The Great Battles of Alexander (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: The Great Battles of Alexander (GMT)

Post autor: panMaks »

Grając z żywym przeciwnikiem człowiek bardziej przykłada się do zasad i stara się wygrać i rodzi się trochę więcej wątpliwości.
I po wczorajszej rozgrywce mam kilka pytań:

0. jest niby droba różnica w regułach 11.14 alexandra i 9.14 SPQR, która może mieć ogromne znaczenia dla rozgrywki, wydaje mi się, że errata z SPQR powinna iść także do Alexandra więc zapytam ogólnie do obu gier, a w sumie też i do Juliusa (chodzi o zapis dla rampage
SPQR (i Julius) - When an Elephant unit routs, it goes on a Rampage, charging anyone in sight.
Alexander - Any time an Elephant unit incurs enough Cohesion Hits that would produce a rout, the Elephant goes on a Rampage, charging anyone in sight

1. mamy line command dla słoni i cała linia atakuje
a) przepisy dotyczące ostrzału i entry reaction fire są jasne i nie ma tu pola do dyskusji - leci cała linia entry reaction fire, a potem lecimy po kolei z ewentualnymi routami - rampage'ami i te słonie które przetrwają mogą strzelać i atakować dalej
b) podczas charge - pre shock TQ check pierwszy ze słoni wpada w szał, czy od razu go rozpatrujemy, czy robimy pre shock TQ check dla całej linii i dopiero wtedy rozpatrujemy po kolei rampage ?
c) collapse i sprawdzenia czy jednostki routują jeśli są w ZOC przeciwnika i mają cohesion hits = TQ - 1, wydaje mi się, że najpierw oznaczamy które jednostki routują, potem robimy te collapse checki i wtedy leci po kolei z rampage
2. kiedy przenosimy jednostki słoni ( które przetrwały atak) za jednostki obrońców ? przed rozpatrzeniem routów i TQ-1 check collapse'ów - czy może dopiero po wszystkim - w tym rampage'ach
3. kiedy routują i wykonują rout move jednostki, które dostają rout w wyniku rampage słoni - na koniec rampage'a danego słonia, czy już w trakcie, w chwili gdy przekraczają TQ ? co z jednostkami dwuheksowymi czy routują z automatu, czy przechodzą sprawdzenie z 9.13 ?
4. czy jeżeli atakujące słonie przeżyły pierwszy atak i musza znowu atakować to jest robiony pre shock TQ check
5. czy jeżeli atakowały dwie jednostki słoni jedną jednostkę i obydwie przeżyły i bespośrednio za jednostką broniąca się przed nimi (obrońca pozostał, nie zroutował) jest jedna jednostka i muszą ją zaatakować to jest to jeden atak czy dwa oddzielne ?
6. kiedy włąściwie jest rozstrzygany kolejny atak słoni ? po całym cyklu shock combat całej linii łącznie z advance after combat (jako kolejna faza shock ?)
7. czy jednostki w linie bezpośrednio za linią broniącą się przed atakiem słoni mogą wykonac reaction facing change, orderly withdrawal lub entry reaction fire - kawaleria chyba zawsze musi się wycofać, ale co z resztą ?
8. czy słonie po przejściu przez linię atakują jednostki które znajdą się w ich ZOC (nie te w linii bezpośrednio za linią obrońcy) ? czy może po prostu stają ? - czy te jednostki mogą wykonać reaction facing change i entry reaction fire gdy znajdą się w ZOC słoni ?
9. słonie atakują dwuheksową jednostkę z boku, i jakimś cudem i atakujący i broniący przetrwali, obok jednostki dwuheksowej stoi kolejna jednostka, czy lecę dalej z atakiem i tak do końca linii ? czy może wychodzę po pierwszej walce frontem, albo tyłem (w zależności od kąta pod jakim atakowałem)
(część z powyższych dotyczy też ataku rydwanów - czy może są jakieś wyjątki - oprócz tych dotyczących kawalerii)
i kilka innych pytań, pośrednio powiązanych
10. czy jednostka która sama nie znajduje się w ZOC przeciwnika, ale ma wrogą jednostkę w swojej ZOC, może się poruszać dalej, bez żadnych problemów (w pytaniu pomijam możliwośc zatrzymania ruchu tej jednostki, poprzez reaction facing change jednostki "mijanej")
11. czy reverse face maneuver 6.44 może spowodować jakąs reakcję jednostki przeciwnika, która znajduje się z tyłu jednostki wykonujące ten manewr (jednostka przeciwnika jest odwrócona tyłem) - czy może wykonać orderly withdrawal lub reaction face change ?
12. czy jednoheksowe jednostki PH mogą wykonać reverse face maneuver Diadochoi mówi, że nie mają tu zastosowania reguł dotyczące dwuheksowych jednostek
13. w erratach do SPQR i Caesar jest już explicite, że każdy atak po ruchu na heks sąsiadujący do jednostki broniącej wymaga charge TQ check (tez dla lekkich jednostek), tak samo jest też dla Alexandra ? (oczywiście z wyjątkami dla sprawdzeń jak LI -> PH)
14. słonie kontra kawaleria - R11.16
a) czy można użyć cavalry line withdrawal podczas zbliżania się słoni
b) czy jednostka kawalerii musi się wycofać, jeśli jedyny sposób to przejście przez własne jednostki?
c) jeżeli kawaleria nie może się wycofać to czy może użyć reaction facing change i entry reaction fire (oczywiście poza rampage)
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: The Great Battles of Alexander (GMT)

Post autor: panMaks »

Zbieram odpowiedzi, uporządkuję to i wrzucę całość.
Rozegraliśmy na Strategosie z Silverem Hydaspes i słonie rozdeptały falangę.
Wydaje mi się, że na planszy brakowało peltastów a wydłużona linia utrudniłaby robotę słoniom.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: The Great Battles of Alexander (GMT)

Post autor: panMaks »

Po części się wyjaśniło dlaczego Alexander w P500 jest nadal tylko Made the Cut - będzie trochę zmian w zasadach.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: The Great Battles of Alexander (GMT)

Post autor: panMaks »

Będę już leciał według nowych zasad, które kiedyś tam się ukażą, punkty nie odnoszą się do wcześniejszych pytań, bo ich część straciła sens
1. Pierwsza główna zmiana: to taka, że do Alexandra wchodzi zapis (11.14):
"When an Elephant unit routs, it goes on a Rampage" zamiast "Any time an Elephant unit incurs enough Cohesion Hits that would produce a rout, the Elephant goes on a Rampage"
czyli słonie wchodzą w rampage gdy routują, a nie w chwili kiedy cohesionn hits przekroczą ich TQ, wydaje się, małą zmianą, ale ma znaczenie
a) podczas ataku słoni linią, najpierw jest reaction facing change i entry reaction fire dla całej linii obrońców, a potem gdy słonie routują to po kolei idzie rampage
b) jeżeli podczas pre charge TQ check jest rout słonia, to rampage jest w tym momencie, w którym słoń dostaje nadmiarowe cohesion hits, przed innymi TQ check i kolejnym etapem shock attack
c) poza tymi przypadkami słonie wchodzą w rampage dopiero na etapie collapse 9.18 - czyli po określeniu dla wszystkich walk ilości cohesion hit dla każdej jednostki. Dla każdej walk sprawdzamy, które jednostki routują i tu jeśli słonie routują to rozpoczyna się rampage, jeden rampage jednoczesnie,
potem rout movement jednostek z danego starcia, collapse cohesion hits = TQ-1 check (9.18 2.), ewentualny kolejny rampage i "przeniesienie" słonia za linię obrońców
2. Pass-through attack (11.13) - tutaj będa kolejne zmiany w nowej wersji zasad: przeniesienie słonia za linię obrońców odbywa się jedynie jeśli:
- słonie i obrońca nie zroutowały oraz za obrońcą po przeciwnej stronie od heksa ataku jest co najmniej jeden wolny heks, jeżeli pola są zajęte to słoń zostaje na pozycji wyjściowej (nie ma dodatkowych walk)
- jeżeli obrońca zroutował słonie wykonują normalny advance after combat (9.18 3.)
a) gdy jednostki stoją do siebie plecami, nie ma już żadnych opcji na reakcję gdy jedna zacznie się obracać (reaction facing change 7.16 i 7.16 wymaga wejścia na heks sąsiadujący z jednostką "niekatywną") - to kwestia dowodzenia, który z leaderów pierwszy się aktywuje i obróci swoje jednostki
3. Rampage: jeżeli przed rozpoczęciem rampage jakaś jednostka miała cohesion hits > TQ to traktuje się ją jakby była routed - kolejne cohesion hity, eliminują ją - także falangi (ich dodatkowy TQ check (exception z 9.13 jest wykonywany tylko podczas shock combat - rampage jest traktowany jako oddzielny etap)
a) jeżeli w trakcie rampage jakaś jednostka przekracza TQ otrzymanymi cohestion hits to routuje w momencie otrzymania nadmiarowych cohesion hits (za wyjątkiem słoni, te z rampagem czekają na koniec aktualnego rampage) - czyli od razu dostaje znacznik i wykonuje rout movement
4. Jednostka która sama nie znajduje się w ZOC przeciwnika, ale ma wrogą jednostkę w swojej ZOC, może się poruszać dalej, jednostka mijana może próbować zatrzymać poruszającą się jednostką jedynie wykorzystując reaction facing change 7.16
5. Jeżeli słoń zbliża się do jednostki kawalerii i ta może jedynie wycofać się na heks z własną jednostką, to, to robi, co powoduje jej rout dla kawalerii i cohesion hits dla jednostki nie uciekającej zgodnie ze stacking chart 6.95
a) tylko jeżeli jednostka kawalerii nie może się wycofać to może wykonać reaction facing change i ew. entry reaction fire
b) jeżeli są spełnione warunki to kawaleria może wykonać cavalry line withdrawal 6.78 przed słoniem
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”