Ostfront (d.Stalingrad vel Frozen Steppes)

..i inne gry Leguna.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Albo "Wajna błagarodnaja", z tejże pieśni. :wink:
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

To może od razu "Gott mit Uns?" :wink:
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Owszem, ale to na rynek niemiecki. :wink:
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

Leo pisze:Kilka moich luźnych pomysłów:
1. Śnieg na stepie
2. Stepowe miraże
3. Iluzja nad Wołgą
4. Stalingradzkie iluzje

Eeee tam... lepsze: Czerwono-Czarni
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

Legun pisze: Można też rozwijać Wasze propozycje poetykie w stronę "Decydującego punktu" lub "Na Zapad!". Jak już przestaną padać propozycje, to wybierzemy z tego, co będzie do dyspozycji.
"O jedno miasto za daleko..."
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

Legun pisze:W nawiązaniu do tego pomysłu potrzebna jest nazwa całej serii, do której "Stalingrad-Charków 42/43" byłby tylko podtytułem, tak samo jak "Moskwa-Leningrad 41/42". Może jednak "Kontruderzenie"? Albo "Cios za cios"?
Dla całej serii lub dla Stalingradu

TYTUŁ: Kierunek wschód.
Podtytuł: Tam musi być cywilizacja.
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1467
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Raubritter »

Patrzcie jak nabija sobie liczbę postów! A to cwaniak! :wink:
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Przenoszę tu z forum klubowego komentarze:
Feldmarszałek Czupur pisze:Gra bardzo miodna. Szczególnie kilka nowinek jak np. ruch odwodów oddzielny dla poszczególnych armii (!), wpływ zaopatrzenia armi własnej i przeciwnika na modyfikatory, a do tego strefy operacyjne poszczególnych armii. oczywiście był to pierwszy styk z gierką i jeszcze nie wszystkie triki są rozpoznane (duży potencjał jest w nowym ruchu odwodów, ale trzeba to przecwiczyć). Uwag jest sporo, ale to na osobnego posta... Generalnie Niemcami w ten scenariusz gra sie dobrze, chetnie nastepnym razem zagram Sowietami...
anonim pisze:Gra faktycznie ciekawa, spore różnice w porównaniu z poprzednimi produkcjami. Niestety jako strona będąca na gorszych pozycjach nie mogłem w pełni wykorzystać możliwości gry. Z chęcią dalej mogę ją testować. Następnym razem mogę zagrać Niemcami, chociaż wolałbym Rosjanami bo ze swojej gry nimi jestem niezbyt zadowolony i chciałbym się poprawić.
Ciekawi mnie bardzo, do którego momentu dograliście. Pierwszy ruch scenariusza jest faktycznie dość jednostonny. Mam też wrażenie, że wobec pewnych nowych danych i koncepcji, trochę będzie jeszcze zmodyfikowany. Traktuję to jako rozgrzewkę i okazję do wysłuchania głosów opartych na świeżym spojrzeniu.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Pozwalam sobie tu odpowiedzieć na pytania zadane na priwie, bo przecież odpowiedziami mogą być zainteresowani Anonim i d'Andy.
Feldmarszałek Czupur pisze:1. Lotnictwo.
a) jak to jest w końcu z przebazowaniem - jest czy nie jest ograniczone ruchliwością??
b) poza wspomnianą na Smolnej sugestią o dwustronnych zetonach lotniczych (osłona i wsparcie), proponuje by istniała korelacja pomiedzy oznaczeniem bazy (nawet umowne numery - nie historyczne) a zetonem lotnictwa. Sporo czasu zabierało połapanie się skąd doleciały poszczególne wsparcia lotnicze - numerki by to usprawniły)
c) czy w fazie wmocnien mozna wspierac daną Armie lotnictwem i czy jest to traktowane jako ruch odwodów dla tej Armii??
ad a) ruchomość w przypadku lotnictwa jest właśnie odległością, na którą można lotnictwo przebazować (mierzoną w PM)
ad b) cenna sugestia - zwróciłem uwagę, że planowania użycia lotnictwa odbywa się na etapie ruchu odwodów-przygotowań a do tego potrzebne są właśnie takie żetony; proste w zastosowaniu i bez kłopotów w projektowaniu
ad c) to faktycznie wymaga doprezycowania - idea jest taka, że żeby przydzielić wojskom danego dowództwa wsparcie lotnicze, trzeba zrobić fazę wzmocnień

Dodatkowo - właśnie doszedłem do wniosku, że w fazie lotniczej aktywacja jednostek nie powinna być automatyczna, tylko losowa - jako symulacja pogody. Szczegóły wymagają dopracowania.
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Feldmarszałek Czupur pisze:2. Ofensywa. Sugeruje wprowadzenie zasady ze zarzadzenie ofensywy zawsze daje +2 dla stanu wojska lecz kosztuje 3pkt Zaopatrzenia. Ewentualnie jakąś gradację np. OFensywa +1 za 2 pkt zaopatrzenia, i Przełamanie + 2 za 3 (moze nawet 4 pkt zaopatrzenia). bedzie to z jednej strony duze wzmocnienie w natarciu lecz bedzie kosztowne dla atakującego. W rozgrywanym scenariuszu w zasadzie mozna było z samych modyfikatorów ze stanu wojska miec +5 co w pasie działania 4APanc bylo zabójcze. W sytuacji rozpedzenia sie 4APanc w zasadzie jest niedozatrzymania. Nawet zaopatrzenie niewiele tu zmieni, dlatego sugeruje wprowadzenie wiekszej kosztochlonnosci.
To faktycznie trzeba przemyśleć. Na pewno bym nie chciał, żeby ofensywa przy wyjściowym stanie "0" dawała "+2". Przełamanie będzie na dalszych etapach w postaci "artylerii przełamania" i tu bym nie chciał czegoś komplikować. Na pewno by pomogło, gdyby były już gotowe dwustronne żetony stanów wojsk. Pomysł na gorąco: jest tak jak miało być (0 na +1, +1 na +2, +2 na +4), ale koszty ofensywy są takie, jak uzyskana modyfikacja (1 dla stanu 0, 2 dla stanu +1, 4 dla stanu +2).
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Feldmarszałek Czupur pisze: 3. Oddziały SS i Gwardii (zdaje sie ze funkcjonują jako "elitarne") - moze dac im jakiś bonus do walki np. w przypadku ataku min. 6PS (obrony 4PS) dostajemy +1 mod do walki. Kolejna sugestia - jednostki walczace na polu z "elitarnymi" w razie przegranej mają +1 do odporności.
To drugie raczej nie - powoduje ahistoryczne motywacje, by trzymać z SS-manami jakieś inne wojska. To pierwsze jest kolejną komplikacją. Jesli już, to w zgodzie z logiką pozostałych modyfikacji:
Jeśli atakujący ma jednostki elitarne z PS równymi sile obrońcy, to dostaje +1, ale każda zaatakowana elitarna "niweluje" jedną atakującą. Tu prośba o opinię pozostałych.
Feldmarszałek Czupur pisze: 4. Wsparcie sztabów -
a) SOWIECI o ile punktów wspierają - o 1PS czy o 2PS i czy ew. moga wspierac dwie walki (w tym jedną z +1 za wsparcie pancerne)
b) czy mozna wspierac jednostki które w momencie deklarowania ataków były nieodcięte a w momencie przeprowadzania ataku znalazły się w okręzeniu (nie były otoczone ze wszystkich stron)
c) w jakim zasiegu od dowództwa działa wsparcie armijne? zasiegu dowodzenia czy ruchliwości? bardziej logiczne wydaje sie mi byc to drugie, wszak jednostki armijne nie mają jakiejś super ruchliwości pozwalającej przemieścic sie w skrajnym przypadku o 10PM
d) w związku z powyższym sugeruję wprowadzenie:
- wpółczynniki sztabu 0-0-PM
- dodatkowy zeton wsparcia armijnego który np. w fazie wzmocnien mozna połozyc w zasiegu ruchu sztabu(nieprzemiescic) na jednostce bronicaej sie lub po fazie ruchów odwód a przed atakami mozna połozyc na jednostce atakującej. zeton podlega normalej procedurze sprawdzenia odporności (moze na +1). w przypadku podwójego rozbicia jest eliminowany (unikamu niesmiertelności wsparcia armijnego. Po walce zeton wraca na sztab (nawet jesli jest rozbity)
ad a) to kwestia roboczych żetonów - mają wspierać za 2; mogą wspierać wylko jeden atak
ad b) nie do końca chwytam, choć oczywiście teoratycznie może się zdarzyć, że na skutek pościgu innych swoich oddziałów gracz pozostawi swoje oddziały w stan okrażenia - jeśli jednak trzymać się tego, co jest w tej chwili napisane, to "dowodzenia sprawdza się w chwili, gdy ma to zastosowanie", czyli jesli w chwili ataku wojska jednak są niedowodzone, to nie można ich wesprzeć
ad c) miało być w zasięgu dowodzenia, choć tu jest możliwa zmiana - faktycznie zasięg ruchliwości nakłada tu logiczne ograniczenia a nie rodzi dodatkowych komplikacji
ad d) nie wiem, czy to upraszcza, czy komplikuje samą procedurę udzielania wsparcia w ataku; owszem, daje to możliwość wzmacniania obrony wsparciem armijnym - otwiera także drogę (pokusę?) do zwiększania bądż zmniejszania liczby jednostek wsparcia
CDN
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

Feldmarszałek Czupur pisze: 5. Zbieranie jednostek.
a) czy jest mozliwe odtwarzanie jednostek które zgineły w wyniku dwukrotnego rozbicia lecz nie w okrazeniu?
W kampanii - tak, w scenariuszach - nie
Feldmarszałek Czupur pisze: 7. duze miasta w czasie walki - w przypadku ataku na nie nie licza sie atakującemu modyfikatory za przewage pancerną. A obroncy? moze dojść do absurdu w postaci postawienia 4 DywSS na jednym heksie co da 8PS, i +4 za pancerz (nie liczac lotnictwa, stanu wojsk etc).
Przewaga pancerna nic nie daje obrońcy, poza niwelowaniem ewentualnej przewagi pancernej przeciwnika.
Feldmarszałek Czupur pisze:8. Czy z jednego heksu mogą atakowac oddziały z różnych armii? czy wsześniej trzeba zmienic im przyporzakowanie.
Na jednym heksie nie mogą się znaleźć oddziały dwóch dowództw, bo jedna z nich musi przejść pod dowództwo tej drugiej. Natomiast to mnie zainspirowało do jednej dodatkowej komplikacji, bardzo jednak logicznej i potrzebnej - atak, w którym uczestniczą jednostki dwóch dowództw, powinien dostać modyfikator "-1" za kłopoty z koordynacją. Co powiesz na to (dalej CPNT)?
Feldmarszałek Czupur pisze:10. Czy jest mozliwe zeby Sztab znalazl sie poza pasem dowodzenia ktory wynikł w pewnym momencie z ustawienia wojsk. Sztab posuwal sie o 1PM a 4APanc w pewnym momecie troche sie rozlazła. Sztab znalazł się idealnie na styku znaczników rozgraniczajacych obszar działania, z tym że po za nim. czy w tym momencie jest zmuszony wykonac ruch za dodatkowe PM tak by sie w tym pasie znalezc, kosztem PZaop??
Sztab musi być na obszarze dowodzenia - to znaczy, że nie można przesuną znaczników tak, by on się znalazł poza.


Pozostałe sugestie do prostego zastosowania.
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

Legun pisze: Ciekawi mnie bardzo, do którego momentu dograliście. Pierwszy ruch scenariusza jest faktycznie dość jednostonny. Mam też wrażenie, że wobec pewnych nowych danych i koncepcji, trochę będzie jeszcze zmodyfikowany. Traktuję to jako rozgrzewkę i okazję do wysłuchania głosów opartych na świeżym spojrzeniu.
doszliśmy do czwartego etapu. Co prawda rozegralismy go w pośpiechu ale sytuacja była ciekawa.
PS. Charków padł... :-)
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1026
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 15 times

Post autor: Legun »

O! A jak tam sytuacja w Donbasie? Utrzymał się Mius?
Awatar użytkownika
Feldmarszałek Czupur
Lieutenant
Posty: 551
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Feldmarszałek Czupur »

1) Lotnictwo - faktycznie element czynnika losowego w postaci pogody bardzo by sie przydał. Co do przydzielenia wsparcia lotniczego do poszczegolnych dowództw - czy bedzie to oznaczało ze na danym odcinku mozna zastosowac X pkt wsparcia lotniczego i basta czy tez bedzie to tez jakoś modyfikowane (np. w zalezności od "stanu wojska" np. Armie silniejsze moga "zabrac" wsparcie od sasiadujacych armii (cos co by symulowało rywalizacje dowódców armii o wsparcie...)
nie wiem czy to juz nie jest jakoś rozwiązane ale wprowadzic mozna by było el. pkt zaopatrzenia dla lotnictwa (chyba ze to wyraza sie liczba jednostek wsparcia lotniczego - choc to powoduje linearność gry szczegolnie przy kampanii...)
2) Ofensywa - taka propozycja "rozwarstwienia" jej kosztów wymaga przetestowania ale podoba mi sie...
3) elitarni - jw.
4) b) niby masz racje ze w momencie ataku taki oddział jest okrazony ale... w momencie przydziału wsparcia obrony (przed atakami - faza wzmocnien) nie jest. Zastosowanie zetonów "wsparcia armijnego" pozwala wyeliminowac jeszcze jedna nielogiczność. Skoro maja one symulowac jednostki armijne (np. sowieckie brygady pancerne) to w obecnych przepisach w zasadzie sa one niesmiertelne, bo nawet jesli beda one przydzielone do wsparcia walki odziałów które wpadną w otoczenie/okrazenie to juz w nastepnym etapie mozna je zastosowac np. 5 heksów dalej. W momecie posiadania takiego zetonu (ktory ma 1 lub 2 PS, lecz np. nie ma linii kontroli) symulujemy mozliwośc jego zniszczenia lub rozbicia. Miałby te przewage iz mozna by go bylo umieszczac (a nie jak inne przemieszczac) w zasiegu ruchliwości dowództwa (w fazie wzmocnien przy obronie lub w fazie deklaracji ataków) zas po walce o ile nie jest w okrazeniu/otoczeniu wracałby na zeton dowództwa... aha! przemyslałbym sprawę czy nalezy go brac pod uwage przy nasyceniu terenu tzn. czy liczy sie on do limitu 4 jednostek na heksie...
7. czy to oznacza ze np. sow. KPanc zaatakowany przez tylko i wylacznie piechoty nie ma modyfikatorów "pancernych"?
8. CJNT - kupuje to :-)
10. jw.
Zablokowany

Wróć do „Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy”