Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Thursday, 18 May 2017, 23:17

Pojawią się 2 jednostki dowódcze. Wodzu główny i Kapitan. Wódz reprezentowany będzie przez oddział jego straży przybocznej w postaci ciężkiej jazdy, zaś Kapitan przez jednostkę jazdy lekkiej. Obie będą odróżniały się kolorystycznie od pozostałych jednostek, zaś poruszać się będą tak jak inne oddziały tego samego typu (tyle samo pkt ruchu).

Umiejętność dowodzenia oznaczać będzie:
- odległość w heksach dowódcy od oddziału, któremu może wydać rozkaz,
- ilość oddziałów w zasięgu dowódcy, które można będzie aktywować rozkazem w ramach jednej akcji.
UD oznaczana będzie jednym znacznikiem i określa poziom potencjału.

Wartość charyzmy z kolei wskazuje na ilość rozkazów, które dowódca może wydać oddziałom w ramach jednostki czasu (klepsydry).
CH oznaczana będzie dwoma znacznikami. Jeden oznacza potencjał, do którego CH będzie się odnawiać po użyciu klepsydry, tj. reorganizacji, zaś drugi oznaczy poziom "zużycia" charyzmy wskutek wydawania rozkazów w ramach danej jednostki czasu.

Przykładowo dowódca o UD 4 i CH 4/4 będzie mógł jednorazowo aktywować rozkazy dla max 4 jednostek, znajdujących się od niego w odległości 4 heksów. Jeśli aktywuje tylko jedną, to jego CH spadnie do 3/4, więc w dalszym ciągu, (do wydatkowania klepsydry) będzie miał możliwość wydania 3 rozkazów np. po jednym trzem różnym oddziałom lub 3 jednemu oddziałowi (z ograniczeniem w tym przypadku do 1 rozkazu tego samego rodzaju) itp.

Wódz będzie każdorazowo konfigurowany przed rozpoczęciem bitwy (równocześnie z rozmieszczaniem oddziałów na planszy), zaś poziomy cech Kapitana będą stałe na poziomie UD 1 CH 1.
Serduszka wyznaczają odporność na zabicie, przy czym każde zabicie częściowe (tj. walka, podczas której oddział dowódcy ponosi straty) oznaczać będzie konieczność odrzucenia jednego z żetonów, z których potencjał dowódcy będzie zbudowany (czyli dowódca został ranny) . To z kolei może mieć wpływ na poziomy UD CH, o ile odrzucony żeton będzie zawierał którąś z tych cech (np. został cięty przez łeb i w wyniku utraty nosa spada mu charyzma). Kapitan będzie miał 1 serduszko, co oznacza, że to taki leszczu na jednego strzała.

Rozkazy w zalinkowanej wyżej tabelce to (od góry):
- zacięta obrona,
- szaleńczy atak,
- oskrzydlenie,
- przełamanie,
- forsowny marsz,
- pościg.

Mam nadzieję, że rebusy w kolumnach pozwalają odgadnąć jakie są efekty poszczególnych rozkazów. :mrgreen:
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby forsberg » Sunday, 4 June 2017, 12:23

Antypirx wrote:Rozkazy w zalinkowanej wyżej tabelce to (od góry):
- zacięta obrona,
- szaleńczy atak,
- oskrzydlenie,
- przełamanie,
- forsowny marsz,
- pościg.

Mam nadzieję, że rebusy w kolumnach pozwalają odgadnąć jakie są efekty poszczególnych rozkazów. :mrgreen:

Dzięki.

Czy będą żetony stawiane na jednostkach z odpowiednim rozkazem - dla tych, które otrzymały rozkaz (bo chyba nikt nie zapamięta 5 jednostek, jeśli UD=5)?

Myślę, że rozumiem rozkazy, tylko w przypadku ostatniego (pościgu) mam wątpliwości.
Po kolei, jak wydaje mi się, że rozkazy mają działać:
- zacięta obrona -> + 1 pkt. obrony dla oddziału podczas tej tury
- szaleńczy atak -> + 1 pkt. ataku dla oddziału podczas tej tury
- oskrzydlenie -> możliwość przesunięcia (o 1?) swojej jednostki nadal w strefie kontroli wroga
- przełamanie -> j.w., ale w dwóch (większej liczbie?) strefach
- forsowny marsz -> + 1 pkt. ruchu dla oddziału podczas tej tury
- pościg -> patrz niżej

Pościg, czyli - jak się domyślam - auto-przesunięcie swojego oddziału za uciekającym oddziałem przeciwnika, wg. mnie może mieć sens tylko, gdy oznacza to, że gracz korzystający z tego rozkazu nie wykorzystuje swojej akcji na ten ruch pościgu. W przeciwnym razie będzie to zwykły ruch.
Wątpliwości dot. pościgu odnoszą się do tych kwestii:
- czy pościg zużywa punkty ruchu (domyślam się, że tak)?
- czy możliwy jest pościg tylko o 1 heks, czy o dowolną ilość heksów aż do wyczerpania ruchu oddziału?
- czy fakt przebywania w strefie kontroli przeciwnika ogranicza możliwość pościgu?
- czy trzeba deklarować, który oddział przeciwnika jest ścigany, gdy w otoczeniu naszego oddziału jest więcej wrogich jednostek? (jeśli tak, to może być problem z zapamiętaniem który ściga którego; wydaje się sensowne założenie, że może on ścigać dowolnego przeciwnika)

Czy kapitan lub dowódca (jako reprezentujący ich oddział) może być osłabiony (tzn. tak jak każdy inny zwykły oddział)?

Jak określa się UD i CH na początku gry? Gracz ma do rozdysponowania pewną ilość pkt. (np. 8, jak w podanym przez Ciebie przykładzie: 4 UD + 4 CH) jak w RPG, i część z nich przeznacza na jedną, a pozostałą część na drugą cechę?

Domyślam się, że żetony zdrowia (na serduszkach) będą oznaczały odpowiednio UD lub CH, by określić, którą z tych cech obniżamy po ataku na przywódczą jednostkę.

Przy okazji, zastanawialiśmy się, czy nie oznaczyć po prostu zwykłych oddziałów dodatkowym znacznikiem (np. flagą), że są to odpowiednio kapitan i dowódca. To by dawało większe możliwości, np. nadania tej funkcji dowolnemu oddziałowi na początku gry, a może nawet alternatywny wariant gry z możliwością przekazywania owej flagi innym jednostkom :)
forsberg
Enfant de troupe
 
Posts: 4
Joined: Thursday, 18 May 2017, 11:13

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Sunday, 4 June 2017, 20:36

Czy będą żetony stawiane na jednostkach z odpowiednim rozkazem - dla tych, które otrzymały rozkaz (bo chyba nikt nie zapamięta 5 jednostek, jeśli UD=5)?
Nie będzie dodatkowych żetonów na planszy. Ograniczenia wynikające z maksymalnych możliwych poziomów umiejętności dowodzenia i charyzmy eliminują problem nadmiaru danych. Dużo jednego, to mało drugiego.

Myślę, że rozumiem rozkazy, tylko w przypadku ostatniego (pościgu) mam wątpliwości.
Po kolei, jak wydaje mi się, że rozkazy mają działać:
- zacięta obrona -> + 1 pkt. obrony dla oddziału podczas tej tury
żeby być precyzyjnym: przesunięcie karty o jedną kolumnę
- szaleńczy atak -> + 1 pkt. ataku dla oddziału podczas tej tury
jw
- oskrzydlenie -> możliwość przesunięcia (o 1?) swojej jednostki nadal w strefie kontroli wroga
tak
- przełamanie -> j.w., ale w dwóch (większej liczbie?) strefach
tak
- forsowny marsz -> + 1 pkt. ruchu dla oddziału podczas tej tury
tak

- pościg -> patrz niżej

Pościg, czyli - jak się domyślam - auto-przesunięcie swojego oddziału za uciekającym oddziałem przeciwnika, wg. mnie może mieć sens tylko, gdy oznacza to, że gracz korzystający z tego rozkazu nie wykorzystuje swojej akcji na ten ruch pościgu.
tak
W przeciwnym razie będzie to zwykły ruch.
zgadza się

Wątpliwości dot. pościgu odnoszą się do tych kwestii:
- czy pościg zużywa punkty ruchu (domyślam się, że tak)? każde przemieszczenie oddziału w terenie powoduje zużycie pkt ruchu, niezależnie od tego w jakich okolicznościach do niego dochodzi
- czy możliwy jest pościg tylko o 1 heks, czy o dowolną ilość heksów aż do wyczerpania ruchu oddziału?
w testach
- czy fakt przebywania w strefie kontroli przeciwnika ogranicza możliwość pościgu?
w testach
- czy trzeba deklarować, który oddział przeciwnika jest ścigany, gdy w otoczeniu naszego oddziału jest więcej wrogich jednostek? (jeśli tak, to może być problem z zapamiętaniem który ściga którego; wydaje się sensowne założenie, że może on ścigać dowolnego przeciwnika)
dowolny

Czy kapitan lub dowódca (jako reprezentujący ich oddział) może być osłabiony (tzn. tak jak każdy inny zwykły oddział)?
Nie. Jednostki dowódcze zaczynają od liczebności 1. Kapitan z jednostką pada po pierwszym starciu, w którym ponosi straty. Wódz traci serduszko

