Ostfront (d.Stalingrad vel Frozen Steppes)

..i inne gry Leguna.

Postby Feldmarszałek Czupur » Tuesday, 24 October 2006, 17:58

Legun wrote:O! A jak tam sytuacja w Donbasie? Utrzymał się Mius?


po pierwszym, nieudanym ataku, wszystkie korpusy pancerne gwardii odmaszerowały na pólnoc. W kolejnt=ym czwartym etapie winny juz byly sie wlaczyc do walk z 4APanc...
8A nasierała na linii Bogudochow -> Bielogard i Krasnograd -> Charków
4APanc po przełamaniu pod Balakleją odcieły Charków oraz rozcieły ugrupowanie nieprzyjaciela. Z jendje strony czekało ją gniecenie uciekinierów spod Połtawy z drugiej zaś czekanie na klapsa od Gwadryjców nadciągających od Starobielska...
User avatar
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
 
Posts: 553
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:07
Location: Warszawa

Postby Andy » Tuesday, 24 October 2006, 17:59

Legun wrote:CPNT?

Póki co nie mogę włączyć się merytorycznie, więc tylko na gorąco trzy prośby:
1. Upraszczać
2. Upraszczać
3. Upraszczać
(jeśli to tylko możliwe).

I dodatkowa: Jarku, przyślij mi mailem najaktualniejszą wersję instrukcji, bo gubię się w wersjach z różnych epok, które mam u siebie.
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby anonim » Tuesday, 24 October 2006, 17:59

1) Za pogodą jestem jak najbardziej.
2) Też jestem za tym by zwiększyć koszty ofensywy, jeśli propozycja Leguna się sprawdzi w trakcje gry, będę za.
3) Jednostki SS mają już bonus, ich dywizje zmechanizowane są dwukrotnie silniejsze od ich odpowiedników w wermachcje i dodatkowo mają współczynnik pancerny. Jeśli chodzi o gwardię rosyjską, może też wystarczy dodać tym jednostkom dodatkowy punkt do ataku i obrony, będzie prościej niż dodatkowe współczynniki. Uważam że tu nie trzeba nic zmieniać SSmani są silniejsi od wermachtu, a jeśli Legun uzna że Gwardia rosyjska jest nie doceniona w grze przyjmę to z pokorą.
4) Jeśli chodzi o zasięg wsparcia armijnego to jestem za zasięgiem ruchliwości. Jeśli chodz o koncepcję Czupura to bym poprostu rozdzielił sztab od jednostek armijnych. Powstała w ten sposób fikcyjna jednostka podlegała by normalnym zasadom jak inne jednoski i jej żeton byłby stawiany na początku scenariusza ze sztabem. Jeśli w przypadku np. niemców dominuje w jednostkach wsparcja artyleria to bym zostawił tak jak jest teraz, jeśli w sztabach rosyjskich połowa punktów wsparcja to artyleria a druga to samodzielne brygady pancerne, to bym punkty siły sztabu rozdielił pomiędzy żeton przedstawiający brygady pancerne a sztab którego punkty siły reprezentowały by artylerię. Jedyne ograniczenie jakie bym dał dla tych jednostek to niemożność zmiany przyporządkowania, ale niekoniecznie. W ten sposób koncepcja Czupura jest zachowana przy zerowej komplikacji a jedynie przy niewielkim zwiększeniu ilości wojsk.
Legun
Natomiast to mnie zainspirowało do jednej dodatkowej komplikacji, bardzo jednak logicznej i potrzebnej - atak, w którym uczestniczą jednostki dwóch dowództw, powinien dostać modyfikator "-1" za kłopoty z koordynacją.

Jestem za.
Takie pytanie: 1) co się stanie że sztabem jeśli wszystkie jednostki mu podległe zostaną wyeliminowane. A on jako jedyny zostanie. Zaistniał taki przypadek w rozgrywce gdzie cały front oprócz sztabu został okrążony.
a) Zostanie rozwiązany, czyli zejdzie z gry.
b) Będę musiał przymusowo lub nie przydzielić mu przynajmniej jedną jednostkę z innego frontu lub armii.
2) Czy obszar działania armii, frontu musi sąsiadować z obszarem działania armii, frontu przeciwnika. Przykład: Wszystkie jednostki z frontu zostały rozbite, zamiast przydzielać do tego frontu jednostki z sąsiednich frontów chciałbym go w całości wycofać na tyły tak by lukę zostawioną po nim mógł zatkać innymi frontami.
anonim
Adjudant
 
Posts: 216
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:55
Location: Warszawa

Postby Teufel » Tuesday, 24 October 2006, 18:01

Przepraszam, czy ta gra już istnieje?
Bo na razie przekopałem sie przez 4 strony propozycji nazwy, a tu nagle jakieś komentarze co do rozgrywki...

Gdzie mozna ja nabyć?
User avatar
Teufel
Legatus Legionis
 
Posts: 2280
Joined: Thursday, 22 December 2005, 16:55
Location: Stadt Thorn/Festung Posen

Postby Feldmarszałek Czupur » Tuesday, 24 October 2006, 18:02

Gra istnieje na razie w wersji testowej choć już bardzo zaawansowanej. 14 pazdziernika w klubie na Smolnej odbyl sie jej test (Czupur- Niemiec, Anonim - Sowieci) pod czujnym okiem Leguna vel. Autora... Kolejny test juz wkrotce... (4.11??)
User avatar
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
 
Posts: 553
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:07
Location: Warszawa

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:03

Trochę Waas, drodzy testerzy zaniedbałem - praszam. Postaram się nadrobić dziś w nocy. Jeśli jutro uda się kolejny test, będzie mi niezmiernie miło.
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:03

anonim wrote:1) Za pogodą jestem jak najbardziej.

Możemy spróbować tak: w fazie lotniczej gracz wykonuje rzyt kostką/-ami dla każdej jednostki lotniczej. Wynik 10+ oznacza, że jednostka nie jest uaktywniania z powodu pogody.

anonim wrote:2) Też jestem za tym by zwiększyć koszty ofensywy, jeśli propozycja Leguna się sprawdzi w trakcje gry, będę za.


Czyli tak by trzeba było grać.

anonim wrote:3) Jednostki SS mają już bonus, ich dywizje zmechanizowane są dwukrotnie silniejsze od ich odpowiedników w wermachcje i dodatkowo mają współczynnik pancerny. Jeśli chodzi o gwardię rosyjską, może też wystarczy dodać tym jednostkom dodatkowy punkt do ataku i obrony, będzie prościej niż dodatkowe współczynniki. Uważam że tu nie trzeba nic zmieniać SSmani są silniejsi od wermachtu, a jeśli Legun uzna że Gwardia rosyjska jest nie doceniona w grze przyjmę to z pokorą.


Tu chyba dam się przekonać, zważywszy też na sugestię z postu Andrzeja, że trzeba upraszczać, ile się da. SS-mani już faktycznie mają bonus, zaś dodatkowy bonus dla gwardiejców skutkowałby tylko tym, że by się korpusy gwardii trzymało razem, co nie jest raczej historyczne.

anonim wrote:Takie pytanie: 1) co się stanie że sztabem jeśli wszystkie jednostki mu podległe zostaną wyeliminowane. A on jako jedyny zostanie. Zaistniał taki przypadek w rozgrywce gdzie cały front oprócz sztabu został okrążony.
a) Zostanie rozwiązany, czyli zejdzie z gry.
b) Będę musiał przymusowo lub nie przydzielić mu przynajmniej jedną jednostkę z innego frontu lub armii.
2) Czy obszar działania armii, frontu musi sąsiadować z obszarem działania armii, frontu przeciwnika. Przykład: Wszystkie jednostki z frontu zostały rozbite, zamiast przydzielać do tego frontu jednostki z sąsiednich frontów chciałbym go w całości wycofać na tyły tak by lukę zostawioną po nim mógł zatkać innymi frontami.


Odpowiedzi są proste, choc faktycznie trzeb o to uzupenić reguły - dowództwo nie musi mieć żadnych wojsk i może nie sąsiadować z linią frontu (patrz Front Doński po kapitulacji Stalingradu).
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:05

W sprawie jednostek wsparcia, to jest to temat do dłuższej dyskusji - niech na razie rozstanie tak jak jest. Nie bał bym się tutaj zarzutu, że jednostki wsparcia są nieśmiertelne i mogą być przerzucane o wiele heksów. Zwłąszcza jeśli chodzi o Sowietów. Zestawienia stanów ich jednostek pancernych, jakie znalazłem u Glantza, pokazują, że grupa brygad pancernych to w każdym etapie muszą być nowe jednostki, bo straty czogłów w ciągu 6 dni intensywnej walki nie były mniejsze niż 75% :/. Możliwość dzielenie wsparcia przez Sowietów daje im większe możliwość subtelnych zagrań, co chyba nie jest historyczne. Jedyną pokusą jest możliwość przydzielania wsparcia w obronie, choć to z drugiej strony czyni planowanie ataków jeszcze trudniejszym.

Kto wie, może żetony byłyby już w przyszłym tygodniu. Nie mogę jednak obiecać.
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:06

Jeszcze sprawa zasięgu wsparcia - tu faktycznie byłoby lepiej, gdyby wprowadzić zasadę, że choć jedna z atakujących jednostek jest w zasięgu ruchu sztabu. Wymóg, by to odnieść do atakowanego heksa byłby chyba zbyt dużym ograniczeniem.
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Bladyrunner » Tuesday, 24 October 2006, 18:06

O kurcze ale niespodzianka się kroi :)
Czy to już aktualne, że będą dostępne zasady w necie?

Pozwolę sobie coś podpowiedzieć w kwestiach wydruków we własnym zakresie. Można to oczywiście rozbić na plujkach w domowych warunkach jednak jeśli ktoś chciałby mapę w większym rozmiarze i w całości polecam takie studia jak CCS: http://www.ccsdruk.pl/
Można tam zlecić druk wielkoformatowy także jako osoba fizyczna. Na jedno jednak warto zwrócić uwagę: rozdzielczość! Niestety wielkoformatowe drukarki mają często niską rozdzielczość co może czasami smucić oko więc warto zlecić wydruk w min 720 dpi - dziś już każde studio tego typu powinno mieć taki ploter.

W takim studio jak CCS można tez zlecić druk cyfrowy w niskim nakładzie np. 50 szt A4 - jest to przy takich nakładach najopłacalniejsza forma druku. Do żetonów jak najbardziej się nadaje.

Jeśli chodzi o publikację w internecie to najlepiej by było gdyby PDFy były publikowane w krzywych (łącznie z mapą) - wtedy mielibyśmy lekki i bezstratny materiał do drukowania :)

Jeśli napisałem coś oczywistego to przepraszam :)
Bladyrunner
Tambour
 
Posts: 9
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:10

Postby Andy » Tuesday, 24 October 2006, 18:07

Bladyrunner wrote:Jeśli napisałem coś oczywistego to przepraszam :)

Nic nie jest oczywiste, dopóki się takim nie stanie! :D

Jestem świeżo po pierwszej partii Ostfrontu. Super gra! Rozegraliśmy z Anonimem 3 pełne etapy Riposty Mansteina, ja Niemcami. Był oczywiście chaos i ciągłe sięganie do instrukcji, ale stopniowo gra nabierała rytmu i ukazywała smaczki: a to planując ofensywę zapomniałem o flankowaniu, a to sztab zapodział mi się gdzieś daleko w tyle, a to zapomniałem wprowadzić posiłki. Zlikwidowałem spory kocioł i drugi malutki, skasowałem zanadto wysunięty sowiecki korpus pancerny, jakoś się wybroniłem na zachodzie, wybiłem sporą dziurę w centrum frontu. Ale Charków tylko oskrzydliłem, nie zdołałem go zdobyć, na dodatek nadziałem się na mocną kontrę jednostek gwardii, które nadciągnęły od wschodu. Trudno powiedzieć, jak by się sytuacja dalej rozwijała.
Mieliśmy czasem wątpliwości dotyczące przepisów, ale gra dopiero się staje, a my nie byliśmy zbyt biegli w posługiwaniu się instrukcją.
A pomyśleć, że to tylko scenariusz cząstkowy i w użyciu była mniej więcej połowa przepisów! W kampanii to się będzie działo! :D
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:07

Ciesżę się, że gra jest w ruchu. Wynalazek laptopa pozwala na projektowanie żetonów także w trakcie nudnawych konferencji - przez ostateni dwa dni nastąpił spory kro naprzód. Czas już kończyć - więcej napiszę w nocy.
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Andy » Tuesday, 24 October 2006, 18:08

Życzę Ci wielu nudnawych konferencji i zawsze sprawnego laptopa! :D
User avatar
Andy
Grossadmiral
 
Posts: 9611
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:49
Location: Piastów

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:08

Bladyrunner wrote:O kurcze ale niespodzianka się kroi :)
Czy to już aktualne, że będą dostępne zasady w necie?

Pozwolę sobie coś podpowiedzieć w kwestiach wydruków we własnym zakresie. Można to oczywiście rozbić na plujkach w domowych warunkach jednak jeśli ktoś chciałby mapę w większym rozmiarze i w całości polecam takie studia jak CCS: http://www.ccsdruk.pl/
Można tam zlecić druk wielkoformatowy także jako osoba fizyczna. Na jedno jednak warto zwrócić uwagę: rozdzielczość! Niestety wielkoformatowe drukarki mają często niską rozdzielczość co może czasami smucić oko więc warto zlecić wydruk w min 720 dpi - dziś już każde studio tego typu powinno mieć taki ploter.

W takim studio jak CCS można tez zlecić druk cyfrowy w niskim nakładzie np. 50 szt A4 - jest to przy takich nakładach najopłacalniejsza forma druku. Do żetonów jak najbardziej się nadaje.

Jeśli chodzi o publikację w internecie to najlepiej by było gdyby PDFy były publikowane w krzywych (łącznie z mapą) - wtedy mielibyśmy lekki i bezstratny materiał do drukowania :)

Jeśli napisałem coś oczywistego to przepraszam :)


Dzięki za informacje i sugestie - nie jestem teraz na bieżąco z drukiem. na szczęście przygotowalnia to główne źródło zarobku mojego szwagra, więc gdy sprawa dojdzie do konkretów, sięgnę po pomoc rodzinną.
Co do formy rozpowszechniania gry, to nie mam jeszcze tego przemyślanego. Czas jest ciężki, bo wiele się dzieje, a przecież trzeba jeszcze czasami coś pograć...
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

Postby Legun » Tuesday, 24 October 2006, 18:10

Tak sobie myślę, że przydzielanie armijnego wsparcia w obronie może zupełnie sparaliżować ataki. Muszę jednak jakoś wybrnąć z ciągu powiazanych rozwiązań - sztaby -> żetony do planowania wsparcia -> samodzielne jednostki?

Mam jeszcze dwa pytania:
1) W wersji komputerowej, w ramach dodawania "smaczków", wymyśliłem jednostki "lidero-wsparcia" - "katiusze" z nazwami "Wasilewski" i "Żukow" oraz "tygrysy" - "Manstein" i ew. "Model". Nie wiem, co myślicie o czymś takim - np. wyższe dowództwa udzielające specjalnego wsparcia na określonych zasadach (np. Niemcy zawsze mają wtedy przewagę pancerną, a Sowieci ignorują fortyfikacje)
2) Nie wiem jednak, czy w imię dalszego rozwoju gry nie wprowadzić okopów podobnych do OWC (za 2 punkty zaopatrzenia lub ewentualnie losowo)
User avatar
Legun
Chef d'escadron
 
Posts: 1003
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:51
Location: Kraków

PreviousNext

Return to Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron