Toulon 1793 (Legion Wargames)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: clown » piątek, 7 września 2012, 10:47

A ja z kolei, idąc za przykładem Kapitana Bomby, wrzucę linka do gry z Legion Wargames, którą sam obserwuję od jakiegoś czasu:
http://boardgamegeek.com/boardgame/128794/toulon-1793
http://www.legionwargames.com/legion_toulon.html
Gra operacyjna poświęcona oblężeniu Tulonu, w czasie którego niejaki Bonaparte zwrócił na siebie po raz pierwszy uwagę szerszej publice. Dwie ciekawostki - liczba graczy - od 2 do 7, co budzi zdumienie i bardzo ładna mapa obszarowa. Mnie wręcz zachwyciła jej wersja demo. Dla mnie niewątpliwie rzecz warta zakupu.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » sobota, 1 marca 2014, 19:05

Gra ma wyjść w tym roku. Do osiągnięcia wymaganej liczby pre-orderów brakuje 60.
Zobaczcie jaka piękna mapa:
http://www.boardgamegeek.com/image/1393 ... e=original
Obserwuje tytuł na forum CSW od jakiegoś roku. Gra jest praktycznie gotowa. Brakuje tylko tych 60 preorderów.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: clown » niedziela, 2 marca 2014, 08:47

Trochę "egzotyczna" tematyka niestety (co widać po ilości preorderów), ale z tego co czytałem, to gra prezentuje się zacnie.
Inna sprawa, że gdyby to wydawało GMT, to pewnie na pniu zebraliby pięćsetkę.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35157
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Raleen » niedziela, 2 marca 2014, 17:18

Mapa jako żywo wzięta z XVIII-XIX wieku. Pozwolę sobie jeszcze zamieścić linka do niej w wersji large (można oglądać bez logowania się na BGG):
http://www.boardgamegeek.com/image/1393 ... size=large

Ciekaw jestem jak o tym można grę zrobić. To było dość wyjątkowe wydarzenie. Bonaparte miał po prostu pomysł. Być może gdyby na jego miejscu był jakiś inny utalentowany oficer artylerii, byłby w stanie dojść do tych samych wniosków. Cała reszta dowództwa była albo wojskowymi indolentami (jak to często się zdarzało za rewolucji), albo nie wiedziała co zrobić.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Andy Loakes
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: piątek, 24 października 2014, 12:22

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Andy Loakes » piątek, 24 października 2014, 12:30

Gentlemen,

Thanks your for your interest in the game.

I thought you might like to hear that it is scheduled for production in December of this year.

The box is with the printer and the final map and counter artwork is underway.

You can see images here: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd71d43/645

Apologiese for my 'Google Translate' Polish. :oops:

Andy

panowie,

Dzięki Twojej za zainteresowanie w grze.

Myślałem, że chcesz usłyszeć , że planowane jest do produkcji w grudniu tego roku .

Pudełko jest z drukarką ikońcowy mapę i licznik grafika jest w toku.

Obrazów można zobaczyć tu : http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd71d43/645

Apologiese dla mojego " Google Translate " polski. : oops :

Andy
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » sobota, 25 października 2014, 07:27

Hi Andy,
How did you find us here? :)

Thanks for the update. It is very good to hear that. I already preordered your game and I'm really inpatient to get it.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35157
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Raleen » niedziela, 26 października 2014, 12:13

Hello Andy,

Nice you have dropped in. We very appreciate you come to our forum to share with us info about your game and hope you visit us often.

Don't care about Polish, we will translate everything what would be necessary (most of users speak English).

Greetings!
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
ChevalierVernix
Sous-lieutenant
Posty: 490
Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Lokalizacja: obecnie Białystok

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: ChevalierVernix » niedziela, 26 października 2014, 18:36

Miło, że wpadł tu designer :). Gra wygląda przednio (śliczna mapa).
Andy Loakes
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: piątek, 24 października 2014, 12:22

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Andy Loakes » czwartek, 30 października 2014, 19:58

Hi again Gents. I found you some time ago when I saw the game was being discussed. Wargaming looks to be popular in Poland (along with France and Spain).

I must admit I find it a little difficult to navigate this bulletin board since google doesn't translate all of it. That said, I have just ticked the 'Notify me when a reply is posted' so, if you have any questions please feel free to ask - and hopefully I'll be told they are there.

Andy
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » poniedziałek, 22 grudnia 2014, 20:42

Pojawił się moduł Vassala.
Można sobie z bliska obejrzeć piękną mapę:
http://www.limeyyankgames.co.uk/lyg/sit ... _v1_0.vmod
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » poniedziałek, 26 stycznia 2015, 13:02

"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4724
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: clown » poniedziałek, 26 stycznia 2015, 18:44

Czekamy na raporty z rozgrywek :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » piątek, 30 stycznia 2015, 12:43

Przedwczoraj odpaliłem grę. Rozegrałem zapoznawczo pierwszy etap.
Wczoraj zrobiłem restart i zagrałem wieczorem trzy pierwsze etapy.
Muszę powiedzieć, że gra jest bardzo interesująca. Ma kupę fajnych mechanizmów i tak naprawdę poza samym oblężeniem przedstawia sporo działań wokół Tulonu. Jest dużo manewrowania, zajmowania kluczowych pozycji, opóźniania marszu przeciwnika, budowania i niszczenia umocnień polowych... no i jest Napoleon z jego bateriami artylerii, które są zmorą koalicji :)

A co najlepsze to do zwycięstwa prowadzi więcej niż jedna droga.
Są oczywiście punkty zwycięstwa przyznawane za utrzymywanie kluczowych punktów na mapie oraz za wygrane starcia.
Republikanin może pokusić się także o zdobycie samego Tulonu - to oczywiście daje automatyczne zwycięstwo ale jest piekielnie trudne i wymaga dobrego planu.
No i jeszcze można postarać się o zmuszenie floty koalicyjnej do ewakuacji z małej i dużej redy portu.
BTW - zajęcie pozycji nabrzeżnych z których da się ostrzeliwać flotę przebywającą na redzie jest dla Republikanów bardzo ważne bo odcina wojska na lądzie od tzw. Attack Supply (koniecznego do walki). Bo jest jeszcze General Supply (jego brak powoduje atrycje).

Ważnym mechanizmem są punkty operacyjne, którymi płacimy za niektóre czynności wykonywane przez jednostki (ale nie tylko - punkty możemy też zużywać na modyfikowanie rzutów kośćmi). Trochę to przypomina punkty produkcji w Unconditional Surrender.

W grze występują dwa rodzaje strat. Tymczasowe (otrzymywane podczas movement attrition oraz w walce) i stałe (straty w walce). Tymczasowe symbolizują ucieczki z oddziałów, zmęczenie, itd. i można je regenerować w fazie Rally. Strat stałych oczywiście regenerować się nie da.
Jednostki mają kilka współczynników: siłę wyrażoną w SP, jakość wyrażoną cyfrowo używaną do walki oraz jakość wyrażoną literą używaną do różnych testów (Quality check - np. gdy jednostki wchodzą na obszar zajęty przez wroga).
SP może spaść do 0. Jednostka taka nie ginie ale można jej używać tylko do patrolowania i zajmowania dróg. Jednostki są eliminowane w momencie gdy ich poziom SP spadnie poniżej zera.

Warto jeszcze powiedzieć o obszarach i drogach. Mogą one mieć status: Friendly, Enemy lub No Mans Land, czyli ziemia niczyja. Wejście na obszary i drogi przyjazne jest darmowe (w punktach operacyjnych - OP). Wejście na NML wymaga opłacenia w OP oraz testu Quality Check - QC (jednego dla całego stosu). Wejście na obszar zajęty przez nieprzyjaciela (czyli de facto walka) kosztuje więcej OP i wymaga testu QC każdej jednostki wchodzącej. Może się więc okazać, że walczyć będzie mniej jednostek niż planowaliśmy. Można jednak w procedurze walki (między jej pierwszą a drugą rundą) ściągać jednostki z obszarów przyległych. Bardzo fajnie i ciekawie pomyślany mechanizm symulujący możliwość spóźnienia się niektórych jednostek na pole walki.

Tura w grze trwa 1 tydzień i w związku z tym jednostki nie mają czegoś takiego jak punkty ruchu. Mogą hasać po planszy do momentu aż skończą się punkty operacyjne.

Porównując Toulon z inną grą o oblężeniu, którą ostatnio miałem okazję ograć (Dien Bien Phu) to jest niebo a ziemia. Na korzyść Toulon'u oczywiście.
Gra jest równie długa ale zdecydowanie bardziej pasjonująca i dająca więcej możliwości na rozwój sytuacji w różnych, czasem nie przewidzianych kierunkach. Nie ma mozolnych i nudnych procedur powtarzających się do tzw. "porzygu". I to widać już od początku. Nawet po rozegraniu tylko 3 tur widać, jak szybko zmienia się sytuacja. W weekend będę kontynuował rozgrywkę więc napiszę więcej o moich wrażeniach.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3062
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Silver » piątek, 30 stycznia 2015, 13:04

Czy jest sens grać wieloosobowo?
A może znasz inne dobre gry o oblężeniach i niekoniecznie wieloosobowe?
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2428
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Toulon 1793 (Legion Wargames)

Post autor: Kpt. Bomba » piątek, 30 stycznia 2015, 13:15

Są zasady do wieloosobowego grania. Każdy gracz ma np. swoją własną pulę punktów OP.
Nie ma natomiast oddzielnych warunków zwycięstwa dla poszczególnych graczy - cel jest więc wspólny (dla graczy z tej samej strony).
Jak to jednak działa w praktyce to trudno powiedzieć.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”