[A] Heksy czy kwadraty?

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36262
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 174 times
Been thanked: 114 times
Kontakt:

[A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Raleen » poniedziałek, 23 marca 2020, 20:02

Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Antypirx
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 698
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Antypirx » poniedziałek, 23 marca 2020, 21:14

Precz z kwadratami!
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Lehto
Sergent-Major
Posty: 156
Rejestracja: środa, 23 września 2015, 20:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Lehto » wtorek, 24 marca 2020, 10:10

Eee... jakie kwadraty?
Awatar użytkownika
brathac
Major
Posty: 1219
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: brathac » wtorek, 24 marca 2020, 12:34

Heks jedyną i słuszną formą!!
Lehto
Sergent-Major
Posty: 156
Rejestracja: środa, 23 września 2015, 20:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Lehto » wtorek, 24 marca 2020, 12:55

So say we all :-)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36262
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 174 times
Been thanked: 114 times
Kontakt:

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Raleen » środa, 25 marca 2020, 11:21

Cieszę się, że Was przekonałem ;). A na poważnie, wybaczcie może trochę chaotyczną formę, ale bardziej to jest wstęp i temat do ciekawej, jak sądzę, dyskusji.
Pewnych rzeczy tylko dotknąłem, ale jak bym się zaczął rozpisywać, nikt by tego nie przeczytał (choć i obecnie mam wątpliwości czy wszystkim się chce).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 630
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Mariusz » wtorek, 7 kwietnia 2020, 09:41

A ja pociągnę temat planszy poligonalnej tylko wzmiankowany w tekście. Jakie są jej zalety i wady w porównaniu z heksową? Albo przynajmniej wady, bo zalety to chyba wiadomo.
Alea iacta est.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36262
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 174 times
Been thanked: 114 times
Kontakt:

Re: [A] Heksy czy kwadraty?

Post autor: Raleen » wtorek, 7 kwietnia 2020, 10:04

Plansza heksowa jest, jeśli można to tak ująć, prostym odwzorowaniem rzeczywistości. Przeniesieniem mapy w najbardziej bezpośredni sposób do gry. Przy tym przenoszeniu dokonuje się oczywiście takich zabiegów jak to, że trzeba zadbać, żeby rzeki i inne przeszkody terenowe biegły po krawędziach pól albo przez środek (w zależności od koncepcji), żeby teren był jednolity na każdym heksie to znaczy obejmował całość heksu, ewentualnie ustalić jakieś inne zasady. Ten proces "upraszczania" rzeczywistości, który dokonuje się także przy tworzeniu map, nie jest jednak tak daleko idący jak przy planszy poligonalnej. Tam trzeba mieć bardzo wiele rzeczy zawczasu przemyślane i zapewne modyfikuje się układ pól w zależności od koncepcji bitwy, tego co wychodzi w testach itd. Plansza z poligonami jest w dużo większym stopniu dostosowana do wizji bitwy zaprezentowanej w danej grze, dużo bardziej subiektywna, jeśli tak można powiedzieć.

Na planszy heksagonalnej, z racji tego, że zazwyczaj zwiera więcej pól, łatwiej oddać ukierunkowanie oddziałów względem siebie i przeciwnika, a także ruchliwość oddziałów, bo zazwyczaj plansze heksagonalne zawierają więcej pól, więc tego typu zróżnicowanie, że jakieś jednostki ruszają się 3 pola na etap, inne 4 pola, jeszcze inne 6, 7, 8 i 9 pól jest możliwe, a na planszach poligonalnych jednostki ruszają się 1, 2, 3 pola zazwyczaj i autor ma tu mniejsze możliwości manewru. Zaletą planszy poligonalnej jest na pewno możliwość lepszego (przynajmniej w niektórych przypadkach oddania terenu). Dużo zależy jeszcze od przyjmowanej skali, im mniejsza tym moim zdaniem heksy wypadają lepiej. Jeśli jednostki są na szczeblu pułku-brygady i wyższym, a gra operuje pewnymi uogólnieniami, plansza poligonalna może sprawdzać się lepiej, pod warunkiem bardzo dokładnego przemyślenia przez autora wpływu terenu i jak go oddać.

Najczęściej jako przykład gry z planszą poligonalną przywoływane jest Napoleon's Triumph (także Guns of Gettysburg, a kiedyś Bonaparte at Marengo). Wśród wielu zalet tej gry warto zwrócić uwagę na jedną wadę, o czym zresztą już dawno temu pisałem w recenzji: niewidoczność jednostek (maskowanie), które obowiązuje cały czas, a poznać oddziały możemy dopiero gdy zainicjujemy walkę (zazwyczaj robi się to za pomocą ataku pozorowanego). Otóż pomijając poranne godziny i to, że na początku bitwy Francuzi schowani byli częściowo za wzgórzami (mam na myśli głównie centrum), to później oddziały były widoczne, na pewno można było rozpoznać czy jednostki stojące w danym miejscu to kawaleria czy piechota, jak i duże masy artylerii, czy gwardię. Cały system NT w tym także zasady rozstrzygania walki i plansza poligonalna powiązany jest z ideą, że jednostki mają być niemal do końca niewidoczne, gdyż tylko to zapewnia jakąkolwiek dozę niepewności podczas rozstrzygania starć, które jak wiadomo jest całkowicie nielosowe (w grze nie używa się w ogóle kostki).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o grach planszowych”