The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Raleen »

Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Great Battles of Julius Caesar Deluxe Edition – instrukcja (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Great Battles of Julius Caesar Deluxe Edition – scenariusze (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Great Battles of Julius Caesar Deluxe Edition – zasady bitwy morskiej (PL) do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Teufel »

Recenzja gry na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Recenzja ma już trochę, dodam tylko, że GMT rozważa wydanie GBoJC:CW w wersji Deluxe, z dodatkowymi bitwami z dodatków, gdzie nie walczą po obu stronach Rzymianie czyli:
- Vercaellae 101 BC (Cymbrowie), Chaeronea 86 BC (Pont), Nicopolis 48 BC (Pont krymski), Zela 47 BC (Pont krymski),
oraz całkiem nowe
- Mutina 43 BC i dwie bitwy pod Philippi 42 BC.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Udało mi się nabyć wreszcie tą grę.
Ciekawe czy i w tej grze, podobnie jak w SPQR, będą zarzuty co do możliwości zadawania podwójnych strat przeciwnikowi przez niektóre jednostki. Są nimi legiony o statusie weterana i mogą zadawać takie podwójne straty legionom o niższym statusie. Gdyby tego było za mało to dodatkowo tacy weterani mają o wiele lepsze TQ więc są jeszcze bardziej niezniszczalni.
Jest trochę bitew w tym systemie ale mam nadzieję, że pozyskam dodatkowe tak jak jest ich bardzo wiele w grze SPQR.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Zacząłem grać sam ze sobą w tą grę i wybrałem scenariusz nie z podstawowych: Cheronea i zacząłem już robić raporcik.
Tylko jak rozstrzygać walki bo w tej bitwie występuje średnia i ciężka piechota której nie ma w tabelkach bitewnych.
Ja robię tak że przypisuję je do danych klas legionowych.
I najważniejsze - czy legiony w dalszym ciągu zadają podwójne straty większości wrogów gdy same atakują tak jak to jest w SPQR?
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Teufel »

Średnią traktuj jak Leg Conscript a ciężką jak Leg Recruit

Masz tabelkę z faktorami AS i DS w instrukcji.

Cheronea to ciekawa bitwa, ale szanse dla Pontu marne. Chyba, że im wyjdzie motyw z jazdą na skrzydle prawym a centrum wytrzyma.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Smaczku w tej bitwie dodaje losowana w czasie bitwy jakość falang.
Tylko w dalszym ciągu nie wiem czy atak legionistów jest podwójnie skuteczny.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2489 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Raleen »

Podwójnie skuteczny na falangę (macedońską, tzn. typu macedońskiego)? :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Teufel »

A nie jest to wytłumaczone w książeczce do dodatku?
Chyba, że grasz przez vassal ;)

Ja bym uznał per analogiam, że legioniści nie mają AS w stosunku do PH, nawet legioniści weterani. A PH ma AS w stosunku do rekrutów i conscript.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Grę mam ale nie mam scenariusza opisanego.
Źle zostałem zrozumiany bo pytałem o podwójne obrażenia jak w SPQR a więc nie na falangach tylko innych wrogich formacjach.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Teufel »

Traktuj zatem HI i MI jak Recruit i Conscript leg. w stosunku do tabeli.

Może kiedyś zagramy w Vercaellae? :)
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Strasznie trudno byłoby spotkać się twarzą w twarz i mieć odpowiednią ilość czasu stąd proponowałbym wykorzystanie Vassala i chyba trzeba skorzystać ze skype.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Rozgrywki (tu sam ze sobą) postanowiłem zacząć od Cheronea gdzie Pont spotkał się z Rzymianami.
Występuje tu np. ciężka i średnia piechota których nie ma bezpośrednio ujętych w tej grze w tabelach ale już po wyjaśnieniach Teufela wszystko jasne. Podobnie jest z falangą ale w tym sobie można też poradzić sięgając do tabel z SPQR. Natomiast najgorzej, że nie wiem jak klasyfikować rydwany. Są one przemieszane ze skirmisterami i nie wiem czy można je również razem z nimi poruszyć w fazie wstępnej każdej tury. Nie wiem również jak liczą się ich straty TQ do liczenia poziomu ucieczki – może ktoś w tym poratuje mnie.
Część jednostek falang nie ma oznaczonego TQ ale sprawdzany i ustawiany jest on w wypadku np. walki, ustalany jest rzutami kostek i może zawierać się w przedziale od żałosnego 3 do 7.
Ten scenariusz nie jest z wersji podstawowej.
Właściwie już raz rozegrałem ten scenariusz i mogę go opisać i zilustrować ale źle określiłem strategię Pontu i przegrali z kretesem.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Teufel »

Sądze, że CH i SK na 100% tworzą linię, bowiem we wszystkich analogicznych scenariuszach w systemie tak jest ;)
A skąd masz poziom Rout Point?
Jaka była strategia? Ja bym próbował zawinąć lewe skrzydło Rzymianom jazdą i półciężką piechotą, może by się udało ubić z 1,5 - 2 legiony do czasu gdy centrum nie rozbije Falangi...
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

W vassalu jest limit rout point.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Silver »

Rozegrałem nareszcie bitwę pod Cheroneą z 86 roku pne.
Niestety moduł Vassala nie pozwolił mi na prosty zrzut ekranu tak jak robiłem to w SPQR stąd gorszej jakości obrazki. Wojska rzymskie na górze obrazka.

Obrazek

Tura 1
Bitwa zaczęła się od wydania rozkazu dla skirmisherów rozkazów podejścia, ostrzelania a także jednocześnie dla rydwanów rozkazu ataku na linie osłonową Rzymian. Część rydwanów dotarła do legionistów. Rozbici prawie wszyscy skirmisherzy ale na legionach ten atak nie wywarł większego wrażenia.
Legiony mają możliwość ruchu/ataku ale na razie z tego nie korzystają.
Jazda rzymska na prawym skrzydle Pontu uchodzi w kierunku żelaznej linii legionów (udał się rzut na pierwszeństwo ruchu przed wrogiem).
Na tym skrzydle jazda prawego robi podwójny forsowny ruch tracąc siły ale do linii wroga jeszcze daleko. Idzie także lekka piechota obrzucając legionistów oszczepami.
Także tu również ciężka piechota zwiera się z legionami.
Na koniec legiony odpowiadają i odrzucają Pontyjczyków a w centrum kierują się w stronę falangi, jeszcze jej nie dochodząc dzięki poświęceniu się sił lekkich oraz rydwanów wroga.

Tura 2
Osłabione przednie kohorty legionów na prawym skrzydle Pontu zostają przesłonięte częściowo rezerwowymi kohortami. Na tym skrzydle Rzymian nie stać na atak. Natomiast skorpiony strzelają wyjątkowo na odległość do ciężkiej piechoty Pontu.
2 legiony w centrum wbiły się w część falangi by w wypadku jej słabości szybciej rozstrzygnąć bitwę. Testy na jakość falangi wypadły nadspodziewanie dla niej źle i okazało się że większość jej skrzydłowych jednostek ma minimalną wartość TQ=3 – żałość nad żałościami - więc szybko pękną.
I tak się stało że 3 jednostki falangi bliżej lewego skrzydła pękła już w testach przed bitewnych. W walce kolejne 2 jednostki uciekły. Tak więc falangici stojący na tej stronie okazali się bandą chłopstwa z patykami do obrony i pękli bardzo szybko widząc przed tym zgubę kolegów na rydwanach i wycięcie skirmisherów przez atakujących metodycznie legionistów.

Kolejne rozkazy indywidualne od głównodowodzącego i legiony mocno pogłębiają lukę po falandze.
Natomiast na prawym skrzydle głównodowodzącemu Pontu udało się na koniec rozbić w kolejnych aktywacjach szyk legionów atakując ciężką piechotą i najlepszą jednostką falangitów.

Tura 3
W miejscu wbicia się ciężkiej piechoty w linie legionów uderza kawaleria sprzymierzeńców Rzymian która wcześniej zeszła z linii ciosu kawalerii wroga na prawym skrzydle Pontu. Tym samym uderzenie wroga zostaje stępione a najlepsze jednostki wycięte i doprowadzone do ucieczki.
Potem w tym miejscu ciężka piechota Pontu doprowadzi do zagłady wyczerpanej kawalerii ale i sama będzie prawie do szczętu zniszczona.
Na prawym skrzydle Pontu nastąpiła upragniona szarża kawalerii przyczyniając się do rozbicia prawie 2 legionów.
Tu niestety trochę zaszalałem niezgodnie z regułami i kawaleria zbyt dużo strat zadała ale już nie cofałem rozgrywki.
Grając rzymianami popełniłem na tym skrzydle w tej turze błąd bo powinienem wcześniej ruszyć legiony a nie czekać do końca tury.
Tymczasem w centrum i na lewym skrzydle Pontu postępuje masakra falangi i średniej piechoty.
Bitwa zakończyła się poprzez przekroczenie poziomu ucieczki Pontu.
Rzym straty 130 (poziom ucieczki 125)
Pont straty 208 (poziom ucieczki 155)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”