Musket & Pike Series (GMT)
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10572
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2101 times
- Been thanked: 2829 times
Re: Musket & Pike Series
Z jednym dodatkowym rzutem zgadzam się po kilku latach.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Musket & Pike Series
Z tego co wiem, ich wiedza została wzięta pod uwagę tylko o tyle, że husarię trudno przechwycić. Gdyby Polacy nie doradzali, husaria byłaby na tym poziomie co szwedzcy rajtarzy albo miejscami gorszaUlysses pisze: ↑piątek, 8 stycznia 2021, 19:01Zgadza się. Chodziło mi przede wszystkim o brak wiedzy na zachodzie o husarii. W Gustav Adolf: With God & Victorious Arms zdaje się, że pomagali Polacy, ale ich wiedza nie została wzięta pod uwagę? Był tam jakiś problem.Karel W.F.M. Doorman pisze: ↑piątek, 8 stycznia 2021, 18:58Prosszę porównać z "Wiedniem" Darka Góralskiego. To jest dopiero antyk.
Dla mnie w M&P największych kłopotem jest brak poziomu ucieczki armii/załamania morale jak GBOH lub Pana Wikingach. W M&P walczą dalej armie, które dawno by uciekły. Ba czasami nawet wygrywają na punkty!
Niestety na tym się skończyło. Na zachodzie dopiero teraz stopniowo przyswajają sobie wiedzę na temat naszej jazdy. Podważa to przecież ogólnie uznany dogmat co do rozwoju sztuki wojennej, że wraz z upadkiem średniowiecza kawaleria schodzi na drugi plan a decydującą rolę na polu bitwy zaczyna odgrywać dobrze zorganizowana piechota itd. (nie ma sensu, żebym się rozpisywał, bo generalnie wszyscy wiemy o co chodzi).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- zbyhoo
- Carabinier
- Posty: 23
- Rejestracja: piątek, 3 listopada 2017, 21:38
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Re: Musket & Pike Series
Co do punktu zalamania armii, jest on "sztucznie" (podkreslam sztucznie ) wtloczony w mechanizm i odbywa sie poprzez zmuszenie wszystkich skrzydel do przejscia w rozkaz Rally (punkt 5.8. przepisow).
Wszystkie jednostki piechoty/kawalerii musza byc rozbite i/lub bez formacji i/lub z obnizonym morale. Co w sumie oddaje sama idee zalamania danego zgrupowania (tu skrzydla).
Problem w tym ze taka sytuacje musi nastapic, w tym samym czasie dla wszystkich skrzydel (w samej rozgrywce jest to malo prawdopodobne).
Dwnerwujacy jest natomiast fakt, ze w ten sposob da sie rowniez uniknac samej walki, wprowadzajac wszystkie swoje skrzydla w Rally np.: w momencie gdy widac ze calkowita porazka jest nieunikniona.(przepis 4.6.)
Tym samym uzyskujac wynik "remis", zanim przecinik cie dopadnie.
Wszystkie jednostki piechoty/kawalerii musza byc rozbite i/lub bez formacji i/lub z obnizonym morale. Co w sumie oddaje sama idee zalamania danego zgrupowania (tu skrzydla).
Problem w tym ze taka sytuacje musi nastapic, w tym samym czasie dla wszystkich skrzydel (w samej rozgrywce jest to malo prawdopodobne).
Dwnerwujacy jest natomiast fakt, ze w ten sposob da sie rowniez uniknac samej walki, wprowadzajac wszystkie swoje skrzydla w Rally np.: w momencie gdy widac ze calkowita porazka jest nieunikniona.(przepis 4.6.)
Tym samym uzyskujac wynik "remis", zanim przecinik cie dopadnie.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Musket & Pike Series
Jest coś takiego. Chyba raz się zdarzyło, że to zauważyłem, ale zwykle starałem się zwyciężyć i często mi wychodziło, więc nie miałem okazji praktykować
Jedyne co trochę ratuje sytuacje, to że przejście kilkoma skrzydłami pod rząd na ten rozkaz może nie być takie łatwe.
Trochę podobnie jak z tymi wskazywanymi wcześniej przypadkami, ktoś nie pomyślał, że to może mieć takie efekty i być w taki sposób wykorzystane.
Jedyne co trochę ratuje sytuacje, to że przejście kilkoma skrzydłami pod rząd na ten rozkaz może nie być takie łatwe.
Trochę podobnie jak z tymi wskazywanymi wcześniej przypadkami, ktoś nie pomyślał, że to może mieć takie efekty i być w taki sposób wykorzystane.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 385
- Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 154 times
Musket & Pike Dual Pack (GMT)
No i jest długo wyczekiwany Musket & Pike Dual Pack od GMT. Pudło na bogato, ale... nowa grafika na żetonach - obecnie nie mam zdania, nie chcę się wypowiadać przez pryzmat starych grafik, które lubiłem. Pomysł niby fajny, zobaczymy jak się sprawdzi na planszy. Jest oczywisty problem z kawalerią. Ma ją (poza nazwami jednostek) wyróżniać pasek po przekątnej. Jest on jednak ledwie widoczny. Na wiele sposobów można to było rozwiązać, wybrano chyba najgorszy z możliwych. Mapy mają inną, chropowatą, gramaturę. Wyglądają i są w dotyku ciekawe. Kolejna rzecz do sprawdzenia.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
Tak jak pisałeś, ukośny pasek przy kawalerii jest prawie niewidoczny patrząc po Twoich zdjęciach. Co do wizualizacji jednostek, jeśli zostanie podobna wielkość żetonów jak w pierwotnej wersji (gdyby miało być inaczej, musieliby zmienić także rozmiar map), to te nowe grafiki będą w realu mało widoczne, bo żetony są małe. A skoro, żetony są małe, to grafiki muszą być uproszczone i wyraziste. Dotychczasowe może nie były piękne i efektowne graficznie, ale dobrze wywiązywały się z tej roli i były dość różnorodne (te same rodzaje kawalerii potrafiły mieć inne ikonki i z daleka było można odróżniać regimenty). W nowej wersji będzie mało różnorodności, a przy tej wielkości grafik prawdopodobnie niewiele będzie widać. Przy ocenie takich rzeczy trzeba pamiętać, że to co na monitorze w powiększeniu wygląda ładnie, niekoniecznie będzie wyglądać ładnie w realu, gdy będziemy patrzeć na żeton z takiej odległości z jakiej obserwuje się je zwykle podczas gry.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 385
- Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 154 times
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
Mam nieodparte wrażenie, że ktoś wpadł na fajny pomysł, na ekranie komputera prezentowało się to dobrze. Po wydruku próbnym stało się jasne, że jest problem z rozróżnianiem jednostek (a pieniądze już wydano), więc pospiesznie dodano pasek. Opinie na Consimworld są zróżnicowane, bardziej niż w Polsce, gdzie większość jest na "nie". Ja z ostateczną oceną wstrzymam się do rozgrywki.
- Neoberger
- Général de Brigade
- Posty: 2098
- Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
- Lokalizacja: Wwa
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
Mi się nie podoba. Mimo, że uwielbiam epokę i kiedyś dla siebie jak robiłem żetony do własnej gry, to też dałem takie ikonki.
I wyglądało to g...o. Więc przerobiłem na figurki żołnierzy.
Na szczęście mam wszystkie gry z tej serii i mimo, że nie daję rady grać w tak błędnie oddaną epokę (wzorowanie się na systemie Berga o starożytności wyszło jeszcze słabiej), to mam i cieszę się, że nie muszę kupować kolejnego wymysłu Hulla.
Myślałem, że po Won by the Sword, GMT dało sobie spokój z tym panem.
I wyglądało to g...o. Więc przerobiłem na figurki żołnierzy.
Na szczęście mam wszystkie gry z tej serii i mimo, że nie daję rady grać w tak błędnie oddaną epokę (wzorowanie się na systemie Berga o starożytności wyszło jeszcze słabiej), to mam i cieszę się, że nie muszę kupować kolejnego wymysłu Hulla.
Myślałem, że po Won by the Sword, GMT dało sobie spokój z tym panem.
Berger
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Musket & Pike Dual Pack (GMT)
Z tymi ikonkami, jak to w takich sytuacjach, przypominają mi się stare gry komputerowe z lat 90-tych (wtedy częściej grałem w ten typ gier), gdzie z edycji na edycję czasami coś zmieniano tylko dlatego, że trzeba było zmienić, dać powiew świeżości, nowości. Czy to miało sens i lepiej wyglądało, nie miało znaczenia.
Było jeszcze na początku wspominane o chropowatej mapie - domyślam się o co chodzi, ale chętnie dowiem się więcej, choćby z czystej ciekawości. Poza tym, czy coś się zmieniło w systemie?
Wydaje mi się, że gra wyszła głównie za sprawą tego, że stary nakład dawno się wyczerpał, a trafiają się coraz częściej chętni spróbować pierwszych wydanych gier (zwłaszcza angielska wojna domowa).
Było jeszcze na początku wspominane o chropowatej mapie - domyślam się o co chodzi, ale chętnie dowiem się więcej, choćby z czystej ciekawości. Poza tym, czy coś się zmieniło w systemie?
Wydaje mi się, że gra wyszła głównie za sprawą tego, że stary nakład dawno się wyczerpał, a trafiają się coraz częściej chętni spróbować pierwszych wydanych gier (zwłaszcza angielska wojna domowa).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)