Remake Dolores (tyg. Razem)

Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Ogmios »

Naszła mnie nostalgia i chciałem sobie zrobić Dolores, jeśli dobrze pamiętam kiedyś publikowaną w dziale Wszystko Gra w tygodniku Razem w latach 80tych. Korzystając ze zdobytego doświadczenia myślę fajnie by wyszło z użyciem arkuszy magnetycznych i pionków/surowców z Brown Stuffa (bo jest przyciągany przez magnesy!), coś ala Scythe. Oddziały myślę mogły by być w skali 6mm, sądząc po czołgach takie pola byłyby ok. Być może też jakaś randomizacja mapki (np. pola z surowcami były stałe, a można by zrobić, że trzeba najpierw odkryć złoża; podobnie startowe lokacje można by rozdzielić; obie rzeczy ala komputerowy M.A.X.), update zasad. Zanim się wyszarpię na archiwalny numer, może ktoś ma i użyczy skanów instrukcji i mapki? Nawet zrobiliśmy sobie rodzinnie z braciakami, ale zaginęło w pomrokach dziejów :| Parę setek lasów to były przylepiane plasteliną żetony, chociażby ta upierdliwość skorzystałaby na magnetyzacji...
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Ogmios »

Udało mi się znaleźć komplet zasad i mapkę Dolores w nr 31/87 (551) tygodnika Razem, dostępnym w Bibliotece Narodowej; przy okazji przejrzenia całego rocznika 87 (bo taki cały zestaw dostałem) znalazłem też paragrafówkę Dreszcz i parę mniej ciekawych gier.

Po odświeżeniu sobie zasad mam takie spostrzeżenia:
- gra ma ok 23x30 pól, licząc nawet każde po 2cm, daje to 46x60cm. Rozmiar planszy jest zatem niespecjalnie duży; ale problemem jest ilość żetonów (i to niewyczerpująca dla prawie 700 pól): 350x las, 250x uprawy, 50x zanieczyszczenia, 20x chmura radioaktywna, a nawet 50x znaczniki granic, które jak pamiętam były w praktyce trudno używalne, bo to były paseczki na krawędziach pól (a trzeba było używać, bo pola się kupowało). Do tego 4 zestawy żetonów dla graczy, każdy ponad setka.

- mamy 13 surowców, których ilości mogą iść w dziesiątki i setki, zwłaszcza, że się kumulują w Magazynie; czyni to niepraktycznym ich znaczniki, moooże jakby zrobić jak w Terraformacji Marsa, że są ich różne rodzaje-mnożniki (trzeba by zrobić 1-5-10-50-100).

- oddziały mogłyby być jako pionki, ilości są po 10-20; system walki być może zyskałby na komplikacji, bo na razie to tylko rzut kostką i porównanie, z ew. modyfikatorem np. piechota ma -4 przeciw okrętom, -3 przeciw czołgom. Rakiety niszczą wszystko na polu trafienia (połowę miasta), atomówki kasują 5 pól na krzyż i zostawiaja morderczą chmurę radioaktywną (obok zanieczyszczeń z fabryk fajniejszy patent w grze :twisted: ). Co ciekawe, nie ma lotnictwa :shock: .

- trzeba będzie sprawdzić zasady pod kątem grywalności, np. zniszczenie jakiegokolwiek połączenia między miastami paraliżuje nam całą gospodarkę :o . Albo (jeśli dobrze zrozumiałem) produkcja globalnie losowana - JEDEN rzut kostką określa mnożnik produkcji dla wszystkich fabryk całego imperium :? . Albo jak nie masz wymaganych przez przemysł surowców, to omija cię cała faza produkcji, co w efekcie, jeśli nie masz zapasu gotówki czy przynajmniej zbędnych surowców do jej uzyskania, może prowadzić do zapętlenia i przegranej.

- miejscami balans kosztów jest podejrzany, np. stacjonarna jednostrzałowa wyrzutnia super-rakiet (atomówka) spala co turę tyle ropy co 6 okrętów :roll:

- trzeba by pomyśleć nad randomizacją planszy i złóż surowców oraz miejsc startowych - obecnie złoża są ustalone, a stolice są na środku planszy wokół Banku; odległość od siebie to akurat zasięg ruchu piechoty. Również teren zyskałby na urozmaiceniu - obecnie jest tylko czysty ląd, ląd porośnięty lasem i woda :|

Czy gra się broni przed upływem czasu? Myślę, że tak, sam pomysł jest nadal świetny, walka o kontrolę planety przez kilka federacji, rozbudowany aspekt ekonomiczo-strategiczny. Można by to wykorzystać w przyszłości np. w Gwiezdnym Kupcu. Na razie po niedużych przeróbkach powinno dać się testowo zagrać przez forum, z grą na żywo gorzej ze względu na ilość elementów wymaganą do operowania w grze; niemniej też powinno to być możliwe. Do samoróbki dobrze by było jednak mieć sprawdzone zasady i koncept gry, zatem będę teraz dłubał wersję do testów poprzez grę przez forum.
ktosiek
Enfant de troupe
Posty: 1
Rejestracja: środa, 9 czerwca 2021, 18:59
Has thanked: 1 time

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: ktosiek »

Witam, swego czasu grałem w tą grę, żetony były wykonane z zielonego zbitego kartonu. Później z kolegą postanowiliśmy napisać tę grę na komputer. Niestety z braku czasu projekt umarł. Sama gra zaginęła, a jej szczątki gdzieś się zapodziały. Pamiętam, że świetnie się przy niej bawiliśmy. Przepisy samej gry trzeba było interpretować i sprawdzać czy wszyscy uczestnicy gry trzymają się zasad, ubaw po pachy. Jakie mam szanse na to by mi pan użyczył kopię tych jakże interesujących stron tego tygodnika?
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Ogmios »

ktosiek pisze: środa, 9 czerwca 2021, 19:12 Witam, swego czasu grałem w tą grę, żetony były wykonane z zielonego zbitego kartonu. Później z kolegą postanowiliśmy napisać tę grę na komputer. Niestety z braku czasu projekt umarł. Sama gra zaginęła, a jej szczątki gdzieś się zapodziały. Pamiętam, że świetnie się przy niej bawiliśmy. Przepisy samej gry trzeba było interpretować i sprawdzać czy wszyscy uczestnicy gry trzymają się zasad, ubaw po pachy. Jakie mam szanse na to by mi pan użyczył kopię tych jakże interesujących stron tego tygodnika?
Mogę, podaj maila na priv. Mogę nawet więcej, bo i taki zamysł miałem: można by zagrać przy pomocy forum. Tylko gdzieś w połowie września najwcześniej.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6569
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Darth Stalin »

Ogmios pisze: mamy 13 surowców, których ilości mogą iść w dziesiątki i setki, zwłaszcza, że się kumulują w Magazynie; czyni to niepraktycznym ich znaczniki, moooże jakby zrobić jak w Terraformacji Marsa, że są ich różne rodzaje-mnożniki (trzeba by zrobić 1-5-10-50-100).
Albo jak w Gwiezdnym Kupcu żetony z wyższymi wartościami, ew. każdy gracz miałby kartę pomocy z torami poszczególnych surowców i znacznikami x 1, x 10, x 100 itp.
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Ogmios »

Darth Stalin pisze: poniedziałek, 30 sierpnia 2021, 13:17
Ogmios pisze: mamy 13 surowców, których ilości mogą iść w dziesiątki i setki, zwłaszcza, że się kumulują w Magazynie; czyni to niepraktycznym ich znaczniki, moooże jakby zrobić jak w Terraformacji Marsa, że są ich różne rodzaje-mnożniki (trzeba by zrobić 1-5-10-50-100).
Albo jak w Gwiezdnym Kupcu żetony z wyższymi wartościami, ew. każdy gracz miałby kartę pomocy z torami poszczególnych surowców i znacznikami x 1, x 10, x 100 itp.
Można, tylko to było dobre 20 lat temu, teraz lepiej da się to rozwiązać torem i żetonami/znacznikami na pasku z arkusza magnetycznego, będzie się trzymało. Równie dobrze można nie kombinować i zrobić sobie spis na kartce, tak jak moduły statków w GK, w sumie każdy taki arkusz powinien mieć. Można pomyśleć nad pisakami suchościeralnymi, z kolorowymi właściwie da się ominąć robienie żetonów i po prostu na bieżąco malować/zmazywać, co się zmienia na mapie, wyznaczyć tylko siatkę, stałe kontury wysp i główne pola.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6569
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Remake Dolores (tyg. Razem)

Post autor: Darth Stalin »

Nie no, akurat tory i znaczniki (nieważne, czy magnetyczne, czy nie) cały czas są obecne w grach i się sprawdzają.

Zresztą do GK też można by takie karty zrobić, żeby nie drukować arkuszy tylko ładne karty statków z polami na znaczniki modułów.

A granice można by zrobić kolorowymi klockami jak w Osadnikach z Catanu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”