System "Husaria" (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1865
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Neoberger » niedziela, 31 maja 2015, 14:13

Ogólnie ten. I generyczny system żetonów z wielu gier taktycznych GMT.
Berger
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Profes79 » niedziela, 31 maja 2015, 16:07

Ale to co piszesz Bergerze jest dziwne. Bo system GBACW umożliwia zbieranie rozbitych jednostek. Umożliwia okładanie się przez x etapów ogniem bez żadnych innych działań; umożliwia całkowite rozbicie formacji (brygady) i potem jej odtworzenie i ponowne wejście do walki. Chba jedyne co jest niewykonalne to wydzielenie części jednostek, chociaż od pewnego momentu w systemie funkcjonuje wydzielanie tyralierów. Generalnie system umożliwia - zwłaszcza w dłuższych starciach - elastyczne działania i powrót do walki wcześniej pokonanych sił.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35161
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Raleen » niedziela, 31 maja 2015, 17:28

Drodzy Koledzy, ten wątek jest o innym systemie, więc o GBoACW i M&P dyskutujcie w wątkach im poświęconych.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
krajarek
Sergent-Major
Posty: 152
Rejestracja: czwartek, 2 września 2010, 08:55
Lokalizacja: Księstwo Siewierskie

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: krajarek » poniedziałek, 1 czerwca 2015, 10:12

kadrinazi pisze:Macie może spis żetonów z TiSowskiej Trzciany?
Mogę taki spis żetonów sporządzić:
POLACY:
KONIECPOLSKI
3 x bezimienny DOWÓDCA
20 x rajtarzy
12 x kozacy
12 x husaria

(UWAGI: z opisu żetonów na s. 9 w "TiS" rajtarzy nazwani są dragonią; coś mi się chyba nie zgadza z numeracją żetonów husarii, bo brak mi numeru 9, ale za to mam 13 - tak czy inaczej wychodzi 12 żetonów)

SZWEDZI: (DUŻYMI LITERAMI DOWÓDCY, dalej podlegające im oddziały)

Pod Trzcianą/Trzcianem:

LUDWIG - 14 x rajtarzy, 1 x muszkieterzy
HUNICKEN - 5 x rajtarzy
OPPELN - 2 x rajtarzy
LAUNESTEIN - 5 x rajtarzy
3 x artyleria

(Z Ludwigiem mam tę wątpliwość, że według rozpiski w gazecie na polu bitwy nie powinno być albo dowódcy, albo jego muszkieterów, zależy jak interpretować tylko jeden zapis "Ludwig" bez pogrubienia czcionki, jak to ma miejsce w przypadku innych dowódców)

W Pozostałych scenariuszach (Straszewo i Pulkowice) dochodzą jeszcze:

PAULI - 3 x rajtarzy
ARNEP - 3 x rajtarzy

GUSTAW II
TORSTENSON - 4 x muszkieterzy, 4 x pikinierzy
HEPBURN - 6 x muszkieterzy, 6 x pikinierzy
EKHOLT - 5 x rajtarzy
WINCKEL - 3 x muszkieterzy, 3 x pikinierzy
BAUDISSIN - 10 x rajtarzy


Dodatkowo w tym numerze "TiS" są jeszcze 3 żetony szwedzkich taborów ora 3 dowódców: Streiff, Wrangel i H. Wrangel.


To tyle, mam nadzieję że się nie pomyliłem :)
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3636
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 1 czerwca 2015, 18:13

Wielkie dzięki.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Khamul
Lieutenant
Posty: 533
Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
Lokalizacja: Będzin
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Khamul » poniedziałek, 1 czerwca 2015, 22:19

Neoberger... Po Twoim poście (tym pierwszym) odniosłem wrażenie, że zaraz zaczniesz bronić Husarię atakując M&P ;) Jak nie szkoda Ci 3 godzin czasu, zagraj sobie w coś z systemu TiS ;). Wtedy porównamy go z M&P.

A tak na poważnie, coraz bardziej przekonują mnie argumenty Twoje i Raleena o niedoskonałości i głupotach w M&P. Dla mnie to system stworzony na potrzeby angielskiej wojny domowej, który, bez istotnych zmian w zasadach ze względu na inne realia, został wrzucony na bitwy kontynentalne XVII w.

Ale... muszę przyznać, że bardzo dobrze się bawię przy M&P. Jak ktoś zrobi lepszy system i podobną ilość bitew co w M&P to obiecuję, że się na niego przerzucę. Na razie pozostaje mi stwierdzić: oj tam, oj tam...

PS. Najpierw znałem GBoACW, później poznałem M&P. Wywodzenie M&P od GBoACW mnie "nie przekonuje" ;). Ale jakby co poczytam argumenty, tylko może nie tutaj, bo się na nas Admin obrazi ;).
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3636
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: kadrinazi » poniedziałek, 1 czerwca 2015, 22:31

