Liberty: American Revolution (CG)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Liberty: American Revolution (CG)

Post autor: Arteusz » piątek, 25 kwietnia 2008, 12:49

Wojna o niepodległość w Ameryce w latach 1775-1783. Brytyjczycy, Francuzi, Amerykanie i Indianie. Szybka rozgrywka 2-3 godz. w stylu bloczków Columbia Games.

http://www.columbiagames.com/cgi-bin/qu ... ct_id=3021

http://www.boardgamegeek.com/viewitem.php3?gameid=6719

Jednym z twórców jest ten sam współautor co w Hammer of the Scots.
Gra z 2003 roku i aż dziw że nie miała swojego tematu.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35157
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 25 kwietnia 2008, 13:14

Bardzo ładna grafika lasów.

Patrzyłem po bloczkach - jest osobno kawaleria i piechota.

Czyżby wpadli na to, że warto zróżnicować wojska? :D
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » piątek, 25 kwietnia 2008, 13:19

Ależ nie. W HotS też jest podział na piechotę i jazdę, a nawet łuczników.
Tylko Crusader Rex jest taki monotematyczny.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Jasz
Général de Brigade
Posty: 2168
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jasz » piątek, 25 kwietnia 2008, 14:03

???
W Rexie mamy też podział na piechotę i kawalerie (piechota ma C a kawaleria A i B) i jeszcze sa jedni kuszniczy
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » piątek, 25 kwietnia 2008, 20:09

To Ci Turks, Arab i Kurds to piechota? A ruchu maja jak kawaleria.
Zgoda co do Kuszników (sztuk jedna) i Pilgrims (sztuk cztery).
Reszta to jazda w ilości około 50 sztuk (piszę około bo nie wiem jak liczyć tych Turks, Arab i Kurds - ich jest 12).
Wychodzi jednak, że monotematyczny ten Crusader Rex. ;)
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35157
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » niedziela, 27 kwietnia 2008, 12:35

Zgadza się, w Crusader Rexie też była pewna specyfikacja..

Dawno nie grałem i mi się miesza.

Mimo to jakoś rzeczywiście wydawał mi się zawsze bardziej jednorodny.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
farmer
Adjudant-Major
Posty: 291
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Liberty: American Revolution (CG)

Post autor: farmer » środa, 19 lipca 2017, 09:33

Odkopując,
skończyłem nareszcie swoją wersję gry.
Póki co rozegrane tylko 2 szkoleniowe etapy - wygląda dość obiecująco :).
Kiedy uda się rozegrać partię, podzielę się wrażeniami.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
farmer
Adjudant-Major
Posty: 291
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Liberty: American Revolution (CG)

Post autor: farmer » poniedziałek, 9 października 2017, 13:24

Wracam po przerwie :).

Do gry byłem nastawiony nieco sceptycznie - prawie pełnoletnia, a tak o niej cicho. Tematy z home rules na BGG też nie wróżyły dobrze...

Ostatecznie zaś, okazało się, że gra jest bardzo w porządku.
Hołm rulsy dodają nieco chromu i/lub smaru do mechanizmu, jednak nie są niezbędne.


Gejmplej:
Gra się bardzo przyjemnie, płynnie i stosunkowo szybko (2 do 3 godzin).
Obie strony mają swoje wyzwania i swoje mocne strony.
Zaskoczyło mnie, że mimo przewagi w jakości bloczków, Brytyjczykom wcale nie jest łatwo: bardzo doskwierają im braki zaopatrzenia (spowodowane wrogością terenu, na którym operują), nędzna ruchliwość oddziałów oraz uciążliwość z dosyłaniem posiłków zza oceanu.
Swoją drogą zaopatrzenie jest rozwiązane ciekawie (nietypowo) i dość brutalnie.

Odwzorowywanie historii:
Nie potrafię odnieść się jakoś szczegółowo, gdyż jest to okres bliżej mi nieznany, jednak na mój (skromny) stan wiedzy (poparty o opinię z BGG) wygląda na to, że nie jest źle. Z uwagi na małe skomplikowanie zasad i skalę, można wręcz uznać, że jest dobrze.
Fajnie, że włączenie się Francji do wojny nie jest wprost zeskryptowane, choć trochę szkoda, że nie zależy od sytuacji na mapie.
Fajnie, że (mimo, że w prosty sposób) są uwzględnione Indie Zachodnie - jako jednen z elementów konfliktu.

Balans
Lektura instrukcji i bloczków sugeruje przewagę Anglików.
Wg mojej oceny jednak, bardzo ciężko jest Anglii wywalczyć zwycięstwo wg zasad gry.
Stąd, sugeruję skorzystanie z opcjonalnej zasady, że wynik 25-29 punktów to remis (Anglia wygrywa przy 30+).

Elementy
Mapa jest w porządku. Ani piękna, ani brzydka.
Mimo hexów (byłem co do nich sceptyczny) jest praktyczna i (zdecydowanie) grywalna.
Bloczki... w sumie nie wiem. Do gier bloczkowych używam zawsze własnoręcznie robionych bloczków - te moje bardzo mi się podobają :D. Oryginalnych nie widziałem.
Karty - nie użyłem grafik z oryginału, więc się nie wypowiem.

Ogólnie
Jedna z fajniejszych gier bloczkowych typu Columbii (czyli gier bloczkowych na jeden wieczór :)).
Jest dla mnie tym, czym miał być Julius Caesar - grą prostą i szybką, ale nadal ciekawą i dającą dużo opcji. Choć z drugiej strony, większość odbiorców uważa, że Julius Caesar właśnie taki jest (podczas gdy mnie zawiódł zbytnią prostotą i schematycznością - mimo mojego zamiłowania do starożytności).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 602
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: Liberty: American Revolution (CG)

Post autor: Mały brzydki pędrak » poniedziałek, 16 października 2017, 11:56

farmer pisze: Jedna z fajniejszych gier bloczkowych typu Columbii (czyli gier bloczkowych na jeden wieczór :)).
Jest dla mnie tym, czym miał być Julius Caesar - grą prostą i szybką, ale nadal ciekawą i dającą dużo opcji. Choć z drugiej strony, większość odbiorców uważa, że Julius Caesar właśnie taki jest (podczas gdy mnie zawiódł zbytnią prostotą i schematycznością - mimo mojego zamiłowania do starożytności).
Podpisuję się pod Twoją opinią.
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”