The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
mk20336
Sous-lieutenant
Posty: 375
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 34 times
Been thanked: 217 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: mk20336 »

panMaks pisze: środa, 7 września 2022, 17:02 Dobra a jak posegregowaliście i ogarnęliście ilość żetonów?
Szczegóły w poniższym materiale :)
Awatar użytkownika
mk20336
Sous-lieutenant
Posty: 375
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 34 times
Been thanked: 217 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: mk20336 »

Great Battles of History – Storage Solutions

Są takie gry, gdzie tacki na żetony to zwykły, niekonieczny dodatek. Są też takie tytuły, gdzie są one koniecznością. Do tej drugiej grupy na pewno zalicza się The Great Battles of History. Poniżej moje rozwiązanie dla tych pozycji!

LINK: Great Battles of History – Storage Solutions

Obrazek
panMaks
Sergent
Posty: 105
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 12 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: panMaks »

Na razie rozegrał Cirtę głównie szkoleniowo z pełnymi zasadami - Cirta chyba do simpla się nie nadaje, a pełne zasady zwłaszcza rzymski system dowodzenia dają więcej frajdy.
Większość wątpliwości pomógł mi wyjaśnić RyTo pozostały tylko jeszcze wątpliwości co do zasad szczegółowych scenariusza:
Numidyjski system dowodzenia.
Co z ruchem samego dowódcy - bez jednostki i kiedy jest określany zasięg dowodzenia? - Ja przyjąłem, że zasięg dowodzenia jest określany na początku aktywacji i dowódca może się poruszyć w trakcie z normalnym MA9.
Dla uzupełnienia sytuacja na koniec, remis w RP, ale niestety Numidyjczycy pierwsi przekroczyli próg ucieczki.

Obrazek

Po zakończeniu gry i przeczytaniu dyskusji w wątku viewtopic.php?f=10&t=20751
Zacząłem się zastanawiać nad wpływem ostrzału na ruch jednostek. Mam pomysł na pewien mechanizm, ale może on spowodować kolejne nagromadzenie żetonów:
- po każdym udanym trafieniu w turze przeciwnika byłby nakładany znacznik ostrzału - coś jak Cohesion Hit tylko w innym kolorze (oprócz samych CH)
- na początku ruchu znacznik byłby zdejmowany i wykonywany byłby test, w przypadku niepowodzenia testu MA jednostki byłaby redukowana (co zapewniałoby pewną niepewność i szansę, na to, że ostrzelana jednostka zostanie z tyłu, albo nie uda jej się zaatakować razem z pozostałymi).

Na razie to tylko koncepcja i wymaga dopracowania i testowania, ale właśnie czegoś takiego brakowało mi w tym scenariuszu.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 41176
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2709 times
Been thanked: 1556 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Raleen »

Co do zdjęcia, to szczerze powiedziawszy i tak za wiele na nim nie widać, a jak ktoś nie wie o co chodzi to już w ogóle nic z tego nie wyciągnie ;)
panMaks pisze: piątek, 14 października 2022, 18:16 Po zakończeniu gry i przeczytaniu dyskusji w wątku viewtopic.php?f=10&t=20751
Zacząłem się zastanawiać nad wpływem ostrzału na ruch jednostek. Mam pomysł na pewien mechanizm, ale może on spowodować kolejne nagromadzenie żetonów:
- po każdym udanym trafieniu w turze przeciwnika byłby nakładany znacznik ostrzału - coś jak Cohesion Hit tylko w innym kolorze (oprócz samych CH)
- na początku ruchu znacznik byłby zdejmowany i wykonywany byłby test, w przypadku niepowodzenia testu MA jednostki byłaby redukowana (co zapewniałoby pewną niepewność i szansę, na to, że ostrzelana jednostka zostanie z tyłu, albo nie uda jej się zaatakować razem z pozostałymi).

Na razie to tylko koncepcja i wymaga dopracowania i testowania, ale właśnie czegoś takiego brakowało mi w tym scenariuszu.
Rozumiem, że chodzi o nakładanie znaczników na jednostki ostrzeliwane (nie ostrzeliwujące). Warto takie rzeczy wyraźnie napisać.