Jak określa się UD i CH na początku gry? Gracz ma do rozdysponowania pewną ilość pkt. (np. 8, jak w podanym przez Ciebie przykładzie: 4 UD + 4 CH) jak w RPG, i część z nich przeznacza na jedną, a pozostałą część na drugą cechę?
Tu jest oryginalne rozwiązanie i pozostaje niejawne do publikacji

Domyślam się, że żetony zdrowia (na serduszkach) będą oznaczały odpowiednio UD lub CH, by określić, którą z tych cech obniżamy po ataku na przywódczą jednostkę.
W zasadzie tak

Przy okazji, zastanawialiśmy się, czy nie oznaczyć po prostu zwykłych oddziałów dodatkowym znacznikiem (np. flagą), że są to odpowiednio kapitan i dowódca. To by dawało większe możliwości, np. nadania tej funkcji dowolnemu oddziałowi na początku gry, a może nawet alternatywny wariant gry z możliwością przekazywania owej flagi innym jednostkom :)
Tu wychodzę z założenia, że oddział straży przybocznej dowódcy w realiach średniowiecza, to zawsze była ciężka jazda. Dla utrzymania czytelności tego co na planszy i płynności rozgrywki ograniczam liczbę występujących elementów.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby forsberg » Monday, 5 June 2017, 19:16

Ciekawie się zapowiada.

Jeszcze 1 pytanie mi się nasunęło: czy rozkaz wydawany jest tylko do końca najbliższej tury przeciwnika? (np. wydałem rozkaz obrony trzem swoim jednostkom - czy jest ona aktywny tylko do końca ruchu przeciwnika, a w kolejnej swojej turze już nie mają obrony?).
forsberg
Enfant de troupe
 
Posts: 4
Joined: Thursday, 18 May 2017, 11:13

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Tuesday, 6 June 2017, 08:15

forsberg wrote:Ciekawie się zapowiada.

Jeszcze 1 pytanie mi się nasunęło: czy rozkaz wydawany jest tylko do końca najbliższej tury przeciwnika? (np. wydałem rozkaz obrony trzem swoim jednostkom - czy jest ona aktywny tylko do końca ruchu przeciwnika, a w kolejnej swojej turze już nie mają obrony?).

Tak. Rozkaz działa tylko w bieżącej turze. Rozkaz obrony jest akcją wtrąconą podczas tury przeciwnika i aktywowany jest po jego deklaracji ataku.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Sunday, 14 January 2018, 23:14

Ciągle postępujące rozwinięcie MB:tC obejmie także możliwość ustawienia oddziału w pożądanym szyku, właściwym dla rodzaju jednostki. Dostępne będą następujące formacje:

- linia (piechota),
- ściana tarcz (piechota),
- krąg kantabryjski (konni łucznicy),
- schiltron (pikinierzy),
- głowa dzika (piechota, pikinierzy)
- klin (kawaleria).

Ponadto łucznicy konni i piesi wyposażeni w krótkie łuki będą mogli strzelać nawiją.

Poza "głową dzika" i "klinem", wszystkie pozostałe formacje powodują spowolnienie oddziału przemieszczającego się w szyku. Oddział ustawiony w odpowiedniej formacji zazwyczaj zyskuje w starciu, aczkolwiek zaskoczony atakiem może ponieść większe niż zwykle straty.

Analogie: linia=falanga, ściana tarcz=żółw(testudo)

Obrazki nadejdą.
Pożądana darmowa informacja zwrotna w postaci krytycznych komentarzy.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Sunday, 11 February 2018, 14:51

W paru przypadkach mam wątpliwości i będę wdzięczny niezwykle za komentarze i uwagi.

Z kręgiem kantabryjskim wiążę bonus do obrony przed ostrzałem dla oddziału ustawionego w takiej formacji. Czy taka formacja dawała Waszym zdaniem także korzyść w ataku?

Czy formację "ściana tarcz" bardziej należy utożsamiać z linią, czy żółwiem? W pierwszym przypadku to bonus do obrony podczas walki wręcz, a w drugim przy ostrzale.

Formacja "foulkon" pojawia się w literaturze w dwóch odmiennych znaczeniach. Czy bardziej właściwe byłoby jej przypisanie pikinierom jako odpowiednika schiltronu/jeża, czy tarczownikom (żółw)?
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Postby Antypirx » Wednesday, 14 February 2018, 16:27

Konkretny przykład:
https://www.youtube.com/watch?v=as7x0SybpFc
Jak nazwalibyście formację ustawianą w 1`20``?
Chwilę po niej wikingowie, tfu aktorzy udający wikingów, ustawiają formację podobną, ale jednak trochę inną (bez daszka). Formacją wikingów jest ewidentnie falanga, którą m.in. niejaki Philip Line wprost utożsamia ze ścianą tarcz.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Lieutenant
 
Posts: 546
Joined: Saturday, 27 December 2014, 13:21

Previous

Return to Starożytność i średniowiecze

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest