Jak zacząć z grami bitewnymi?
Jak zacząć z grami bitewnymi?
Witam.
Jest to mój pierwszy wątek na tym forum, i zarazem pierwsze pytanie - jak zacząć z grami bitewnymi?
Tematem tym zainteresowałem się jakieś 2 miesiące temu, i chciałbym w końcu zacząć.
Co kupić na początek?
Jest to mój pierwszy wątek na tym forum, i zarazem pierwsze pytanie - jak zacząć z grami bitewnymi?
Tematem tym zainteresowałem się jakieś 2 miesiące temu, i chciałbym w końcu zacząć.
Co kupić na początek?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Podstawowe pytanie na początek jest inne - Ciebie interesują wojenne gry planszowe, zwane przez niektórych "bitewnymi", czy gry bitewne czyli figurkowe (gdzie maluje się figurki i gra nimi na stole)?
Post zamieściłeś w dziale gier planszowych, stąd pytam. I dlatego podejrzewam, że może chodzić Ci o planszówki wojenne. Jeśli jednak chodzi o gry bitewne (figurkowe), to cała sekcja im poświęcona jest w dolnej części forum.
A co do tego jak zacząć - zastanów się który okres historyczny Cię interesuje, ewentualnie jakie masz inne preferencje.
Post zamieściłeś w dziale gier planszowych, stąd pytam. I dlatego podejrzewam, że może chodzić Ci o planszówki wojenne. Jeśli jednak chodzi o gry bitewne (figurkowe), to cała sekcja im poświęcona jest w dolnej części forum.
A co do tego jak zacząć - zastanów się który okres historyczny Cię interesuje, ewentualnie jakie masz inne preferencje.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Podepnę się pod temat.
Z grami planszowymi mam bardzo duże doświadczenie, nie mam problemów z ciężkimi euro itp. Etap bitewniaków też mam za sobą.
Dawno temu zagrywałem się w "Bitwy 2 wojny światowej" i "Pustynną burzę", także z grubsza wiem czym to się je.
Prosiłbym o poradę, bo chciałbym wrócić do gier wojennych, może podam moje prefencje i coś byście podpowiedzieli (najlepiej 2 gry).
Zależy mi, by gra miała jakieś dodatki, które z czasem można dokupić.
Ciężko mi powiedzieć czy rzut bardziej taktyczny czy bardziej strategiczny.. Może spróbowałbym jedną taką, jedną taką.
Czasy - jeśli kupiłbym 2 gry to jedna 2 woja, a druga to współczesność.
Super jakby można było korzystać z wszelkich rodzajów wojsk, szczególnie we współczesnej.
Wiem, jak wyglądają gry wojenne, ale ogólnie preferuję zapłacić więcej, by mieć ładniej wydaną
Nie zależy mi na graniu solo.
Poszperałem po internetach i recenzjach i w oko wpadły mi:
MBT - podstawka niedostępne, zbiera się ten P500, chyba najbardziej współczesna jaką znalazłem
Panzer - tu chyba największy nacisk na wojska pancerne?
Combat Commander i ASL - tu chyba raczej starcia samej piechoty, ale obie wydają się ciekawe. Czy Advanced Squad Leader 2nd Edition - to jest kompletna gra?
Z grami planszowymi mam bardzo duże doświadczenie, nie mam problemów z ciężkimi euro itp. Etap bitewniaków też mam za sobą.
Dawno temu zagrywałem się w "Bitwy 2 wojny światowej" i "Pustynną burzę", także z grubsza wiem czym to się je.
Prosiłbym o poradę, bo chciałbym wrócić do gier wojennych, może podam moje prefencje i coś byście podpowiedzieli (najlepiej 2 gry).
Zależy mi, by gra miała jakieś dodatki, które z czasem można dokupić.
Ciężko mi powiedzieć czy rzut bardziej taktyczny czy bardziej strategiczny.. Może spróbowałbym jedną taką, jedną taką.
Czasy - jeśli kupiłbym 2 gry to jedna 2 woja, a druga to współczesność.
Super jakby można było korzystać z wszelkich rodzajów wojsk, szczególnie we współczesnej.
Wiem, jak wyglądają gry wojenne, ale ogólnie preferuję zapłacić więcej, by mieć ładniej wydaną
Nie zależy mi na graniu solo.
Poszperałem po internetach i recenzjach i w oko wpadły mi:
MBT - podstawka niedostępne, zbiera się ten P500, chyba najbardziej współczesna jaką znalazłem
Panzer - tu chyba największy nacisk na wojska pancerne?
Combat Commander i ASL - tu chyba raczej starcia samej piechoty, ale obie wydają się ciekawe. Czy Advanced Squad Leader 2nd Edition - to jest kompletna gra?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
ASL - chyba najbardziej ambitna pozycja jeśli chodzi o poziom skomplikowania. Za to mnóstwo dodatków, rozwijana od wielu lat. Nie jestem znawcą, ale wydaje mi się, że poziom szczegółowości jest co najmniej trochę przesadzony i nie prowadzi to do większego realizmu. Jest to też dość stary system, więc i podejście do wargamingu sprzed paru dekad. Minusem będzie też z Twojego punktu widzenia szata graficzna, która też jest sprzed lat i moim zdaniem niezbyt atrakcyjna (bo bywają stare gry, które mają tą szatę mimo upływu lat atrakcyjną).Usul85 pisze: ↑niedziela, 31 stycznia 2021, 10:53 Podepnę się pod temat.
Z grami planszowymi mam bardzo duże doświadczenie, nie mam problemów z ciężkimi euro itp. Etap bitewniaków też mam za sobą.
Dawno temu zagrywałem się w "Bitwy 2 wojny światowej" i "Pustynną burzę", także z grubsza wiem czym to się je.
Prosiłbym o poradę, bo chciałbym wrócić do gier wojennych, może podam moje prefencje i coś byście podpowiedzieli (najlepiej 2 gry).
Zależy mi, by gra miała jakieś dodatki, które z czasem można dokupić.
Ciężko mi powiedzieć czy rzut bardziej taktyczny czy bardziej strategiczny.. Może spróbowałbym jedną taką, jedną taką.
Czasy - jeśli kupiłbym 2 gry to jedna 2 woja, a druga to współczesność.
Super jakby można było korzystać z wszelkich rodzajów wojsk, szczególnie we współczesnej.
Wiem, jak wyglądają gry wojenne, ale ogólnie preferuję zapłacić więcej, by mieć ładniej wydaną
Nie zależy mi na graniu solo.
Poszperałem po internetach i recenzjach i w oko wpadły mi:
MBT - podstawka niedostępne, zbiera się ten P500, chyba najbardziej współczesna jaką znalazłem
Panzer - tu chyba największy nacisk na wojska pancerne?
Combat Commander i ASL - tu chyba raczej starcia samej piechoty, ale obie wydają się ciekawe. Czy Advanced Squad Leader 2nd Edition - to jest kompletna gra?
Pewnie wielu poleci Ci "Commbat Commandera" albo "Conflict of Heroes" - na szczeblu drużyny chyba najpopularniejsze gry, z dodatkami, ładną szatą graficzną. Osobiście nie jestem fanem (bo i ta skala szczególnie mnie nie interesuje, grywałem zwykle w gry w większej skali), natomiast na wejście myślę, że powinny być dobre. Tak, że to jeśli interesują Cię gry w najniższej skali taktycznej. Zarazem one najbardziej przypominają bitewniaki.
Ze współczesnych polecam "A Day of Heroes":
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Nie wiem jak z dostępnością, ale bardzo dobra gra. Taktyczna, gra się squadami albo drużynami, występują też pojedyncze pojazdy i helikoptery. Moim zdaniem bardzo dobry kompromis między historycznością i grywalnością, jest niesamowity klimat. Estetycznie bardzo ładnie wydana (moje zdjęcia sprzed lat nie pokazują jej zalet estetycznych w pełnej krasie...). Swego czasu sporo grałem.
O "Panzerze" to najlepiej jak SPIDIvonMARDER się wypowie, bo on go u nas recenzował. Póki co polecam:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Z innych rzeczy o II wojnie światowej - myślę, że warto spróbować "A Victory Lost" i/lub "A Victory Denied". W każdym razie te dwa tytuły śmiało mogę Ci polecić na początek. Nie za trudne, nie ma rozbudowanych przepisów, bardzo grywalne. Recenzje:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Dobre, zwłaszcza na początek, są także gry Marka Simonitcha, zwłaszcza "Ardennes '44", "Holland '44", "Ukraine '44", "France '40", "Normandy '44", "Stalingrad '42" i inne z serii drugowojennej. "Stalingrad" i "Ukraine" to duże gry, więc może na sam początek z tego względu nie do końca dobre. Jeśli nie boisz się przepisów trochę bardziej skomplikowanych niż w grach Dragona, to polecam "Ardennes '44". Tu relacje z rozgrywek:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
W skali strategicznej (tutaj też nie czuję się ekspertem jeśli chodzi o II wojnę światową), możesz spróbować "Empire of the Sun", choć na początek będzie to pewne wyzwanie, ale gra z pewnością warta polecenia. To jest gra przedstawiająca całą wojnę na Pacyfiku.
Ze strefowych (z planszą strefową) gier mogę Ci polecić np. "Storm over Stalingrad". Dość prosta, ława na wejście. Jest cała seria tego typu gier. Odnośnie mechaniki - jednym się podoba, innym nie. Tu jest relacja z rozgrywki:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Dzięki piękne, już patrzę co i jak.
A dopytam jeszcze tylko o coś w bardziej współczesnych klimatach - jest coś wartego i dostępnego? Poza A Day of Heroes, którego szukam gdzieś gdzie można kupić
- Mariusz
- Adjoint
- Posty: 732
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
- Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 27 times
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Z II wojny światowej do tego co wypisał Raleen polecam jeszcze:
- Red Winter: The Soviet Attack at Tolvajärvi, Finland, December 8-12, 1939 wyd. GMT Games (bardzo fajny system, zwłaszcza na początek)
- Dark Valley wyd. GMT Games (oparta na tym samym systemie co Red Winter, ale bardziej rozbudowana)
Co do czasów współczesnych jest cała seria gier z cyklu "Next War" np. Next War: Korea, Next War: Poland, Next War: Taiwan. Musiałbyś poczytać wątki na forum w dziale "II wojna światowa", tam znajdziesz więcej opinii: viewforum.php?f=40&start=50
Dobry tytuł z okresu powojennego to "Silver Bayonet" - tutaj jest dyskusja: viewtopic.php?f=281&t=14072
- Red Winter: The Soviet Attack at Tolvajärvi, Finland, December 8-12, 1939 wyd. GMT Games (bardzo fajny system, zwłaszcza na początek)
- Dark Valley wyd. GMT Games (oparta na tym samym systemie co Red Winter, ale bardziej rozbudowana)
Co do czasów współczesnych jest cała seria gier z cyklu "Next War" np. Next War: Korea, Next War: Poland, Next War: Taiwan. Musiałbyś poczytać wątki na forum w dziale "II wojna światowa", tam znajdziesz więcej opinii: viewforum.php?f=40&start=50
Dobry tytuł z okresu powojennego to "Silver Bayonet" - tutaj jest dyskusja: viewtopic.php?f=281&t=14072
Alea iacta est.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
A Day of Heroes jest do kupienia w Forcie Gier: https://fortgier.pl/p/16/23302/day-of-h ... e-gry.html
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Dzięki, coś powoli się klaruje.
A zapytam - czy jest jakaś giełda gier wojennych, gdzie można zapytać czy ktoś chce może sprzedać? Czy raczej grupy ze sprzedażą planszówek ?
A zapytam - czy jest jakaś giełda gier wojennych, gdzie można zapytać czy ktoś chce może sprzedać? Czy raczej grupy ze sprzedażą planszówek ?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Tak, w ramach tego działu, stanowi jego poddział: viewforum.php?f=119
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Chodziło mi o gry figurkowe.Raleen pisze: ↑niedziela, 31 stycznia 2021, 09:26 Podstawowe pytanie na początek jest inne - Ciebie interesują wojenne gry planszowe, zwane przez niektórych "bitewnymi", czy gry bitewne czyli figurkowe (gdzie maluje się figurki i gra nimi na stole)?
Post zamieściłeś w dziale gier planszowych, stąd pytam. I dlatego podejrzewam, że może chodzić Ci o planszówki wojenne. Jeśli jednak chodzi o gry bitewne (figurkowe), to cała sekcja im poświęcona jest w dolnej części forum.
A co do tego jak zacząć - zastanów się który okres historyczny Cię interesuje, ewentualnie jakie masz inne preferencje.
Jeśli chodzi o okres historyczny - zdecydowanie starożytność
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Kubok, to zakładaj wątek tutaj: viewforum.php?f=153
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Super, dzięki, założyłem, może coś się uda trafić. A swoją drogą zamówię w forcie co innego, tylko te 90 dni oczekiwania..Raleen pisze: ↑niedziela, 31 stycznia 2021, 13:56Tak, w ramach tego działu, stanowi jego poddział: viewforum.php?f=119
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43314
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3901 times
- Been thanked: 2474 times
- Kontakt:
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Teraz są problemy logistyczne, samoloty do USA nie zawsze latają itd. itp. Normalnie zazwyczaj to było szybciej.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- SPIDIvonMARDER
- Hauptmann
- Posty: 766
- Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Jak zacząć z grami bitewnymi?
Mogę potwierdzić, moja paczka do Kalifornii szła ponad miesiąc :/ Leżała 3 tygodnie w Nowym Jorku.
Ok, ale gry!
Po pierwsze, to witam kolegę po pasji!
Jak widzę, kolega szuka trochę poważniejszych pozycji od Memoir 44, więc od razu przejdę do nich. Nie będę jednak polecał strategii hexagonalnych, znanych z wydawnictwa Dragon czy TiS. Moim zdaniem przestały być przyjemne wiele lat temu. Są po prostu siermiężne ponad miarę. owszem, istnieją bardziej ogarnięte gry zachodnie, lecz wciąż to dla mnie technologia na poziomie ręcznie wypełnianego blankietu przelewu na poczcie, a nie paypal.
Tide of Iron
To Memoir 44 na poważnych sterydach. Wiele rodzajów wojsk i możliwość konfigurowania uzbrojenia dla piechoty. Póki co dopiero jej się uczę, ale brzmi bardzo atrakcyjnie. Niestety, ale dzisiaj to unikat. Niemniej chciałbym zareklamować, gdyż co jakiś czas gdzieś wypływa. Zresztą, skoro kolega nie boi się wysyłek z USA, to ebay stoi otworem. Zawsze grę można odsprzedać, a unikaty dobrze idą.
Duel of the Giants/Duel in the Dark
Dość podobne gry. Jedna polega na programowaniu czołgów, druga samolotu. Należy z pewnym wyprzedzeniem układać karty z przewidywanymi ruchami. Klikamy "start" i nasza maszyna je wykonuje, bez możliwości edycji. Jak w życiu: wydajesz rozkaz plutonowi i nim dojdzie kolejny, to kilka rzeczy może po drodze się zepsuć. Być może mój opis tego nie oddaje, ale gra wymaga sporo myślenia. Duel of The Giants mam osobiście, trochę grałem i polecam.
U-BOOT
Interaktywna gra z aplikacją na pograniczu Larpa. W cztery osoby prowadzimy U-Boota i reagujemy w czasie rzeczywistym na losowane przez aplikacje zagrożenia, nawigujemy po rozległym oceanie, a także zatapiamy konwoje. Gra jest cholernie trudna i ma kilka poważnych błędów, które wymagają home rules. Niemniej sama gra jest fascynująca. Cóż, to pewien kompromis.
Heroes of Normandie
To już jest coś więcej, niż skomplikowana eurogra, gdyż mamy bardzo wysoki poziom konfiguracji scenariusza. Do tego stopnia, że możemy wydać punkty konfiguracji, aby nasz pluton miał więcej granatów! Jest tutaj wszystko: strefy ostrzału, wargamingowy splash damage, scenariusze zarówno fabularne, jak i deathmatchowe. W skrócie: posiadamy niewielki oddział z ewentualnym wsparciem np. czołgu lub dwóch. Gra posiada bloczkowy system dowodzenia, a więc posiadamy pewną ilość drewnianych, ponumerowanych kostek. Jawnie przydzielamy kostki do oddziałów (przeciwnik to widzi i może oszacować, co będziemy poruszali), ale niejawna będzie kolejność ruchów. W efekcie otrzymujemy dość sporo spekulowania. Za pomocą kart możemy manipulować kolejnością ruchów.
No Retreat! (dowolna część)
Z tych bardziej rozbudowanych, świetną pozycją jest seria No Retreat! Bardzo duża zależność każdego ruchu i udane połączenie oldskulowych strategii hexagonalnych z dość nowoczesnymi systemami kartowymi. Szczególnie polecam dodatek do odcinka afrykańskiego - Kretę. Bardzo ciekawy pojedynek zupełnie innych sił i sposobów walki. Gra wciąż jest dość symboliczna (lotnictwo to abstrakcyjne żetony wyłączające chwilowo wrogie punkty oporu).
Ok, ale gry!
Po pierwsze, to witam kolegę po pasji!
Jak widzę, kolega szuka trochę poważniejszych pozycji od Memoir 44, więc od razu przejdę do nich. Nie będę jednak polecał strategii hexagonalnych, znanych z wydawnictwa Dragon czy TiS. Moim zdaniem przestały być przyjemne wiele lat temu. Są po prostu siermiężne ponad miarę. owszem, istnieją bardziej ogarnięte gry zachodnie, lecz wciąż to dla mnie technologia na poziomie ręcznie wypełnianego blankietu przelewu na poczcie, a nie paypal.
Tide of Iron
To Memoir 44 na poważnych sterydach. Wiele rodzajów wojsk i możliwość konfigurowania uzbrojenia dla piechoty. Póki co dopiero jej się uczę, ale brzmi bardzo atrakcyjnie. Niestety, ale dzisiaj to unikat. Niemniej chciałbym zareklamować, gdyż co jakiś czas gdzieś wypływa. Zresztą, skoro kolega nie boi się wysyłek z USA, to ebay stoi otworem. Zawsze grę można odsprzedać, a unikaty dobrze idą.
Duel of the Giants/Duel in the Dark
Dość podobne gry. Jedna polega na programowaniu czołgów, druga samolotu. Należy z pewnym wyprzedzeniem układać karty z przewidywanymi ruchami. Klikamy "start" i nasza maszyna je wykonuje, bez możliwości edycji. Jak w życiu: wydajesz rozkaz plutonowi i nim dojdzie kolejny, to kilka rzeczy może po drodze się zepsuć. Być może mój opis tego nie oddaje, ale gra wymaga sporo myślenia. Duel of The Giants mam osobiście, trochę grałem i polecam.
U-BOOT
Interaktywna gra z aplikacją na pograniczu Larpa. W cztery osoby prowadzimy U-Boota i reagujemy w czasie rzeczywistym na losowane przez aplikacje zagrożenia, nawigujemy po rozległym oceanie, a także zatapiamy konwoje. Gra jest cholernie trudna i ma kilka poważnych błędów, które wymagają home rules. Niemniej sama gra jest fascynująca. Cóż, to pewien kompromis.
Heroes of Normandie
To już jest coś więcej, niż skomplikowana eurogra, gdyż mamy bardzo wysoki poziom konfiguracji scenariusza. Do tego stopnia, że możemy wydać punkty konfiguracji, aby nasz pluton miał więcej granatów! Jest tutaj wszystko: strefy ostrzału, wargamingowy splash damage, scenariusze zarówno fabularne, jak i deathmatchowe. W skrócie: posiadamy niewielki oddział z ewentualnym wsparciem np. czołgu lub dwóch. Gra posiada bloczkowy system dowodzenia, a więc posiadamy pewną ilość drewnianych, ponumerowanych kostek. Jawnie przydzielamy kostki do oddziałów (przeciwnik to widzi i może oszacować, co będziemy poruszali), ale niejawna będzie kolejność ruchów. W efekcie otrzymujemy dość sporo spekulowania. Za pomocą kart możemy manipulować kolejnością ruchów.
No Retreat! (dowolna część)
Z tych bardziej rozbudowanych, świetną pozycją jest seria No Retreat! Bardzo duża zależność każdego ruchu i udane połączenie oldskulowych strategii hexagonalnych z dość nowoczesnymi systemami kartowymi. Szczególnie polecam dodatek do odcinka afrykańskiego - Kretę. Bardzo ciekawy pojedynek zupełnie innych sił i sposobów walki. Gra wciąż jest dość symboliczna (lotnictwo to abstrakcyjne żetony wyłączające chwilowo wrogie punkty oporu).