Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

Planuje rozpocząć projekt nowej serii gier i poszukuję odważnych, pracowitych i kreatywnych osób chętnych do współpracy i gotowych podołać temu wyzwaniu :-)
Marudom i malkontentom z góry dziękuję :mrgreen:

Poniżej przedstawiam strategiczny opis systemu i szukam osób chętnych do podjęcia się zaprojektowania poniższych modułów:

Seria osadzona w realiach XVII wieku złożona z następujących głównych modułów:
  • - mapy strategicznej (modułowej) - stanowiącej „podstawkę” do kolejnych modułów;
  • - gry wojennej – manewry (wojna) oddziałów na mapie strategicznej plus klasyczna walka jednostek militarnych na planszach taktycznych;
  • - gry przygodowej (RPG) – klasyczny rozwój postaci związany z przygodami (misjami) jakie realizuje poruszając się po mapie strategicznej;
  • - gry ekonomicznej (handlowej) - typowa gra ekonomiczna czyli produkowanie, sprzedawanie i kupowanie towarów. Również w oparciu o miejscowości zawarte na mapie strategicznej;
  • - rozwój nauki (odkryć) - moduł dodatkowy nie stanowiący sam w sobie gry lecz wspomagający moduły stanowiące samodzielne gry (wojenna, przygodowa, ekonomiczna)
Chętnych proszę o kontakt na proglobla@gmail.com

Informacje o projekcie >>
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

Nowości z prac nad projektem :-)

Zostały rozpisane cechy jednostek Rzeczpospolitej
Jednostki militarne XVII wieku >>

Przedstawiam propozycję zdarzeń generujących rzuty kością
Rozkład pól na kości 6-ściennej i 12-ściennej >>

Wstępne rozpisanie rodzajów terenów dla bitew taktycznych
Ukształtowanie terenu >>

... i na koniec elementy z których będzie złożona gra :-)
Już trochę produktów zamówiłem do projektu >> :-)

Zebrane informacje o projekcie znajdziecie tutaj:
https://docs.google.com/document/d/1zf4 ... KgPIGs/pub
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43399
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Raleen »

Ciekawa inicjatywa, fajnie, że ktoś coś próbuje robić historycznego. Zastanawia mnie natomiast to połączenie tak wielu składników (gra na poziomie strategicznym, gra RPG, przygodowa, ekonomiczna itd.), czemu ma to służyć i jaki jest sens łączenia tych modułów?

Pytanie też czy zamierzasz to wydawać, chociaż biorąc pod uwagę składniki nie sądzę, ale rozwiej nasze wątpliwości.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

Co do wydania to planuje w pierwszym etapie zrobić grę typu Print'n'Play.
Dopiero jak to by się przyjęło myślałbym o jakiejś formie wydania... ale to daleka przyszłość :-)

Co do celu gry to chcę w niej przybliżyć zwykłym zjadaczom chleba kawałek konkretnej historii.
Co się z tym wiąże, przede wszystkim prostota zasad i niestety czasem pomijanie lub naganie szczegółów.
Dlaczego o tym pisze, spodziewam się po prostu, że purystą historycznym pewne informacje, zasady i szczegóły się po prostu nie spodobają.

Co do modułowości to jedynym fizycznym łącznikiem dla modułów ma być główna mapa gry https://www.dropbox.com/s/803tj77bavpy7 ... kraina.png , pojęcia oraz przestrzeń czasowa XVII w. Poszczególne moduły będą oddzielnymi grami.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: kadrinazi »

To już wiadomo skąd te dziwne listy oddziałów które w swoim czasie pojawiły się na historykach.org ;)
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

O ile jestem w stanie wyliczyć przybliżona skalę dla mapy strategicznej:
https://www.dropbox.com/s/803tj77bavpy7 ... kraina.png
o tyle skala bitew (map taktycznych) będzie zmienna.
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

Generalnie są 3 punkty wiedzenia:
- kierownika projektu,
- projektanta modułu,
- gracza.
To co przedstawiam powyżej to widok (perspektywa) najszersza czyli kierownika projektu, na tym szczeblu trzeba przewidzieć jak najwięcej, często z nadmiarem, stworzyć swego rodzaju "bazę wiedzy" tak aby poniższy szczebel miał już gotowe parametry, nazwy, zbiory danych i z nich korzystały. Dzięki temu zostanie zachowana spójność logiczna pomiędzy modułami.
Ważne każdy moduł to oddzielna gra !!! i tam ma być prostota... prostota z punktu widzenia gracza.
Projektant konkretnego modułu ma za zadanie wybrać tylko te elementy z bazy wiedzy które są mu potrzebne, nie korzysta ze wszystkich.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43399
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Raleen »

Odokar26 pisze:Co do modułowości to jedynym fizycznym łącznikiem dla modułów ma być główna mapa gry https://www.dropbox.com/s/803tj77bavpy7 ... kraina.png , pojęcia oraz przestrzeń czasowa XVII w. Poszczególne moduły będą oddzielnymi grami.
Ja nie bez kozery o to pytałem, bo dla mnie to co proponujesz to jest tak naprawdę 6 różnych gier. Łącznik w postaci planszy czy przestrzeni czasowej XVII wieku jest czysto formalny. Bo jaka miałaby być rola tej planszy dla gry RPG?

Sam projekt, w takim kształcie jaki zaproponowałeś, jest ogromny, zwłaszcza gdybyś chciał to zrobić naprawdę porządnie. Znając realia świata gier planszowych, prawdopodobnie nie uda Ci się doprowadzić go w takim kształcie do zaawansowanej fazy. Wątpię czy znajdziesz 6 autorów "odważnych, pracowitych i kreatywnych" do poszczególnych modułów, gotowych zainwestować w to swój czas. Nie chcę być złym prorokiem, ale wydaje mi się, że jak znajdą się ludzie do połowy spośród tych modułów, będzie dobrze.

Generalnie, nie wchodząc w dyskusję powyżej dot. szczegółów tych gier, uważam, że powinieneś się zastanowić nad zawężeniem całości do jednej gry i wybranego modułu, ewentualnie łącząc w jego ramach dwa typy gier.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

Raleen pisze:
Odokar26 pisze:Co do modułowości to jedynym fizycznym łącznikiem dla modułów ma być główna mapa gry https://www.dropbox.com/s/803tj77bavpy7 ... kraina.png , pojęcia oraz przestrzeń czasowa XVII w. Poszczególne moduły będą oddzielnymi grami.
Ja nie bez kozery o to pytałem, bo dla mnie to co proponujesz to jest tak naprawdę 6 różnych gier.
Dokładnie :-) tak to widzę i przedstawiam :-D
Moduł to samodzielna gra
Raleen pisze: Łącznik w postaci planszy czy przestrzeni czasowej XVII wieku jest czysto formalny. Bo jaka miałaby być rola tej planszy dla gry RPG?
Paradoksalnie tutaj to nawet lepiej ją widzę niż dla gry strategicznej :-D
Proszę zobaczyć jak wygląda mapa do gry RPG Runebound >>
Raleen pisze: Sam projekt, w takim kształcie jaki zaproponowałeś, jest ogromny, zwłaszcza gdybyś chciał to zrobić naprawdę porządnie. Znając realia świata gier planszowych, prawdopodobnie nie uda Ci się doprowadzić go w takim kształcie do zaawansowanej fazy. Wątpię czy znajdziesz 6 autorów "odważnych, pracowitych i kreatywnych" do poszczególnych modułów, gotowych zainwestować w to swój czas. Nie chcę być złym prorokiem, ale wydaje mi się, że jak znajdą się ludzie do połowy spośród tych modułów, będzie dobrze.

Generalnie, nie wchodząc w dyskusję powyżej dot. szczegółów tych gier, uważam, że powinieneś się zastanowić nad zawężeniem całości do jednej gry i wybranego modułu, ewentualnie łącząc w jego ramach dwa typy gier.
Nie przeczę, że jest mały i z pewnością masz racje że nie znajdę chętnych do współpracy. Tego jestem wręcz pewien :-)
Dlatego system w założeniu jest:
- modularny
- skalowalny
co oznacza, że aby był wykonany nie trzeba zrobić wszystkiego. Wystarczy tak jak sugerujesz wykonać 1-2 moduły (gry) i z czasem powstawały by kolejne jak się okaże to sensowne.
To wręcz ma być niekończąca się robota :-)
Osobiście niezbyt lubię zamknięte systemy (światy).
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: kadrinazi »

Biorąc pod uwagę spis jednostek wojskowych to jest to totalny misz-masz, bardzo często z dziwnie przyjętymi założeniami.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

kadrinazi pisze:Biorąc pod uwagę spis jednostek wojskowych to jest to totalny misz-masz, bardzo często z dziwnie przyjętymi założeniami.
Prosiłbym o swoje konkretne propozycje jestem jak najbardziej otwarty na konstruktywne uwagi.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: kadrinazi »

Pierwsze z brzegu (tylko Rzplita, jako wierzchołek góry lodowej) - lisowczycy byli tylko pochodną jazdy kozackiej, jaki sens jest robić z nich osobną formację? Ba, nie ma rzeczonej jazdy kozackiej, co jest ewidentnym błędem (za to są pancerni, których w armii nie było do 1648 roku). Arkabuzeria przez znaczną część wieku była de facto jazdą ciężką, z kolei rajtaria średnią. Jaki sens ma wyodrębnianie piechoty łanowej jako osobnej formacji? Dragoni nie byli jazdą. Moździerz jako artyleria lekka? Dopisek szlachta przy pospolitym ruszeniu - co to ma znaczyć? A cała reszta jazdy to z kogo się składała jak nie ze szlachty...
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
Odokar26
Appointé
Posty: 44
Rejestracja: wtorek, 13 marca 2012, 13:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Odokar26 »

