Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Eryk_Wiking
Caporal
Posty: 61
Rejestracja: wtorek, 23 września 2014, 07:10

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Eryk_Wiking » wtorek, 23 września 2014, 09:51

Mam wątpliwości, czy w ten sposób należy interpretować przepisy. Przede wszystkim istnieje reguła, że "gracz musi wylosować niezwłocznie nowego konsula, jeśli jego poprzednik zginął podczas walki." Moim zdaniem konsula losujemy nie w swojej akcji (nie ma wśród możliwych do wykonania akcji wymienionego losowania konsula), ale zawsze bezpośrednio po śmierci poprzedniego. Czynność ta jako "niezwłoczna" jest także zawsze pierwsza przed powołaniem dyktatora, czyli w momencie decydowania o jego powołaniu zawsze mamy dwóch urzędujących konsulów. Określenie "jeden z obecnie rządzących" dotyczy więc również dwóch właśnie wylosowanych konsulów i zostało imo wprowadzone, żeby nie doszło do sytuacji, w której gracz wybiera sobie konsula spośród nieobecnych w danym momencie w grze.

Przyjęcie Twojej interpretacji doprowadziłoby do sytuacji, w której wielka klęska armii rzymskiej, w wyniku której zginęli obaj konsulowie, uniemożliwiałaby zastosowanie przepisu o powołaniu dyktatora. Moim zdaniem intencją autorów gry była możliwość użycia tego przepisu właśnie zwłaszcza w takich sytuacjach.

Niestety problem, który został zauważony przez Maedhrosa, trudno jest rozwiązać bez dodatkowych zasad. W tej sytuacji optowałbym za rozwiązaniem by dyktator oraz jego armia konsularna wchodziły do gry aktywowane, co oznaczałoby, że organizowana w trybie nadzwyczajnym armia przez pierwsze dwa miesiące nie jest po prostu w stanie podjąć żadnych działań poza obroną stolicy.
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1160
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Indar » niedziela, 1 listopada 2015, 15:57

Odgrzewam kotleta - pogrywa ktoś w HB jeszcze?
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
Awatar użytkownika
Dajmiech
Adjudant
Posty: 270
Rejestracja: sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Dajmiech » poniedziałek, 2 listopada 2015, 08:42

Ja dawno nie grałem, ale pozostaję fanem tej gry. Ogólnie rozegrałem ją co najmniej kilkanaście razy, co stanowi w moim przypadku rekord i w związku z tym trochę mi się przejadła.

Przy okazji, zastanawiała mnie możliwość nadużywania zasad przy pustoszeniu (reguła zaawansowana). Z tego co pamiętam, pustoszyć mogła nawet jedna jednostka (a większą ilość żetonów "pustoszenia" można było położyć przy ponad 5). Oznaczało to, że można było aktywować armię z np. piechotą i czterema jednostkami jazdy, rozesłać je na cztery sąsiednie pola, spustoszyć i wrócić w tym samym ruchu, podczas gdy piechota pustoszy pole wyjścia - wszystko w ramach jednej aktywacji.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2077
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: wujaw » niedziela, 27 grudnia 2015, 23:22

W tej grze można się przyczepić do wielu rozwiązań, w tym tak powiedziałbym fundamentalnych jak niehistorycznej, anihilacyjnej kombinowanej armii konno-słoniowej, ale jakie to były przyjemne rozgrywki, jakie wspomnienia?!
Mimo to faktycznie jakoś do niej nikt nie chce wracać...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36739
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 296 times
Been thanked: 193 times
Kontakt:

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Raleen » środa, 30 grudnia 2015, 11:58

Na pewno w momencie gdy ta gra wychodziła, było to coś nowego. Polskich card driven w zasadzie nie było, i do dziś za wiele nie ma. Stąd pewnie sentyment niektórych. Jednak od początku miała poważną konkurencję w postaci "Hannibal: Rome vs Carthage". Też swoją drogą gry, której od strony historycznej można wiele zarzucić.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1945
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 32 times

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Neoberger » środa, 30 grudnia 2015, 12:28

Raleen - akurat w Barkasie trudno coś powiedzieć o historyczności podobnie jak w H:RvC. Są to bardzo ogólne gry na poziomie strategicznym.
Wg mnie to zresztą zupełnie inne gry. Co by nie mówić Robert Żak miał jakąś ambicję w tworzeniu Barkasa. Chciał coś pokazać. Gra AH to sympatyczna, bardzo dobra gra strategiczna, ale mogłaby być o czymkolwiek. Czyli górą Nasi. :)

Problem z Barkasem jest taki, że przepisy były niedokończone, a interfejs gry nieprzemyślany.
Bitwa była żałosna i autor zaczął kombinować wraz z graczami na Forum z jakimiś tabelkami.
Problemem w grze byli Celtowie w bitwie samodzielnej bo często brakowało żetonów (były używane jako najemnicy). Sam sobie dorobiłem własne żetony.
Żetony okrętów nie miały rozróżnień. Sam pomalowałem czerwonym mazakiem jedną stronę.
Zbieranie kasy to było ponad moje siły.
Jedynym fajnym rozwiązaniem były oblężenia i wiadomo było od czego grę zaczęto budować. :D

Jeszcze mnie raziły karty nieszczęść, które można było użyć w dowolnym momencie bez związku z ich przyczynami, ale to wada wszystkich CDG.
Berger
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2077
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: wujaw » środa, 30 grudnia 2015, 14:30

Od wad tej gry ciężko uciec, faktycznie "uniwersalne" jednostki floty też do nich należały.
Ale pozwolę sobie w tej sytuacji bronić jej walorów użytkowych, że tak to nazwę. ;)
Wspomnę więc po raz kolejny wyjątkowo przyjemne rozgrywki wieloosobowe w Hannibala Barkasa, wydaje mi się że jedynie Sword of Rome pozwalał na równie przyjemne rozgrywki.
Gra "coś" w sobie ma.
Zasadnicza różnica jest taka, że Sword of Rome pomimo upływu lat gdy zbierze się więcej osób uparcie wraca na stół, a HB już nie.
Awatar użytkownika
Neoberger
Adjudant Commandant
Posty: 1945
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 32 times

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Neoberger » środa, 30 grudnia 2015, 16:39

wujaw - to masz szczęście ze Sword of Rome. Świetna gra. Znakomite rozwiązania w wariancie 4 i 5 osobowym.
Ale... na Forum jest grono opowiadaczy, że gra jest nie do zagrania bo nie chodzi i już, a poza tym bitwy losowe, wszyscy biją Rzymianina. No i ci Etruskowie. :o
Mnie się nie udało podłączyć pod żadną rozgrywkę. :cry:

No i powiedzmy to sobie. Gra ma 11 lat. Kto w takie zabytki grywa. Dlatego mam ze wszystkim pod górkę bo ja teraz kupuję gry sprzed 5-10 lat i okazuje się, że często ludzie wydymają wargi: człowieku, ja w to tak dawno grałem, że się nagrałem. :lol:
Berger
kastration
Appointé
Posty: 43
Rejestracja: piątek, 12 lutego 2016, 21:03
Been thanked: 1 time

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: kastration » czwartek, 3 marca 2016, 00:27

Mam kilka pytań do gry. Jeśli są średniawe, proszę się nie denerwować.

1. W jaki sposób pojawiają się w grze dowódcy, np. pretorzy i konsulowie? Wybór konsula w losowaniu od razu sprawia, że jest w Rzymie, tak? Ale co jeśli chciałbym, by każda moja armia rekrutowana miała wodza i czy w ogóle można wziąć dodatkowych wodzów (ala zasada z Sukcesorów, gdzie armia nie może być bez wodza).

2. No właśnie, czy armia w HB może być bez wodza, a jeśli tak, to czy to opłacalne rozwiązanie w ogóle?

3. Na kartach wodzów jest często, że po wygranej bitwie dobierz kartę. Wygrana z Galami też pozwala dobrać kartę Rzymowi lub Kartaginie czy tylko wygrana przeciwko graczowi?

4. Czy szturm miasta na 10 nie jest za wysoki? Nie lepiej wprowadzić rzut 9+, bo 20% to i tak mało, ale już realniej by zdobyć miasto szturmem?

5. Czy modyfikacja nastawienia Galów +4/-4 to nie za dużo? Nie lepiej np. zmienić na +3/-3 - było to testowane?

6. Czy koszt utrzymania rzymskich jednostek 50% został dodany w opcjonalnych regułach poza instrukcją? Czy to nie jest zbyt "dziwne", by nie rzec absurdalne, że Rzym płaci połowę? Jak rozumiem, można grać "każdy płaci 1 talent za 1 jednostkę?

Pytanie opcjonalne nr 7: czy ktoś próbował grać z dobieraniem 3 kart zamiast 2 dla zdynamizowania rozgrywki i czy to w ogóle ma sens?

Serdecznie pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Indar
Błędny rycerz
Posty: 1160
Rejestracja: piątek, 5 maja 2006, 20:08
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Indar » czwartek, 3 marca 2016, 08:27

kastration pisze:
3. Na kartach wodzów jest często, że po wygranej bitwie dobierz kartę. Wygrana z Galami też pozwala dobrać kartę Rzymowi lub Kartaginie czy tylko wygrana przeciwko graczowi?
I tu jest problem, instrukcja sobie, oficjalny FAQ sobie a autor mówi co innego (zresztą chyba już nie ma forum na którym zamieszczona była oficjalna "wykładnia".

Stanowisko autora jest takie że NIE DOBIERA. Poniżej pytanie i odpowiedż którą uzyskałem.
Indar:
- Męczy mnie kwestia "Zbrojnego oporu galów" a dobierania karty po bitwie (jako zdolność Hannibala). W FAQu jasno stoi że się dobiera, gdzieś tu na forum twierdzi się inaczej. Bardzo proszę o jasne określenie stanu faktycznego - najlepiej w nowy FAQu :)

Autor:
- Nie dobiera. Ta zdolność może być sprytnie wykorzystywana i zaburza balans gry.
Mam ogromny sentyment do gry, i bardzo żałuję że autor nie pociągnął tematu gry dalej i nie zrobił poprawionej edycji. Z tym płaceniem połowy (w instrukcji nie ma o tym mowy, to późniejsza zmiana) też lekka przeginka moim zdaniem - Rzym ma trochę zbyt łatwo.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
kastration
Appointé
Posty: 43
Rejestracja: piątek, 12 lutego 2016, 21:03
Been thanked: 1 time

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: kastration » czwartek, 3 marca 2016, 10:27

Co do szturmowania miast, być może i była to rzadkość, ale zależy w jakich okresach. W końcowym etapie wojen Aleksandra na rubieżach wschodnich Persji i przy Indiach decydowano się na śmiałe ataki murów, niekiedy wręcz legendarne, by nie rzec lekkomyślne, więc nie tak znowu całkowicie rzadko. Ale w przypadku wojen punickich niech będzie, zostawię tę zasadę tylko na 10.
Awatar użytkownika
Dajmiech
Adjudant
Posty: 270
Rejestracja: sobota, 21 lipca 2007, 21:50
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: Dajmiech » czwartek, 3 marca 2016, 10:32

Odpisuję z pamięci na podstawie moich licznych rozgrywek sprzed paru lat.
kastration pisze:1. W jaki sposób pojawiają się w grze dowódcy, np. pretorzy i konsulowie? Wybór konsula w losowaniu od razu sprawia, że jest w Rzymie, tak? Ale co jeśli chciałbym, by każda moja armia rekrutowana miała wodza i czy w ogóle można wziąć dodatkowych wodzów (ala zasada z Sukcesorów, gdzie armia nie może być bez wodza).
Pretorzy i dowódcy kartagińscy/sojuszniczy - z kart
Konsulowie - po losowaniu pojawiają się w Rzymie lub w miejscu pobytu poprzedniego konsula (chyba, że był oblężony)

Nie ma innych znanych mi metod pozyskiwania nowych wodzów.
kastration pisze: 2. No właśnie, czy armia w HB może być bez wodza, a jeśli tak, to czy to opłacalne rozwiązanie w ogóle?
Jak najbardziej może działać bez wodza. Czy to opłacalne? Zależy od okoliczności.
kastration pisze: 3. Na kartach wodzów jest często, że po wygranej bitwie dobierz kartę. Wygrana z Galami też pozwala dobrać kartę Rzymowi lub Kartaginie czy tylko wygrana przeciwko graczowi?
Tak jak zostało już napisane - za pokonany zbrojny opór Galów nie pobiera się kart, choć nie wynika to z instrukcji, lecz z późniejszych wyjaśnień autora.
kastration pisze:4. Czy szturm miasta na 10 nie jest za wysoki? Nie lepiej wprowadzić rzut 9+, bo 20% to i tak mało, ale już realniej by zdobyć miasto szturmem?
Profes już to wyjaśnił.
kastration pisze:5. Czy modyfikacja nastawienia Galów +4/-4 to nie za dużo? Nie lepiej np. zmienić na +3/-3 - było to testowane?
Osobiście nie testowałem innego rozwiązania niż podane w instrukcji.
kastration pisze:6. Czy koszt utrzymania rzymskich jednostek 50% został dodany w opcjonalnych regułach poza instrukcją? Czy to nie jest zbyt "dziwne", by nie rzec absurdalne, że Rzym płaci połowę? Jak rozumiem, można grać "każdy płaci 1 talent za 1 jednostkę?
Zasada ta została dodana w oficjalnej erracie do instrukcji. Dotyczy to wyłącznie lekkiej i ciężkiej piechoty Rzymu (w odróżnieniu od jazdy, Galów i wojsk sojuszników, za które płaci się pełny talent). Moim zdaniem to dobre rozwiązanie (raczej uzasadnione historycznie), które balansuje grę - z mojego doświadczenia wynika, że bez niego Kartagina była zdecydowanym faworytem.

Czy można mimo to grać na "starych" zasadach? Jeśli gracze się zgodzą, nie widzę przeciwwskazań :)
Awatar użytkownika
robert-wg
Lieutenant
Posty: 382
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 11:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: robert-wg » czwartek, 3 marca 2016, 11:37

kastration,
Tutaj znajdziesz materiały do gry http://www.gryleonardo.pl/index.php?opt ... =7&lang=pl
Odniosę się dy pytań o przepisy. Co do oceny mechanizmów gry niech się wypowiedzą gracze.
kastration pisze:1. W jaki sposób pojawiają się w grze dowódcy, np. pretorzy i konsulowie? Wybór konsula w losowaniu od razu sprawia, że jest w Rzymie, tak? Ale co jeśli chciałbym, by każda moja armia rekrutowana miała wodza i czy w ogóle można wziąć dodatkowych wodzów (ala zasada z Sukcesorów, gdzie armia nie może być bez wodza).
Przepisy punkt 3.2.
"... Wylosowanych konsulów umieszcza się w miejscu, w którym przebywali dotychczasowi konsulowie lub w Rzymie."
kastration pisze:2. No właśnie, czy armia w HB może być bez wodza, a jeśli tak, to czy to opłacalne rozwiązanie w ogóle?
Może być bez wodza. Aktywowane do ruchu są regiony a nie wodzowie.
kastration pisze:3. Na kartach wodzów jest często, że po wygranej bitwie dobierz kartę. Wygrana z Galami też pozwala dobrać kartę Rzymowi lub Kartaginie czy tylko wygrana przeciwko graczowi?
Tu faktycznie była konfuzja. FAQ mówi, że dobiera natomiast dobierać nie powinien i podtrzymuję to stanowisko. Ta zdolność prowadzi do absurdalnej i niehistorycznej ale za to skutecznej zagrywki Kartaginą, która ugania się armią Hannibala za Galami, dobierając za pokonanie plemion dodatkowe karty. FAQ i errata zostaną zaktualizowane.
kastration pisze:6. Czy koszt utrzymania rzymskich jednostek 50% został dodany w opcjonalnych regułach poza instrukcją? Czy to nie jest zbyt "dziwne", by nie rzec absurdalne, że Rzym płaci połowę? Jak rozumiem, można grać "każdy płaci 1 talent za 1 jednostkę?
To jest zasada z późniejszej wersji przepisów i podyktowana realiami historycznymi (obywatelski charakter armii Rzymu).

Co do dedykowanego forum wydawnictwa to wbrew dziwnym teoriom wyłączyłem je z przyczyn bardzo trywialnych. Ruch na forum, po roku od wydania był bardzo mały a ilość kont spamerskich przekraczała 10 dziennie. Administracja forum, upgrade silnika phBB i instalowanie łat też zajmuje czas a ja go nie mam, zwłaszcza, że nie jestem w tym specjalnie biegły. Wiele wydawnictw (nie wiem czy nie większość) nie ma swoich wydawniczych forów i nie widzę sensu istnienia takowego przy takiej skali działalności oraz mnogość różnych forów gier planszowych.

Co do pytania Indara kontynuację, trochę później eksperymentowałem z tą grą. Przygotowałem też wersję bloczkową i bardzo ciekawie "chodziło" ale brakuje mi czasu na testowanie a mam "na warsztacie" inne projekty. Nie wiem zresztą czy jest sens wydawać nową edycję HB, gdy temat został i jest nadal mocno wyeksploatowany reedycjami gry Simonitch-a.

Cieszę się, że gra jest jeszcze grana po tylu latach.
Pozdrawiam
adalbert
Colonel en second
Posty: 1317
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 7 times

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: adalbert » czwartek, 3 marca 2016, 12:06

mam "na warsztacie" inne projekty.
Jaskie? jeśli można spytać. Coś dla Academy Games? Czy będzie rozwijany system Fog of War?
Awatar użytkownika
robert-wg
Lieutenant
Posty: 382
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 11:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Hannibal Barkas (Gry Leonardo)

Post autor: robert-wg » czwartek, 3 marca 2016, 13:53

adalbert pisze:
mam "na warsztacie" inne projekty.
Jaskie? jeśli można spytać. Coś dla Academy Games? Czy będzie rozwijany system Fog of War?
Tak. Będzie kontynynuowany. Academy Games ma w planie wydać w tym roku dwie gry z serii: (When Whales Fights, Brian Asklev) a po niej gra o wojnie w Afryce północnej 1940-42 (The Fox and the Rats) mojego autorstwa. A jak wyjdzie w rzeczywistości - zobaczymy.

P.S. Trwają teraz beta-testy gry o Afryce. Gdyby ktoś był chętny dołączyć serdecznie zapraszam.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”