Armie w WAB'ie - taktyka, rozpiski, modele...
: czwartek, 12 kwietnia 2007, 23:22
Chciałbym rozpocząć nowy temat, w którym pokrótce opisywałbym rozpiski tworzone do WAB'a, charakterystyki armii, taktyki, modele (w wersji ekonomicznej - 1:72). Może zachęci to nowych graczy do tego systemu
Na pierwszy ogień idzie armia ‘Alexander and his Successors’ z podręcznika ‘Armies of Antiquity’. Rozpiska, którą zbudowałem, nie jest standardowa dla tej armii – brak w niej przede wszystkim falangi. Rozpiska z falanga zostanie opisana przy rozbiorze J armii z podręcznika ‘Alexander the Great’, tymczasem zamiast tego:
Szybka kolumna, złożona na kawalerii i lekkiej piechocie.
Zasady kompozycji armii:
- Armia może mieć Generała i Chorążego (Army Standard Bearer),
- Do 50% wartości punktowej rozpiski może stanowić Kawaleria,
- Piechota musi stanowić przynajmniej 25% w.p.r
- Do 50% w.p.r może składać się z Sojuszników i Oddziałów specjalnych. Dozwolony jest jeden słoń na 1000 pkt, jedna machina artyleryjska lub rydwan na 500 pkt. Sojusznicy pochodzą z armii: Ancient Greeks, Barbarian, Persian, Indian, Cataphract.
Rozpiska na 2000 pkt: (będę używał oryginalnych nazw), w przypadku oddziałów dopisuje tylko ulepszenia.
1. Generał – heavy armour, warhorse, kontos – 186 pkt.
2. Army Standard Bearer – heavy armour, warhorse – 88 pkt.
3. 9x Shock Cavalry (Hetajrowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
4. 9x Shock Cavalry (Tesalowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
5. 10xLight Cavalry (Greccy Najemnicy) – thrusting spear, Leader, Musician – 190 pkt.
6. 10x Elite Light Cavalry (Prodromoi) – kontos, FCG – 265 pkt.
7. 14x Hypaspistów – thrusting spear, Musician – 215 pkt.
8. 16x Peltastów (Agrianie) – thrusting spear, FCG – 143 pkt.
9. 16x Traków – FCG – 159 pkt.
10. 10 Mercenary Skirmishers (Illyrowie) – javelins – 50 pkt.
11. 12 Mercenary Skirmishers (Macedończycy) – slings – 60 pkt.
12. 12 Łuczników z Krety (Najemnicy z ‘Ancients Greeks’) – 120 pkt.
Kompozycja specyficzna, taktyka tez J Lekka piechota i skirmisherzy z reguły zajmuja centrum, z kawalerią na skrzydłach. Generał w Hetajrach, ASB w Tesalach. Armia jest bardzo manewrowa – kawaleria w czterech oddziałach, z których dwa mogą walczyć w skirmishu, do tego cała piechota z opcją skirmishowania. Pozwala to z reguły wymanewrować przeciwnika, uderzając jednocześnie w ‘miękkie podbrzusze’. Nie jest to rozpiska łatwa do gry – częściej się nią remisuje niż wygrywa, ale zapewnia dużo radochy w grze.
Modele:
Kawaleria:
1. Jako Hetajrów używam części modeli z zestawu Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8007
z tego zestawu pochodzi tez Generał, konwertowany ASB i Leader Tesalów.
Resztę Hetajrów zapewnia ‘Macedońska jazda’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8047
z tego zestawu biorę także Prodromoi.
2. Tesalowie, poza wspomnianym Leaderem, to ‘Jazda Tessalska’ HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8048
3. Grecka jazda i Prodromoi to mieszanka Zvezdy i ;Jazdy Sprzmierzeńców’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049
4. Lekką piechotę – Agrian, skirmisherów i Kreteńczyków, zapewnia głównie zestaw ‘Lekkiej piechoty Alexandra’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
wsparty modelami z zestawu Greków Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
5. Trakowie to zestaw HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
plus dwóch peltastów ze Zvezdy (patrz Grecka piechota).
6. Co do Hypaspistów to jest problem. Dopóki HaT nie wypuści ich zestawu używam greckich najemników HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045
To tyle tytułem pierwszej odsłony.
Na pierwszy ogień idzie armia ‘Alexander and his Successors’ z podręcznika ‘Armies of Antiquity’. Rozpiska, którą zbudowałem, nie jest standardowa dla tej armii – brak w niej przede wszystkim falangi. Rozpiska z falanga zostanie opisana przy rozbiorze J armii z podręcznika ‘Alexander the Great’, tymczasem zamiast tego:
Szybka kolumna, złożona na kawalerii i lekkiej piechocie.
Zasady kompozycji armii:
- Armia może mieć Generała i Chorążego (Army Standard Bearer),
- Do 50% wartości punktowej rozpiski może stanowić Kawaleria,
- Piechota musi stanowić przynajmniej 25% w.p.r
- Do 50% w.p.r może składać się z Sojuszników i Oddziałów specjalnych. Dozwolony jest jeden słoń na 1000 pkt, jedna machina artyleryjska lub rydwan na 500 pkt. Sojusznicy pochodzą z armii: Ancient Greeks, Barbarian, Persian, Indian, Cataphract.
Rozpiska na 2000 pkt: (będę używał oryginalnych nazw), w przypadku oddziałów dopisuje tylko ulepszenia.
1. Generał – heavy armour, warhorse, kontos – 186 pkt.
2. Army Standard Bearer – heavy armour, warhorse – 88 pkt.
3. 9x Shock Cavalry (Hetajrowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
4. 9x Shock Cavalry (Tesalowie) – light armour, FCG (Leader, Standard, Musician) – 267 pkt.
5. 10xLight Cavalry (Greccy Najemnicy) – thrusting spear, Leader, Musician – 190 pkt.
6. 10x Elite Light Cavalry (Prodromoi) – kontos, FCG – 265 pkt.
7. 14x Hypaspistów – thrusting spear, Musician – 215 pkt.
8. 16x Peltastów (Agrianie) – thrusting spear, FCG – 143 pkt.
9. 16x Traków – FCG – 159 pkt.
10. 10 Mercenary Skirmishers (Illyrowie) – javelins – 50 pkt.
11. 12 Mercenary Skirmishers (Macedończycy) – slings – 60 pkt.
12. 12 Łuczników z Krety (Najemnicy z ‘Ancients Greeks’) – 120 pkt.
Kompozycja specyficzna, taktyka tez J Lekka piechota i skirmisherzy z reguły zajmuja centrum, z kawalerią na skrzydłach. Generał w Hetajrach, ASB w Tesalach. Armia jest bardzo manewrowa – kawaleria w czterech oddziałach, z których dwa mogą walczyć w skirmishu, do tego cała piechota z opcją skirmishowania. Pozwala to z reguły wymanewrować przeciwnika, uderzając jednocześnie w ‘miękkie podbrzusze’. Nie jest to rozpiska łatwa do gry – częściej się nią remisuje niż wygrywa, ale zapewnia dużo radochy w grze.
Modele:
Kawaleria:
1. Jako Hetajrów używam części modeli z zestawu Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8007
z tego zestawu pochodzi tez Generał, konwertowany ASB i Leader Tesalów.
Resztę Hetajrów zapewnia ‘Macedońska jazda’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8047
z tego zestawu biorę także Prodromoi.
2. Tesalowie, poza wspomnianym Leaderem, to ‘Jazda Tessalska’ HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8048
3. Grecka jazda i Prodromoi to mieszanka Zvezdy i ;Jazdy Sprzmierzeńców’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8049
4. Lekką piechotę – Agrian, skirmisherów i Kreteńczyków, zapewnia głównie zestaw ‘Lekkiej piechoty Alexandra’ HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
wsparty modelami z zestawu Greków Zvezdy:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8044
5. Trakowie to zestaw HaT’a:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8046
plus dwóch peltastów ze Zvezdy (patrz Grecka piechota).
6. Co do Hypaspistów to jest problem. Dopóki HaT nie wypuści ich zestawu używam greckich najemników HaTa:
http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... &code=8045
To tyle tytułem pierwszej odsłony.