action: Kharkov jako kolejna w systemie gier z serii "Enemy Action" uchodzi za dobrą, jak i cały ten system. Myślę, że może to być dobry wybór, chociaż ona chyba nie jest klasyczna jeśli chodzi o ten gatunek gier, więc o tyle Simonitch na początek będzie lepszy. Co do poziomu trudności, wydaje mi się, że jest bardziej wymagająca.
[...]
Niestety tutaj krecią robotę robi nam TiS (czyli wydawnictwo Taktyka i Strategia), który wrzuca na rynek tanie, nieprzetestowane i mocno niedopracowane gry, w dodatku oparte na tych samych od wielu lat systemach (a więc zero innowacji). Jeśli chodzi o TiS, generalnie odradzam.
Nie zgodzę się, że EAK w wersji dla 2-graczy jest trudniejsza niż np. Stalingrad'42 Simonitcha. Grałem w obydwie i byłem wręcz zdziwiony jak przyjemnie, płynnie i prosto gra się w Kharkov. Zasady tej gry są wbrew pozorom bardzo proste i bardzo logiczne. W Stalingradzie jest dużo więcej reguł szczegółowych i ciągle trzeba było coś sprawdzać z tego co pamiętam. Obydwie gry mają sporo smaczków, ale sposób ich zaimplementowania w EA jest dla mnie osobiście genialny. I to jest zasługa mechaniki opartej na kartach rozkazów właśnie, która dla mnie jest zaletą tego systemu, pozwalającą w prosty sposób wprowadzić do gry szereg ciekawych opcji.
Podzielając zdecydowaną większość zarzutów pod adresem gier TiSu podnoszonych w różnych wątkach tego forum, nie zgadzam się jednak z tak kategoryczną opinią na temat wszystkich gier tego wydawcy. To prawda, że instrukcje są źle zredagowane, zasady miejscami niejasne, mechanika wymagałby co najmniej odświeżenia, a gry nie przechodzą - co widać zazwyczaj już na etapie scenariusza - żadnego profesjonalnego ogrania i testów pozwalających na eliminację większości błędów, które potem trzeba sobie samemu rozwiązywać przy pomocy home rules. Jednak są też "białe konie" w tej stajni ;) Przykładem chwalona nawet na tym forum Zealand 1985, w którą przyjemnie można grać nawet w takiej wersji jaka jest. Po uwzględnieniu wielu doskonałych pomysłów na jej modyfikację opisywanych w podlinkowanym wątku, mogłaby się stać grą bardzo dobrą. Szkoda, że wydawca nie chce korzystać z gotowych rad czy rozwiązań do swoich produktów, które dosłownie ma na wyciągniecie ręki. Tak czy inaczej są tutaj gry bardziej i mniej udane, choć wszystkie skażone grzechem...mhm... nazwijmy to niechlujności.

Dorzucę też swoją propozycję, która dla początkujących jest na pewno dobrym wyborem. Königsberg '45 lub któraś z serii tego autora. Proste, ale nie prostackie gry opart na aktywacjach części jednostek (zamiast kart rozkazów jak w EAK lub aktywacji wszystkiego na raz jak w większości gier), które sprawiają, że żadna rozgrywka nie jest taka sama, a przesuwanie jednostek monotonne. Doskonale się gra w trybie solo. Cenowo przystępne, dostępne w polskiej dystrybucji. Za Królewcem przemawia dodatkowo fakt, że dorobił się świetnej polskiej instrukcji dostępnej w podlinkowanym wątku do gry :P
Ostatnio zmieniony czwartek, 19 stycznia 2023, 18:35 przez PLama80, łącznie zmieniany 1 raz.
Seneszal
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: czwartek, 12 stycznia 2023, 20:08
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Seneszal »

Po blisko 25 latach chcę wrócić do heksowych gier planszowych.
Poza moim ukochanym Rokiem 1920 (wyd. Encore) Jarosława Flisa grałem w kilka gier wyd. Dragon - Ardeny 1944, Grunwald 1410 i Mirage - Smoleńsk 1941, Budapeszt 1945, Napoleon 1796-1800.
Niestety po latach w piwnicy i kilku przeprowadzkach gry są raczej mocno niekompletne.

(Rok 1920 jest prawie cały, ale tu akurat Autor mocno pomaga, udostępniając na przykład skany żetonów.)

Poradźcie proszę jak teraz najlepiej podejść do tematu. Gry, jako około 10-12 letni dzieciak raczej ogarniałem i sprawiały mi sporo frajdy, pozwalając naprawdę nieźle wciągnąć się w klimat czasów i historii.
Czytałem jednak, że mechanika starych gier, w porównaniu z nowymi jest dość toporna. I teraz tak:

1. Z tego co się zorientowałem wydawnictwo Taktyka i Strategia przejęła sporo tytułów, robiąc ich kolejne wydania. Zdaje się, że nawet część moich gier została wznowiona. Czy warto zaopatrzyć się w nowe wydania TiSu? Czy lepiej próbować odtwarzać oryginały? O TiS czytałem różne opinie dotyczące zbyt szybkiego i niedokładnego podejścia do tematu, dużej ilości błędów i małej staranności w przygotowaniu wznowień, ale może w porównaniu z oryginałami z lat 90tych i tak jest to przeskok na plus, który mógłby pozwolić wrócić do toczonych w dzieciństwie batalii?

2. Czy da się w jakiś prosty sposób odtworzyć zgubione żetony z moich gier? Przy Roku 1920 Autor mocno pomógł udostępniając skany i, właściwie nawet jeszcze do niedawna, rozważając różne usprawnienia swojej gry. Jak jest z pozostałymi tytułami?

3. Może lepiej zainteresować się jakimiś bardziej współczesnymi tytułami z lepiej dopracowaną mechaniką? Czytałem dobre opinie np o Wielkich Bitwach Małych Oddziałów od wyd. Strategemata. Albo o Bitwie nad Wkrą wyd. Muzeum Wojsk Lądowych. Może coś innego możecie polecić z fajną immersyjnością? Przyznam, że szczególnie przyjemnie bije mi się bolszewików w okolicach roku 1920, ale nie jest to konieczność.

4. A może gra któregoś z autorów piszących na naszym forum? Wsparcie autora wydaje mi się bardzo przyjemną rzeczą a zdążyłem się zorientować, że np. Raleen posiada wielką wiedzę i chętnie się nią dzieli.

Staram się, po wielu latach, ponownie wejść w temat heksowych planszówek. Jeśli macie dla mnie jakieś dobre rady to chętnie poczytam.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Raleen »

Seneszal pisze: poniedziałek, 16 stycznia 2023, 00:04 1. Z tego co się zorientowałem wydawnictwo Taktyka i Strategia przejęła sporo tytułów, robiąc ich kolejne wydania. Zdaje się, że nawet część moich gier została wznowiona. Czy warto zaopatrzyć się w nowe wydania TiSu? Czy lepiej próbować odtwarzać oryginały? O TiS czytałem różne opinie dotyczące zbyt szybkiego i niedokładnego podejścia do tematu, dużej ilości błędów i małej staranności w przygotowaniu wznowień, ale może w porównaniu z oryginałami z lat 90tych i tak jest to przeskok na plus, który mógłby pozwolić wrócić do toczonych w dzieciństwie batalii?
Nie tyle TiS przejął te wydania co robi nowe gry o tych samych tytułach. Niektóre są rzeczywiście reedycjami - dotyczy to zwłaszcza systemu "Bitwy II wojny światowej" i ogólnie gier autorstwa Wojciecha Zalewskiego. Większość gier jest jednak inna. Dotyczy to zwłaszcza wszystkich gier spoza II wojny światowej, których autorami pierwotnie byli Dariusz Góralski albo Michał Rakowski. Osoby te nie współpracują z wydawnictwem TiS. Co do opinii o TiS i jego jakości, niestety jeśli chodzi o ilość błędów i ogólną staranność to wydawnictwo stopniowo coraz bardziej się stacza. Ze względu na postęp techniczny poziom grafiki jest dziś inny niż 30 lat temu i to ich trochę ratuje, bo na zewnątrz na pierwszy rzut oka ich gry mogą wyglądać atrakcyjnie, natomiast jak się zaczynasz zagłębiać, to tego brakuje, to czy tamto się nie zgadza. Jak są błędy, to każą kupować erraty, a potem bywają erraty do errat. W grach potrafi brakować czasem dużej liczby żetonów np. do "Falaise 1944" kiedyś zapomnieli całej jednej z dywizji (około 20 żetonów) i było mnóstwo błędów we współczynnikach, kilkadziesiąt żetonów. Zasady gier to osobna sprawa i tu jest jeszcze gorzej. Generalnie w wielu przypadkach to nie są te same zasady co w grach Dragona. Najogólniej można to ująć w ten sposób, że TiS stara się przedstawiać jako kontynuator Dragona, ale nim nie jest, zwłaszcza jak się weźmie pod uwagę poziom merytoryczny. Piszę to z dłuższej perspektywy czasu, bo obserwuję to wydawnictwo w zasadzie niemal od momentu jego powstania. Generalnie nie polecam, może z wyjątkiem "Arnhem 1944", a z nowych gier chwalony jest "Charków 1942-1943". Zwłaszcza ich gry o tematyce innej niż II wojna św. są tragiczne.
Seneszal pisze: poniedziałek, 16 stycznia 2023, 00:04 2. Czy da się w jakiś prosty sposób odtworzyć zgubione żetony z moich gier? Przy Roku 1920 Autor mocno pomógł udostępniając skany i, właściwie nawet jeszcze do niedawna, rozważając różne usprawnienia swojej gry. Jak jest z pozostałymi tytułami?
Musisz zrobić inwentaryzację tego co masz i bywają na forum ludzie posiadający skany, zdarza się, że nawet egzemplarzy w stanie dziewiczym. Możesz też poszukać jakichś ofert sprzedaży na allegro, trafiają się także czasem u nas na forum (dział Giełda Gier Planszowych). Tylko nie warto łapać się na bardzo drogie oferty, bo są ludzie chcący za te gry po kilkaset złotych, co jest jednak przesadą. Te gry już wyszły jakiś czas temu, więc trzeba się tutaj uzbroić w cierpliwość.
Seneszal pisze: poniedziałek, 16 stycznia 2023, 00:04 3. Może lepiej zainteresować się jakimiś bardziej współczesnymi tytułami z lepiej dopracowaną mechaniką? Czytałem dobre opinie np o Wielkich Bitwach Małych Oddziałów od wyd. Strategemata. Albo o Bitwie nad Wkrą wyd. Muzeum Wojsk Lądowych. Może coś innego możecie polecić z fajną immersyjnością? Przyznam, że szczególnie przyjemnie bije mi się bolszewików w okolicach roku 1920, ale nie jest to konieczność.
Myślę, że sięgnięcie po nowe tytuły jest dobrym rozwiązaniem tzn. możesz zrobić jedno i drugie. Powoli możesz spróbować odtworzyć sobie stare tytuły, co w przypadku dorabiania żetonów będzie wymagało wysiłku i czasu, natomiast niezależnie od tego spróbuj kupić jakąś nową grą. "Bitwa nad Wkrą 1920" albo któraś z gier Strategematy może być dobrym wyborem. Gdybyś dostał gdzieś, polecam też gorąco "Orła i Gwiazdę" - to rzecz jasna wojna polsko-bolszewicka. Poleciłbym Ci też chętnie swoją "Ostrołękę 26 maja 1831", ale obecnie nie jest już w sprzedaży w sklepach, więc w grę wchodzi rynek wtórny, i zależy na ile interesujesz się tym okresem i epoką napoleońską. Jest też oczywiście mnóstwo gier zagranicznej produkcji. Tutaj zależy jak stoisz z angielskim, generalnie w instrukcjach do gier nie jest on trudny, my też od czasu do czasu zamieszczamy tłumaczenia zasad na portalu.
Seneszal pisze: poniedziałek, 16 stycznia 2023, 00:04 4. A może gra któregoś z autorów piszących na naszym forum? Wsparcie autora wydaje mi się bardzo przyjemną rzeczą a zdążyłem się zorientować, że np. Raleen posiada wielką wiedzę i chętnie się nią dzieli.
Poza mną i Legunem jest Karel W.F.M. Doorman, więc będziesz mógł liczyć na wsparcie co do "Bitwy nad Wkrą 1920" i paru innych gier, które wydał dla Strategematy. Bywa też czasami właściciel Strategematy Adam Niechwiej, w każdym razie mamy z nim kontakt. Bywają również przedstawiciele stowarzyszenia Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej, którzy robią gry historyczne (po części o profilu edukacyjnym i z pogranicza gier wojennych, ale warte uwagi). Bywa także Robert Żak, autor "Orła i Gwiazdy" oraz "Hannibala Barkasa", w każdym razie mamy z nim kontakt.

Z autorów publikujących w Dragonie i Mirage jest u nas na forum Dariusz Góralski, autor gier Dragona: "Grunwald 1410", "Wiedeń 1683", "Waterloo 1815" i "Tannenberg 1914". Mamy też dobry kontakt z autorem "Kircholmu 1605" Piotrem Górnym. Bywa Marcin Sowa, autor "Budapesztu 1945", wydanego przez Mirage, a także Leszek Kozłowski, autor "Burzy zimowej 1942". Mocno zaangażowany w działalność forum był Jacek Domański (autor "Smoleńska 1941"), który niestety nie tak dawno temu zmarł. Był u nas przez wiele lat moderatorem i wspierał mnie merytorycznie jeśli chodzi o różne kwestie związane z frontem wschodnim. Są także Marek Domański i Robert Sypek, autorzy dodatków do "Waterloo 1815". Marek stworzył też Walkę Ogniową do "Bitew II wojny światowej" i system "Pluton" do kampanii wrześniowej, zaś Robert Sypek jest autorem gier: "Napoleon 1796-1800" wyd. Mirage, "Hannibal ante portas" wyd. ARX, "Pericles" wyd. ARX, Melthoen wyd. ARX, a ostatnio także "Stawki większej niż życie" wyd. Inte-gra i TVP SA, choć ta ostatnia to nieco innego typu gra.
Seneszal pisze: poniedziałek, 16 stycznia 2023, 00:04 Staram się, po wielu latach, ponownie wejść w temat heksowych planszówek. Jeśli macie dla mnie jakieś dobre rady to chętnie poczytam.
Myślę, że najlepiej będzie jak poprzeglądasz trochę forum, jest tu mnóstwo materiałów, dyskusji i ogólnie rzeczy, które pozwolą Ci się zorientować jak to hobby wygląda. Gdy coś Cię zainteresuje, po prostu pytaj, tak najprędzej zorientujesz się w pewnych kwestiach.

Jeśli masz ochotę sam sobie coś wydrukować, polecam Ci grę do wydrukowania, która jest u nas w całości dostępna za darmo do ściągnięcia na portalu i dotyczy wojny polsko-bolszewickiej, czyli czegoś co Cię interesuje - gra nazywa się "Pierwszy Blitzkrieg: Zmotoryzowany zagon na Żytomierz, 25-26.04.1920", autora masz na forum, na pewno z chęcią pomoże. Wszystko jest do ściągnięcia tutaj:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... itstart=75
Nie jest zbyt długa i trudna, więc jak na powrót do planszówek wojennych po latach może być w sam raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Arrachion
Enfant de troupe
Posty: 1
Rejestracja: poniedziałek, 5 czerwca 2023, 12:25

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Arrachion »

Mam podchwytliwe pytanie do wszystkich, jednak chyba najbardziej do Raleena… ;) Jak wyglądałoby przez Was polecenie tytułów TiSu dla kogoś kto chce zacząć ze stanem na dzień 05.06.2023 r., godzina 17:57?
Sam jestem osobą, która ostatni raz grała w tego typu gry strategiczne gdzieś z 15 lat temu (Ardeny Dragona). Od tamtego czasu jest to „lizanie lizaka przez papierek”. Dużo o wszystkich grach czytam (bgg, portal strategie.net.pl – recenzje TiSu ale też Dragona, Mirage i inne), Wasze opinie z tego forum, w tym Raleena, które cenię. Jednym tchem jestem w stanie wymienić tytuły będące teraz w ofercie TiSu. Znam z opisów tytuły Dragona, Mirage oraz wydawnictw zagranicznych.
Dlaczego pytam o gry TiSu? Z tego względu, że Wydawnictwo wydaje dużo chwytliwych tytułów, pozwalających niejako organoleptycznie zapoznać się z bitwami i operacjami typu: Bolonia 1945, Nordwind 1945, Kaniów, Korsuń, Beresteczko, bitwa na jeziorze Pejpus itd. A nie tylko D-day i Market Garden itp. ;) Wiem, że czasem potrafi w grach TiSu brakować całych Dywizji, albo mogą się one pojawiać na innym TDW.
Ogólnie mam plan na „emeryturze” grać w tytuły Multi Man Publishing, Worthington Publishing, Dien Bien Phu Legion Wargames i inne Commandery GMT Games oraz wiele wiele innych ;)
Dlatego też wnoszę jak na wstępie:
- co polecilibyście z oferty TiSu (mimo mankamentów) jeśli mielibyście wybierać tak po dwa tytuły na system (B-35 – trudny jednak poziom taktyczny uważam za najbardziej ciekawy, WB-95, WB-48, Husaria, Średniowiecze) z Waszym stanem wiedzy na dzisiaj.

Z góry uprzejmie dziękuję!
Bardziej odpowiada mi ta forma lenistwa w myśl zasady: "Dobry plan wykonany natychmiast jest lepszy niż idealny plan wykonany dziesięć minut później."
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: OD CZEGO ZACZĄĆ (PORADY, PYTANIA)

Post autor: Ulysses »

Z WB-95 Charków 1942-1943 i Stargard Solstice (tak wiem, że to nie gra TiS, ale w ofercie sklepu TiS i jest bdb ;) )
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”