Crusader Rex (Columbia Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Mówimy o 2 edycji (choć nie pamiętam, czy to coś zmienia). Jeżeli muzułmanin ma inicjatywę w I turze (a praktycznie zawsze ma), to jako jeden z ruchów wysyła 2 najsilniejsze bloczki z Damaszku do Trypolisu (Saladyn 4 A3 i jeszcze jeden 4 B3). Obydwoma może oblegać, bo Trypolis ma 2 tarcze. Potrzebuje trafić łącznie 8 razy w 3 rundach (broni się Rajmund 4 B2 - jedyny bloczek, który może zacząć w Trypolisie), a dodatkowo Saladyn w każdej z rund uderza pierwszy. Zazwyczaj jest to dla saracenów bułka z masłem.
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Nie pamiętam, czy startowa możliwość semi-dowolnego ustawiania bloczków w miastach (musiało zgadzać się godło) jest opcjonalna, czy też przynależy się Krzyżowcom jak psu miska... na pewno takowa była zapisana w zasadach.
Tak czy inaczej, w grze masz 2 bloczki, które mogą rozpocząć w Trypolisie - jeśli upadek Trypolisu jest w Waszym meta takim problemem, może warto poświęcić Tiberias?

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Kurczę, z jakiegoś powodu cały czas graliśmy, że przy początkowym rozstawieniu możesz oczywiście wybrać alternate seat, ale w obrębie tego samo królestwa. Stąd Tiberias nie mógł zacząć w Trypolisie. Well...
Tak czy inaczej, jeżeli w Trypolisie zaczyna 1 bloczek, to opisane przeze mnie otwarcie umożliwia saracenom prowadzenie od pierwszej tury. Czy to jest meta, czy tzw. no brainer, to niech sobie każdy sam ocenia.
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Hmm. poszukałem na forach i kiedyś było to odniesienie do kingdoms przy początkowym rozstawieniu.
Teraz niby jest jest tak:
https://boardgamegeek.com/thread/719325 ... -assassins
Ciekawe, że w przykładzie na pierwszej stronie zasad nie wymienili Trypolisu jako alternate seat dla Boemounda.
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Ok. poczytałem dalej i wydaje mi się, że prawdopodobnie tylko Rajmund z Trypolisu może tam startować. Odpowiedzią na atak z Damaszku może być jednak Sea Move do umocnionego portu. Rajmund wycofuje się do zamku i musi przetrwać pierwszą rundę szturmu. W drugiej może do niego dołączyć jakiś bloczek bezpośrednio do obrony zamku. Biorąc pod uwagę, że atrycja w Trypolisie jest tylko na "1", zdobycie portu staje się chyba dostatecznie trudne, choc oczywiście w tej grze rzuty mogą wywrócić wszystko do góry nogami. Mogę tylko powiedzieć, że z reguły gram saracenami, więc nie musiałem się nad tym zbyt często głowić :)
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

adalbert pisze: wtorek, 9 czerwca 2020, 11:09 Ok. poczytałem dalej i wydaje mi się, że prawdopodobnie tylko Rajmund z Trypolisu może tam startować.
Głupio mi dociekać, ale właściwie dlaczego miałoby tak być?
To sprzeczne z duchem przepisów 1.13 i 3.1

adalbert pisze: wtorek, 9 czerwca 2020, 11:09 Odpowiedzią na atak z Damaszku może być jednak Sea Move do umocnionego portu.
Tak, to bardzo przydatna cecha umocnionych portów ;)

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

A jeszcze mnie dziś tchnęło...
Przecież w CR tura wygląda natępująco:
- ruchy Gracza z inicjatywą,
- ruchy Gracza bez inicjatywy,
- walki i szturmy.

Czyli niezależnie od zagranych kart, Krzyżowcy w zasadzie mają gwarantowaną możliwość ruchu morskiego do Tripolisu.
Jeśli Saraceni zdecydują się w pierwszej turze wysyłać Saldyna w głąb terytorium wroga, niechaj spotka ich tam bolesna nauczka ;>.

pozdr,
farm
Ostatnio zmieniony piątek, 12 czerwca 2020, 21:39 przez farmer, łącznie zmieniany 1 raz.
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37660
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 701 times
Been thanked: 404 times
Kontakt:

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Raleen »

Ja jak grałem dawniej to też nie przypominam sobie takich gambitów o jakich pisze adalbert, ale może tak szachowo nie analizowaliśmy.
Moim zdaniem to zabija radość z gry.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Ja jak grałem dawniej to też nie przypominam sobie takich gambitów o jakich pisze adalbert, ale może tak szachowo nie analizowaliśmy.
Też sobie nie przypominam tego otwarcie z gier w pierwszą edycję.
Czyli niezależnie od zagranych kart, Krzyżowcy w zasadzie mają gwarantowaną możliwość ruchu morskiego do Tripolisu.
Jeśli Saraceni zdecydują się w pierwszej turze wysyłać Saldyna w głąb terytorium wroga, niechaj spotka ich tam bolesna nauczka ;>.
Tak, już przecież o tym napisałem i tłumaczyłem się :) Nauczka to za wielkie słowo, ale możliwość wzmocnienia obrony zamku stawia pod znakiem zapytania opłacalność operacji. Jeżeli Rajmund przetrwa pierwszą rundę oblężenia, to w drugiej bloczek wpływa bezpośrednio do obrony zamku, bo to umocniony port. To w zasadzie jedyna obrona.
"Ok. poczytałem dalej i wydaje mi się, że prawdopodobnie tylko Rajmund z Trypolisu może tam startować."
Głupio mi dociekać, ale właściwie dlaczego miałoby tak być?
To sprzeczne z duchem przepisów 1.13 i 3.1
Wkleiłem odpowiedni wątek z BGG. Rozstawienie początkowe w 2. edycji nie jest wcale tak dowolne. Najpierw wystawiasz w home seatach, potem przenosisz do alternate, ale to nie ma być inny home seat. Poza tym dajesz tylko 1 bloczek z daną tarczą. Skoro Tiberias nie może trafić do Trypolisu (to dość jasno wynika z wątku), to zastanawianie się nad Boemundem dla mnie jest trochę bez sensu, bo wiąże się z osłabianiem Antiochii. Zresztą przykład w rulebooku jako alternate seat dla Boemunda wskazuje tylko Latakię.
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Tak, już przecież o tym napisałem i tłumaczyłem się :) Nauczka to za wielkie słowo, ale możliwość wzmocnienia obrony zamku stawia pod znakiem zapytania opłacalność operacji. Jeżeli Rajmund przetrwa pierwszą rundę oblężenia, to w drugiej bloczek wpływa bezpośrednio do obrony zamku, bo to umocniony port. To w zasadzie jedyna obrona.
Ale to nie działa w taki sposób, jak to piszesz.
Nie możesz zasilić zamku/portu podczas walki. Kiedy zacznie się już szturm, to walczysz tylko tym, co masz w zamku.
W zamian, możesz zrobić coś lepszego - zasilić załogę wcześniej, jeszcze przed walką.
Czyli Rajmund nie musi ani jednej rundy walki toczyć w pojedynkę.
Bardzo istotny jest układ tury w CR:
- ruch, bez walk gracza mającego więcej PO na karcie [Saraceni podchodzą pod Trypolis],
- ruch, bez walki gracza bez inicjatywy (mniej PO na karcie) [jakiś bloczek krzyżowców płynie do Trypolisu by wzmocnić obrońców],
- walki na wszystkich polach, gdzie znajdują się bloczki obu graczy [Saraceni szturmują umocniony Trypolis].

Podasz linka do tego wątku na BGG? Poczytam do poduszki :).

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
adalbert
Colonel en second
Posty: 1339
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: adalbert »

Mylisz się: https://boardgamegeek.com/thread/719798 ... s-columbia
Q: Is the “friendly port” status for Tripoli and Tyre also valid if a new battle is initiated in one of these locations?

A: Yes. Blocks friendly to the defender can be Sea Moved into the Tyre/Tripoli castle by player 2 if a new battle has been initiated by player 1 in one of these locations. The blocks that are Sea Moved into Tyre/Tripoli are reinforcing blocks, and therefore arrive inside the castle at the start of round 2.

Example:

At the start of the Game Turn, the Frank player has one block in Tripoli. As player 1, the Saracen player attacks Tripoli with two units from Damascus (along the Baalbek-Tripoli road) and pins all other nearby Frank units. As player 2, the Frank player responds by Sea Moving a unit from Acre (a port) into the Tripoli castle. If the original defending Frank unit in Tripoli deploys in the field, round 1 is a field combat round and the Sea Moved block arrives inside the Tripoli castle at the start of round 2. If instead the original defending Frank unit deploys in the castle before combat, round 1 will be a Siege or Storm round and the Sea Moved unit arrives inside the castle at the start of round 2.

Special note: If the Saracens eliminate the lone Frank block in round 1, the attacking Saracen units become the castle defenders starting with round 2. In this case, the Frank block that Sea Moved into Tripoli must abort its move and return to its original location, unless the unit was an English crusader - in which case it can choose to attack the Saracen defenders per 7.22 (Richard’s Sea Legs).

To są generalnie podstawy z tym jednak mykiem, że przy umocnionych portach posiłki mogą wpłynąć bezpośrednio do zamku. Są to jednak nadal posiłki gracza 2., więc oczywiście, że nie wchodzą od 1. rundy.

Wątek, który już linkowałem odnośnie do rozstawienia początkowego: https://boardgamegeek.com/thread/719325 ... -assassins
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Ok, to się zgadza.
O to mi wlasnie chodziło - aktywacje i ruch wykonujesz przed rozpoczęciem bitwy, a nie w jej trakcie.
Ale rzeczywiście przegapiłem zasadę o posiłkach - touche ;)

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Dave
Sergent
Posty: 111
Rejestracja: piątek, 7 lipca 2006, 19:13

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Dave »

Witam Szanownych Strategów,

Mam pytanie - czy ktoś z Was może mi podać jakie są wymiary bloczka do Gry Crusader Rex?

Z góry dziękuję za odpowiedź
Awatar użytkownika
farmer
Sous-lieutenant
Posty: 406
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: farmer »

Pi razy oko 2,5 na 2,5 cm, grubości około 0,8 cm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Awatar użytkownika
Dave
Sergent
Posty: 111
Rejestracja: piątek, 7 lipca 2006, 19:13

Re: Crusader Rex (Columbia Games)

Post autor: Dave »

Dziękuję
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”