Simple GBoH (II edycja)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Simple GBoH (II edycja)

Post autor: wujaw »

Nowa edycja Simple GBoH spowodowała, że z przyjemnością mogłem podłubać trochę w bitwach z systemu GBoH, odświeżyć wspomnienie zapomnianych rozgrywek niekiedy sprzed ponad 10 lat.
Sama przyjemność, zwłaszcza w moim wieku.
Przepisy Simple są krótkie, miałem już z nimi kiedyś kontakt, czytania nie było więc zbyt wiele i mogłem dość szybko zasiąść do planszy.
Początkowo chciałem eksperymentować na zupełnie innych bitwach, ale po namyśle zdecydowałem się na bitwy z pudełka Great Battles of Alexander i to na te mało grywalne, gdzie Alexander masakruje przeciwnika, a nie te które dają szansę obydwu graczom.
Po kolei rozegrałem bitwy nad Granikiem, nad Jaxartes, oraz Arigeum.
Gry rzec można wygrzebane z dna pudełka, omijane szerokim łukiem przez graczy.
Mam plan aby pokazać co nieco wydarzeń z tych bitew, bo porobiłem zdjęcia, ale najpierw parę uwag o tym co Simple GBoH daje grze w stosunku do przepisów oryginalnych.
Po pierwsze w tych bitwach z udziałem Aleksandra szczególnie męcząca jest możliwość wydania ogromnej liczby kolejnych rozkazów przez głównodowodzącego armią macedońską.
Posiada on inicjatywę 7, co uwzględniając 80% szans powodzenia rzutu kością na kontynuację i możliwości dwukrotnej kontynuacji własnej aktywacji pozwala wydać nieprzerwanie 21 rozkazów, w czasie gdy przeciwnik może tylko podziwiać dzieło zniszczenia.
Przepisy Simple GBoH regulują aktywację w ten sposób, że na przemian przechodzi ona między graczami z rąk do rąk, można spróbować Turn Seizure , czyli kolejnej natychmiastowej aktywacji po zakończeniu poprzedniej w ilości z góry przydzielonej wodzom na całą grę, przy czym za każdym razem tylko jeden raz i aktywacja przechodzi na przeciwnika. Nie można też przeciwdziałać takiemu manewrowi przeciwnika. Zatem gracz wykorzystujący Aleksandra gdy dwukrotnie poprowadzi do walki jednostki swojej formacji może spodziewać się podobnej reakcji ze strony przeciwnika, do czego w wersji klasycznej by raczej nie dopuścił.
W tym miejscu trzeba po raz pierwszy wspomnieć o zmianach w samym Simple jakie przyniosła nowa edycja.
Dodano przepis opcjonalny, godzący w jak napisano najbardziej kontrowersyjny mechanizm Simple GBoH, że gracz gdy przychodzi jego kolej może wciąż wybierać do aktywacji tę samą formację. Opcjonalnie uzależniono możliwość aktywacji po raz kolejny tej samej formacji od rzutu kością na inicjatywę wodza.
Zrezygnowałem z tego przepisu, bo faworyzowałby Aleksandra, który ma inicjatywę na poziomie 7, a zatem 20 % szans na niepowodzenie, podczas gdy u przeciwników byłyby to 3, 4, w najlepszym wypadku 5, czyli na ogół pół na pół.
Następna kwestia siły samych jednostek. Przewaga armii macedońskiej chociaż nadal bardzo duża niej jest tak boleśnie obezwładniająca, że odechciewa się siadać do gry.
Poprzednio Simple korzystał z rewersu jednostek jako ich drugiego poziomu.
Jednostka o TQ 6 po stracie 6 punktów nie była eliminowana, tylko przewracana na drugą stronę i chociaż upośledzona dalej mogła walczyć, obecnie jest eliminowana. Ten przepis trochę zmniejsza przewagę macedońską, gdyż ich jednostki mają przeważnie większe TQ i automatycznie ubyła im różnica z tego drugiego poziomu. Dla mechaniki skutek jest taki, że obydwie strony szybciej tracą jednostki, a gra szybciej się kończy.
Tabela bonusów w starciu pomiędzy jednostkami różnych klas w wersji klasycznej obejmuje po pierwsze ustalenie w jakim przedziale będziemy się obracać, modyfikatory przesuwają nas w tabeli w lewo, gdy są z korzyścią dla obrońcy, w prawo dla atakującego, a oczywiście im bardziej w prawo tym wyniki w tabeli boleśniejsze dla obrońcy. Nie dość jest druga tabela, która przewiduje, że z uwagi na olbrzymią przewagę danego typu jednostek nad innymi straty wynikające z tabeli są jeszcze mnożone.
Przeciwnicy Macedończyków praktycznie zawsze muszą sobie coś pomnożyć, gdyż w tabelach wersji klasycznej straty otrzymuje się prawie zawsze, także wygrywając.
Simple GBoH od początku przewiduje jedną tabelę, gdzie przewaga uzbrojenia danych jednostek względem drugich jest jednym z modyfikatorów. Słabsi nadal nie mają lekko, ale niekoniecznie muszą „wyparować z mapy” przy pierwszym kontakcie z przeciwnikiem, przy dobrych rzutach i innych modyfikatorach można nie ponieść strat, albo straty niewielkie.
Ważną różnicą przepisów Simple względem wersji klasycznej jest brak możliwości poprawy kondycji jednostek. W wersji klasycznej jedną z możliwych aktywności wodzów jest usuwanie otrzymanych trafień obniżających spójność jednostki, co należy rozumieć jako porządkowanie tychże jednostek, oraz zawracanie na pole bitwy jednostek uciekających. W Simple to niemożliwe, uciekający oddział jest natychmiast zdejmowany z planszy.
Na etapie modyfikatorów pojawiają się największe zmiany w nowym Simple dodatkowo wyrównujące grę względem wersji poprzedniej.
Po pierwsze generalnie zmniejszono modyfikator za różnicę w uzbrojeniu o „1”.
Na przykład ciężka jazda przeciwko lekkiej miała „plus 3”, a teraz ma „plus 2”.
Następna kwestia, która robi dużą różnicę to brak negatywnych modyfikatorów za otrzymane wcześniej trafienia. Przepis obosieczny, raz pomaga jednym, raz drugim.
Do tego dochodzą dwie zmiany przepisów robiące dużą różnice.
Po pierwsze odebrano jednostkom łuczników możliwość prowadzenia walki wręcz, mogą tylko stosować hit and run, czyli ataki z odskokiem z maksimum czterech pól kawaleria, a dwóch pól piesi.
75 % oddziałów scytyjskich w bitwie nad Jaxartes to łucznicy, co rzecz jasna nie poprawiło sytuacji ich armii.
Druga zmiana pozbawia zdolności ostrzału przeciwnika jednostki wyposażonym w javeliny.
To wielki cios dla legionów, które w wersji klasycznej zanim starły się wręcz z przeciwnikiem obrzucały go javelinami dokonując wstępnego zmiękczenia wroga.
Zmian jest więcej, ale te opisane przeze mnie wydają mi się najważniejsze, dokonałem paru uproszczeń żeby tekst nie okazał się za długi.
Pierwsze wrażenie jest takie, że najnowsze zmiany przy scenariuszach skrajnie jednostronnych nie prowadzą do wyrównania szans, ale pozwalają pograć.
Szczególnie ograniczono negatywne skutki aktywacji wersji z klasycznej, gdy jedna ze stron ma wodza o bardzo wysokiej inicjatywie, a przeciwnik średniaków.
Pewnie przy mocno nieroztropnym graczu macedońskim realne stanie się nawet zwycięstwo strony przeciwnej, chociaż może się trochę zagalopowałem.
Na pewno gra staje się jeszcze szybsza, a bitwy się nieco wyrównały.
Szczegóły jak zbiorę siły, czyli niedługo.
Oprócz niewielkich bitewek z GBoA, oraz jakiegoś niezbyt wielkiego scenariusza z SPQR żeby wypróbować jak legiony radzą sobie bez klasycznych bonusów na pewno przyjdzie czas na Kanny i bitwę pod Gelą z Tyranta, gdzie system aktywacji naprzemiennej dobrze pasuje do realiów użycia przez Greków trzech oddzielnych kontyngentów wojska.
Zapowiada się dużo dobrej zabawy
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: Leliwa »

Jest gdzieś zestawienie zmian w stosunku do z poprzedniej edycji?
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: wujaw »

Ja takiego nie widziałem, specjalnie nie szukałem, tylko przy okazji kiedy podpatrywałem czego się spodziewać.
Wydaje mi się, że największą zmianą są mimo wszystko tabele plus modyfikatory, czyli w sumie też tabele.
Nie rozwinąłem poprzednio konsekwencje tego, że nie jest wykorzystywany rewers żetonów.
Kiedy spojrzymy w scenariusze to zawierały one mnóstwo przypadków kiedy poszczególne jednostki którejś ze stron, albo obydwu były "depleted", czasem znaczna część.
Przepis o niewykorzystywaniu rewersów automatycznie zrównał jednostki osłabione z pełnowartościowymi.
Ot tak! ;)
Na przykład w bitwie nad Jaxartes lwia część armii macedońskiej startowała jako osłabiona, podczas gdy po stronie scytyjskiej nikt.
Wygląda trochę niepoważnie.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: Raleen »

Ja bym się nie dziwił takim zmianom jak rezygnacja z drugiego poziomu jednostek (depleted). System nastawiany jest na grywalność (też niekiedy swoiście rozumianą), historyczność nie jest dla autorów najważniejsza.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: wujaw »

Ogólnie to zmiany w drugiej edycji nie poszły w kierunku uproszczeń, tylko powiedzmy optymalizacji.
Na przykład zróżnicowano jednostki łucznicze, od reszty lekkiej jazdy i piechoty co skomplikowało przepisy.
Można użyć javelinów w obronie przed atakami hit and run z użyciem podobnego sprzętu, albo wykonać taki atak hit and run.
A łuczników pozbawiono możliwości atakowania wręcz.
Rezygnacja z drugiego poziomu jednostek (depleted) to krok w kierunku skrócenia gry, ale teoretycznie nie jest to radykalne odchudzenie wojsk. Cały czas to machlojki z mechaniką.
W wersji klasycznej jednostki też miały jeden poziom, depleted oznaczało upośledzenie w modyfikatorach, bo jednostka jest po przejściach i raz już uciekała z pola bitwy, ale dowódca zdołał ją zawrócić.
W pierwszej edycji Simple upraszczając mechanikę gry (simple ma być simple) przeprowadzono transakcję wiązaną. Zlikwidowano możliwość odzyskiwania sił i zawracania na pole bitwy uciekających z powodu strat jednostek (recovery, rally), ale rozmnożono za to ich siły robiąc z rewersu żetonów używanego do oznaczanie depleted drugi poziom jednostek.
Czyli jak jednostka miała dotychczas TQ 6 i 6 punktów do stracenia, ale możliwych dzięki wodzom do odzyskania to w Simple miała 12, bo po każdej stronie 6, ale odzyskać już nic nie mogła.
Scenariusze do Simple stworzono w ten sposób, że zachowywano pierwotne ustawienie i wszystkie używane w wersji klasycznej jednostki, ale część jednostek należało ustawiać już w formie osłabionej.
Dokonywano tym samym modyfikacji scenariusza zmniejszając liczebność części jednostek, poprawiano je niejako pod kątem zmienionej mechaniki.
Tak to przynajmniej rozumiałem.
"Przycięto" teraz te jednostki do równego rozmiaru i pewien aspekt scenariuszy po prostu odpadł, niektóre armie radykalnie urosły w siłę, a inne zostały takie jakie były, jakby "po bandzie" poszli autorzy.
To dla mnie minus zmian.
Domyślić się można łatwo, że to dlatego zlikwidowano modyfikator ujemny za otrzymane hity i zmniejszono przewagę "lepszych" formacji nad "gorszymi", żeby takie "przycięte" jednostki wytrzymywały trochę dłużej zanim będą routed i wyparują z planszy.
Oj zakombinowali.
Żbik
Caporal
Posty: 60
Rejestracja: poniedziałek, 8 listopada 2010, 15:56
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: Żbik »

Czy zasady Simple GBoH są dodawane już do gier. Czy trzeba je oddzielnie dokupić?
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: wujaw »

Zbiór zasad z tabelkami i scenariuszami to osobne wydawnictwo i tak było także w przypadku poprzedniego wydania. Starsze wydania pudełek GBoH nie zawierały scenariuszy do Simple, stąd hurtowo dodano wszystkie do przepisów.
Od chyba 10 lat kolejne gry GBoH i reedycje zawierają scenariusze do Simple GBoH, ale przepisów nie, trzeba dokupić, albo załatwić ;) .
Żbik
Caporal
Posty: 60
Rejestracja: poniedziałek, 8 listopada 2010, 15:56
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: Żbik »

Czy to jest najbardziej aktualna wersja przepisów?

https://www.gmtgames.com/p-597-simple-g ... ition.aspx
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Simple GBoH Druga Edycja

Post autor: panMaks »

Żbik pisze: poniedziałek, 24 lipca 2017, 15:11 Czy to jest najbardziej aktualna wersja przepisów?

https://www.gmtgames.com/p-597-simple-g ... ition.aspx
Najnowsza jest chyba 2 edycja z 2017 roku.

I od razu zadam pytanie do grających jak obsługujecie taką sytuację
starcie dwóch jednostek wynik
Atakujący -2 i retreat
Broniący -1

wariant a) tylko broniącemu TQ schodzi do 0
wariant b) i atakującemu i broniącemu TQ schodzi do 0
zgodnie z 8.4 nowych przepisów w b to atakujący przeżywa, ale czy też się wycofuje?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Simple GBoH (II edycja)

Post autor: Raleen »

Jeśli przeciwnik pękł to nie powinien się wycofywać, to bardzo nielogiczne. Wg starych zasad z tego co pamiętam nie wycofywał się.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Simple GBoH (II edycja)

Post autor: panMaks »

Raleen pisze: środa, 24 lutego 2021, 20:15 Jeśli przeciwnik pękł to nie powinien się wycofywać, to bardzo nielogiczne. Wg starych zasad z tego co pamiętam nie wycofywał się.
I tak, i nie.
Patrząc na shock result table to wyniki:
2 i mniej oznaczają że obrońcy udało się odeprzeć atak - atakujący się co najmniej wycofuje
3-6 zwarcie - obydwie strony pozostają na swoich miejscach
7 i więcej powolne (albo i szybsze) zepchnięcie obrońcy

Sytuacja o której mówię to wynik 2.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3920 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Simple GBoH (II edycja)

Post autor: Raleen »

panMaks pisze: czwartek, 25 lutego 2021, 20:35
Raleen pisze: środa, 24 lutego 2021, 20:15 Jeśli przeciwnik pękł to nie powinien się wycofywać, to bardzo nielogiczne. Wg starych zasad z tego co pamiętam nie wycofywał się.
I tak, i nie.
Patrząc na shock result table to wyniki:
2 i mniej oznaczają że obrońcy udało się odeprzeć atak - atakujący się co najmniej wycofuje
3-6 zwarcie - obydwie strony pozostają na swoich miejscach
7 i więcej powolne (albo i szybsze) zepchnięcie obrońcy

Sytuacja o której mówię to wynik 2.
Nie ukrywam, że na bieżąco z tym systemem to już byłem ;)

Ale przy okazji, jak go oceniasz? Bo jak rozumiem trochę już pograłeś. Ze pełną wersją też wnioskuję, że miałeś kontakt.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Simple GBoH (II edycja)

Post autor: panMaks »

Zdecydowanie szybciej się gra.
W podstawowych edycjach brakowało mi spychania broniącego się przeciwnika - lub też odepchnięcia atakującego. Wprowadzam sporo swoich modyfikacji, ale głównie zależało mi na testowaniu dowodzenia i wydarzeń wpływających na nie.
Na razie głównie tłukłem w Tyranta do Aleksandra, małe zróżnicowane scenariusze, a teraz rozstawiony jest Granik i tam potestuję MCC, czyli szczeble dowodzenia.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”