Słusznie, razem walczyły, ale ścigać mogłyby oddzielnie. Wtedy doskonale przydałaby się dragonia i rajtaria, a tak jest przywiązana do piechoty.comandante pisze:.
Pulki centrum to amalgamaty - czyli jednostka reprezentuje formacje dragonow, piechoty i rajtarow wsparte pewnie mniejszymi dzialami uszykowane w szachownice - tak jak historycznie. Nie ma powodu wydzielania jednostek, bo i tak walczyly razem.
[Projekt gry] Beresteczko 1651
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10381
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2024 times
- Been thanked: 2755 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
Specyfika tych jednostek powodowala, ze uzywano ich razem (walka ogniowa, kontrmarsze, taktyczne kontrataki jazdy itp). Piechota pozostawiona sama sobie bylaby zbyt slaba, jazda i dragonia nie byly szkolona do szarz czy poscigow - o ile mnie pamiec nie myli.Karel W.F.M. Doorman pisze:Słusznie, razem walczyły, ale ścigać mogłyby oddzielnie. Wtedy doskonale przydałaby się dragonia i rajtaria, a tak jest przywiązana do piechoty.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2491 times
- Kontakt:
To jest element typowy jednak gł. dla eurogier i nie pozwalający na większe różnicowanie jednostek, ja wolę zdecydowanie tabelki byle były dosc proste i funkcjonalne.comandante pisze:Skutecznosc:
Kazda jednostka w ataku rzuca tyloma koscmi ile ma figurek i trafia na 6 z modyfikacjami. Na przyklad:
- artyleria strzelajaca do Tatarow trafia rowniez na 4,5
- jazda narodowa trafia na 5,6 przy szarzy (ruch potem walka). Trafiaja na 6 gdy walcza w zwarciu.
- pospolitacy trafiaja zawsze tylko na 6
- pulki centrum trafiaja na 4,5,6 w ogniu reakcji na ruch (wejcie przeciwnika na sasiednie pole). W zwarciu trafiaja na 6 z wyjatkiem gdy strzelaja do Tatarow - wtedy na 5,6.
itd.
Pulki centrum to amalgamaty - czyli jednostka reprezentuje formacje dragonow, piechoty i rajtarow wsparte pewnie mniejszymi dzialami uszykowane w szachownice - tak jak historycznie. Nie ma powodu wydzielania jednostek, bo i tak walczyly razem.
Ciekawa dyskusja się nam robi, do szeregu argumentów jeszcze nawiążę..
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
Jak to nie pozwalajacy na roznicowanie, skoro wlasnie napisalem jak je zronicowac? I skad alergia na proste i skuteczne rozwiazania? Gry Columbia Games raczej do eurogier nie naleza, prawda? A jesli powstanie prosta i szybka gra, ktora ma szanse wciagnac innych do naszego grona, to tylko lepiej, prawda?
Jesli chcesz, moge to przedstawic w formie tabelki
Jesli chcesz, moge to przedstawic w formie tabelki
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10381
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2024 times
- Been thanked: 2755 times
Dragonia była najczęściej stosowana jako wsparcie ogniowe kawalerii, więc dziwnym by było, gdyby nie mogła korzystać z przewagi ruchliwości nad piechotą nie mogąc ścigać rozbitego przzeciwnika.comandante pisze:Specyfika tych jednostek powodowala, ze uzywano ich razem (walka ogniowa, kontrmarsze, taktyczne kontrataki jazdy itp). Piechota pozostawiona sama sobie bylaby zbyt slaba, jazda i dragonia nie byly szkolona do szarz czy poscigow - o ile mnie pamiec nie myli.Karel W.F.M. Doorman pisze:Słusznie, razem walczyły, ale ścigać mogłyby oddzielnie. Wtedy doskonale przydałaby się dragonia i rajtaria, a tak jest przywiązana do piechoty.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10381
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2024 times
- Been thanked: 2755 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
W proponowanej przeze mnie skali gry tego po prostu nie widac.Karel W.F.M. Doorman pisze:Dragonia była najczęściej stosowana jako wsparcie ogniowe kawalerii, więc dziwnym by było, gdyby nie mogła korzystać z przewagi ruchliwości nad piechotą nie mogąc ścigać rozbitego przzeciwnika.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
http://www.historycy.org/index.php?showtopic=2836
To by znaczylo, ze Tatarow powinno byc troche mniej - jakies 8-10 jednostek. Kozakow troche wiecej - pewnie ze 20-25 jednostek czyli 30-35 jednostek sojusznikow wobec 20 jednostek polskich.
To by znaczylo, ze Tatarow powinno byc troche mniej - jakies 8-10 jednostek. Kozakow troche wiecej - pewnie ze 20-25 jednostek czyli 30-35 jednostek sojusznikow wobec 20 jednostek polskich.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10381
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2024 times
- Been thanked: 2755 times
Rozumiem i twierdzę, ze to największa wada Twojego pomysłu. Scalanie rodzajów jazdy autoramentu narodowego jest bardzo dobrym pomysłem (nie wiem, czy wtedy nie stosowano już atakowania falami przez husarię wspieraną pancernymi).comandante pisze:W proponowanej przeze mnie skali gry tego po prostu nie widac.Karel W.F.M. Doorman pisze:Dragonia była najczęściej stosowana jako wsparcie ogniowe kawalerii, więc dziwnym by było, gdyby nie mogła korzystać z przewagi ruchliwości nad piechotą nie mogąc ścigać rozbitego przzeciwnika.
Natomiast scalanie tak różnych pod względem walorów bojowych rodzajów wojsk jak rajtarzy i piechota jest raczej niezasadne.
Byłbym w stanie zrozumieć scalanie dragonii z rajtarami, choć obydwa rodzaje miały odmienne zadania.
Jest to dość uproszczone, pytanie tylko czy w tej grze akurat trzeba stosować dalece idące zróżnicowanie.Raleen pisze:To jest element typowy jednak gł. dla eurogier i nie pozwalający na większe różnicowanie jednostek, ja wolę zdecydowanie tabelki byle były dosc proste i funkcjonalne.
Poza tym pomysłodawca jak na razi enie przedstawił pomysłu na rodzaje strat i ich zaznaczanie.
Samo prawdopodobieństwo osiągnięcia korzystnego wyniku to zdecydowanie za mało.
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times
- Comandante
- General de División
- Posty: 3012
- Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
- Lokalizacja: Verulamium
- Been thanked: 3 times