Thirty Years War (GMT)
: wtorek, 27 grudnia 2005, 10:45
Poprzednie wątki dotyczące Wojny Trzydziestoletniej:
(1)
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?p=36006#36006
(2)
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?t=1205&start=0
Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Trochę urozmaicających grę usprawnień.
Nico`s Living Optional Rules
1) Płatność za jednostki tylko raz na etap. Przed każdym zagraniem karty rzut kostką i przesunięcie żetonu płatności po torze ogólnym. Gdy żeton osiągnie 15 lub więcej - trzeba zapłacić przed rzutem karty(!). Czyli płatność najpóźniej po szóstej rundzie, najwcześniej po drugiej.
Za jednostki zrekrutowane oraz wprowadzone w wyniku eventow w tej turze, nie płaci się.
2) Część funduszy może przejść na następny etap, ale rzut K10 wyznacza, ile kwatermistrze ukradli.
3) Możliwe jest przechwytywanie (tylko raz, jednym stackiem w danym ruchu przeciwnika) i wycofywanie (tylko raz i na własne pola), ale tylko z dowódcą. Odwrót/Przechwycenie jest udany, gdy rzut mniejszy lub równy zdolności leadership. Nie można przechwytywać, ani wycofywać się na pole z już obecnym przeciwnikiem.
Jednostka ścigająca po wejściu na pole z którego wycofuje się przeciwnik, kończy ruch i przejmuje pole (chyba, ze jest to twierdza, w ten czas zaklada oblezenie).
Jeśli armia próbowala uciekać z pola z twierdzą, to w przypadku nieudanej próby nie może się już zamknąć w twierdzy i musi przyjąć bitwę.
4) Wycofywać się i przechwytywać może tyle jednostek, iloma może dowodzić dany dowódca. Można wycofać część, a część zostawić na bitwę.
5) Straty dowódców uzależnione są od poniesionych strat. Wynik na kostce mniejszy/równy stratom oznacza możliwą stratę dowódcy - a wówczas stosuje się normalny rzut większy/równy od współczynnika dowódcy.
6) Hiszpanie mogą wyjść poza strefę, ale muszą uzyskać zgodę z Madrytu. Gracz katolicki deklaruje 'Free action' i rzuca kostką na leadership wodza. Mniejszy lub równy oznacza, że na tą turę wojska hiszpańskie mogą wychodzić poza strefę. Rzut jest modyfikowany o poziom wojny w Niderlandach, przy czym modyfikator może być tylko ujemny.
Dodatkowo aktywacja na polach poza strefą kosztuje ich dowódców zawsze karte o wartości operacyjnej 3. Hiszpanie nie mogą stać na polu z innymi katolickimi jednostkami.
Kiedy Hiszpanie sa poza strefą, gracz nie może zagrać wydarzenia - Spinola Recalled to Netherlands.
Jednostki hiszpańskie pozostające poza strefą, a nie mające zgody z Madrytu mogą być tylko aktywowane za kartę o wartości 3 do powrotu do swojej strefy. Podczas tego ruchu nie mogą przejmować pól, nie mogą inicjować bitew, ani oblężeń. Mogą zostać przechwyceni.
Wyjątkiem jest wejście na plansze kardynała Infante, jego pierwsza aktywacja kosztuje jego normalny koszt aktywacji. Następne poza strefą już zawsze 3.
7) AUTOPAY - Jednostki milicji katolickich w "domu" sa automatycznie oplacane. Jednostki weteranow i najemnikow w "domu" placą 1, a nie 2.
Jednostki duńskie, które mają LOC do swojej bazy płacą 1, a nie 2.
Ta opcja powinna być używana łącznie z regułą:
19.2 No Limit on AID: Players are allowed to play any number of cards for AID. If this optional rule is used, then all events that affect aid points are retroactive to the beginning of the current turn (in addition to affecting future AID until the event affecting aid is no longer in effect).
8) Imperialni i Bawarczycy mogą stać na tym samym polu, ale tylko wówczas, gdy jeden jest w twierdzy a drugi na zewnątrz i nie współdziałają.
9) Wynajmowanie żołnierzy odbywa się przy modyfikatorach -1, kiedy nie płaci się za wynajęcie 0, kiedy płaci sie jeden aid i +1 kiedy poświęcamy na ten cel 2 aid.
10) Rezultat przy oblężeniu ( niezmodyfikowany ) 0 powoduje nie tylko utratę poziomu jednostki, ale także obniża o jeden poziom statusu siege. Oczywiscie nie mozna zejsc poniżej poziomu 0.
11) Zagranie karty - Richelieu Becomes Chief Minister of France - daje również wsparcie finansowe francuskie równe wydrukowanej wartości na karcie. (to akurat wypowiedź jednego ze współtwórców gry)
12) Protestanci podczas rekrutowania nowych jednostek w Austrii i Bawarii mają modyfikator -3 do rzutu, w Belgii -1.
13) Następujące karty maja podwójny skutek. Czyli zagrane jako karta operacyjna/pieniądze jednocześnie sa kartą wydarzeń.
C-2 England Withdraws Troops
C-5 Spain Declares War With England
C-12 Frederick of Palatine Deposed
C-14 Mutiny
C-16 Marie of Spain Marries Ferdinand III
C-20 Peasant Revolt in Germany
C-21 Discretion over Valor
C-24 Famine in H-K or Wurtemberg
C-25 Famine in B-L or B-K
C-26 Plague in Saxony or Brandeburg
C-27 Plague in Upper Palatinate or Bohemia
C-28 Recovery
C-29 Recovery
C-36 French Huegenots Revolt
C-37 Peasant Revolt in Germany
C-39 Peasant Revolt in France
C-40 English Civil War
C-41 Mutiny
C-42 Cardinal Richelieu Dies
C-43 King Louis XIII Dies
C-44 Innocent X Becomes Pope
C-51 Plague in Lower Palatinate or Munster
C-52 Recovery
C-53 Recovery
C-55 Plague in Mecklenburg or Pomerania
P-2 Three Musketeers
P-5 Gregory XV Becomes Pope
P-6 England Intervenes
P-8 Ottoman Turks Raid
P-9 Richelieu Becomes Chief Minister of France
P-10 Swedish Aid
P-11 Treaty of Ulm
P-14 Peasant Revolt in Bavaria
P-15 Urban VIII Becomes Pope
P-16 Mutiny
P-19 Aid from Duke of Savoy
P-20 Spain Makes Peace with England
P-21 Ferdinand III Becomes Holy Roman Emperor
P-38 Oxenstierna
P-40 Peasant Revolt in Austria
P-41 Mutiny
P-42 Portugal Revolts vs. Spain
P-53 Recovery
P-54 Recovery
P-55 Recovery
-----
Ostatnie poprawki z dnia 24.09.2005
Ze swej strony dodałbym jeszcze pewne uregulowania dotyczące oblężeń.
1) Wprowadzenie 3 poziomów oblężeń, (podobnie jak w Sukcesorach)
2) Armia oblegająca może wykonywać w czasie swej aktywacji lub w fazie końcowej 3 akcje oblężnicze (jeśli ma w swym składzie większość najemników i/lub weteranów), lub 2 (gdy przeważa milicja)
3) W czasie akcji oblężniczych, własnej fazy ruchu jednostki oblegane mogą przeciwdziałać oblężeniu przez dokonanie jednej wycieczki. Wyniki w tabeli oblężenia, tylko oczywiście odczytywane odwrotnie.
4) W obleganej twierdzy może stacjonować z możliwością ich opłacenia tyle jednostek, ile wynosi współczynnik oblężenia twierdzy (4 lub 5) Np. 2 pełnowartościowe jednostki milicji - 4 punkty siły ognia. Pozostałe oblężone jednostki muszą łupić.
5) W czasie akcji oblężniczej naturalny wynik 9 powoduje stratę jednego poziomu u oblężonej jednostki. W czasie wycieczki - u oblegających.
6) Możliwa jest honorowa kapitulacja. Kosztem jednego poziomu siły ognia (muszą zdać armaty) jednostka odchodzi do najbliższego kontrolowanego przez swego gracza miasta.
(1)
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?p=36006#36006
(2)
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?t=1205&start=0
Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Trochę urozmaicających grę usprawnień.
Nico`s Living Optional Rules
1) Płatność za jednostki tylko raz na etap. Przed każdym zagraniem karty rzut kostką i przesunięcie żetonu płatności po torze ogólnym. Gdy żeton osiągnie 15 lub więcej - trzeba zapłacić przed rzutem karty(!). Czyli płatność najpóźniej po szóstej rundzie, najwcześniej po drugiej.
Za jednostki zrekrutowane oraz wprowadzone w wyniku eventow w tej turze, nie płaci się.
2) Część funduszy może przejść na następny etap, ale rzut K10 wyznacza, ile kwatermistrze ukradli.
3) Możliwe jest przechwytywanie (tylko raz, jednym stackiem w danym ruchu przeciwnika) i wycofywanie (tylko raz i na własne pola), ale tylko z dowódcą. Odwrót/Przechwycenie jest udany, gdy rzut mniejszy lub równy zdolności leadership. Nie można przechwytywać, ani wycofywać się na pole z już obecnym przeciwnikiem.
Jednostka ścigająca po wejściu na pole z którego wycofuje się przeciwnik, kończy ruch i przejmuje pole (chyba, ze jest to twierdza, w ten czas zaklada oblezenie).
Jeśli armia próbowala uciekać z pola z twierdzą, to w przypadku nieudanej próby nie może się już zamknąć w twierdzy i musi przyjąć bitwę.
4) Wycofywać się i przechwytywać może tyle jednostek, iloma może dowodzić dany dowódca. Można wycofać część, a część zostawić na bitwę.
5) Straty dowódców uzależnione są od poniesionych strat. Wynik na kostce mniejszy/równy stratom oznacza możliwą stratę dowódcy - a wówczas stosuje się normalny rzut większy/równy od współczynnika dowódcy.
6) Hiszpanie mogą wyjść poza strefę, ale muszą uzyskać zgodę z Madrytu. Gracz katolicki deklaruje 'Free action' i rzuca kostką na leadership wodza. Mniejszy lub równy oznacza, że na tą turę wojska hiszpańskie mogą wychodzić poza strefę. Rzut jest modyfikowany o poziom wojny w Niderlandach, przy czym modyfikator może być tylko ujemny.
Dodatkowo aktywacja na polach poza strefą kosztuje ich dowódców zawsze karte o wartości operacyjnej 3. Hiszpanie nie mogą stać na polu z innymi katolickimi jednostkami.
Kiedy Hiszpanie sa poza strefą, gracz nie może zagrać wydarzenia - Spinola Recalled to Netherlands.
Jednostki hiszpańskie pozostające poza strefą, a nie mające zgody z Madrytu mogą być tylko aktywowane za kartę o wartości 3 do powrotu do swojej strefy. Podczas tego ruchu nie mogą przejmować pól, nie mogą inicjować bitew, ani oblężeń. Mogą zostać przechwyceni.
Wyjątkiem jest wejście na plansze kardynała Infante, jego pierwsza aktywacja kosztuje jego normalny koszt aktywacji. Następne poza strefą już zawsze 3.
7) AUTOPAY - Jednostki milicji katolickich w "domu" sa automatycznie oplacane. Jednostki weteranow i najemnikow w "domu" placą 1, a nie 2.
Jednostki duńskie, które mają LOC do swojej bazy płacą 1, a nie 2.
Ta opcja powinna być używana łącznie z regułą:
19.2 No Limit on AID: Players are allowed to play any number of cards for AID. If this optional rule is used, then all events that affect aid points are retroactive to the beginning of the current turn (in addition to affecting future AID until the event affecting aid is no longer in effect).
8) Imperialni i Bawarczycy mogą stać na tym samym polu, ale tylko wówczas, gdy jeden jest w twierdzy a drugi na zewnątrz i nie współdziałają.
9) Wynajmowanie żołnierzy odbywa się przy modyfikatorach -1, kiedy nie płaci się za wynajęcie 0, kiedy płaci sie jeden aid i +1 kiedy poświęcamy na ten cel 2 aid.
10) Rezultat przy oblężeniu ( niezmodyfikowany ) 0 powoduje nie tylko utratę poziomu jednostki, ale także obniża o jeden poziom statusu siege. Oczywiscie nie mozna zejsc poniżej poziomu 0.
11) Zagranie karty - Richelieu Becomes Chief Minister of France - daje również wsparcie finansowe francuskie równe wydrukowanej wartości na karcie. (to akurat wypowiedź jednego ze współtwórców gry)
12) Protestanci podczas rekrutowania nowych jednostek w Austrii i Bawarii mają modyfikator -3 do rzutu, w Belgii -1.
13) Następujące karty maja podwójny skutek. Czyli zagrane jako karta operacyjna/pieniądze jednocześnie sa kartą wydarzeń.
C-2 England Withdraws Troops
C-5 Spain Declares War With England
C-12 Frederick of Palatine Deposed
C-14 Mutiny
C-16 Marie of Spain Marries Ferdinand III
C-20 Peasant Revolt in Germany
C-21 Discretion over Valor
C-24 Famine in H-K or Wurtemberg
C-25 Famine in B-L or B-K
C-26 Plague in Saxony or Brandeburg
C-27 Plague in Upper Palatinate or Bohemia
C-28 Recovery
C-29 Recovery
C-36 French Huegenots Revolt
C-37 Peasant Revolt in Germany
C-39 Peasant Revolt in France
C-40 English Civil War
C-41 Mutiny
C-42 Cardinal Richelieu Dies
C-43 King Louis XIII Dies
C-44 Innocent X Becomes Pope
C-51 Plague in Lower Palatinate or Munster
C-52 Recovery
C-53 Recovery
C-55 Plague in Mecklenburg or Pomerania
P-2 Three Musketeers
P-5 Gregory XV Becomes Pope
P-6 England Intervenes
P-8 Ottoman Turks Raid
P-9 Richelieu Becomes Chief Minister of France
P-10 Swedish Aid
P-11 Treaty of Ulm
P-14 Peasant Revolt in Bavaria
P-15 Urban VIII Becomes Pope
P-16 Mutiny
P-19 Aid from Duke of Savoy
P-20 Spain Makes Peace with England
P-21 Ferdinand III Becomes Holy Roman Emperor
P-38 Oxenstierna
P-40 Peasant Revolt in Austria
P-41 Mutiny
P-42 Portugal Revolts vs. Spain
P-53 Recovery
P-54 Recovery
P-55 Recovery
-----
Ostatnie poprawki z dnia 24.09.2005
Ze swej strony dodałbym jeszcze pewne uregulowania dotyczące oblężeń.
1) Wprowadzenie 3 poziomów oblężeń, (podobnie jak w Sukcesorach)
2) Armia oblegająca może wykonywać w czasie swej aktywacji lub w fazie końcowej 3 akcje oblężnicze (jeśli ma w swym składzie większość najemników i/lub weteranów), lub 2 (gdy przeważa milicja)
3) W czasie akcji oblężniczych, własnej fazy ruchu jednostki oblegane mogą przeciwdziałać oblężeniu przez dokonanie jednej wycieczki. Wyniki w tabeli oblężenia, tylko oczywiście odczytywane odwrotnie.
4) W obleganej twierdzy może stacjonować z możliwością ich opłacenia tyle jednostek, ile wynosi współczynnik oblężenia twierdzy (4 lub 5) Np. 2 pełnowartościowe jednostki milicji - 4 punkty siły ognia. Pozostałe oblężone jednostki muszą łupić.
5) W czasie akcji oblężniczej naturalny wynik 9 powoduje stratę jednego poziomu u oblężonej jednostki. W czasie wycieczki - u oblegających.
6) Możliwa jest honorowa kapitulacja. Kosztem jednego poziomu siły ognia (muszą zdać armaty) jednostka odchodzi do najbliższego kontrolowanego przez swego gracza miasta.