Obawiam się że przygotowanie historyczne u autorów 'Husarii' kuleje, jeżeli pod Trzcianą zarówno po stronie cesarskiej jak i szwedzkiej mamy 'rajtarów', dostępna jest szwedzka piechota która (poza garstką muszkieterów) w bitwie nie brała udziału, a polscy/cesarscy dowódcy są poza Koniecpolskim bezimienni. Polskich dragonów jak widzę też nie ma, a odegrali bardzo ważną rolę.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Camillus
Sergent
Posty: 135
Rejestracja: poniedziałek, 30 stycznia 2006, 18:20
Lokalizacja: Prusy Królewskie
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Camillus » piątek, 10 lipca 2015, 01:05

kadrinazi pisze:Obawiam się że przygotowanie historyczne u autorów 'Husarii' kuleje, jeżeli pod Trzcianą zarówno po stronie cesarskiej jak i szwedzkiej mamy 'rajtarów', dostępna jest szwedzka piechota która (poza garstką muszkieterów) w bitwie nie brała udziału, a polscy/cesarscy dowódcy są poza Koniecpolskim bezimienni. Polskich dragonów jak widzę też nie ma, a odegrali bardzo ważną rolę.
Kupiłem sobie Kłuszyn z ciekawości,ale następne pieniądze wydam na kolejne z moich figurek do Waszego OiM ;) Po lekturze zasad tak sobie myślę, że rozgrywka może być szybka i przyjemna.

W Kłuszynie rzeczywiście brak szarży, zdziwiło mnie takie postawienie sprawy, zobaczę jak to wyjdzie w grze, no ale fajnie, że można wykonać kontrszarżę jako po prostu manewr w stylu "reaction movement", jak bodajże "przeciwtempo" w szermierce.


Widzę, że i Trzciano by GMT i Trzciano od TiSu spotkały się z krytyką Kadrinaziego, w takim razie nie będę próbował żadnej z nich. Ale jak zatem rozegrać Trzciano, skoro w OiM maksymalnie jest tylko poziom dywizji :lol:


Czy WZ sam projektuje te wszystkie gry z TiS? Za dużo epok jedna osoba może sama nie ogarnąć. Ile osób siedzi nad OiM, a jakim wąskim okresem się zajmują, więc w ekipie OiM skupiającej się na wycinku danej epoki, widzę najlepszych ekspertów od sztuki wojennej XVII wieku na rynku gier wojennych.
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Profes79 » piątek, 10 lipca 2015, 13:31

WZ sam raczej nad tym nie siedzi, ale nie mając szczegółowej wiedzy nt. epoki pewne rzeczy przyjmuje z dobrodziejstwem inwentarza; pewne robi po swojemu a na argumenty jest oporny. Przerabiałem przy okazji dyskusji o Gettysburgu TiS-owskim.
BARTOSZ_B
Sergent
Posty: 111
Rejestracja: sobota, 10 października 2009, 15:23
Lokalizacja: jestem ?

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: BARTOSZ_B » piątek, 10 lipca 2015, 15:11

Czyli to wydawnictwo jest odporne na wiedzę fachową. To tłumaczy jakość gier.
Awatar użytkownika
Camillus
Sergent
Posty: 135
Rejestracja: poniedziałek, 30 stycznia 2006, 18:20
Lokalizacja: Prusy Królewskie
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Camillus » sobota, 11 lipca 2015, 09:52

Dzięki, a w temacie Husarii, to kto najlepiej oddaje specyfikę wojen w naszym regionie w XVII w?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35161
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Raleen » sobota, 11 lipca 2015, 09:57

Jest system "Musket & Pike", do którego mamy sporo zarzutów (pewnie do figurkowego OiM jak bym miał czas go poznać też by się znalazły, bo już różne rzeczy słyszałem ;)), natomiast mimo wszystkich zastrzeżeń możesz spróbować. Na pewno jest to o kilka klas lepsze niż to co zrobił TiS.

Tak się składa, że mam już zasady TiSowskie, i jak na początku pisał Khamul - wiele rzeczy jest po prostu przepisanych z instrukcji do ich systemu średniowiecznego, też niezbyt udanego (jego pierwowzorem był "Stirling 1297" - możesz sobie u nas poczytać o nim na forum).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
BARTOSZ_B
Sergent
Posty: 111
Rejestracja: sobota, 10 października 2009, 15:23
Lokalizacja: jestem ?

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: BARTOSZ_B » wtorek, 14 lipca 2015, 13:10

Nie rozumiem jak można przepisać zasady ze średniowiecza do XVII wieku. Chociaż pewne rzeczy są wspólne, w średniowieczu i siedemnastym wieku jeździli na koniach.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35161
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Raleen » wtorek, 14 lipca 2015, 14:01

Wydzieliłem posty luźno związane z tematem tej gry:

http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=43&t=14746
BARTOSZ_B pisze:Nie rozumiem jak można przepisać zasady ze średniowiecza do XVII wieku. Chociaż pewne rzeczy są wspólne, w średniowieczu i siedemnastym wieku jeździli na koniach.
Też nie rozumiem :). Oczywiście od starożytności do XX wieku jeżdżono w wojsku na koniach, podobnie jak każdej jednostce niezależnie od epoki można przypisać tego typu współczynnik jak siła i ruchliwość. Idąc tym tropem można zrobić takie same zasady dla (prawie) wszystkich epok... jak komuś to odpowiada i go zadowala...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Antioch Seleucyda
Sous-lieutenant
Posty: 393
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2013, 17:09

Re: System "Husaria" (TiS)

Post autor: Antioch Seleucyda » wtorek, 14 lipca 2015, 14:41

Podejrzewam że i w XXI wieku znalazły by się jakieś zmilitaryzowane formacje używające koni. Raczej dragoni niźli kirasjerzy, ale zawsze :-)
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”