Ogniem i mieczem (Wargamer)

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2775
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: GRZ » poniedziałek, 15 października 2012, 21:22

Jarek pisze:
Telamon pisze: Za Krasnoludki
KRASNOLUDY!!!! :evil:


;)
Skrzaty :)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
gryf
Carabinier
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 12:33

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: gryf » wtorek, 16 października 2012, 09:49

Ozdoby trawnikowe :D

A co do RON to Korona to Imperium a Litwa Bretonia :)
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1159
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Indar » wtorek, 16 października 2012, 09:55

Wolałbym elfy, ale co zrobić :)
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Pablo
Chef de bataillon
Posty: 1041
Rejestracja: czwartek, 1 października 2009, 00:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Pablo » wtorek, 16 października 2012, 13:07

A Turcja to Lizardsmeni, czy Orki i gobliny. ;)
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18416
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: AWu » wtorek, 16 października 2012, 13:20

Poczekam na undeadów :>
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 745
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: MKG » wtorek, 16 października 2012, 15:05

LI-TO-ŚCI! :roll:
Awatar użytkownika
Olbracht
Adjudant
Posty: 265
Rejestracja: środa, 17 października 2012, 08:57

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Olbracht » środa, 17 października 2012, 09:27

Ad. artykuł: http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=129
Gorzej, że podręcznik sam, pod swoją wagą chyba, zaczyna się rozpadać.
Jest to niestety prawda, podręcznik potrafi się rozlecieć pomimo wielkiej dbałości o jego stan. Jednak, WG bardzo solidnie podchodzi do reklamacji i wymienia każdy niezniszczony podręcznik, któremu puściło szycie.
Aby zacząć grę w Podjeździe – nadmienię tylko iż jest to obecnie (i zapewne długo taką pozostanie) jedyna możliwość na turniejach dla samodzielnego gracza (...).
Obecnie są grane i turnieje dywizyjne (aczkolwiek zdecydowana większość, to nadal turnieje podjazdowe), gdzie dywizję tworzy albo para graczy, albo jeden gracz. Coraz więcej osób ma armie na tyle liczne, żeby wystawić samodzielnie dywizję. Granie dywizyjne jest mniej popularne także z tego względu, że na bitwę podjazdową potrzeba ok. 2h, zaś na dywizyjną 4-6h.
Jest to wydatek rzędu 200 złotych. Niby niewiele i otrzymujemy dzięki temu tylko dwie-trzy kompanie.
2-3 kompanie otrzymujemy w każdym pudełku, a nie za 200 zł.
To, co uzyskamy za tą kwotę, nie zachwyca wielkością. To podjazd 4-5 punktowy, czyli najmniejszy. Wyobraźcie sobie walkę z czymś wielkości 15 PS, gdy wielkie hufce nacierają na Wasze żałosne szeregi.
Jak słusznie dalej zauważono, różnice w wielkości armii równoważą efekty (im większa różnica, tym więcej efektów negatywnych dla większej armii). Sens tworzenia większych armii jednak jest - każdy może wybrać najbardziej pasujący mu sposób i styl gry (oczywiście są one różne, dla różnej wielkości armii). W OiM nie ma Jedynie Słusznej Wielkości Armii.
Wiadomo też, że twórcy piszą zasady do kolejnych armii. W tej chwili zapowiedziano Siedmiogród (z własnymi figurkami) i Brandenburgię-Prusy (bez nowych figurek)
Z przecieków wiadomo, ze w najbliższym czasie (cokolwiek to znaczy, pewnie razem z Potopem) pojawi się także Cesarstwo i Gdańsk.
Gra ma zdecydowanie przyszłość, na co wskazują rzesze graczy i liczne turnieje (głównie w Warszawie i Kielcach).
Warszawa i Kielce, to nie jedyne prężenie działające ośrodki OiM - jest też Kraków, Leszno, Lublin, Wrocław i rozwijające się: Poznań i Łódź.


Generalnie również polecam system :).
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2775
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: GRZ » środa, 17 października 2012, 19:26

GRZ pisze:
Jarek pisze:
Telamon pisze: Za Krasnoludki
KRASNOLUDY!!!! :evil:


;)
Skrzaty :)
Co to za nadgorliwy mod mnie poprawia? :evil: ;)
Krzaty panie mod krzaty,a nie skrzaty. Kto rozumie żart temu dobrze, kto nie rozumie temu lepiej. ;)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
Telamon
Général en Chef
Posty: 5917
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 220 times
Been thanked: 79 times
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Telamon » środa, 17 października 2012, 19:29

2-3 kompanie otrzymujemy w każdym pudełku, a nie za 200 zł.
To zależy od listy armii. Inne potrzeby figurkowe ma Szwecja, inne Moskwa, a w zwykłym pudle jest 18-21 jeźdźców/ 36-41 piechurów
Obecnie są grane i turnieje dywizyjne (aczkolwiek zdecydowana większość, to nadal turnieje podjazdowe), gdzie dywizję tworzy albo para graczy, albo jeden gracz.
Cóż, tą recenzję pisałem chwilę temu, coś się mogło zmienić (to tyczy się wszystkich uwag w tym poście). Gdy ostatnim razem śledziłem sytuację miało być coś dywizyjnego na Polach Chwały organizowanego. Jeżeli teraz częściej się pojawiają to znaczy iż grono graczy OiM prężnie się rozwija, co działa na korzyść tej gry.
Z przecieków wiadomo, ze w najbliższym czasie (cokolwiek to znaczy, pewnie razem z Potopem) pojawi się także Cesarstwo i Gdańsk.
Skoro "przeciek" urósł i "wylał" szerzej tajemnicę to chyba mogę już napisać (i nikt mnie za to nie skarci) iż pojawi się Gdańsk (mogący wystawić dywizję) i Cesarstwo (mogący wystawić przynajmniej armię), z tego co mi pisano nie z "Potopem" lecz jako samodzielne dodatki a'la Kurlandia, do pobrania.

jest też Kraków, Leszno, Lublin, Wrocław i rozwijające się: Poznań i Łódź.
Nie będę pisał za te cztery pozostałe, ale w Krakowie jeszcze w sierpniu gracze (podobno liczni) nie mieli stałej meliny do gry. ;)
Awatar użytkownika
Olbracht
Adjudant
Posty: 265
Rejestracja: środa, 17 października 2012, 08:57

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Olbracht » środa, 17 października 2012, 20:52

Nie licząc nielicznych wyjątków kompania/chorągiew/etc. liczy 2-3 podstawki. W pudełkach, jak sam piszesz jest co najmniej 18 figurek, a więc daje się z nich złożyć co najmniej 6 podstawek, co daje 2-3 kompanie :). Oczywiście, zgadzam się, że 200 zł nie wystarczy na w pełni atrakcyjne (przynajmniej dla mnie) granie, więc trzeba zainwestować więcej. Różne koszty różnych nacji wynikają z liczebności ich armii - Szwecja stoi jakością (mało figurek i mały koszt), a Turcja liczebnością (dużo figurek i duży koszt), natomiast koszt w przeliczeniu na 1 podstawkę wszędzie jest mniej więcej taki sam.

Kraków obecnie organizuje się na turniej 17 listopada, mają już całkiem sporo zgłoszeń. Tętni też u nich życiem w topiku regionalnym na forum OiM, więc mają stały kąt, czy nie - działają :).
Awatar użytkownika
Telamon
Général en Chef
Posty: 5917
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 17:27
Lokalizacja: Kraków/Zakliczyn
Has thanked: 220 times
Been thanked: 79 times
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: Telamon » środa, 17 października 2012, 21:22

Kraków obecnie organizuje się na turniej 17 listopada, mają już całkiem sporo zgłoszeń. Tętni też u nich życiem w topiku regionalnym na forum OiM, więc mają stały kąt, czy nie - działają
Widzę termin organizacji - 7 X. Znaczy po roku (i wraz z przybyciem nowych studentów na uj zapewne) jakoś w końcu się ruszyły gimbusy jedne. Nawet prowizoryczny lokal w gimbazie mają. :lol: No ale gratuluję.

Ps. Już chyba pamiętam o co mi chodziło z 2/3 kompaniami. Miałem na myśli podjazd RONu, który liczy chyba 3 kompanie - pancernych, dragonów i czegoś tam. Musiałem najwidoczniej przestawić kolejność w tym cholernym Wordzie.
ragozd
Sergent-Major
Posty: 176
Rejestracja: czwartek, 20 września 2007, 21:56
Lokalizacja: Warszawa, Kielce

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: ragozd » środa, 17 października 2012, 21:40

Nie ma tak małych podjazdów (jeszcze) :) RON to 4 chorągwie i 10 podstawek bazowo. Szwedzi mają najmniej - 4 kompanie i 8 podstawek bazowo.
I ten skład to nie wybór finansowy a decyzyjny - bo i tak 2 pudełka trzeba kupić - i wtedy mamy 8-10-12 podstawek- 3 warianty do dyspozycji, każdy ciekawy.
Telamon pisze: Im mniejszy podjazd (w punktach siły, czyli PS) tym lepiej, bowiem wówczas to my jesteśmy obrońcą, możemy wylosować jakiś korzystny dla nas scenariusz pokroju zasadzki, furażu czy obrony wioski. Ostatecznie bombardujemy wojsko rozmaitymi efektami (za darmo), wzbudzamy w jego szeregach panikę, dezorganizujemy je przed bitwą etc. Jest to owszem fajne, ale nieco nieco podważa sens posiadania wielkiej bandy – im jesteśmy więksi i ciężsi od naszego przeciwnika, tym mamy gorzej, a nasza liczebna przewaga obraca się przeciwko nam… ale mamy też punkty zwartości, co sprawia, iż morale nie posypie się nam (chyba) zbyt szybko
To nie jest takie oczywiste, i mi najbardziej przypomina grę w papier - nożyce - kamień. Nie ma jedynie słusznej wielkości podjazdów, jak i dywizji. Wszystko ma swoje plusy i minusy, a sporo zależy od preferencji gracza, jak i nacji - np. Rosja czy Turcy nie są predysponowani do małych armii. W skali podjazdu morale się też nie posypie, bo jest liczone dopiero od dywizji, ale duży podjazd może przyjąć większe straty i lepiej na tym wyjść w ich punktowaniu.
A efekty czynią każdą grę niepowtarzalną. Ktoś kto ma mało kasy, jest w stanie sensownie grać przeciw 3x większej ilości podstawek. Scenariusz może podzielić je na 2 części, kilka oddziałów opóźnić a małym siłom po stratach przyjdą nieoczekiwane posiłki. Się dzieje, a szanse są w miarę wyrównane.

Są oczywiście niedoskonałości - FAQ i Errata już się pojawiły, a niedługo będzie kolejne ich wydanie - ale to ma miejsce przy każdym tego typu systemie.
Żeby życie miało smaczek, raz planszówka, raz bitewniaczek
Walcząc "klimatycznie", II WS trwałaby do dziś. A tak - wygrali powergamerzy!
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3628
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: kadrinazi » środa, 17 października 2012, 21:51

Telamon pisze: Skoro "przeciek" urósł i "wylał" szerzej tajemnicę to chyba mogę już napisać (i nikt mnie za to nie skarci) iż pojawi się Gdańsk (mogący wystawić dywizję) i Cesarstwo (mogący wystawić przynajmniej armię), z tego co mi pisano nie z "Potopem" lecz jako samodzielne dodatki a'la Kurlandia, do pobrania.
Chyba ktoś dachu nie domknął bo przeciek jak na Basenie Narodowym ;) Jako osoba w pewnym stopniu odpowiedzialna (wraz z Rafałem Szwelickim) za pisanie list armijnych może uściślę: korpus cesarski znajdzie się jednak w podręczniku 'Potop', czyli będzie to trzecia - obok Brandenburgii i Siedmiogrodu - nowa armia. Cesarskich będzie można wystawić zarówno jako podjazd jak i dywizję, będą też dostępni jako sojusznicy do innych armii, z tymże póki co będzie to armia wyłącznie pod kątem ekspedycji do Polski i Danii (co wpływa na jej konstrukcję). Gdańsk będzie faktycznie dostępny jako pdf, będzie go można złożyć jako podjazd i jako dywizję. Zapewne już po premierze 'Potopu' domkniemy temat Danią (podjazd i dywizja w pdfie), żeby Szwedzi mieli jeszcze kogo bić :)
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3628
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: kadrinazi » środa, 14 listopada 2012, 12:39

Angielska wersja podręcznika będzie miała premierę na Salute 20 kwietnia 2013 roku w Londynie. Poprzedzimy ją kampanią crowd fundingową, którą rozpoczniemy w marcu.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18416
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Ogniem i mieczem (Wargamer)

Post autor: AWu » środa, 14 listopada 2012, 14:31

Pisałem Ci to na Fb ale napiszę i tu
W marcu crowdfunding może być nielegalny :)

Vincent ma takie pomysły..

Chyba, że wydawcą miałby być jakiś podmiot zagraniczny a nie Wargamer.

Trzymam kciuki, ale sprawdziłbym na jakim etapie jest ta legislacja.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”