Co do samej koncepcji, w przypadku ostrzału (najczęściej łucznicy) w starożytności, to raczej nie miał on chyba takich efektów. Nie wiem jak potraktować tutaj "ostrzał" oszczepami. Dla mnie on bardziej łączy się z walką wręcz i tak powinien być rozpatrywany. Bardziej mi pasuje takie "zatrzymywanie" ostrzałem do późniejszych epok, np. do średniowiecza. Od strony praktycznej to wymagałoby potencjalnie dużo dodatkowych rzutów.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
mk20336
Sous-lieutenant
Posty: 375
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 34 times
Been thanked: 217 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: mk20336 »

Great Battles of Julius Caesar – Lutetia 52 BC – Part 1

Zapraszam do drugiego raportu z Great Battles of Julius Caesar. Dzisiaj jesteśmy pod Paryżem (Lutetia) i walczymy z buntującymi się Galami. Pora na część pierwszą!

LINK: Great Battles of Julius Caesar – Lutetia 52 BC – Part 1

Obrazek
Awatar użytkownika
mk20336
Sous-lieutenant
Posty: 375
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 34 times
Been thanked: 217 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: mk20336 »

Great Battles of Julius Caesar – Lutetia 52 BC – Part 2

Zapraszam do drugiej części raportu z gry The Great Battles of Julius Caesar. Na stole mamy scenariusz Lutetia (52 pne) - i pytanie, czy legiony dowodzone przez Tytusa Labienusa w końcu poradzą sobie z walecznymi Galami? Zapraszam!

LINK: Great Battles of Julius Caesar – Lutetia 52 BC – Part 2

Obrazek
Awatar użytkownika
mk20336
Sous-lieutenant
Posty: 375
Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
Has thanked: 34 times
Been thanked: 217 times
Kontakt:

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: mk20336 »

Great Battles of History vs Commands & Colors – Battle of Bibracte (58 BC)

Dzisiaj po raz kolejny zupełnie nowy rodzaj postu - gram jedną z bitew okresu podboju Galii przez Cezara używając dwóch świetnych systemów: Great Battles of History i Commands & Colors. Porównanie i wrażenie w poniższym artykule - miłej lektury!

LINK: Great Battles of History vs Commands & Colors – Battle of Bibracte (58 BC)

Obrazek
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 1922
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 54 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: Neoberger »

panMaks -->
Co z ruchem samego dowódcy - bez jednostki i kiedy jest określany zasięg dowodzenia? - Ja przyjąłem, że zasięg dowodzenia jest określany na początku aktywacji i dowódca może się poruszyć w trakcie z normalnym MA9.
Wydaje się, że przepis zacytowany poniżej pozwala podjechać do jednostki przez dowódcę w trakcie ruchu (dowódca wydaje jeden z indywidualnych rozkazów na siebie) - tak by uzyskać zasięg, którego wcześniej nie było.
In the last sentence of rule 4.21 it is clearly stated: Command Ranges are calculated at the instant the order is given.
https://boardgamegeek.com/thread/281306 ... 5#39470025
Berger
episodic
Appointé
Posty: 41
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 29 times
Been thanked: 26 times

Re: The Great Battles of Julius Caesar: The Civil Wars (GMT)

Post autor: episodic »

Główną instrukcję mam już przetłumaczoną i kilka razy sprawdzoną, ale jeszcze dostrajam. Zasady bitwy morskiej kończę. Wiele scenariuszy też mam w miarę gotowych, ale aby nie przedłużać, udostępnię później. Wszystko mam nadzieję uda się opublikować na Portalu. Aby jednak nie zostawiać graczy z samymi "paragrafami" zasad, myślę by dołączyć do nich karty kilku mniejszych scenariuszy z dokładnym oznaczeniem oddziałów (obrazki żetonów) występujących w danej bitwie. Więc jeszcze trochę, ale już niedługo.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”