kadrinazi pisze:Pierwsze z brzegu (tylko Rzplita, jako wierzchołek góry lodowej) - lisowczycy byli tylko pochodną jazdy kozackiej, jaki sens jest robić z nich osobną formację? Ba, nie ma rzeczonej jazdy kozackiej, co jest ewidentnym błędem (za to są pancerni, których w armii nie było do 1648 roku). Arkabuzeria przez znaczną część wieku była de facto jazdą ciężką, z kolei rajtaria średnią. Jaki sens ma wyodrębnianie piechoty łanowej jako osobnej formacji? Dragoni nie byli jazdą. Moździerz jako artyleria lekka? Dopisek szlachta przy pospolitym ruszeniu - co to ma znaczyć? A cała reszta jazdy to z kogo się składała jak nie ze szlachty...
Rozumiem i tak jak powyżej poproszę o konkretne propozycje.
Jak miałby wyglądać w takim razie wzorcowy rozkład sił i środków.
Zeka

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Zeka »

Zastanawiałeś się może, Odokarze, jak będzie wyglądała rozgrywka z więcej niż dwoma graczami? W jaki sposób rozwiążesz to, że część będzie walczyła na mapach taktycznych, a pozostali czekali na zakończenie ich zmagań? Wyróżniłeś pięć modułów, ale ich zastosowanie i znaczenie dla gry jest podane wyjątkowo lakonicznie (zwłaszcza mapy strategicznej; do czego ona ma właściwie służyć?). Podobnie z np. tabelą "Rozkład pól na kości 6-ściennej i 12-ściennej". Podałeś wprawdzie jakieś wyniki, ale z ich opisu niewiele wynika (domyślam się, może błędnie, że chodzi o walkę). Dalej, moduły mają być kompatybilne ale dopuszczasz możliwość, że jednak mapy taktyczne będę przedstawione w różnej skali. W związku z tym czym ma się przejawiać owa kompatybilność?
Odokar26 pisze:Generalnie są 3 punkty wiedzenia:
- kierownika projektu,
- projektanta modułu,
- gracza.
Przy czym ten ostatni chyba jest decydujący, jako że tworzy grupę docelową do której - przynajmniej teoretycznie - kierujesz swój projekt. Z ich punktu widzenia zasady raczej nie będą zgodne z Twoim zamierzeniem, żeby ująć je w sposób prosty i przejrzysty.

Tabela "Ukształtowanie terenu" również wymaga wyjaśnień, bez których nie jest zbyt przyjazna (np. dlaczego przez bramy może przechodzić tylko dowódca; dlaczego zwykłe pole zrównano w kosztach z polem uprawnym /czyli zaoranym, jak mniemam/ itd.).

Powstało kilka gier planszowych-molochów, ale są one przeważnie niegrywalne. Nie mam zamiaru zniechęcać, ale przychylam się do opinii iż cel masz niejasno zarysowany. Niemniej, powodzenia życzę.

P.S. To tak na szybko...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43399
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: Seria gier planszowych "XVII" - nowy projekt

Post autor: Raleen »

Odokar26, przyzwyczajony jest zapewne głównie do środowisk eurograczy, gdzie husaria to może być 3x pododdział husarii i 1x rotmistrz i jak ktoś na coś takiego wpadnie, to dla wielu osób jest to świetny pomysł, a jego autor może uchodzić za kreatywnego. I tak dalej długo by można, nie chodzi przy tym o to, żeby o kimś źle pisać. Po prostu, dla niektórych to jest ok. Wydaje mi się, że problem jest trochę na tym poziomie dla kogo ma być ta gra i właśnie, jaki ma być jej stopień zaawansowania.

Jak obserwuję Twoje wywody Odokarze i podejście do tematu, to przypomina to podejście graczy euro. I zapewne tutaj oczekiwania i przyzwyczajenia części kolegów w dyskusji z Tobą się rozmijają. W przypadku gier euro, rpg itp. tak to się często prowadzi, że ktoś rzuca parę wstępnych założeń i szuka ludzi, żeby mu pomogli. Wśród graczy historycznych na ogół jest oczekiwanie, że jak ktoś chce być autorem jakiejś gry, to sam powinien mieć pewną wiedzę na temat tego o czym robi grę i jakąś jej bardziej skrystalizowaną koncepcję, albo przynajmniej mieć dobrą wizję mechaniki gry, dobrze osadzoną w realiach historycznych. Tak, że to co przechodzisz, to takie zjawisko na poziomie zderzenia kulturowego :).

Teraz odnośnie celu gry - skoro ta gra ma przybliżać historię, jak pisałeś, to wydaje mi się, że podejście typowe dla gier euro nie powinno dominować, ale to jest tylko moje zdanie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”