Holy Roman Empire

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » czwartek, 24 grudnia 2015, 21:07

clown pisze:Te, cwaniak, w HRE nie ma Turczyna, więc nie będziesz się popisywał jak ostatnio pod Lepanto :lol: Bawarię dostaniesz, bo nie ma dostępu do morza, więc nie utoniesz :D
:lol:
Bawaria potęgą jest i basta.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Volkh
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 608
Rejestracja: wtorek, 28 października 2014, 22:01
Lokalizacja: pradawny gród Trygława

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Volkh » czwartek, 24 grudnia 2015, 21:31

clown pisze:Oczywiście, że zamówiłem :) Volkhu zbieraj ekipę szczecińską - ta, przy której bawiliśmy się przy Virgin Queen powinna być idealna, chociaż nie wiem, jaką stroną zagra Kamil :)
Rezerwuję sobie Hiszpanię chętnie też zagram Austrią (AEIOU!). Kamil był chętny na Francję.
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Holy Roman Empire

Post autor: clown » czwartek, 24 grudnia 2015, 21:33

Francję? Taki anglofil bierze największego, odwiecznego wroga? Koniec świata :o
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1865
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Neoberger » czwartek, 24 grudnia 2015, 22:20

Kurcze. też muszę się gdzieś podlizać. :)
Przeczytałem przepisy i jakoś mi się odechciało kupować.
Więc zostaje tylko jakiś bogaty utracjusz. :D
Berger
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 10:00

Matko Bosko... Dawno nie czytałem tak fatalnie napisanych przepisów. Tyle dziur.
Na csw zapostowałem już 5 fundamentalnych pytań typu "kiedy prowincje uznaje się za podbite" albo "gdzie się stawia kupionych najemników"...

Na szczęście autor sam się przyznał, że instrukcja jest słaba i już nanoszone są poprawki. Dobre i to.

Bardziej martwi mnie, że poprawione żetony (jest kilka niewielkich błędów nie przeszkadzających w grze) i dodatkowe żetony wybłagane przez graczy (do oznaczania dosyć istotnych elementów w grze jak np. stosy najemników-maruderów nie opłaconych przez graczy) bedą dostępne tyko w Battle bookach. A te będą rozsyłane tylko do kickstarterowcow.

Mam nadzieje, że rozgrywka wynagrodzi te niedogodności...
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Holy Roman Empire

Post autor: clown » środa, 6 stycznia 2016, 11:18

Oby. Też widziałem erratę i czytałem o brakach.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 12:21

Errata jest naprawdę słaba. Tak naprawdę to jest przydatna tylko do rozstawienia scenariuszy bo nawet tam były dziury i nie wiadomo było co zaczyna na planszy.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 13:10

Haa... Polska ma w grze najsilniejszą armię. Druga z narodowych armii jest Hiszpania, potem Szwecja i Francja.
Oczywiście brak dowódców w polskiej armii to poważna wada ale sam fakt jest interesujący :)
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1865
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Neoberger » środa, 6 stycznia 2016, 13:40

Pierwsze pytanie
When non-national units are not maintained and become eligible for bidding... The player who bids them took them off the map and place them in his home province or they are stay in the original province?
Czy to nie o to chodzi?
12.9. MERCENARIES/MARAUDERS
12.9.1. Non-national units that are not maintained become
Mercenaries and may be bid for by any player. If a
player successfully bids for and receives them, he may
build and place any of his leaders not on the board
on the stack, or may integrate them into a stack of
friendly units in the same state/province or may place
a political control marker on them to designate ownership.
They become his troops.
12.9.2. Any mercenaries (non-national troops that have not
been maintained) that are not bid for and hired by a
player become Marauders.
Berger
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 16:01

Oficjalne odpowiedzi.
[Fawcett, Chris]
When non-national units are not maintained and become eligible for bidding... The player who bids them took them off the map and place them in his home province or they are stay in the original province?

The rule doesn't allow for movement, and the units remain. Remember that, with very few exceptions, leaderless land units may not move.

Can I place new units in home province with enemy units if I still control cities?

I'm pretty sure the rules allow it, but it somehow doesn't make much sense to allow units to "pop up" in a besieged fortress. I'm going to check with Mark to see how he intended that. As written, Rule 6.4.5.2 allows for that to occur (old numbering is 6.2.3.5, BTW).

What is "cost" factor on mercenary leader used for? Rules stated that bid has to be minimum one crown if leader is alone and don't have any states. If he has units and states cards minimum bid is a sum of state cards income and maintenance cost of units he is stacked with. In both cases leader cost is not mentioned.

