Wojna rosyjsko-turecka 1877-78. Uzbrojenie i taktyka
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10579
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2102 times
- Been thanked: 2831 times
Also herr Nachtigall, ich muss verbessern, was Sie hier geschroiben haben.slowik pisze:To zupelnie nie przeszkadza Gozdawa (tak na marginesie to napisales to jak najbadziej poprawnie). W miare mozliwosci tlumacze fragmenty. Jezeli beda tam struktury i tabele to sa one czytelne nawet bez znajomosci jezyka..
Herr Gozdawa kennt nicht Deutsch, und nicht kein Deutsch.
Gozdawa dosłownie powiedział, że nie zna żadnego niemieckiego.
A nie, że nie zna niemieckiego po prostu.
Ich kenne nicht Deutsch - so es soll sein.
Gruss:
Jenerał von Auffenberg.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Mein Gott! Was ist das? Ich verstehe nicht? Aber ich könne sprechen English et français, bohužel slabo česky a slovacky, mohu duże dobre rozumity i czytaty ukrainskoju mowoju a osobływo zbiram ukraińśky dumky ta piśni. Na kaniec jasna, szczo ja toże gawarju pa russki (jestem z pokolenia, które uczono tego od 5 klasy podstawówki). Ponad wszystko jednak uwielbiam mówic po polsku i proponuje wrócic do tego obyczaju.
Będzie co może, rób coć powinien (książę Adam Jerzy Czartoryski)
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10579
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2102 times
- Been thanked: 2831 times
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10579
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2102 times
- Been thanked: 2831 times
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43399
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3970 times
- Been thanked: 2528 times
- Kontakt:
W takiej skali jak my się zastanawiał czy w innej Jenerale
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10579
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2102 times
- Been thanked: 2831 times
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10579
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2102 times
- Been thanked: 2831 times
- slowik
- Generaloberst
- Posty: 4838
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
- Lokalizacja: Wien
- Been thanked: 5 times
Koleje:
Pod uwage mozna brac tylko Rumunska kolej panstwowa. Trasy byly raczej kiepskie, niektore w niektorych czesciach nawet byly podatne na zalania potopowe, tak samo jak wystepowaly czasami bardzo strome podjazdy.
Dysponowano (po zwiekszeniu stanu w pazdzierniku 1877) 185 lokomotywami, 4687 towarowymi i ok. 400 osobowymi wagonami oraz 260 "wozow z weglem" (Kohlen-Tender).
Tak potrzebne do masowych transportow wyposazenie nie mozna bylo dostarczac bezposrednio z Rosji (trasa Kisinew-Ungheni) z powodu roznego rozstawu szyn (Rosja - 1.520 metra, Rumunia 1.435), a poprzez Austrie (Kolej Lwow-Czernowitz-Jassy). Nadciagajacy z Rosji Train przeladowywano w Jassy.
Nie dysponowano takze wystarczajaca iloscia personelu kolejowego.
Przyjmowano ze maksymalna wydajnosc na linii Kisinew-Jassy-Bukaresti to 15-20 pociagow po 40 osi dziennie i tyle samo pociagow w druga strone, biorac pod uwage ze na niektorych odcinkach na pociag przypadaly dwie lokomotywy.
W rzeczywistosci na poczatku kampanii kursowalo dziennie 4-6 pociagow po 80 osi. Dopiero od 15.V kursowaly 2 pociagi osobowe i 9 wojskowych (tyle samo w przeciwnym kierunku). Predkosc pociagu wojskowego wynosila 9-10km/h (normalnego - 24km/h).
Pod uwage mozna brac tylko Rumunska kolej panstwowa. Trasy byly raczej kiepskie, niektore w niektorych czesciach nawet byly podatne na zalania potopowe, tak samo jak wystepowaly czasami bardzo strome podjazdy.
Dysponowano (po zwiekszeniu stanu w pazdzierniku 1877) 185 lokomotywami, 4687 towarowymi i ok. 400 osobowymi wagonami oraz 260 "wozow z weglem" (Kohlen-Tender).
Tak potrzebne do masowych transportow wyposazenie nie mozna bylo dostarczac bezposrednio z Rosji (trasa Kisinew-Ungheni) z powodu roznego rozstawu szyn (Rosja - 1.520 metra, Rumunia 1.435), a poprzez Austrie (Kolej Lwow-Czernowitz-Jassy). Nadciagajacy z Rosji Train przeladowywano w Jassy.
Nie dysponowano takze wystarczajaca iloscia personelu kolejowego.
Przyjmowano ze maksymalna wydajnosc na linii Kisinew-Jassy-Bukaresti to 15-20 pociagow po 40 osi dziennie i tyle samo pociagow w druga strone, biorac pod uwage ze na niektorych odcinkach na pociag przypadaly dwie lokomotywy.
W rzeczywistosci na poczatku kampanii kursowalo dziennie 4-6 pociagow po 80 osi. Dopiero od 15.V kursowaly 2 pociagi osobowe i 9 wojskowych (tyle samo w przeciwnym kierunku). Predkosc pociagu wojskowego wynosila 9-10km/h (normalnego - 24km/h).
urodzony 13. grudnia 1981....