Commands and Colors: Ancients (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

redy pisze: 1) Czy w przypadku zmuszenia do "Retreat" gdy jednostka jest już przy swojej krawędzi pola bitwy schodzi z niego, czy traci tyle klocków do ilu ma się cofnąć?
s.14 "If a unit cannot retreat because its retreat path is occupied by
units (regardless if friend or foe), an enemy leader that is alone
in a hex, or it is forced to retreat off the battlefield or onto a
hex that has impassable terrain, one block must be removed
from the unit for each hex of the mandated retreat movement
that the unit cannot fulfill."
Traci tyle klocków o ile musiałaby się cofnąć.
redy pisze: 2)Czy można w jednej rundzie dwa razy zaatakować różnymi jednostkami tą samą jednostkę wroga za pomocą Close Combat i Ranged Combat?
Tak, ale niektóre jednostki strzelające maja ograniczenia, że jak się poruszą to nie mogą strzelać oraz:
s.7 "Ranged Combat may not be used against an adjacent enemy
unit. A unit adjacent to an enemy unit may not fire on another, more
distant, enemy unit. If it chooses to battle in this case, the unit
must Close Combat an adjacent enemy unit".
Czyli przylegając do wroga nie możesz strzelać.
redy pisze: 3) Czy można całkowicie wycofać swoją jednostkę z pola bitwy?
Instrukcja nic o tym nie mówi. Na zdrowy rozsądek powinno się stosować zasady takie jak po odwrocie po przegranym starciu.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Post autor: farmer »

Arteusz pisze: Tak, ale niektóre jednostki strzelające maja ograniczenia, że jak się poruszą to nie mogą strzelać oraz:
Nie ma takiego ograniczenia. Jednostki strzeleckie które się poruszyły, ostrzeliwują połową kostek (czyli jedną kostką).
Ograniczenie zmniejszające ilość kostek po ruchu nie dotyczy lekkich rydwanów i lekkiej jazdy (łuczników).
Arteusz pisze:
redy pisze: 3) Czy można całkowicie wycofać swoją jednostkę z pola bitwy?
Instrukcja nic o tym nie mówi. Na zdrowy rozsądek powinno się stosować zasady takie jak po odwrocie po przegranym starciu.
Można wycofać jednostkę z pola bitwy.
Musisz w tym celu wykorzystać rozkaz na ruch jednostką i wyprowadzić ją poza pole bitwy przez swoją krawędź mapy.
W takim przypadku przeciwnik nei otrzymuje punktui zwycięstwa za Twoją jednostkę.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

farmer pisze:
Arteusz pisze: Tak, ale niektóre jednostki strzelające maja ograniczenia, że jak się poruszą to nie mogą strzelać oraz:
Nie ma takiego ograniczenia. Jednostki strzeleckie które się poruszyły, ostrzeliwują połową kostek (czyli jedną kostką).
A to ciekawe. A co powiesz o Auxilla Infantry po ruchu o 2 pola?
farmer pisze:
Arteusz pisze:
redy pisze: 3) Czy można całkowicie wycofać swoją jednostkę z pola bitwy?
Instrukcja nic o tym nie mówi. Na zdrowy rozsądek powinno się stosować zasady takie jak po odwrocie po przegranym starciu.
Można wycofać jednostkę z pola bitwy.
Musisz w tym celu wykorzystać rozkaz na ruch jednostką i wyprowadzić ją poza pole bitwy przez swoją krawędź mapy.
W takim przypadku przeciwnik nei otrzymuje punktui zwycięstwa za Twoją jednostkę.

pozdr,
farm
To też równie ciekawe. Możesz podać fragment instrukcji, który mówi o takiej możliwości.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

farmer pisze: Ograniczenie zmniejszające ilość kostek po ruchu nie dotyczy lekkich rydwanów i lekkiej jazdy (łuczników).
Lekkie rydwany zgoda, ale lekka jazda?
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Post autor: farmer »

Arteusz pisze:
farmer pisze: Ograniczenie zmniejszające ilość kostek po ruchu nie dotyczy lekkich rydwanów i lekkiej jazdy (łuczników).
Lekkie rydwany zgoda, ale lekka jazda?
Masz rację, poniosło mnie :P.

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

To odpowiedz jeszcze na post poprzedzający ten o lekkiej jeździe.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
farmer
Lieutenant
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 308 times
Been thanked: 74 times

Post autor: farmer »

Arteusz pisze:
farmer pisze:
Arteusz pisze: Tak, ale niektóre jednostki strzelające maja ograniczenia, że jak się poruszą to nie mogą strzelać oraz:
Nie ma takiego ograniczenia. Jednostki strzeleckie które się poruszyły, ostrzeliwują połową kostek (czyli jedną kostką).
A to ciekawe. A co powiesz o Auxilla Infantry po ruchu o 2 pola?
Auxilia generalnie nie może walczyć po ruchu o 2 pola, więc niemożność strzału nie jest tu żadnym wyjątkiem - jeśli jednak poruszy się o odleglość umożliwiająca walkę, może równie dobrze strzelać bez przeszkód (ale, połową kostek).
Za to przypomniało mi się o War Machines - one faktycznie, albo się ruszają, albo strzelaja.
farmer pisze:
Arteusz pisze:
redy pisze: 3) Czy można całkowicie wycofać swoją jednostkę z pola bitwy?
Instrukcja nic o tym nie mówi. Na zdrowy rozsądek powinno się stosować zasady takie jak po odwrocie po przegranym starciu.
Można wycofać jednostkę z pola bitwy.
Musisz w tym celu wykorzystać rozkaz na ruch jednostką i wyprowadzić ją poza pole bitwy przez swoją krawędź mapy.
W takim przypadku przeciwnik nie otrzymuje punktu zwycięstwa za Twoją jednostkę.
To też równie ciekawe. Możesz podać fragment instrukcji, który mówi o takiej możliwości.[/quote]

Punkt 8., przepisy o ruchu oddziałów:

"A unit may never move off the short sides of a battlefield. A
unit may only move off the long sides of the battlefield, top or
bottom, if allowed by Battle Special Rules."

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

farmer pisze:
Arteusz pisze:
farmer pisze:
Arteusz pisze: Tak, ale niektóre jednostki strzelające maja ograniczenia, że jak się poruszą to nie mogą strzelać oraz:
Nie ma takiego ograniczenia. Jednostki strzeleckie które się poruszyły, ostrzeliwują połową kostek (czyli jedną kostką).
A to ciekawe. A co powiesz o Auxilla Infantry po ruchu o 2 pola?
Auxilia generalnie nie może walczyć po ruchu o 2 pola, więc niemożność strzału nie jest tu żadnym wyjątkiem - jeśli jednak poruszy się o odleglość umożliwiająca walkę, może równie dobrze strzelać bez przeszkód (ale, połową kostek).
Za to przypomniało mi się o War Machines - one faktycznie, albo się ruszają, albo strzelaja.
Czyli jednak podałeś nieprawdę pisząc, że nie ma takiego ograniczenia. Nawet Auxilia je ma co jest wyszczególnione w instrukcji s. 8 "Exceptions:
• An Auxilia unit that moves two hexes cannot use Ranged
Combat.", a to że generalnie nie może walczyć po ruchu o 2 pola nie ma w poruszonej kwestii znaczenia.
farmer pisze:
Arteusz pisze:
farmer pisze:
Arteusz pisze: Instrukcja nic o tym nie mówi. Na zdrowy rozsądek powinno się stosować zasady takie jak po odwrocie po przegranym starciu.
Można wycofać jednostkę z pola bitwy.
Musisz w tym celu wykorzystać rozkaz na ruch jednostką i wyprowadzić ją poza pole bitwy przez swoją krawędź mapy.
W takim przypadku przeciwnik nie otrzymuje punktu zwycięstwa za Twoją jednostkę.
To też równie ciekawe. Możesz podać fragment instrukcji, który mówi o takiej możliwości.
Punkt 8., przepisy o ruchu oddziałów:

"A unit may never move off the short sides of a battlefield. A
unit may only move off the long sides of the battlefield, top or
bottom, if allowed by Battle Special Rules."

pozdr,
farm
Chyba musisz poprawić tłumaczenie. Nie mówiąc o kwestii nieprzyznawania w takim przypadku bannerów zwycięstwa. Nie ma w tym fragmencie o tym mowy.
Po drugie i może ważniejsze, zważ na fragment "if allowed" czyli jeśli taki ruch jest pozwolony przez Specjalne Zasady Bitwy (zazwyczaj opisane w scenariuszu danej bitwy). Czyli mówiąc ogólnie nie w każdej bitwie możesz to zrobić, a raczej w niewielkim procencie bitew.
Co ciekawe w przypadku uniknięcie walki przez lidera jest wyraźnie zaznaczone, że nie przyznaje się w takim przypadku bannerów zwycięstwa i może opuścić pole bitwy (każdej). ale on nie jest jednostką o co pytał redy. Instrukcja w przypadku lidera mówi wyraźnie, że może to zrobić s. 15: "You may choose to Evade your leader off your side of the battlefield. This saves the leader from becoming a Victory Banner for your opponent, but you lose a strong command piece by doing so."
Chyba znowu się zagalopowałeś. ;)
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
redy
Caporal
Posty: 67
Rejestracja: czwartek, 29 stycznia 2009, 22:08
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: redy »

Nie miałem ostatnio czasu żeby odpisać, ale widzę, że temat się odgrzał i wywołał spore emocje :) Dzięki za wyjaśnienia, właśnie największe wątpliwości miałem co do zejścia jednostkami z planszy. Gdy będę miał jeszcze jakieś wątpliwości, pozwolę sobie jeszcze raz was poprosić o pomoc.

Może ktoś miałby ochotę na partyjkę przez kompa? Zainstalowałem sobie SunTzu i całkiem ładnie wizualnie tam to wygląda. Nie wiem jak wygląda w praktyce, ale myślę że można spróbować rozegrać jakąś bitwę z podstawki.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Dla zainteresowanych.
GMT sprzedaje podstawkę do gry bez oryginalnego pudełka.
Nazwali tę akcję
"White Boxed Version of C&C Ancients" :jupi:
http://www.gmtgames.com/p-275-commands- ... rsion.aspx
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Recenzja gry na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Autorem recenzji jest Paweł Lisiecki.
Ostatnio zmieniony piątek, 18 lutego 2011, 20:53 przez Arteusz, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Bagu
Sous-lieutenant
Posty: 404
Rejestracja: niedziela, 25 lutego 2007, 13:43
Lokalizacja: Kraków/Souhwick Massachusetts
Kontakt:

Post autor: Bagu »

mam totalnie lamerskie pytanie - mam mozliwosc kupienia sobie po bardzo atrakcyjnej cenie 2 dodatków do tej gry (Rzymska wojnę domowa i rzym i barbarzyńcy)
Czego potrzebuje z podstawki (o ile jest ona wymagana) zeby zagrac? Czy dodatki sa samodzielne??
http://spartan-painting.blogspot.com/ <---BLOG O MODELARSTWIE I WARGAMINGU!
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Dodatki nie są samodzielne. Brakuje m.in. kart rozkazów, kostek...
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3144
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Post autor: Arteusz »

Recenzja dodatku "Greece vs The Eastern Kingdoms" do gry C&C na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Autorem recenzji jest Tomasz „Arteusz” Samek.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 28 lutego 2011, 12:54 przez Arteusz, łącznie zmieniany 2 razy.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2072
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 89 times
Been thanked: 192 times

Post autor: adalbert »

grałem 3 razy.
niewątpliwym atutem C&C:Ancients jest szybkość i przyjemność rozgrywki, oraz łatwość zasad (choć jeden gracz powinien dobrze znać angielski i mieć dobrze opatrzoną instrukcję, do wyszukiwania odpowiedzi na wątpliwości). gra b przypada do gustu wielbicielom prostych "nawalanek".
losowość jest - moim zdaniem - b duża, choć nie można powiedzieć, żeby element taktyczny zupełnie nie miał znaczenia. szczególnie przeciw graczom o niewyrobionym zmyśle strategicznym twój dobry plan (tylko, czy karty pozwolą go zrealizować...?), a jeszcze bardziej chaotyczne działanie przeciwnika, naprawdę wpływają na końcowy wynik rozgrywki.
najbardziej dziwne wydaje mi się stanie obok przeciwnika bez możliwości zaatakowana go, z powodu braku odpowiedniej karty (bo rozumiem, że każda walka to rozkaz?).
banery, jako miernik zwycięstwa: czy nie macie wrażenia pewnej sztuczności tego rozwiązania?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”