Yes, that is a goof. Only national leaders should have that cost value. Ignore it for mercenary leaders.

When exactly State is conquered? In case of single province state it is quite clear. Enemy needs to "kill" all the units + control marker (treated as infantry unit) in provinces and cities. What about multi province states and multi city provinces?

Cities are not separate from the provinces in which they lie, except for the purpose of siege combat. Each province in a multi-province State much be controlled in order for the control status of the State card to change. Rule 18.7.1: "If ALL defending enemy units in a province (including those in the fortress) are eliminated, the province is conquered." All provinces in a State must be controlled to completely conquer a State. Note that Sweden, France, Spain, and the Ottomans cannot be conquered because of their off-map provinces.

How many "rounds" of bidding are possible? Only one (starting with player who started a bid and finishing by 6th player)? Or bidding lasts as much rounds as needed to other players to pass.

Multiple rounds, until only one player remains. If a player passes he many not reenter the bidding for the same item that round.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1865
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Neoberger » środa, 6 stycznia 2016, 17:10

Kpt. Bomba - Czyli dobrze rozpoznałem temat, a tobie nie chciało się przeczytać przepisów.
Berger
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 17:21

I kolejna porcja moich pytań i odpowiedzi.
[Fawcett, Chris]
One remark - what is the reason to create separate special rule for Poland that states "Poland is not conquered until the entire Polish Army is destroyed and each of the five Polish provinces is occupied by an invading unit."

From what you are saying about state conquering it is common for all the states. You have to destroy army and conquer all provinces.

You don't have armies for most states, though. In order to conquer a State, you conquer the provinces just by having your troops as the only ones present. Poland, on the other hand, will likely have an actual army running around somewhere in Poland, and will require the simultaneous occupation of all Polish provinces ("...each of the five Polish provinces is occupied ..."). It is not at all the same as other states. You need to kick ass and take names, all of them, at the same time...

And another question - political control market is placed in all State's provinces when state card is placed in Influence or Control box or immediately after province is conquered even if other provinces of the state are not?

Control markers are adjusted when a province changes hands. It is not necessarily associated with the transfer of the State Card.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 18:34

I jeszcze wyjaśnienie wcześniejszych watpliwości.

I'm pretty sure the rules allow it, but it somehow doesn't make much sense to allow units to "pop up" in a besieged fortress. I'm going to check with Mark to see how he intended that. As written, Rule 6.4.5.2 allows for that to occur (old numbering is 6.2.3.5, BTW).

Updated Rule 6.4.5.2: "Units may only be placed in controlled provinces. Units, however, may not be placed in fortresses under siege."
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Kpt. Bomba » środa, 6 stycznia 2016, 21:22

Ufff... dzisiejszy dzień spędzony z rulebookiem do HRE :)
Już chyba jestem gotowy do rozgrywki. Łatwo nie było ale developer odpowiadał na pytania dosyć szybko więc jakoś poszło. Rulebook to straszna nędza. Mam nadzieję, że nowa wersja będzie dużo lepsza.
W sobotę mamy ustawkę na pierwszą partię. Napiszę o wrażeniach.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Raubritter
Padpałkownik
Posty: 1490
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:14
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Holy Roman Empire

Post autor: Raubritter » niedziela, 10 stycznia 2016, 02:20

Zapoznawcza rozgrywka (w składzie Kpt. Bomba, Samuel i ja) już za nami i generalnie mamy bardzo mieszane uczucia. Luki w przepisach wołają o pomstę do nieba. To jest tym bardziej oburzające, że jako reedycja gra powinna być szczególnie dopieszczona. Zastanawiam się, co faktycznie testowała dość pokaźna grupa testerów wymieniona w instrukcji, bo chyba nie produkt, który ostatecznie trafił do naszych rąk.

Pomijając błędy i wypaczenia, przeszkadzały nam słabe skalowanie (mam wrażenie, że gra zadziała tylko w pełnym składzie 6 graczy), żmudne bitwy ze sporą liczbą rzutów i dyplomacja, zbyt podatna na cwaniackie zagrania.

Kpt. Bomba też coś pewnie skrobnie na temat gry. Moje krótkie podsumowanie jest takie, że hitu nie ma. Nie doczekaliśmy się drugiego Here I stand, który zapewni nam dziesiątki godzin świetnej zabawy. Mimo to, chętnie zagram w HRE w pełnym składzie. Może przy sześciu graczach Holy Roman Empire rozwija skrzydła, choć obawiam się, że nawet wtedy nie pofrunie wyżej niż na poziom "w miarę dobrej gry".
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”