Early Musket&Pike po polsku
Early Musket&Pike po polsku
Przy wydatnej pomocy leliwy przetłumaczyliśmy "Wczesną" Musket&Pike Battle Series, czyli uproszczoną wersję tego systemu, stworzoną przez Bena Hulla do rozgrywania bitew z pogranicza XVI i XVII w.
Ściągnąć można stąd:
http://www.diablospolacos.com/pages/pos ... lsku45.php
Zapraszam do lektury, komentowania, grania i wpisywania ewentualnych uwag i poprawek, które chętnie naniesiemy.
Ściągnąć można stąd:
http://www.diablospolacos.com/pages/pos ... lsku45.php
Zapraszam do lektury, komentowania, grania i wpisywania ewentualnych uwag i poprawek, które chętnie naniesiemy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Leliwa
- Hetman polny koronny
- Posty: 5300
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
- Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 256 times
Re: Early Musket&Pike po polsku
I zmodyfikowaną przez Florenta Coupeau dla potrzeb bitwy pod Nieuport. Tłumaczenie niejako łączy obie wersje, szczególnie jeśli chodzi o tabele. Ponadto instrukcja jest przeredagowana i wzbogacona o rozwiązania z wersji "pełnej", jak czytający zauważą.
Wprowadziliśmy dwie propozycje małych zmian.
1) Dla rękawów muszkieterskich daliśmy możliwość wycofania przed starciem i odwrotu przez własne tercio
2) Dla skrajnych wyników w tabeli walki wprowadziliśmy wynik "brak rezultatu" zamiast straty poziomu morale. Uzasadnienie: związana z walką utrata zwartości szyku przy wyraźnym zwycięstwie byłaby równoważona przez wzrost ducha bojowego, co mogłoby niwelować negatywne efekty walki.
Wprowadziliśmy dwie propozycje małych zmian.
1) Dla rękawów muszkieterskich daliśmy możliwość wycofania przed starciem i odwrotu przez własne tercio
2) Dla skrajnych wyników w tabeli walki wprowadziliśmy wynik "brak rezultatu" zamiast straty poziomu morale. Uzasadnienie: związana z walką utrata zwartości szyku przy wyraźnym zwycięstwie byłaby równoważona przez wzrost ducha bojowego, co mogłoby niwelować negatywne efekty walki.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43377
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3942 times
- Been thanked: 2509 times
- Kontakt:
Re: Early Musket&Pike po polsku
Dobra robota Koledzy. Skoro tak się wzięliście za tłumaczenie i udostępniacie je szerokiej publiczności, rozumiem, że rozważacie polskie wydanie (jeśli nie tej gry to czegoś zbliżonego)?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: Early Musket&Pike po polsku
Tak, rozważamy. Zależy od tego, czy znajdą się chętni by profesjonalnie opracować odpowiednie bitwy. Kiedyś Witek pracował nad Byczyną (już do niego napisałem) a Gladky nad Kokenhausen (leliwa ma go łapać) - jeśli chłopaki będą mieli czas i ochotę - choć wiem, że lata lecą i obaj mają ważniejsze sprawy na głowie.
Francuzi z VV robią Kircholm, ale ogranicza ich przyjęta forma wydawnicza (wielkość planszy) i nie jesteśmy pewni czy uda im się poprawnie oddać przebieg bitwy. No ale jestem z nimi w kontakcie.
Francuzi z VV robią Kircholm, ale ogranicza ich przyjęta forma wydawnicza (wielkość planszy) i nie jesteśmy pewni czy uda im się poprawnie oddać przebieg bitwy. No ale jestem z nimi w kontakcie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Neoberger
- Général de Brigade
- Posty: 2098
- Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
- Lokalizacja: Wwa
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Early Musket&Pike po polsku
Co do przepisów mam dwa pytania.
W Nieuport można chyba zrobić dwie aktywacje skrzydłem. U Was trzy. Coś mylę?
Wycofanie muszkieterów skutkuje sprawdzeniem morale Tercio. A wg mnie to muszkieterzy powinni tracić morale automatycznie, a Tercio nie może się nic zdarzyć. Czy widzieliście stronę o Tercio? Są tam rysunki, z których jasno widać szyki i to, że muszkieterzy nie mogli naruszyć szyku Tercio, a wycofanie muszkieterów nie wpływało na samopoczucie Tercio, bo grupa muszkieterów umieszczona przed Tercio tak właśnie miała działać i wszyscy o tym wiedzieli, więc nie powodowało to upadku ducha. Już to kiedyś tłumaczyłem. Od starożytności do czasów nowożytnych szyk był wszystkim, twardszy przeważał nad słabszym, a ćwiczone manewry nie wpływały na morale.
W Nieuport można chyba zrobić dwie aktywacje skrzydłem. U Was trzy. Coś mylę?
Wycofanie muszkieterów skutkuje sprawdzeniem morale Tercio. A wg mnie to muszkieterzy powinni tracić morale automatycznie, a Tercio nie może się nic zdarzyć. Czy widzieliście stronę o Tercio? Są tam rysunki, z których jasno widać szyki i to, że muszkieterzy nie mogli naruszyć szyku Tercio, a wycofanie muszkieterów nie wpływało na samopoczucie Tercio, bo grupa muszkieterów umieszczona przed Tercio tak właśnie miała działać i wszyscy o tym wiedzieli, więc nie powodowało to upadku ducha. Już to kiedyś tłumaczyłem. Od starożytności do czasów nowożytnych szyk był wszystkim, twardszy przeważał nad słabszym, a ćwiczone manewry nie wpływały na morale.
Berger
- Leliwa
- Hetman polny koronny
- Posty: 5300
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
- Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 256 times
Re: Early Musket&Pike po polsku
W tym systemie możliwe są 3 aktywacje pod rząd jednego skrzydła.
1) Wolna
2) 1 kontynuacja
3) 2 kontynuacja
Nic nie zmienialiśmy.
Co do muszkieterów, nie chciałbym mówić za Ozy'ego, ale to zapewne jeszcze rozważymy, zależnie od tego jak przebiegać będą testy. Wygląda to logicznie przy froncie tercio 50-60 metrów i heksie 150-metrowym.
1) Wolna
2) 1 kontynuacja
3) 2 kontynuacja
Nic nie zmienialiśmy.
Co do muszkieterów, nie chciałbym mówić za Ozy'ego, ale to zapewne jeszcze rozważymy, zależnie od tego jak przebiegać będą testy. Wygląda to logicznie przy froncie tercio 50-60 metrów i heksie 150-metrowym.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Re: Early Musket&Pike po polsku
Tak jak pisze leliwa - to propozycja. Chętnie słuchamy innych, więc dzięki za uwagi. W sumie to szyk rękawu w kontakcie z tercio musiał się rozpaść, a nie odwrotnie.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Neoberger
- Général de Brigade
- Posty: 2098
- Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
- Lokalizacja: Wwa
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Early Musket&Pike po polsku
W podstawce na pewno były 3 aktywacje.
Ale w Nieuport jest pokrętnie napisane:
4.3 - Continuation
A player may attempt to continue with an activated wing (under a Chargez ! or Marchez !
order) a second time for a maximum of 2 activations.
Muszkieterzy - nie ma możliwości żeby zdezorganizowali Tercio.
Takie przepisy występują pewnie w grach epoki napoleońskiej, ale tam nie ma muru z pik.
Muszkieterzy mogli przebiec obok pikinierów, między nimi a arkebuzerami dokładnie. Arkabuzerzy mogli się przesunąć, cokolwiek, ale nie niszczyło to szyku Tercio.
Był to przede wszystkim manewr zaplanowany i ćwiczony.
Ale padło ważne stwierdzenie. Gra jest grą i trzeba każde rozwiązanie przetestować jak to wychodzi w praniu
Niecierpliwie czekam na wyniki doświadczeń.
Pzdro
Ale w Nieuport jest pokrętnie napisane:
4.3 - Continuation
A player may attempt to continue with an activated wing (under a Chargez ! or Marchez !
order) a second time for a maximum of 2 activations.
Muszkieterzy - nie ma możliwości żeby zdezorganizowali Tercio.
Takie przepisy występują pewnie w grach epoki napoleońskiej, ale tam nie ma muru z pik.
Muszkieterzy mogli przebiec obok pikinierów, między nimi a arkebuzerami dokładnie. Arkabuzerzy mogli się przesunąć, cokolwiek, ale nie niszczyło to szyku Tercio.
Był to przede wszystkim manewr zaplanowany i ćwiczony.
Ale padło ważne stwierdzenie. Gra jest grą i trzeba każde rozwiązanie przetestować jak to wychodzi w praniu
Niecierpliwie czekam na wyniki doświadczeń.
Pzdro
Berger
- Neoberger
- Général de Brigade
- Posty: 2098
- Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
- Lokalizacja: Wwa
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Early Musket&Pike po polsku
Dlaczego nikt mi nie powiedział? Dlaczego żyłem w ciemności?
Dopiero po latach się doczytałem, że grałem źle nie stosując zasady stoków łagodnych (przekroczenie jednej wysokości nie powoduje utraty formacji).
Dopiero po latach zauważyłem, że Sweden On Fights różni się mapami od nowych wcieleń gry.
Ale tuman ze mnie.
Teraz to się gra.
Tak mi do tej pory wszystko stawało, że nie wiedziałem czy autor zwariował czy ze wzrokiem coś nie tak.
Uff. Odrabiam wieloletnie zaległości. Avanti jak mawiali cesarscy
Dopiero po latach się doczytałem, że grałem źle nie stosując zasady stoków łagodnych (przekroczenie jednej wysokości nie powoduje utraty formacji).
Dopiero po latach zauważyłem, że Sweden On Fights różni się mapami od nowych wcieleń gry.
Ale tuman ze mnie.
Teraz to się gra.
Tak mi do tej pory wszystko stawało, że nie wiedziałem czy autor zwariował czy ze wzrokiem coś nie tak.
Uff. Odrabiam wieloletnie zaległości. Avanti jak mawiali cesarscy
Berger
Re: Early Musket&Pike po polsku
Tak i szukamy designerów chętnych do opracowania określonych bitew. To wszystko raczej będzie projekt niekomercyjny, bo rynek wiele tego nie wchłonie. Ale jakby kto miał ochotę wspólnymi siłami stworzyć "polski" system to zapraszamy do współpracy.Teufel pisze:LPD planuje coś wydać w systemie?
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare