Ostfront

..i inne gry Leguna.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Zapomniałem dodać, że akurat Hiszpanie i Finowie nie mieli mieć obniżonego morale - ot kolejny przykład pruskiej szkoły kadetów.
Hiszpanie mają 1PS tylko dlatego, że to jest dywizja a niemiecka piechota jest w dwudywizyjnych korpusach (współczynniki to: punkty ataku - punkty obrony - ruchomość). Będą jednak ostetecznie w takim samym kolorze jak Niemcy, tylko z niebieskimi napisami.
Owszem, węgierska i rumuńska dywizja pancerna, tak jak i bersalierzy, to było lepsze wojsko, ale nie aż tak, by im poświęcać dodatkowy przepis. Ostfontowe morale to także możliwość bieżącego uzupełniania strat, która jednakowoż w przypadku sojuszników była niewielka.
To, że Niemcy zwalali na sojuszników winę za swoje strategiczne błędy (które zresztą tych sojuszników strasznie dużo kosztowały) jest faktem, ale jest też faktem, że średnia jakość ich armii (także na poziomie dowodzenia czy motywacji do walki) istotnie odbiegała od średniej Wehrmachtu.
Zaś morale nie jest obniżone o połowę, tylko o "-2" na kostce 1-12.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Nie grałem o OWC i R20 więc chętnie sie dowiem jak wygląda tam strefa kontroli :)

Widzę że w koncu wychodzi sensowna gra o froncie wschodnim w skali strategicznej i to u nas w kraju.

Do jakiej daty są zakladane scenariusze? Czy coś alternatywnego wchodzi w grę? Np utrzymanie sie Niemcow przez 1943r w tym rejonei Rosji? Czy będą jakiekolwiek mniejsze siły niż dywizja korpus w grze?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Teufel pisze:Nie grałem o OWC i R20 więc chętnie sie dowiem jak wygląda tam strefa kontroli :)
Sęk w tym, że u Jarka nie ma strefy kontroli, a sprawa wpływu oddziałów wroga na ruch jest o niebo lepiej rozwiązana liniami kontroli.

Po prostu ruch w pobliżu oddziału kosztuje czas czyli pr, czasem ten ruch się uniemożliwia, a czasem oddział nie ma żadnego wpływu na ruch npla (brak linii kontroli), gdy jest po prostu za słaby, by obsadzić 30 km terenu (np. brygada kawalerii).
Nie ma efektu zatrzymania korpusu przez pułk Honvedu o sile 2.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Ach, Jenerale, miód mi Acan na serce lejesz :).
W sumie "linia kontroli" to tylko skrót od "przejście ze strefy do strefy kontroli tej samej jednostki".
Teufel pisze:Do jakiej daty są zakladane scenariusze? Czy coś alternatywnego wchodzi w grę? Np utrzymanie sie Niemcow przez 1943r w tym rejonei Rosji? Czy będą jakiekolwiek mniejsze siły niż dywizja korpus w grze?
Tom I - Stalingrad-Charków - obejmuje czas od 19.XI.42 do końca marca 1943. Następny planowany do Moskwa-Leningrad, czyli od 2.X.42 do końca marca (lutego?) 1942. Założenie jest takie, że żetony pozwalają na łatwe tworzenie kolejnych scenariuszy i kampanii.
Jednostek mniejszych niż dywizja nie przewiduję - to w końcu z 30km heksa.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Legun pisze:Ach, Jenerale, miód mi Acan na serce lejesz :).
W sumie "linia kontroli" to tylko skrót od "przejście ze strefy do strefy kontroli tej samej jednostki".
Hmmm, to jeśli mniód, to trójniaczek. :D

Własnie sęk Jarku w tym, że Twoja linia kontroli nie jest przejściem ze strefy w strefę.
To taka moja opinia tego, co o Roku 1920 i OWC wiem.

Po pierwsze nie mamy armat (strefy).
Po drugie standardowo strefa kontroli skutkuje zatrzymaniem oddziału w nią wchodzącego, chyba, że istnieją wyjątki (w Waterloo kawaleria, w Tannenbergu bardzo niejasne przepisy dotyczące likwidacji skutków strefy kontroli w ruchu).

Tu natomiast wejście na heks przyległy nie powoduje konieczności zatrzymania się, wręcz umiejętnie manewrując można nieco linii kontroli unikać.
Za to przesuwanie się oddziału z jednego heksu przyległego na drugi wywołuje kontrakcję npla i utrudnia ów ruch, co jest zdecydowanie czym innym, jak jego uniemożliwieniem (uniemożliwia go przecież tylko przekraczanie linii symbolizującej teren bardzo trudny).
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Jenerał von Auffenberg pisze:Po drugie standardowo strefa kontroli skutkuje zatrzymaniem oddziału w nią wchodzącego, chyba, że istnieją wyjątki (w Waterloo kawaleria, w Tannenbergu bardzo niejasne przepisy dotyczące likwidacji skutków strefy kontroli w ruchu).
Standardowo, czyli w grach Dragona, jak wnoszę. W grze, na której ja się wychowałem, czyli w 'White Eagle - Red Star", jak i, zdaje się, w "Trzeciej Rzeszy" też, wejście w strefę kontroli nie było tak restrykcyjne. W WERS strefa kontroli miała "siłę" od 0 do 3 w zależności od jednostki (czołgi vs dywizja Konnej Armii) i po prostu płaciło się tyle punktów ruchu. Dywizja Konnej Armii mogła względnie łatwo przemykać się pomiędzy polskimi brygadami, zaś pułki piechoty w ogóle nie kontrolowały pól wokół.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Zaprawszam do konsultacji w sprawie grafiki. W Ostfroncie istotnym parametrem jest dawanie przez jednostkę przewagi pancernej. Dają ją wszystkie jednostki pancerne, zmechanizowane i grenadierów pancernych oraz sowieckie sztaby frontów. Są dwie możliwości oznaczenia tego - poprzez specjalny symbol w rogu żetonu:
Obrazek

lub tylko poprzez posiadanie przez jednostkę standardowego symbolu broni pancernej. Kluczowym problemem są tu wtedy sowieckie sztaby, dla których trzeba wprowadzić nietypowe oznacznie. Jest to o tyle istotne, że w Moskwie-Leningradzie nie wszystkie sztaby będą miały taką cechę i część będzie oznaczona tak po prostu symbolem sztabu:
Obrazek

Które rozwiązanie bardziej się Wam podoba?
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Dla mnie eleganckie i wystarczające jest rozwiązanie nr 2, ale przyznaję, że pierwsze jest "dobitniejsze". Tak czy owak - wyjaśnienie w instrukcji będzie niezbędne.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2514 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Myślę, że oba są dobre i które nie wybierzesz to będzie. Bardzo ładnie to ogólnie wygląda.

Jeśli miałbym wtrącic swoje trzy grosze to w pierwszej wersji jak jest symbol przewagi pancernej to w kółeczku zrobiłbym bardziej foremny ten kwadracik :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

Bardzo mi się podobają, ważne że nie są przeładowane.
Jedna uwaga, ja zrobiłbym żetony Wehrmachtu w kolorze Feldgrau zamiast szaszyzny, ale to moja subiektywna opinia.

Pytanie, czy będzie lotnictwo w grze? jesli tak to w jakiej skali i czy beda historyczne jednostki?
Pan P
Sous-lieutenant
Posty: 384
Rejestracja: poniedziałek, 2 stycznia 2006, 15:06
Lokalizacja: Police

Post autor: Pan P »

Mnie najbardziej opodoba sie pierwszy wariant. Ten znaczek przypomina mi elitarne dywizje z Roku 1920 :-)
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Teufel pisze:Bardzo mi się podobają, ważne że nie są przeładowane.
Jedna uwaga, ja zrobiłbym żetony Wehrmachtu w kolorze Feldgrau zamiast szaszyzny, ale to moja subiektywna opinia.

Pytanie, czy będzie lotnictwo w grze? jesli tak to w jakiej skali i czy beda historyczne jednostki?
Pomysł z feldgrau kupiony - na stronach producentów farbek modelarskich jest co prawda tego cała paleta :), ale wybrałem jeden z wariantów i zdecydowanie lepiej to wygląda - dzięki!

Lotnictwo będzie - u Sowietów jednostką jest armia lotnicza, u Niemców - "półkorpus" - polecam obrazek na poprzedniej stronie, linia tuż nad SS-manami.
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Pan P pisze:Mnie najbardziej opodoba sie pierwszy wariant. Ten znaczek przypomina mi elitarne dywizje z Roku 1920 :-)
Owszem, narożne znaczki są już pewną tradycją :).
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Legun pisze:
Jenerał von Auffenberg pisze:Po drugie standardowo strefa kontroli skutkuje zatrzymaniem oddziału w nią wchodzącego, chyba, że istnieją wyjątki (w Waterloo kawaleria, w Tannenbergu bardzo niejasne przepisy dotyczące likwidacji skutków strefy kontroli w ruchu).
Standardowo, czyli w grach Dragona, jak wnoszę. W grze, na której ja się wychowałem, czyli w 'White Eagle - Red Star", jak i, zdaje się, w "Trzeciej Rzeszy" też, wejście w strefę kontroli nie było tak restrykcyjne. W WERS strefa kontroli miała "siłę" od 0 do 3 w zależności od jednostki (czołgi vs dywizja Konnej Armii) i po prostu płaciło się tyle punktów ruchu. Dywizja Konnej Armii mogła względnie łatwo przemykać się pomiędzy polskimi brygadami, zaś pułki piechoty w ogóle nie kontrolowały pól wokół.
Prawda, niestety patrzę tylko przez pryzmat gier Dragona (bo jak kupowałem, to nie miałem dostępu do czego innego, choć zdaje się w Bitwie na Polach pellenoru też jest strefa kontroli).
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
anonim
Sous-lieutenant
Posty: 364
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 40 times

Post autor: anonim »

Mi bardziej odpowiada pierwsza wersja, choć zastanawiam się czy potrzebne są te kółka myślę że sam środek by wystarczył. Za to w drugiej wersji bardzo podobają mi się sztaby rosyjskie i uważam że tak powinny wyglądać sztaby też w pierwszej wersji.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy”