Wilderness War (GMT)
: poniedziałek, 30 października 2006, 11:26
"Wilderness War" to gra udanie obrazująca konflikt francusko-brytyjski o Kanadę w latach 1755-1762.
Grający w Sukcesorów poczują się swojsko z uwagi na obrazki dowódców umieszczane na podstawkach. Wyglądają świetnie w swoich mundurach choć nie ma takiej indywidualizacji jak w Sukcesorach.
System point to point ( moja propozycja nazewnicza punkt- linia - punkt ) plus karty.Tutaj też jest jak w Sukcesorach jedna talia, z której korzystają obie strony konfliktu ale przyjęto rozwiązanie , że w pełni wykorzystać kartę przez zagranie określonego wydarzenia mogą czasami wyłącznie Francuzi albo tylko Brytyjczycy.
Brak większych komplikacji co do reguł . Strategia w miarę jasna dla Anglików atak wzdłuż linii wielkich rzek lub akcja, z wykorzystaniem morskiej przewagi Albionu, od strony oceanu. Francuzi mają za zadanie utrudniać to przeciwnikowi co nie jest łatwe bo mają słabsze siły regularne. Mają za to większe możliwości prowadzenia skuteczniejszych działań wojennych przy pomocy Indian , z którymi łatwo wchodzą w sojusze.
Duże znaczenie może mieć szybkie wprowadzenie przez Wlk Brytanię sił regularnych ściąganych z Europy ( rzecz jasna pułki mają historyczne nazwy ) przy opóźnieniach we wzmocnieniu szczupłych sił francuskiej Kanady. Może się jednak zdarzyć , że to Anglicy pod tym względem będą przeżywali kryzys a Francuzi utrzymają inicjatywę strategicznej . Karty mają też wpływ na politykę militarną Wielkiej Brytanii w koloniach co prowadzi niekiedy do zmieniającej się z etapu na etap ilości sił prowincjonalnych ( limit tych sił wynikający z trzech stanów tej polityki), których wsparcie dla Anglosasów jest konieczne.Ogólnie jest tak ,że w miarę upływu etapów gry Francuzom jest ciężej co jest uwidocznione w zmieniających się warunkach zwycięstwa w poszczególnych latach. W grze występują także odziały uzbrojonych osadników czyli Rangersi i "gońcy leśni" -Coureurs des bois, brytyjskie jednostki lekkiej piechoty , masa autentycznych plemion indiańskich .Oddany jest charakter wojny na obszarach leśnych , znaczenie doświadczenia stałych mieszkańców tych terenów. Istnieje możliwość rajdów na tyły wroga oddziałów nieregularnych przenikających przez sieć posterunków.Można budować palisady i forty. Zasadzki w lesie mogą z dziesiątkować regularnych a odbudowa tych wojsk jest bardzo utrudniona.
Gra jest wykonana świetnie .Jednostki brytyjskie i francuskie pięknie kontrastują kolorystycznie .
Lekturą obowiązkową jest książka Jarosława Wojtczaka Quebec 1759 z serii "Historyczne Bitwy" Po jej przeczytaniu gra się jeszcze ciekawiej odnajdując wiele odniesień w grze."Ostatniego Mohikanina" czyta i ogląda dzięki "Wilderness War" też trochę inaczej (polecam też muzykę filmową do ostatniej wersji jako tło muzyczne gry)
Dostępna przez ACTS
Jestem zadowolony z zakupu.
www.boardgamegeek.com/game/1822
Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Autorem recenzji jest Strategos.
Grający w Sukcesorów poczują się swojsko z uwagi na obrazki dowódców umieszczane na podstawkach. Wyglądają świetnie w swoich mundurach choć nie ma takiej indywidualizacji jak w Sukcesorach.
System point to point ( moja propozycja nazewnicza punkt- linia - punkt ) plus karty.Tutaj też jest jak w Sukcesorach jedna talia, z której korzystają obie strony konfliktu ale przyjęto rozwiązanie , że w pełni wykorzystać kartę przez zagranie określonego wydarzenia mogą czasami wyłącznie Francuzi albo tylko Brytyjczycy.
Brak większych komplikacji co do reguł . Strategia w miarę jasna dla Anglików atak wzdłuż linii wielkich rzek lub akcja, z wykorzystaniem morskiej przewagi Albionu, od strony oceanu. Francuzi mają za zadanie utrudniać to przeciwnikowi co nie jest łatwe bo mają słabsze siły regularne. Mają za to większe możliwości prowadzenia skuteczniejszych działań wojennych przy pomocy Indian , z którymi łatwo wchodzą w sojusze.
Duże znaczenie może mieć szybkie wprowadzenie przez Wlk Brytanię sił regularnych ściąganych z Europy ( rzecz jasna pułki mają historyczne nazwy ) przy opóźnieniach we wzmocnieniu szczupłych sił francuskiej Kanady. Może się jednak zdarzyć , że to Anglicy pod tym względem będą przeżywali kryzys a Francuzi utrzymają inicjatywę strategicznej . Karty mają też wpływ na politykę militarną Wielkiej Brytanii w koloniach co prowadzi niekiedy do zmieniającej się z etapu na etap ilości sił prowincjonalnych ( limit tych sił wynikający z trzech stanów tej polityki), których wsparcie dla Anglosasów jest konieczne.Ogólnie jest tak ,że w miarę upływu etapów gry Francuzom jest ciężej co jest uwidocznione w zmieniających się warunkach zwycięstwa w poszczególnych latach. W grze występują także odziały uzbrojonych osadników czyli Rangersi i "gońcy leśni" -Coureurs des bois, brytyjskie jednostki lekkiej piechoty , masa autentycznych plemion indiańskich .Oddany jest charakter wojny na obszarach leśnych , znaczenie doświadczenia stałych mieszkańców tych terenów. Istnieje możliwość rajdów na tyły wroga oddziałów nieregularnych przenikających przez sieć posterunków.Można budować palisady i forty. Zasadzki w lesie mogą z dziesiątkować regularnych a odbudowa tych wojsk jest bardzo utrudniona.
Gra jest wykonana świetnie .Jednostki brytyjskie i francuskie pięknie kontrastują kolorystycznie .
Lekturą obowiązkową jest książka Jarosława Wojtczaka Quebec 1759 z serii "Historyczne Bitwy" Po jej przeczytaniu gra się jeszcze ciekawiej odnajdując wiele odniesień w grze."Ostatniego Mohikanina" czyta i ogląda dzięki "Wilderness War" też trochę inaczej (polecam też muzykę filmową do ostatniej wersji jako tło muzyczne gry)
Dostępna przez ACTS
Jestem zadowolony z zakupu.
www.boardgamegeek.com/game/1822
Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Autorem recenzji jest Strategos.