Holy Roman Empire

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » niedziela, 10 stycznia 2016, 12:48

Moje spostrzeżenia są nastepujące:
- tragiczny i niedbale napisany rulebook. Ja bym się wstydził podpisać pod takim czymś. Miejmy nadzieje, że nowy będzie lepszy.

- ta gra jest na 6 graczy. Koniec i kropka. Nie da się grać w 3 czy 4.

- piękne komponenty. Spodobały się wszystkim.

To co mi się podobało to właśnie bitwy. Michał i Michał stwierdzili że są żmudne ale ja się z tym nie zgadzam. Trochę przypominają bitwy z FitS'a tyle, że są oczywiście dużo szybsze i jednak prostsze. Niektóre oddziały trafiają na "1" i "2" na k6, inne na "3" a inne na "4". Oddziałow w bitwie jest zwykle 4-7 na każdą ze stron. Ot i cała żmudność.
Faktycznie w komplecie są tylko dwie kostki k6 wiec żeśmy trochę turlali. Jakby się zaopatrzyć w 10 kostek i grupować rzuty to problem rozwiązany.
Oblężenia to rzut i odczytanie wyniku w tabeli.
Szturmy na twierdze to zwykła bitwa tylko, że najpierw strzela artyleria i zadaje obrażenia. Potem strzela obrońca a atakujący na końcu.

Bardzo podoba mi się wpływ terenu na walkę. Wkraczanie do prowincji przez góry lub rzekę premiuje obrońce na tyle, że warto poszukać przełęczy lub zrobić większe kółko w celu uniknięcia przekraczania przeszkód terenowych.

Raubritter zauważył (i z czym się zgadzam), że najważniejszym czynnikiem balansującym są gracze. Może się okazać, że ta gra nie sprawdzi się w towarzystwie mieszanym graczy doświadczonych i mało doświadczonych. Mam tu na myśli zwłaszcza licytacje i potencjalne "growe" zagrywki. Gracz musi mieć świadomość, że mocno osłabiając jednego gracza otwiera innym drogę do wzbogacenia się na "ofierze". Ważne będą tu sojusze i wzajemna pomoc. To jest coś czego nie mogliśmy sprawdzić w naszej 3 osobowej grze.
Licytacje trzeba jeszcze przetestować w pełnym składzie 6 osobowym. Mam tez pomysł na prostego homerule'a eliminującego potencjalne rozgrywanie silnika gry przeciw graczom podczas licytacji. Wystarczy ograniczyć licytacje do jednej rundy i skrytego zapisania na kartce ilości koron, które każdy chce wydać na licytowaną prowincję. Odkrywamy jednocześnie. Eliminuje to podbijanie ceny i potem pass'owanie w celu wydojenia gracza z kasy. Do przetestowania jeśli zajdzie konieczność.

W naszej grze nie przetestowaliśmy marszów forsownych. Sytuacja tego nie wymagała.
Nie pograliśmy też wystarczajaco długo żeby sprawdzić jak działają maruderzy i jaki wpływ na sytuacje na planszy mają nieopłacone oddziały plądrujących okolice.

Wracając do domu długo się zastanawiałem nad grą i rożnymi sytuacjami, które miały miejsce. Myśle, że na 6 graczy ma to szanse zadziałać ale tak jak napisał Michał będzie to najwyżej dobra gra. Na hit już nie liczę.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Holy Roman Empire

Post autor: clown » niedziela, 10 stycznia 2016, 20:20

A ile czasu trwała gra? Rzeczywiście da się to skończyć w 4 godziny?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » niedziela, 10 stycznia 2016, 20:34

Zagraliśmy 4 etapy. 4 etapy zajęły nam ze 3h ale kartkowania przepisów i przerw było sporo. Kończyliśmy bo była już 2 w nocy :) Myśle, że bliżej tej grze do 7-8h
To jest posiadówka jak w HIS.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1492
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Raubritter » niedziela, 10 stycznia 2016, 20:44

Czas gry może i HIS-owy, ale klimat już nie :-) Ja jeszcze chętnie zagram, ale wszystkim zainteresowanym zakupem doradzam rozwagę i ostrożność, a przede wszystkim cierpliwość - zaczekajcie lepiej na living rules lub przynajmniej porządną erratę, bo to co jest teraz wręcz obraża graczy.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Samuel
Colonel en second
Posty: 1392
Rejestracja: wtorek, 22 listopada 2011, 23:27
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Samuel » poniedziałek, 11 stycznia 2016, 15:20

Nie widziałem wątku "prywatne rozgrywki w Warszawie", więc tu na wstępie podziękuję Raubritterowi za gościnę i rozegrane: "Krucjatę i Rewolucję", "Unhappy King Charles", "Gothic Invasion", a Raubritterowi i Kapitanowi Bombie za "Churchilla". Piąta rozgrywka w HRE, za którą oczywiście bardzo dziękuję, była jednak raczej - używając terminologii speleologicznej - negatywną eksploracją, zwłaszcza w porównaniu z tamtymi czterema świetnymi tytułami. Nie, żebym nie dał się więcej namówić, ale jeśli zagram, to raczej ze względu na zacne towarzystwo (jak w tym przypadku!) niż interesujący tytuł. System walki jest żmudny i w typie skłaniającym do "bitew do ostatniego żołnierza", system licytacji prowincji umożliwia ściągnięcie przeciwnika z nich albo pieniędzy praktycznie żadnym kosztem w porównaniu do toczenia walk (nie uważam, że gra na sześciu to wyrówna, przeciwnie, pojawi się efekt nękania lidera). Luki w instrukcji to nie są luki w tym znaczeniu, jaki na ogół używamy w tym kontekście, to raczej pominięcie ok. 30% koniecznych przepisów (np. jak zachowują się wojska napadniętego kraju neutralnego). Tego nie załatwi errata, raczej zupełnie nowa instrukcja. Jeśli "Genesis" i "Won by the Sword" są słabsze, to cieszę się, że nie poznałem tych gier. :evil:
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1492
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Raubritter » wtorek, 12 stycznia 2016, 00:08

Również dziękuję. O swoich uwagach do tej gry już napisałem, więc nie ma co się powtarzać. Dam jeszcze HRE jedną albo dwie szanse, ale nie ukrywam, że kredyt zaufania ma u mnie niewielki, jeśli w ogóle jakikolwiek. W każdym razie szkoda, Wojna Trzydziestoletnia zasługuje na jakiś porządny, wieloosobowy hit.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » czwartek, 21 stycznia 2016, 15:01

Pojawily się nowe przepisy:
http://www.ossgamescart.com/download/HR ... okv1.4.pdf

Muszę poczytać czy faktycznie rozwiązują problemy z pierwszej wersji.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » czwartek, 21 stycznia 2016, 17:49

Haaa!!!
Nawet developer używa klocuszków do oznaczania prowincji. Szkoda, że dopiero teraz się zorientował, że w grze brakuje markerów kontroli politycznej...
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Holy Roman Empire

Post autor: clown » czwartek, 21 stycznia 2016, 18:28

Facepalm :/
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1873
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Neoberger » czwartek, 21 stycznia 2016, 18:48

clown - nie mogę znaleźć w książkach, w którym mieście odbywał się ten targ niewolników, pardon, najemników z gry. :cry:
:twisted:
Berger
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1492
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Raubritter » czwartek, 21 stycznia 2016, 22:33

Kpt. Bomba pisze:Pojawily się nowe przepisy:
http://www.ossgamescart.com/download/HR ... okv1.4.pdf

Muszę poczytać czy faktycznie rozwiązują problemy z pierwszej wersji.
Pan czyta, to może damy tej grze drugą szansę w dającej się przewidzieć przyszłości. Czy to w lutym w stolicy, czy to w marcu w rodzinnym mieście Umiłowanego Pana Prezydenta ;-)
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1162
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Indar » wtorek, 26 stycznia 2016, 12:25

Ja tak nieśmiało poproszę.
Jak panowie będą planowali granie w Warszawie to proszę o wcześniejszy sygnał. Jeżeli grafik pozwoli i panowie wyrażą zgodę to z chęcią bym wpadł na giercowanie.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Ernest von Lauenburg
Adjudant
Posty: 244
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Ernest von Lauenburg » niedziela, 29 maja 2016, 15:56

Coś się może poprawiło, czy gra jest nadal niegrywalna?
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Holy Roman Empire

Post autor: clown » niedziela, 29 maja 2016, 20:15

W piątek odpalamy grę w Szczecinie. Zrobiłem już zapasy nervosolu :twisted:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » niedziela, 29 maja 2016, 22:25

Macie przepisy w najnowszej wersji?
Trochę poprawiają samopoczucie. Trochę.... ;)
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”