[Projekt gry] Byczyna 1588

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4856
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien

Post autor: slowik » wtorek, 2 października 2007, 11:10

Wyglada to powiem bardzo konktretnie.
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.
Has thanked: 2 times

Post autor: Witold Janik » wtorek, 2 października 2007, 11:11

Wiesz, nie zastanawiałem się nad tym.

Jeśli by wprowadzać uwzględnienie tego czynnika, to trzeba będzie wprowadzić poziom morale dla wszystkich jednostek, bo inaczej sobie tego nie wyobrażam.
Jakiś modyfikator (-1) do K6 przy wyniku ataku na taką piechotę?

Na razie będziemy rozwiązywać problemy opisane powyżej, a jak się to uda to się zastanowię :)
Z drugiej jednak strony:
1) to się odnosi w zasadzie nie tylko do piechoty
2) otoczona piechota miała tylko 2 wyjścia: poddać się od razu, albo walczyć do ostatniego niemalże żołnierza, więc to nie jest tak hop-siup chyba :)
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4856
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien

Post autor: slowik » wtorek, 2 października 2007, 11:12

Co do "sasiadow" to mysle ze modyfikator zupelnie starczy.
Masz oczywiscie racje ze nie tylko dotyczylo to piechoty jednak to ona glownie byla strona "broniaca" sie a wydaje mi sie ze obronca bardziej korzystal z tego niz atakujacy (chronilo to boki i tyl, dawalo "uczucie" nie bycia samemu ;) ).

Ad. walka wręcz jazdy.
Szarże kawalerii rozstrzyga się w fazie walki przed wszelkimi innymi walkami. Jednostki nieszarżujące nie mogą wspierać w starciu jednostek szarżujących.
Hmm, a jak to sie ma do tego gdy np. szarza ma miejsce na jednostke walczaca juz z sojusznicza jednostka? Masz na mysli ze liczy sie tylko szarze tak?
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36231
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 165 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » wtorek, 2 października 2007, 11:15

W Niepołomicach odbyło się testowanie gry, chociaż bardziej teoretyczne. Parę osób robiło fotki gry, więc miałbym prośbę o wrzucenie ich tutaj. Moje wnioski niebawem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36231
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 165 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » środa, 10 października 2007, 12:02

Byczyna 1588 - po pierwszym betateście

Zestawienie i porównanie sił obu armii

1. Kawaleria
Lewe skrzydło polskie (bez 2 i 3 rzutu):
5, 1, 2, 4, 4, 4, 2, 4, 3,4 = 32 PS
Prawe skrzydło Maksymiliana:
4, 4, 4, 4, 2, 2, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2, 2 = 41 PS

2 i 3 rzut polskiego lewego skrzydła:
1, 4, 4, 4, 4, 4, 4 = 25 PS

Prawe skrzydło polskie:
2, 2, 4, 4, 3, 2, 6, 2, 3, 2, 2, 2, 2, 4 = 40 PS
Lewe skrzydło Maksymiliana:
2, 1, 1, 1, 4, 3, 3, 3, 6, 4, 2, 2 = 32

Centrum polskie
4, 4, 4, 4 = 12 PS
Centrum Maksymiliana:
2, 1, 3, 2 = 8 PS

2. Piechota
Polacy: 10 jednostek
Maksymilian: 11 jednostek
Z lekką przewagą Maksymiliana.

3. Artyleria
Polacy: 2 baterie
Maksymilian: 5 baterii

4. Dowódcy
Każda ze stron dysponuje czterema dowódcami.


Wnioski:
1. Duże znaczenie wzgórz i układu zboczy. Szarża plus kontrszarża drugiej strony przy różnicy wzniesień stwarza różnicę 2 kolumn w tabeli i decyduje bardziej niż siła poszczególnych oddziałów.
2. Przy użyciu całych sił widać wyraźną przewagę Polaków.

Propozycje:
1. Rozwinięcie zasad dowodzenia i aktywacji zgrupowań.
2. Wprowadzenie zasady, że co turę gracze rzucają kostką, ustalając jaka będzie ruchliwość ich zgrupowań ? normalna, zmniejszona bądź zwiększona o 1.
3. Gracze planują przed bitwą swoje działania, wybierając najaktywniejszą grupę wojsk, zmiana planów w trakcie gry jest możliwa, ale bardzo utrudniona.
Ostatnio zmieniony wtorek, 22 lipca 2008, 13:11 przez Raleen, łącznie zmieniany 1 raz.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.
Has thanked: 2 times

Post autor: Witold Janik » środa, 10 października 2007, 12:20

No, no, ciekawe Rysiu.

Serdecznie dziękuję za podsumowanie i uwagi.
Suma punktów siły może być trochę inna, z powodu nieczynionych przeze mnie (jeśli dobrze pamiętam) poprawek PS piechoty po stronie polskiej (powinni mieć większą chyba), także są to liczby "w przybliżeniu".

Co do dowódców - tu jest sprawa dość skomplikowana po stronie "koalicji". Proponuję, żeby - tak jak w Wiedniu - każdy d-ca mógł dowodzić tylko swoją nacją. Ewentualnie Maksymilian mógłby wszystkich reorganizować na 1 (a swoich na 2 na przykład).

Dodam tylko, że proponuję przyznawanie ujemnych punktów zwycięstwa dla grającego stroną polską za wprowadzenie do boju 2 i 3 linii lewego skrzydła - odnosząc się do rzeczywistości. Historycznie rzecz biorąc Polacy rozbili Maksymiliana przy użyciu jedynie 2/3 swoich sił.

Uściślę także, że był to drugi beta-test, pierwszy zaś przeprowadzony przez Rysia i w dodatku na odpowiedniej planszy :)

PS. Kto wygrał? :lol: ;)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36231
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 165 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » środa, 10 października 2007, 13:40

Na prawym skrzydle ludzie Maksymiliana raczej daliby rady.. I to było dla mnie najciekawsze. Do tego było tam wzgórze nadające się do wykorzystania taktycznego w szarży. Zdaje się także, że zrozumiałem pomysł taktyczny Maksymiliana ma stocznie tej bitwy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Bogoria
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: niedziela, 4 lutego 2007, 19:20
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Bogoria » czwartek, 11 października 2007, 12:38

Witku, czy to jest ta gra, którą pokazywałeś na Grenadierze?
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.
Has thanked: 2 times

Post autor: Witold Janik » czwartek, 11 października 2007, 16:44

Tak, to jest TA gra :)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36231
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 165 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 12 października 2007, 11:49

Ale wtedy chyba nie była jeszcze w pełnej krasie z tego co pamiętam.. :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36231
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 165 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » poniedziałek, 12 listopada 2007, 10:08

Witoldzie promowałeś się ostatnio po sieci tu i ówdzie, czy w temacie gry coś nowego sie ruszyło :?: Nowe źródła jakieś znalazłeś itp. :?:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.
Has thanked: 2 times

Post autor: Witold Janik » wtorek, 13 listopada 2007, 11:01

Cześć!

Ostatnio mam mało czasu wolnego, także wybaczcie brak informacji.
Zapraszam do lektury "Planszowego Weterana" nr. 3 (niestety jakiś problem ze stroną w chwili obecnej), tam znajduje się mój artykuł o powstawaniu gry, w większości chyba pokrywa się z tym co pisałem już tutaj, niemniej i tak zapraszam do lektury.

Raczej nowych źródeł się raczej nie znajdzie :) Także z braku czasu na razie sprawa "stoi w miejscu". Ale miejmy nadzieję, że nie na długo :)
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3631
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » niedziela, 29 czerwca 2008, 14:07

Halo Witku!
A nie podzieliłbyś się czasem ODB'em z bitwy? Chciałbym porównać z tymi informacjami które mam :)
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Witold Janik
Namiestnik
Posty: 309
Rejestracja: środa, 27 grudnia 2006, 17:21
Lokalizacja: Obecnie Wrocław, a z urodzenia to Raszyn 1809.
Has thanked: 2 times

Post autor: Witold Janik » poniedziałek, 30 czerwca 2008, 15:12

Bardzo chętnie, tylko non-stop brakuje mi czasu: np. powinienem uzupełnić OdB bitwy warszawskiej o Polaków.

Teraz dla odmiany siedzę w pracy i kończę wkładkę do "Rzeczpospolitej" z serii "Największe bitwy" czy jakoś tak o Sekigaharze w 1600, więc nie przeszkadzać! :wall:

Co do porównywania, to napisz skąd masz informacje. Ja podałem źródła w "Planszowym Weteranie".

Pozdrawiam!

(chętnie zatrudnię sekretarkę :rotfl: )
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3631
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 30 czerwca 2008, 16:28

Za Podhoreckim:

Siły Zamoyskiego:
- 17 rot husarii – 1950 koni
- 2 roty rajtarów – 200 koni
- 1 rota siedmiogrodzka – 100 koni
- 12 rot jazdy kozackiej – 1470 koni
- 3 roty jazdy tatarskiej – 500 koni
- 12 rot piechoty (hajducy węgierscy, draby, wybraniecka)- 2300 ludzi
Siły Maksymiliana:
- 7 rot rajtarii – 1800 koni
- 4 roty arkebuzerów – 630 koni
- 4 roty lekkiej jazdy polskiej – 230 koni
- 5 rot husarii – 900 koni
- piechota – 3290 ludzi
Kontakt tylko na maila
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”