Thirty Years War (GMT) (2)
: poniedziałek, 11 września 2006, 21:54
Thirty Years War
W 1618 roku Niemcy były rozbite na dziesiątki niezależnych elektoratów, arcybiskupstw, księstw i Wolnych Miast Cesarskich nominalnie pod kontrolą Świętego Cesarza Rzymskiego w Wiedniu.
Sojusz protestanckich przywódców przeciw Cesarzowi, który tworzy armię by ich pokonać i odzyskać katolicką własność straconą w czasie reformacjil; interwencja ościennych państw - Francji, Hiszpanii, Szwecji i Danii oraz krwawa wojna w Niderlandach, to wszystko zamieniło się w tzw. "Wojnę Trzydziestoletnią". Trwająca od 1618 do 1648 roku, kiedy to wyniszczone strony podpisały pokój ustalając strefy wpływów w Niemczech.
Thirty Years War produkcji GMT jest symulacją tychże wydarzeń. Mapa (bardzo ładna) w systemie point-to-point przedstawia obszar od pogranicza Francji, Niderlandy, całe Niemcy, aż po Czechy, Śląsk i Węgry. Na mapie zaznaczone są miasta, twierdze oraz Wolne Miasta Cesarskie.
Gracze wcielają się w koalicje protestancką (Niemcy protestanccy, Szwecja, Dania, Węgry, Francja) i ligę katolicką (Cesarstwo, Bawaria, Hiszpania, Saksonia, która jednak może zmienić strony podczas gry).
Sercem gry są karty przedstawiające historyczne wydarzenia oraz karty bitewne. Możne zagrywać je jako wydarzenia, aktywować jednostki, rekrutować najemników lub gromadzić pieniądze potrzebne do opłacania wojsk. Gracz nie zawsze będzie mógł opłacić swoich żołnierzy, a ci z kolei mogą się zbuntować i pójść do domu.
Gracze mają pod swoim dowództwem jednostki milicji, najemników lub weteranów. Ci ostatni jednak wchodzą do gry tylko poprzez wydarzenia. Jednostkami dowodzą historyczni dowódcy i królowie. Specjalnym dowódcą jest Wallenstein, który choć dowodzi jednostkami katolickimi to jest zagrożeniem dla tegoż gracza. Jeśli odniesie za dużo zwycięstw, gracz będzie zmuszony go usunać z gry.
Karty podzielone są na trzy zestawy, kolejne wchodzą do gry wraz z upływem czasu i w wyniku wejścia Francji do wojny. Właśnie wchodzenie kolejnych państw do wojny wraz z upływem gry jest jednym z najlepszych smaczków. Szczególnie, że gracz przeciwny nie wie, czy mamy już kartę interwencji danego państwa "na ręku".
Dodatkowo do rozgrywki na mapie, poprzez specjalne wydarzenia symulowana jest wojna w Niderlandach. Gracze mogą tam dodatkowo wysyłać wojska, aby zwiększyć swoją przewagę. Wojna w Niderlandach wpływa na punkty zwycięstwa (walka pomiędzy zbuntowanymi protestanckimi Holendrami, a katolicka hiszpańska armią) oraz na poziom wsparcia finansowego dla protestanów na mapie.
Gra oferuje pełną kampanie (14 tur), scenariusze: Początek Wojny (5 tur), Interwencje (3 tury) oraz Apokalipsę (5 tur).
W mojej pierwszej grze udało mi się zdobyć Wiedeń szwedzkim królem Gustawem Adolfem i raz na zawsze zniszczyć tych zdradzieckich austriaków !!
Dużo obrazków tutaj -> http://www.boardgamegeek.com/imagegalle ... ameid=2748
W 1618 roku Niemcy były rozbite na dziesiątki niezależnych elektoratów, arcybiskupstw, księstw i Wolnych Miast Cesarskich nominalnie pod kontrolą Świętego Cesarza Rzymskiego w Wiedniu.
Sojusz protestanckich przywódców przeciw Cesarzowi, który tworzy armię by ich pokonać i odzyskać katolicką własność straconą w czasie reformacjil; interwencja ościennych państw - Francji, Hiszpanii, Szwecji i Danii oraz krwawa wojna w Niderlandach, to wszystko zamieniło się w tzw. "Wojnę Trzydziestoletnią". Trwająca od 1618 do 1648 roku, kiedy to wyniszczone strony podpisały pokój ustalając strefy wpływów w Niemczech.
Thirty Years War produkcji GMT jest symulacją tychże wydarzeń. Mapa (bardzo ładna) w systemie point-to-point przedstawia obszar od pogranicza Francji, Niderlandy, całe Niemcy, aż po Czechy, Śląsk i Węgry. Na mapie zaznaczone są miasta, twierdze oraz Wolne Miasta Cesarskie.
Gracze wcielają się w koalicje protestancką (Niemcy protestanccy, Szwecja, Dania, Węgry, Francja) i ligę katolicką (Cesarstwo, Bawaria, Hiszpania, Saksonia, która jednak może zmienić strony podczas gry).
Sercem gry są karty przedstawiające historyczne wydarzenia oraz karty bitewne. Możne zagrywać je jako wydarzenia, aktywować jednostki, rekrutować najemników lub gromadzić pieniądze potrzebne do opłacania wojsk. Gracz nie zawsze będzie mógł opłacić swoich żołnierzy, a ci z kolei mogą się zbuntować i pójść do domu.
Gracze mają pod swoim dowództwem jednostki milicji, najemników lub weteranów. Ci ostatni jednak wchodzą do gry tylko poprzez wydarzenia. Jednostkami dowodzą historyczni dowódcy i królowie. Specjalnym dowódcą jest Wallenstein, który choć dowodzi jednostkami katolickimi to jest zagrożeniem dla tegoż gracza. Jeśli odniesie za dużo zwycięstw, gracz będzie zmuszony go usunać z gry.
Karty podzielone są na trzy zestawy, kolejne wchodzą do gry wraz z upływem czasu i w wyniku wejścia Francji do wojny. Właśnie wchodzenie kolejnych państw do wojny wraz z upływem gry jest jednym z najlepszych smaczków. Szczególnie, że gracz przeciwny nie wie, czy mamy już kartę interwencji danego państwa "na ręku".
Dodatkowo do rozgrywki na mapie, poprzez specjalne wydarzenia symulowana jest wojna w Niderlandach. Gracze mogą tam dodatkowo wysyłać wojska, aby zwiększyć swoją przewagę. Wojna w Niderlandach wpływa na punkty zwycięstwa (walka pomiędzy zbuntowanymi protestanckimi Holendrami, a katolicka hiszpańska armią) oraz na poziom wsparcia finansowego dla protestanów na mapie.
Gra oferuje pełną kampanie (14 tur), scenariusze: Początek Wojny (5 tur), Interwencje (3 tury) oraz Apokalipsę (5 tur).
W mojej pierwszej grze udało mi się zdobyć Wiedeń szwedzkim królem Gustawem Adolfem i raz na zawsze zniszczyć tych zdradzieckich austriaków !!
Dużo obrazków tutaj -> http://www.boardgamegeek.com/imagegalle ... ameid=2748