System "Husaria" (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Camillus » Thursday, 7 December 2017, 14:33

Dzięki Raleen za wyczerpującą wypowiedź :)
User avatar
Camillus
Sergent
 
Posts: 135
Joined: Monday, 30 January 2006, 19:20
Location: Prusy Królewskie

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Khamul » Thursday, 7 December 2017, 23:52

krajarek wrote:Uciąłem sobie kiedyś pogawędkę na temat tej mapy z jej Autorem. Nie przekonał mnie. Z systemu grałem tylko Kłuszyn i rozkładałem Trzcianę (Trzciano?).

Nie rozkładałeś, grałeś... https://get.google.com/albumarchive/109 ... _p-aySdov_
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
User avatar
Khamul
Lieutenant
 
Posts: 531
Joined: Sunday, 22 January 2006, 11:33
Location: Będzin

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Raleen » Thursday, 31 May 2018, 22:22

Kiedyś, dawno temu, przymierzałem się do zrobienia gry o bitwie pod Beresteczkiem, ale zarzuciłem projekt już lata temu, tym niemniej sama bitwa pozostała w kręgu moich zainteresowań.

Ostatnio miałem okazję poczytać sobie o grze TiS poświęconej tej bitwie. Poczytać na samym forum TiS... Przyznam, że rzadko cokolwiek stamtąd linkuję. Tym razem uczynię wyjątek nie bez powodu. Zaciekawiła mnie bowiem bardzo koncepcja tej bitwy w wydaniu TiS:
http://taktykaistrategia.pl/forum/viewt ... &start=100

Chodzi mi konkretnie o te dwa posty:

wujaw wrote:Ja przymierzam się do ostatniego scenariusza, kozaków jest niewielu, Polacy w pełnej ilości to by była przesada, tym bardziej, że skoro kozacy sa w taborze, na bagnach to kawaleria na niewiele się przyda (chyba).
Ale widzę gorszy problem.
Gra trwa 20 etapów, a kozacy zdejmują co etap jednego dowódcę, oraz jeden oddział.
Dowódców jest 12, na 8 etapów przed końcem nie będzie więc żadnego.
Jak chodzi o inne jednostki też prawie wszystko samo ucieknie, bo kozacy mają w sumie 20 jednostek piechoty, 6 artylerii, czyli do końca gry znikają prawie wszyscy bez udziału wroga.
Taborów nie liczę, bo raczej nie uciekały w panice.
Czyżby scenariusz polegał na pośpiesznym mordowaniu kozaków póki nie uciekli?


I odpowiedź autora gry:

Wojciech Zalewski wrote:
wujaw wrote:Ja przymierzam się do ostatniego scenariusza, kozaków jest niewielu, Polacy w pełnej ilości to by była przesada, tym bardziej, że skoro kozacy sa w taborze, na bagnach to kawaleria na niewiele się przyda (chyba).

słuszny wniosek
wujaw wrote:Gra trwa 20 etapów, a kozacy zdejmują co etap jednego dowódcę, oraz jeden oddział.
Dowódców jest 12, na 8 etapów przed końcem nie będzie więc żadnego.
Jak chodzi o inne jednostki też prawie wszystko samo ucieknie, bo kozacy mają w sumie 20 jednostek piechoty, 6 artylerii, czyli do końca gry znikają prawie wszyscy bez udziału wroga.
Taborów nie liczę, bo raczej nie uciekały w panice.
Czyżby scenariusz polegał na pośpiesznym mordowaniu kozaków póki nie uciekli?

dokładnie tak było, można zaatakować wcześniej, zanim zwieją

Pozostawiam bez komentarza, zwłaszcza dla znających choć trochę tę bitwę. Szczególnie ostatnią odpowiedź.

W międzyczasie miałem okazję wymienić opinie z kolegą wujawem... ale nie będę za niego pisał na forum.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34367
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby wujaw » Wednesday, 13 June 2018, 22:43

Sytuacja groteskowa, jak widać z tego opisu, póki co scenariusz nie został rozegrany.
Trochę krążę wokół gry jak przysłowiowy pies koło gorącej kaszy, bo trochę się ostudziłem w zapale do scenariusza finałowego z przyczyn wynikających z cytowanej wymiany zdań.
Wydawał się atrakcyjny: tabory, bagna (w tak skrajnie prostym systemie to atrakcje), niedużo żetonów.
No ale po bliższym przyjrzeniu się jest gorzej.
Scenariusz pierwszy mnie nie wciągnął bo to przepychanki z Tatarami, które przećwiczyłem rozgrywając dwukrotnie w ramach rozgrzewki Hodów z ostatniego TiSa.
Pozostaje walna bitwa, a tam po sto parę żetonów na twarz i na pierwszy rzut oka przepychanka na cały dzień, już mieliśmy grać, ale ostatecznie nie wyszło.
I tak leży sobie i czeka Bereseteczko.
User avatar
wujaw
Général de Brigade
 
Posts: 2072
Joined: Saturday, 11 March 2006, 12:15
Location: Bydgoszcz

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Raleen » Thursday, 14 June 2018, 09:06

Napisz coś o tym Hodowie więcej jeśli możesz. Ostatnio to legendarna bitwa, zwłaszcza wśród miłośników husarii (mam na myśli głównie fanów pisarstwa Radosława Sikory). Jeśli to o tą bitwę chodzi co mam na myśli...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34367
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Radosław Kotowski » Thursday, 14 June 2018, 17:29

Rozegrałem obie gry. Czyli i Beresteczko i Hodów.
Jak my tu przetrwaliśmy?
User avatar
Radosław Kotowski
Chui
 
Posts: 566
Joined: Wednesday, 31 December 2014, 18:40
Location: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby Raleen » Thursday, 14 June 2018, 17:57

Radosław Kotowski wrote:Rozegrałem obie gry. Czyli i Beresteczko i Hodów.

I jak się grało? Co tam ciekawego wypatrzyłeś?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
User avatar
Raleen
Colonel Général
 
Posts: 34367
Joined: Thursday, 22 December 2005, 15:40
Location: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby wujaw » Wednesday, 4 July 2018, 23:21

Co do Beresteczka najbardziej mnie interesuje ile trwała gra, ile etapów rozegrano, ile w tym czasie "poległo" żetonów po obydwu stronach?
No i kto wygrał?!
User avatar
wujaw
Général de Brigade
 
Posts: 2072
Joined: Saturday, 11 March 2006, 12:15
Location: Bydgoszcz

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby nahar » Monday, 9 July 2018, 20:32

Wygrali Reptilianie....

BTW można by się pokusić o jakiś system taktyczny do bitew XVIII wiecznych w naszej części Europy.
User avatar
nahar
Capitaine-Adjudant-Major
 
Posts: 972
Joined: Tuesday, 31 July 2007, 12:32
Location: Warszawa

Re: System "Husaria" (TiS)

Postby brathac » Monday, 9 July 2018, 22:42

nahar wrote:Wygrali Reptilianie....

BTW można by się pokusić o jakiś system taktyczny do bitew XVIII wiecznych w naszej części Europy.


Hmm... Ogniem i Mieczem? :lol:
User avatar
brathac
Major
 
Posts: 1167
Joined: Tuesday, 17 October 2006, 12:19
Location: Łódź

Previous

Return to XVI-XVIII wiek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests